În clasa a opta număra lunile până să se poată înscrie la Liceul de Arte. După liceu s-a dus la Drept, unde, ușor-ușor, s-a reinstalat starea de nerăbdare. După patru ani de studiat legi, a revenit cu totul la artă: Master în Graphic Design și Ilustrație la Timișoara.
Adina Larisa Sufana și-a început work-ul liber profesionist colaborând cu Centrul Cultural German din Sibiu. De vreo 4 ani au rămas împreună și se tot lucrează la afișe de evenimente, broșuri, calendare și felicitări. Dar Adina a avut timp să-și și diversifice portofoliul. Chiar pe la începuturi, prin Elance, a venit către ea cartea de poezii “Excavating the Sky” de Konstantin M. Kulakov, pentru care a avut de făcut 10 ilustrații. Alte 50 de ilustrații de-ale Adinei au ajuns prin Germania, prin intermediul unei cărți de bucate pentru copii. Și tot așa, până când s-a trezit cu aproape 30 de cărți ilustrate de ea, majoritatea pentru cei mici.
Iar unul dintre cele mai complexe proiecte ale ei nu e comercial. "Two tea-cup cats" a fost titlul disertației ei, pentru care a ilustrat povestea a două pisici cu corp de ceșcuțe (de ceai) ce așteptau cuminți, de vreo 7 ani, într-un caiet de schițe. La fel de cuminți cum ați citit voi până acum. Povestea întreagă de aici încolo:
Adina, de la Arte la Drept și la Arte din nou
Sunt una din persoanele norocoase care a știut de mică ce vrea să facă când o să crească și întotdeauna am vrut să fac artă. Îmi aduc aminte că în generală număram zilele/lunile/anii până când o să dau la Arte.
Da, sună puțin ciudat ca după 8 ani de arte să te rupi și să faci dreptul. Cât am fost la drept mă gândeam cum să mă întorc la arte, dar sunt puțin încăpățânată și dacă încep ceva îmi place să termin. Din toată experiența cu dreptul am încercat să iau partea bună, m-a trezit la realitate, eram prea naivă înainte. Mă bucur totuși că nu m-am blocat și m-am întors la arte, chiar dacă la început mi-a fost cam greu. Îmi era frică că n-o să mai desenez la fel de bine și că poate o iau de la capăt, dar n-a fost așa, nu uitasem tot și aveam nevoie de exercițiu și cu timpul am trecut peste aceste frici.
Masterul, de grafică publicitară și de carte, pe care l-am făcut a fost exact ce voiam. Ca grafician prefer grafica publicitară și ilustrația de carte.
Graphic designer la Centrul Cultural German Sibiu
Pe cei de la Centrul Cultural German Sibiu i-am cunoscut printr-o prietenă, Alexandra, care este referentul lor cultural. În momentul în care au rămas fără grafician, Alexandra m-a recomandat pentru realizarea unui afiș, iar celor de la CCG le-a plăcut cum lucrez și mi-au propus să colaborăm. Asta a fost acum 4 ani.
Pentru ei, în principal, fac afișele evenimentelor realizate de ei, dar fac și broșuri, pliante, calendare și felicitări. Ei au multe evenimente pentru copii ceea ce este perfect pentru mine fiindcă îmi place să fac ilustrații pentru copii.
Cei de la CCG întotdeauna mi-au dat libertate să abordez cum vreau eu subiectele pentru afișe și să aleg tehnica pe care o consider eu cea mai potrivită în care să le realizez.
Spre ilustrația freelance
Am început să lucrez ca freelancer cu un an înainte să dau la master și am continuat fiindcă era cea mai bună variantă de a-mi împărți timpul cum vreau eu. Am putut să merg la cursuri și să fac proiectele pentru facultate și să lucrez în același timp.
Un proiect ce mi-a plăcut foarte mult să-l realizez a fost o serie de 10 ilustrații pentru cartea de poezii “Excavating the Sky” scrisă de Konstantin M. Kulakov.
Am găsit acest proiect pe Elance și am aplicat la el, iar pe baza portofoliului m-a ales să fac ilustrațiile. Am primit poeziile pe care a vrut să le ilustrez și am făcut mai multe schițe. Am avut libertate destul de mare în realizarea ilustrațiilor, singura cerință a fost de a desena în același stil ca în seria mea de ilustrații în tuș întitulată “Mâini”.
Kulakov a publicat cartea și se poate găsi și pe Amazon și mi-a plăcut că din propie inițiativă a menționat peste tot că eu am realizat ilustrațiile și pe website-ul lui a pus o prezentare a mea. A fost o colaborare ideală.
Clienții
Am ilustrat în jur de 30 de cărți, marea majoritate pentru copii, dar în același timp am făcut și grafică publicitară. Cel mai vechi client al meu este Centrul Cultural German Sibiu. Alți clienți constanți sunt Bioclinica și Melidava.
Mi-a plăcut calendarul ce l-am făcut anul trecut pentru Bioclinica. Mi-au dat libertatea de a alege ce să desenez și tehnica. Pentru acest calendar am făcut 12 ilustrații în acuarelă.
Printre proiectele mele preferate se numără și cele 50 de ilustrații pentru o carte de bucate pentru copii la care am colaborat cu Editura Oertel+Spörer din Germania. Cartea se numește “Mini-Köche” și este scrisă de Gerhard Mayer. Îmi place cum mi-au ieșit acele ilustrații fiindcă am ales o altă perspectivă de a vedea o carte pentru copii și, deasemenea, pentru culorile vii (de obicei, fac ilustrații destul de pale din punct de vedere cromatic) și personajele jucăușe ce le-am realizat.
Anul trecut am fost invitată să realizez o ilustrație inspirată de o poveste despre Timișoara pentru Bienala de Arhitectură. Ei au venit cu o abordare diferită de ceea ce mai făcusem și m-au promovat pe mine și pe ceilalți ilustratori foarte mult. Am avut fiecare un panou în diferite stații de transport public din centrul Timișoarei, o expoziție în holul Muzeului de Artă Timișoara și plase din pânză cu desenele noastre. Ilustrația am făcut-o în tuș și mi-am păstrat stilul în care am desenat în ultimii ani, dar de data aceasta am experimentat ceva mai mult.
Cel mai complex proiect
Cel mai complex proiect este, unul personal, lucrarea mea de disertație “Two tea-cup cats” pentru care nu am făcut doar ilustrație, ci am și scris povestea. Partea cu scrisul a fost destul de dificilă, fiindcă mă exprim mai greu în scris, dar m-am documentat despre cum să scrii o carte pentru copii și nu e un este ușor deloc.
De asemenea, am căutat o modalitate nouă, pentru mine, de prezentare a ilustrațiilor, a cărții în sine. Am ales să leg manual cartea și prima carte mi-a luat în jur de 8 ore să o leg.
Am făcut și un pliant despre carte, cartoline cu ilustrații din ea și o mini cărticică cu personajele ce le-am desenat în dreptul coloncifrei, care au o cu totul altă poveste. Ar putea fi o carte de sine stătătoare. Fiind un proiect personal am putut merge cât de departe am vrut și să experimentez ca tehnică, abordare, tot.
Dificultățile întâlnite până acum
Dificultățile, de cele mai multe ori, țin de brief. Deși am ceva experiență și știu ce întrebări să pun atunci când brief-ul nu este complet sau suficient de clar, totuși unii clienți mă mai surprind când lucrarea este finală. Cred că se reduce la faptul că ori sunt nehotărâți ori nu știu deloc ce vor și chiar dacă apreciază lucrarea finală, în momentul acela realizează ce voiau de fapt, ceva diferit.
În astfel de situații fac o lucrare nouă și pe parcursul timpului am înțeles că trebuie să fiu plătită pentru două lucrări și să nu mai merg pe ideea că sunt modificări la lucrarea inițială. Am învățat în ultimii ani cum să îmi adun cât mai multe informații esențiale despre lucrare de la client.
Two tea-cup cats și alte proiecte personale
Pentru mine aș desena tot timpul, numai că după master m-am angajat ca grafician și nu mai am atât de mult timp pentru mine. Am perioade în care desenez zilnic, dar și când de abia fac un desen pe săptămână.
Caietul de schițe mi se pare foarte important și mi-am propus să vin măcar cu o idee de lucrare finală pe zi. Dacă nu am nici o idee, mă desenez pe mine și starea mea de atunci (leneșă, somnoroasă, fără idei, etc.) sau desenez ce văd în jur (oameni, peisaje, clădiri, studiu de plante/animale, etc.).
Pentru “Two tea-cup cats” am pornit de la o schiță ce am găsit-o într-unul din caietele de schițe. Am făcut schița acum vreo 7 ani (nu știu de ce am lasat-o în stadiul acela, poate nu a fost momentul potrivit pentru ea). Îmi aduc aminte ideea de la care am plecat, am vrut să combin două lucruri ce-mi plac, în cazul acesta pisicile și ceaiul (îmi plac și câinii la fel de mult) și am vrut să ilustrez ceva ironic, tematic vorbind.
În schiță desenasem două pisici cu corpul în formă de cană de ceai care beau ceai. De la o schiță am ajuns să fac într-un final o carte de 30 de ilustrații. Am dus acest proiect cât de departe am putut eu în acel moment și am încercat să îmi definesc și mai bine stilul meu de ilustrație. Cred că lucrul acesta a fost observat și apreciat de cei ce mi-au văzut proiectul. Cu această carte am fost acceptată la Romanian Design Week 2016, iar în urma apariției catalogului lor am primit proiecte noi.
Procesul de lucru
Cel mai mult îmi place să desenez acasă la biroul meu, unde am lumina perfectă, materialele de care am nevoie și biblioteca. Când încep un proiect nou prima dată mă documentez despre tema respectivă. Pentru inspirație răsfoiesc cărțile ce le am și după caut pe internet. Îmi fac schițe cu ce mă inspiră și/sau îmi printez imagini. De exemplu, pentru “Two tea-cup cats” pentru fundal, peisaje și clădiri m-am inspirat din cărți cu orașe micuțe și sate din Marea Britanie.
Inspirația cred că de cele mai multe ori vine din ceea ce văd în jurul meu (locuri, oameni, întâmplări). Mă inspiră și lucrurile care par banale, pe care încerc să le prezint altfel.
Și cărțile mă inspiră, fie să fac ilustrații reprezentative, fidele textului, fie îmi dau o “experiență de viață” și o stare perfectă pentru a realiza un desen nou.
În ceea ce privește tehnica și stilul meu de ilustrație preferat, cel în tuș, m-au inspirat gravurile lui Aubrey Beardsley pe care le-am văzut într-o revistă de artă când eram mai mică. În acel moment nu știam ce este gravura, credeam că este de fapt desen în tuș și am încercat să imit ce vedeam, iar într-un final l-am dezvoltat în stilul meu.
Promo
În ce privește promovarea, am citit articole despre cum poate un artist să se promoveze și de acolo am învățat câteva lucruri. Am observat că este destul de important să postezi lucrări și/ sau schițe constant, chiar dacă nu fac asta tot timpul.
Clienții noi au venit în diferite moduri: pe baza recomandărilor altor clienți; după ce mi-au văzut lucrările în cataloage ale concursurilor la care am participat; în urma recomandărilor prietenilor, sau i-am abordat eu.
Acum și mai încolo
Zilele acestea am făcut două ilustrații pentru mine, dar am început și să lucrez la ambalajul pentru un produs nou Melidava.
În toamnă mi-am propus să ilustrez o carte nouă inspirată de o schiță/ idee mai veche. Vreau să experimentez și să merg mai departe decât am făcut-o cu “Two tea-cup cats”.
Nu cred că aș face doar grafică publicitară, îmi place prea mult ilustrația. În momentul de față, ca job, fac doar grafică publicitară. În viitor vreau să fac doar freelancing și atunci probabil o să domine ilustrația.