Grozăvia, adică: un pui mort aruncat în aer de un copil și carnea care se izbeste de trotuar, într-un final înălțător. Unii inca mai rad, amintindu-și. Alții, după cum spune creatoarea spotului, încă se mai închină:
Se întâmpla în 2006. Lumea se întreabă, încă, ce mai face copilul acela, cum a crescut, ce mai salvează din supermarket. Ei, bine, a devenit între timp campion național de tenis la categoria lui de vârstă, iar în momentul decernării trofeului tribunele au strigat: "Zboară, puiule, zboară!", povestește Alina Gavrilă-Borțun (Director de Creație, The Institute).
Care este povestea acestui spot, ce a zis clientul, care au fost rezultatele, cum a evoluat sau nu publicitatea românească la acest capitol, al personajelor memorabile, în rândurile de mai jos:
Povestea spotului
Brieful clientului pentru acest spot a fost următorul:
"1. vreau să câștig notorietate pentru brandul Transavia;
2. carnea de pui este proaspătă și de cea mai bună calitate (pe cine nu crede, îl invităm la fabrică în Alba să constate singur).”
Am prezentat campania, s-a aprobat, s-a filmat, s-a dat pe post. După două săptămâni, Transavia a renunțat să mai producă pentru o perioadă produse congelate pentru a putea face față cererii de carne proaspătă.
Și replica din spot a ajuns în folclor, aducând PR gratuit prin intensa folosire în titlurile articolelor de presă, în cadrul emisiunilor TV și în online (Google ne spune că sunt peste 17.000 de rezultate pentru această expresie).
Clientul
Nu a fost niciun hop. Am căutat un mod memorabil de a dramatiza promisiunea "de proaspăt" a brandului. Clientul a fost surprins de abordarea curajoasă, dar a înțeles și aprobat execuția creativă și și-a asumat-o alături de noi.
Cred că este de menționat că domnul care a aprobat această campanie era președintele general Transavia și owner-ul fabricii. Departamentul de marketing nu a avut niciun merit și nu a susținut ideea.
Evoluția personajului în folclor
Comentăm doar că unii se închină și acum la amintirea acestei grozăvii de neconceput - un pui mort aruncat în aer de un copil, copil care crede că puiul e viu, finalul fiind un "product shot de coșmar" cu carne de pui trântită pe trotuar - iar alții zâmbesc acum ca și-atunci și folosesc în continuare, în diverse contexte, replica din spot: "Zboară, puiule, zboară!".
Vă asteptați ca replica să aibă o viață așa de lungă?
Nu. Ne așteptam să facă lumea să privească Transavia cu simpatie.
Unii încă se mai întreabă: ce mai face copilul acela?
Mama copilului a trimis o scrisoare foarte emoționantă acum 3 ani celor de la Transavia. Copilul a devenit între timp campion național de tenis la categoria lui de vârstă, iar în momentul decernării trofeului tribunele au strigat: "Zboară, puiule, zboară!". La școală, rolul i-a adus popularitate și porecla Puiu'. Tanarul e la fel de blond si de frumos.
Alte personaje care au rămas în folclor
Cerbul Cornel de la berea Ciucas. Grupul manechinelor care beau doar apa plata cu lamaiie de la Zapp. Grupul politicianilor pasionati de SF - Zapp. Grupul Hairstilistilor lezati de titlul de frizer - Zapp. Pustiul cu ochelari - Zapp OnLine. Am crezut si au ramas. Daca vorbiti de garantii, atunci acestea nu exista.
Cum ajunge o astfel de replică în folclor
Natural. Organic. Relevanta, caracterul surprinzator si umorul.
Se poate vorbi de one hit wonders în publicitate?
Sigur ca da. Noi, pentru Transavia, avem in continuare episoade in sertar. Asteptam sa sune telefonul.
Cum a evoluat crearea personajelordin publicitate
Nu a evoluat. A involuat. Sunt din ce in ce mai rare. Un exemplu de personaj si replica memorabila intrata recent in folclor: Client McDonald's, Actor: Mihai Bobonete, Replica: "Litălși" folosit pentru a explica turiștilor "micii" românești.
Personaje memorabile făcute de colegi sau rivali
Piticii de gradina - Bucegi, Batman - Altex, Câinele facut din bancnote de la la ING. Doar ultimul exemplu e unul recent, restul sunt din manualul de istorie a publicitatii romanesti. He hee he. Inventivitate, relevanta si umor.
Ce lipsește în publicitate la acest capitol
Publicitatea romaneasca sta cam cum zice clientu'. Cateodata, chiar anticipand fantezia neformulata a acestuia.
Personaje internaționale care ți-au atras atenția
Din ce saptamana?