Adesea, carierele incep in ziua de azi cu o cautare pe Google. Precedata de intrebarea "ce vreau sa fac?". Fix asa au stat lucrurile si pentru Remus Buznea. Care, desi momentan are pe cap o o mare datorie de student, este bucuros ca rezultatul Google i-a scos pe prima pagina "University for the Creative Arts" din Farnham, UK. Si acum, face animatie, adica exact ce isi dorea. Povestim imediat, impreuna cu el.
Remus si partenera sa, Kyriaki Kyriakou (Kiki), fac parte din echipa Beakus, un studio de animatie din Londra. Au aterizat acolo gratie unui internship, cu cativa ani in urma, iar acum, pe cartea lor de vizita este scris "Animation Duo, Directors at Beakus".
Cel mai de succes proiect al lor de pana acum a fost "Dateless", o animatie pe care veti avea ocazia sa o vedeti mai jos. Este bine sa o vedeti nu doar pentru ca a luat o gramada de premii pe la festivaluri, ci mai ales pentru ca autorul insusi este cel mai mandru de ea. Descrierea nu ii face cinste, dar o vom pune aici: "A series of romantically unfortunate twentysomethings are interviewed, describing in vivid detail their expectations as they search for the ideal partner" .
In rest, printre clientii pentru care au lucrat pana acum, se numara, de pilda, CBBC Londra.
Colaborarea cu CBBC pentru 'Lifebabble' a necesitat participarea majoritatii regizorilor din studio. Fiecaruia i-a fost dat cate 3-4 segmente de animat, pornind de la niste inregistrari audio.
Toata povestea lui Remus o gasiti mai jos. Spoiler: nu se intoarce in Romania.
Drumul Londrei
Cand terminasem liceul, nu eram constient de existenta "animatiei" in Romania, asa ca m-am gandit ca singurul mod in care as putea sa-mi castig painea din bazgaleli ar fi in afara.
Am cautat pe Google o facultate in UK, m-am inscris si in 2012 am plecat din Botosani sa incep cursul de animatie de la University for the Creative Arts in Farnham. Dupa 5 ani, am ditamai datorii la "student finance", dar macar am privilegiul de a-mi castiga painea din bazgaleli.
De cand tin minte, am fost obsedat de desen/animatie/benzi desenate/ilustratie. Inainte de facultate, priveam animatia ca pe un domeniu unde stai si razi toata ziua in timp ce desenezi, fie in compania altor oameni, fie de unul singur, intr-o camera intunecata. Mi-am dat seama (lent) ca, in realitate, razi doar putin la inceput, si putin la final, daca ai noroc.
Proiecte
Primul proiect (nu-prea-serios) de animatie a fost un filmulet numit "Pink Elephant', facut in primul an de facultate - un fel de Fritz the Cat rip-off cu aspiratii de Mean Streets.
Fiind primul meu proiect realizat intr-o echipa, a fost un proces putin cam stangaci – dar pentru un film de anul I a iesit ok.
2014, Kyriaki Kyriakou
Eu si Kiki, fiind impreuna inca din primul an de facultate, ne cam chinuiam cu proiecte noastre individuale in decursul primelor semestre. Asa ca ne-am decis in anul II sa incercam lucrul in echipa. Din acea colaborare a iesit "Dateless", iar experienta a fost atat de incantatoare incat am decis sa continuam drept duo.
In afara de faptul ca am avut cu cine ma consulta privind idei, glume, probleme tehnice etc., intr-un fel m-am simtit responsabil sa depun putin mult mai mult efort ca de obicei (obiceiul fiind vreo 60-70% efort).
Pe de alta parte, daca unul din noi isi pierde entizuasmul legat de o idee, celalat se molipseste foarte usor si procesul devine extrem de neplacut, si daca incerci sa-ti impui o atitudine pozitiva de dragul partenerului, atunci proiectul are turbulente majore pe final.
In prezent, principalul nostru obiectiv este sa platim chiria la timp, si dupa, daca avem timp, sa scoatem cel putin un scurt metraj personal pe an.
Beakus
Pentru concursul de la Beakus am trimis amandoi cate o animatie de 10 secunde (pe tema 'being bold'), cu ideea ca daca unul dintre noi castiga sa-i convingem sa ne ia drept duo.
Concursul a avut loc fix dupa absolvire, asa ca am avut un noroc enorm. Drept premiu, urma sa incepem un internship la studio in septembrie (un fel de trial-period), asa ca restul verii am incercat sa strangem bani din mici job-uri online ca sa ne putem permite o camaruta undeva in Londra. Daca tin minte corect, inainte sa primim prima plata de la studio, ne ramasesera vreo 30 de lire in cont.
Primul proiect realizat pentru Beakus a fost o animatie de 30 secunde numita 'Tuft', unde am iesit pe strazile Londrei intervievand barbosi si mustaciosi:
Despre "Dateless"
Intregul proces a durat aproximativ 3 luni. A fost pe departe cel mai distractiv proiect la care lucrasem pana atunci. De la orele petrecute in studio inregistrand interviurile colegilor nostri, pana la eforturile noastre de a-i desena in situatii cat mai compromitatoare.
Ne asteptam poate doar la 20-30% din succesul pe care l-a avut in final. Din pacate, n-am reusit sa ne prezentam la nici unul dintre festivalurile in care a fost acceptat, dar ne-a facut mare placere, in orice caz, sa ne balacim in putina atentie online.
Partea cu premiile e dificila; pentru noi au semnificatie doar daca suntem mari fani ai juriului (cum a fost cu John Dilworth pentru CartoonBrew StudentFest). In rest, vedem laurii de festival cu putin dubiu, poate si pentru ca de la Dateless incoace n-am avut acelasi noroc.
Dar, de vreme ce popularitatea filmului a fost un factor in castigarea concursului de la Beakus, presupun ca nu strica.
Freelancingul si promovarea
De obicei, prindem aproape la fel de multe proiecte prin studio, cat si in afara lui. Ne-a ajutat din cand in cand si prezenta noastra online. De exemplu s-a intamplat ca persoana care ne-a angajat pentru Gangsters V Gators sa afle de noi prin Deviantart.
Bineinteles, proiectele de la studio sunt adeseori mai complexe. Colaborarea cu CBBC pentru 'Lifebabble' a necesitat participarea majoritatii regizorilor din studio. Fiecaruia i-a fost dat cate 3-4 segmente de animat, pornind de la niste inregistrari audio.
De pe-acasa
Din pacate, n-am fost prea atent la animatia romaneasca in ultimul timp, mi-e rusine sa zic. Apuc sa aud numai de filme de-acasa care au parte de succes pe plan international din cand in cand, dar nu mi-as putea forma in minte o imagine de ansamblu privind industria de animatie din Romania. Sunt fan Matei Branea tho!
Recomandari
Regizorul meu preferat este Masaaki Yuasa, in topul meu personal fiind filmul "Mind Game"(2004) si seria "PingPong"(2014). Animatiile lui mi se par mereu extrem de ambitioase si pline de o energie creativa unica lui. Pe langa Yuasa, sunt mare fan al lui Ralph Bakshi, Robert Valley, si a celor de la The Line (din UK).
Un top 5 in oridine aleatorie:
- Mind game (2004)
- American Pop (1981)
- The Tale of Princess Kaguya (2013)
- Mad Monster Party? (1967)
- Neo Tokyo (1987)
Alte planuri si proiecte
Tocmai am terminat un filmulet pentru TedEd impreuna cu Kiki.
In ceea ce priveste revenitul in tara, sunt cam indecis. Pe deoparte, zilele astea pot lucra cam de oriunde si traiul ar fi mai ieftin acasa. Pe de alta parte, 99% din prietenii mei sunt aici si Kiki nu vorbeste romaneste. Vom vedea, poate ia guvernul de aici decizia in locul meu.