Robert Voicu vrea sa pastreze Waio "different by default"

Robert Voicu vrea sa pastreze Waio "different by default"

Intr-o zi, Robert Voicu si-a scos la o bere toti prietenii freelanceri sau partasi, intr-un fel sau altul, la viata agitata a advertisingului si le-a propus sa-si uneasca priceperile indelung lucrate sub un singur brand. Unii au spus da, altii pas, iar rezultatul a fost Waio, o agentie care ofera astazi servicii in digital. Bine, nu s-a numit Waio initial, iar serviciile nu erau nici pe departe la fel de diverse ca acum, la 2 ani de la lansare.

Robert si echipa au pornit cu web development, zona care aduce si astazi cele mai mari profituri businessului; insa, cu timpul, nevoile din piata i-au facut sa adauge copywriting, branding, strategie de brand in online si social media. De altfel, echipa, care a suferit ceva modificari de-a lungul timpului, este formata din oameni cu pregatiri cat se poate de diverse. 

Robert povesteste despre primul proiect al Waio, care a fost realizat pentru o companie din Olanda. Daca initial portofoliul echipei cuprindea si work facut pentru clienti internationali, la ora actuala, el este exclusiv romanesc.

Cea mai mare problema intr-un business ca Waio?

Lipsa de incredere a companiilor in agentiile mici sau buticurile de creatie. In Romania, inca vorbim de o mentalitate care favorizeaza business-ul agentiilor de top, in timp ce restul pietei de advertising se identifica mai mult cu proiectele companiilor la inceput de drum sau al start-up-urilor.

 

Coding

Pot incepe prin a spune ca am terminat in Constanta un liceu cu profil de desen tehnic, iar la terminarea lui, am simtit ca e momentul sa fac o schimbare radicala si sa incerc sa urmez o alta pasiune mai veche.

Asa am ajuns la ASE, sectia Cibernetica, unde am putut sa-mi exersez o pasiune care a luat nastere datorita jocurilor MMORPG din acea perioada pe care le jucam si pentru care ma apucasem sa dezvolt propriile mele servere.

Am invat sa codez oarecum singur, acum ceva ani, uneori cu ajutorul prietenilor, care la acea vreme stiau mai multe decat mine, deci era destul loc de imbunatatiri.

 

5 ani in Advice

Cel mai important lucru pe care l-am invatat, chiar fara sa mi-l propun, a fost cum sa lucrez in echipa. Am lucrat pe destul de multe proiecte in acesti 5 ani si, datorita experientei acumulate acolo, mi-am dat seama ca munca in echipa este foarte valoroasa si te ajuta foarte mult pe viitor. Indiferent ca te angajezi intr-o campanie sau activezi ca antreprenor. Fara alti oameni in jurul tau nu poti face absolut nimic, oricat ai vrea.

O alta lectie a fost legata de skill-urile mele de management: am pornit la drum fara sa stiu cum sa coordonez o echipa, fiindu-mi frica sa nu iasa haos si proiectul sa se incheie cu un esec. Iar spre final am ajuns chiar sa-mi placa sa ma bazez pe un planning riguros si o relatie apropiata cu echipele mele de proiect.

 

2 ani de Waio

Corect, mai exact in noiembrie.

Ideea business-ului a venit destul de simplu, chiar daca nu-mi vine sa cred ca spun asta acum.

 

In urma cu 3 ani, primeam o multime de proiecte ca freelancer, toate in zona de web development. Doar ca neajunsul venea in momentul in care constatam ca orice client avea nevoie si de o identitate bine conturata, design si elemente de copywriting care sa acompanieze intreaga lor comunicare.

In acel moment, mi-am dat seama ca incepeam sa pierd clienti. Pentru ca, in mod firesc, apelau la alte persoane sau entitati care aveau toate aceste resurse si era mult mai eficient pentru ei sa lucreze totul intr-un singur loc.

Mi-a trebuit o perioada sa realizez asta, iar cand am constientizat intr-un final situatia, mi-am scos la o bere toti prietenii apropiati care cochetau cu freelancing-ul la acea vreme sau lucrau deja in companii/agentii de publicitate, fiecare stapan pe partea sa din domeniu, si le-am propus sa ne prezentam toti sub un singur nume, drept o echipa, oferind servicii de digital.

Asa a inceput totul, chiar daca nu ne-am numit Waio din prima. Pusesem pe hartie naminguri din mai multe zone, unele erau acronime, altele erau pur si simplu amuzante sau destul de legate ca sens de activitatea pe care aveam de gand s-o prestam la momentul acela.

Dupa multe brainstorming-uri am reusit sa ne restrangem la un shortlist de 15 nume, dintre care Waio a fost cel votat de intreaga echipa.

La baza a stat o idee pe care am auzit-o in trecut la un speaker, idee care suna cam asa: daca vrei ca o anumita fraza sa ramana intiparita in mintea unui public, ea trebuie sa fie compusa din cat mai multe vocale.

Alegerea denumirii Waio a urmat aceasta ideologie, dar a si fost un prim pas catre construirea unui brand de la 0 incepand de la un nume care aparent nu insemna nimic, dar prin intermediul caruia am putut construi o identitate proprie.

Nu am vrut sa fim restransi de nume care sa aiba deja un sens lingvistic stabilit in perceptia populara, la fel cum nu am vrut nici sa fim constransi de nume proprii sau care sa explice apartenenta noastra in industria de advertising.

 

 

Echipa

A suferit ceva modificari pana in acest punct. Multi au plecat, altii au venit, altii s-au lasat cu totul de advertising, dar suntem mandri de formula actuala, am reusit sa ne cunoastem bine intre noi si sa rezonam in ceea ce priveste perceptia pe care o avem asupra proiectelor.

 

La inceput, am fost o echipa de baza destul de mica, 3-4 oameni, iar pe langa acestia mai colaboram project-based cu o serie de parteneri, tot dintre cunoscutii nostri. Pe parcurs, cand clientii s-au inmultit si cererea a crescut, urmatorul pas a fost sa ne marim putin echipa pana la formula din prezent: oameni de creatie si developeri specializati in tot felul de limbaje de programare, aplicatii mobile si asa mai departe.

 

Serviciile Waio

Am inceput cu servicii de baza pentru noi, tinand cont de expertiza mea si a prietenului cu care am inceput business-ul, adica programare web si design web. Pe parcurs, am adaugat si alte servicii: copywriting, branding, strategie de brand in online si social media.

Cu timpul, ne-am dat seama ca pentru a oferi rezultate cu adevarat relevante si aliniate cu obiectivele clientilor nostri este necesar sa putem oferi solutii personalizate zonei de digital, dar si sa putem controla tot acest ecosistem. Totul trebuie sa fie intr-o armonie perfecta pentru ca atat canalele, cat si sferele de comunicare dedicate fiecaruia sunt co-dependente una de celelalta.

Totusi, in continuare cel mai profitabil serviciu ramane web developmentul in cazul nostru. Pe viitor, insa, ne dorim sa putem spune acelasi lucru si despre restul serviciilor, asa ca lucram destul de intens la dezvoltarea acestor oportunitati.

 

Proiecte

Primul proiect pe care l-am prins dupa ce ne-am unit sub numele Waio a fost dezvoltat pentru o firma din Olanda, B-Lay, proiect pentru care am fost propusi chiar de una dintre actualele noastre colege din creatie.

A fost o experienta placuta si care ne-a ajutat sa ne dezvoltam destul de mult pe partea de branding. Brieful s-a bazat foarte mult pe partea de grafica, mai ales in ceea ce priveste materialele lor interne, de la layouturi pentru prezentari pana la vizualuri si iconografie.

Per total a fost un proiect care ne-a aratat o latura diferita a muncii cu un client deoarece am putut observa ce inseamna work-ul la un nivel mai profesionist, urmand un brandbook, niste referinte bine definite, lucru pe care inainte, in freelancing, nu-l intalnisem niciodata.

Iar cel mai complex proiect pe care l-am lucrat si la care inca mai avem cateva lucruri de definitivat pana la lansarea oficiala este cel pentru Vinyl, Rum, Tapas and Wine. Spre sfarsitul anului trecut, ajunsesem sa stau la masa cu fondatorii proiectului VRTW, care au venit cu un challenge pentru mine, mai exact construierea radio-ului lor online.

Pe langa faptul ca, tehnic vorbind, nu s-a comparat cu majoritatea proiectelor sustinute pana in momentul acela, a fost o munca titanica de documentare la mijloc ca sa gasim cea mai buna solutie de a reda muzica la o calitate superioara fara sa impactam foarte mult consumul de date al utilizatorilor si fara sa ii stricam experienta online in cadrul website-ului.

O alta provocare a venit in momentul in care ne-am apucat efectiv de planning-ul site-ului, cand aveam la dispozitie toate informatiile despre activitatea/obiectivele VRTW si logo-ul. In rest, tot site-ul a venit ca rezultat al multor intalniri intre echipe si a maparii celor mai importante functionalitati astfel incat sa facilitam accesul la informatia din platforma.

A fost destul de greu sa cream un site in care totul era o informatie vitala (radio-ul, evenimentele, artistii VRTW, un posibil shop) pentru ca a necesitat multa munca de prioritizare si un user journey impecabil. Aici au intrat in joc si elementele vizuale si stilul de reprezentare grafica care sa se identifice perfect cu brandul.

Cred ca toata complexitatea de care ne-am lovit in cadrul acestui proiect a avut o legatura directa cu publicul VRTW care este unul destul de variat prin natura evenimentelor diverse pe care acestia le organizeaza, a muzicii eclectice pe care o difuzeaza si a conceptului unic in piata din Romania.

 

Promovarea serviciilor

99% din clienti ajung prin recomandari, word of mouth, nu cred ca avem alte surse momentan.

Promotion wise? Am relansat foarte recent site-ul nostru pentru ca simteam nevoia de un refresh si pentru ca ne indepartasem putin de stadiul la care ne raportam acum 2 ani, la inceput de drum. Ca plan de viitor, ne dorim sa fim din ce in ce mai prezenti in mediul online si sa comunicam sustinut astfel incat sa ne consolidam imaginea in piata.

 

Ce a functionat pana acum si ceea ce ne dorim in continuare este sa ajutam clientul la fiecare pas pe langa job-ul pentru care suntem angajati si sa fim un bun consultant, genul acesta de lucruri ne recomanda si asa ajungem sa cunoastem din ce in ce mai multi oameni.

Daca la inceput aveam si cativa clienti internationali, acuma putem spune ca avem un portofoliu 100% romanesc. Clientii internationali care ajungeau sa colaboreze cu noi lucrau in sistem project based, ceea ce nu era tocmai benefic noua, deoarece veneau cu proiecte ce puteau tine si luni de zile toata echipa ocupata, iar mai apoi se intampla sa avem si luni de zile de pauza.

Ca sa evitam sa lucram doar pe asemenea proiecte care nu ne ofereau o stabilitate prea mare financiara, ne-am orientat catre clienti locali care nu au echipe in-house de creatie sau dezvoltare web si apeleaza la noi atat drept consultanti, cat si ca agentie de digital.

Motto-ul nostru este „different by default”. A fost modul in care am incercat sa comprimam intr-un headline foarte scurt filozofia noastra, mai precis modul diferit de abordare al unui client si, evident, al unui proiect nou care intra in agentie.

In toti anii de experienta acumulati de mine si colegii mei, am observat niste pattern-uri care afectau destul de mult livrabilele finale. De obicei, se pierde foarte mult din calitatea muncii prestate, din cauza faptului ca proiectele erau derulate pe repede-nainte sau furnizorii de servicii foloseau aceleasi modele de lucru pe toti clientii, nevoile acestora fiind de multe ori lasate in plan secund, in detrimentul comoditatii sau al eficientizarii defectuoase a muncii.

Se spune ca publicitatea are rolul de a rezolva o problema in mod creativ, doar ca se intampla des ca problema sa persiste chiar si odata ce produsul final a fost livrat. Este o mare diferenta intre un livrabil functional si un livrabil functional care e capabil sa rezolve o necesitate si sa indeplineasca un obiectiv.

 

Problems?

Cred ca cel mai mare impediment cu care ne confruntam in momentul de fata este lipsa de incredere a companiilor in ceea ce priveste agentiile mici sau buticurile de creatie. Daca in afara se intampla de multe ori ca agentiile de acest gen sa contribuie la dezvoltarea marilor branduri, in Romania inca vorbim de o mentalitate care favorizeaza business-ul agentiilor de top, in timp ce restul pietei de advertising se identifica mai mult cu proiectele companiilor la inceput de drum sau al start-up-urilor.

 

Planuri

Cand am creat acest business, cel mai important factor in dezvoltarea lui l-am vazut ca fiind oamenii de care m-am inconjurat. Dupa 2 ani de Waio, experienta acumulata nu a facut decat sa-mi intareasca aceasta credinta, asa ca cel mai mult acum imi doresc sa investesc in echipa si sa ma asigur ca au la dispozitie toate mijloacele de care au nevoie pentru a se dezvolta si a-si pastra entuziasmul la aceleasi cote.

Pe de alta parte, cu totii ne dorim sa dezvoltam portofoliul de clienti ai agentiei pentru ca asta ne reprezinta in piata si este singura modalitate de a demonstra ceea ce putem si ca suntem un furnizor de cursa lunga.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Waio Studio

Waio inseamna different by default. Suntem agentia care tine mereu digitalul in suflet si rezultatele in minte, unde vei gasi mereu ceva neasteptat. Zi de zi, facem mixuri unice de creatie si strategie, care sa se... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related