Ce se intampla? Este vineri si am luat decizia ca vinerea sa ne dedam la interviuri si materiale pe care voiam demult sa le facem, dar nu am apucat, din lipsa de timp. L-am prins, in sfarsit, pe Eugen Erhan, freelancer & funny man la Fredo & Pid'jin, si am paginat un interviu cu dumnealui. Nu facem aprecieri de felul asta de obicei, dar sa stiti ca a iesit ok.
Eugen preda chestii de design la UNARTE, ceea ce presupune o relatie anume cu studentii. Pe scurt, mutualitatea ia urmatoarea forma in sala de clasa: aia mici casca ochii si urechile la el, iar el se minuneaza de cate poate invata, inca, un prof la scoala.
Ar mai fi de pomenit ca a lucrat 6 ani in publicitate, unde a invatat o groaza de lucruri si a aflat ca acolo e de munca. In publictate e de munca! A facut switchul in branding apoi, unde sistemul de valori iarasi i-a fost dat peste cap: in branding e de munca!
Ca freelancer, primul proiect a fost facut pentru Universitatea din Geneva, iar cel mai recent, mai misto si mai motiv de mandrie spune ca este cel pentru Bitdefender. De altfel, la capitolul promovare, Eugen nu e genul care sa puna sponsored posts pe Facebook:
Prefer sa optimizez relatiile existente, deci in ultimii ani nu m-am promovat mai deloc catre clienti noi, ci mai degraba am extins colaborarile pe care le aveam.
Prin '93
Cand eram mic, probabil 3-4 ani, am desenat cu markerul un sarpe pe parchet, mare cat toata camera, ascuns sub covor. Doar capul ii iesea afara, micut, intr-un colt. A stat ceva timp acolo, pana sa fie descoperit, si probabil a fost tare greu de sters.
Cat despre amintiri cu comics, fun fact: am mai facut o banda desenata impreuna cu Tudor Muscalu, cu 12 ani inainte de a ne apuca de Fredo & Pidjin, cand eram colegi de generala. Prin '93.
Graphic Design, UNARTE
Am mers la un liceu de arte, si acolo am nimerit oarecum intamplator la sectia de Design Industrial, care nu era deloc ceea ce-mi dorisem. Suna tare neatragator, "industrial". Eu as fi vrut sa fac grafica, old-school, artsy stuff, insa nu am reusit sa intru in grupa respectiva.
A durat cateva luni pana sa-mi dau seama ca de fapt imi placea foarte mult ce invatam la sectia de design, si in cele din urma nu m-a mai interesat altceva.
La UNARTE, predau diverse lucruri care tin de design grafic. De invatat, am avut mereu de invatat de la studenti. Fiecare stie sa gandeasca si sa deseneze un proiect intr-un fel unic, si intr-un stil propriu. Pentru fiecare tema pe care o lansez vad la corecturi cate 50-100 de idei creative diferite, iar asta in sine este o experienta de neinlocuit.
6 ani in publicitate
Am lucrat in advertising din timpul facultatii. In primele doua luni am avut senzatia ca am invatat la job cat in toti anii de scoala la un loc. Insa era 2001 si industria era ceva mai 'rough' decat imi pare a fi azi, prin urmare a fost o perioada cu multe hopuri si ciudatenii.
Dupa 6 ani de advertising m-am mutat in branding, unde ma asteptam sa fac oarecum aceleasi lucruri, dar poate cu mai putina munca. Ma gandeam ca un logo poate fi mai usor de desenat decat o intreaga campanie. Hahahahahahahaa, ce eroare!
A fost neprevazut de greu la inceput. Cu totul alte standarde. Am avut din nou acea experienta de "hard reset", si in primele doua-trei luni am invatat cat in toti anii de dinainte la un loc.
Freelancingul, apoi
In cazul meu, motivul principal a fost faptul ca Fredo&Pid'jin tocmai incepuse sa creasca intr-un ritm mai alert, trecand de la cateva mii de cititori la cateva sute de mii. Am intuit ca acea fereastra de crestere nu va ramane deschisa la nesfarsit si am renuntat la job, ca sa ma pot concentra pe comics.
Pe de alta parte, planul era sa lucrez si ca freelancer in paralel, ceea ce am si facut, si fac in continuare. Nu cred ca as putea face un singur tip de munca, de fapt. Da, a fost greu la inceput, dar trebuie sa recunosc ca putea fi mult mai greu, si am avut foarte mult noroc in primele luni de freelancing.
Specializarea in design de brand a venit ca rezultat al anilor petrecuti alaturi de Brandient. Au fost patru ani de reinvatat de la zero tot ce credeam ca stiu despre design. Raspunsul sincer pentru "de ce m-a atras" este ca mi se paruse usor cand priveam din exterior. N-a fost. Dar a meritat tot efortul.
Clientii
Primii mei clienti au picat efectiv de nicaieri, au aparut la cateva zile de la deschiderea business-ului, pana sa apuc sa-mi fac orice fel de promovare. Primul client a fost Universitatea din Geneva. Beginner's luck, la patrat.
Probabil cel mai complex proiect, din punct de vedere al constructiei mesajului: o serie de animatii la care lucrez de cateva luni pentru Bitdefender. Complexitatea vine din natura produsului. Bitdefender BOX este un produs inovator, care raspunde unor necesitati de securitate nou aparute pe piata de smart devices, si e disponibil deocamdata doar in US.
Extinderea brandului DOMO din 2008 a fost cel mai amplu proiect la care am lucrat, impreuna cu colegii de la Brandient si Golem Studio. Un proiect cu componente de branding, design de personaj, copywriting, screenwriting si animatie 3D.
Raportul clientilor locali versus cei internationali este cam 50-50 in toti cei 6 ani de freelancing. In ultimul an, tot mai multi clienti din Romania.
Prefer sa optimizez relatiile existente, deci in ultimii ani nu m-am promovat mai deloc catre clienti noi, ci mai degraba am extins colaborarile pe care le aveam. Cred ca un lucru care functioneaza tot mai bine pentru mine este colaborarea cu alti designeri si artisti, ceea ce-mi permite sa ofer un range foarte diversificat de servicii specializate.
Apropo: Bitdefender
Este un match made in heaven, trebuia sa se intample. Am inceput cu cateva proiecte mici, punctuale, si am avansat catre unele mai ample, cum ar fi cel cu animatiile despre care vorbeam mai devreme.
Implicarea in actiuni civice
Sunt mai putin activ civic decat ar putea sa para din feed-ul meu de Facebook. Realist vorbind, sunt un hater cu Photoshop. In cateva randuri am ajutat unele proiecte civice cu un pic de munca de design, dar cam atat.
Geeks for Democracy a crescut binisor si a generat mult bine in jur, in primul rand pentru ca a reunit oameni din domenii foarte diferite, care altfel nu s-ar fi cunoscut si nu ar fi lucrat impreuna.
Nu as zice ca am avut o implicare prea serioasa, doar cateva mici lucruri care tin de comunicare si design. Insa membrii acestei comunitati merita mult credit pentru tot efortul pe care l-au depus in ultimul an.