Două prietene din Târgu Mureș, Para din fostul Jack și un vrăjitor conceptual. Așa apărea, în mai 2013, pe Griviței 55, J'ai Bistrot, o terasă cu nisip și aer nou. Înainte, însă, a fost Tg-Mureș și curtea unui bunic. Ceea ce explică multe și din atmosfera locului bucureștean. Cum s-a construit ea, de la proprietari, design, mâncare și prieteni, povestește Georgiana Toea, (fost) om de comunicare J'ai Bistrot, care a facut un mini reportaj chiar în ultima ei zi la locul de muncă.
De la început, ea spune chiar așa:
Pentru cititorii dumneavoastră care probabil așteaptă insighturi de business meșterit riguros, declar din primul rând că mai jos e cu moșteniri, prieteni & dușmani, români și unguri, trial & error, burnout, renaștere, adevărat bildungsroman.
Termeni ca 'plan', 'concept', 'clienți', 'strategie' i-am definit pe parcurs și trăgând cu urechea la invitații noștri ce vin pentru business meetings sau work sessions la o Zmeurică pe Griviței 55.
Începuturi
J'ai Bistrot se trage din Târgu-Mureș, din curtea bunicului Corinei Gliga, domnul Eugen Gliga, al cărui nume de alint (Jenucu/Tata Je) prefixează brandul.
Din întâlnirea Corinei cu Alina Rump, în trei luni de la idee și perfect match între cele două fondatoare, pe 17 iunie 2011 s-a deschis terasa J'ai Bistrot Târgu-Mureș cu un concert unplugged Kumm și un public de aproape 200 de ardeleni, un attending de bun augur pentru acest oraș care s-a deschis noului.
Berea s-a terminat într-o oră de la deschiderea porților, iată o primă lecție învățată the hard way.
Tinerimea mureșeană a primit ceea ce îi trebuia și acum locul e cel mai popular din oraș pe nișa sa, destul de generoasă.
Au urmat proiecții aduse de TIFF, NEXT, Astra Film Festival, Anim'est, Tres Courts, concerte, piese de teatru și petreceri, iar câștigurile de pe vară au fost investite în amenajarea interiorului, J'ai-ul de iarnă deschis în noiembrie ce-a urmat.
Sufragerie și lumina discoball
Ca look și atmosferă, J'ai-ul de interior se simțea natural, ca sufragerie de casă boierească, ceea ce a și fost, casă de oameni buni. Plusul de decorațiuni funcționale și estetice potrivite unui pub luminos pentru tineret l-a dat Mihai Grama, designerul ambelor spații, Tg-Mureș - București, cu sprijinul Mobila Dalin.
În cei doi ani dinaintea lansării la București în mai 2013, cele două partenere și-au definit rolurile, una de comunicator și events manager, cealaltă mâna forte în financiare și administrativ.
Le-au învățat bine repetând cel puțin 12 ore pe zi, aproape zilnic și la lumina discoballului.
O lecție foarte prețioasă în hospitality este că oamenii cu care lucrezi sunt principalul tău asset, echipa cât și clienții.
Oamenii
Principalii aliați ca first-tiers sunt prietenii. Aduc idei și entuziasmul acela că vor cu toții să contribuie cu ce știu, cu ce au, inclusiv cu nopți de pierdut la club. E un feeling mișto să ai un bar cu grădină, te acaparează cu totul, dar trebuie să te definești clar ca manager și să nu scapi din vedere rostul businessului și codul deontologic.
Apoi am cunoscut tineri motivați care au învățat făcând meseria asta și ei jurați să respecte și să servească oaspeții.
Câțiva angajați destoinici din Mureș s-au relocat și au evoluat profesional, odată cu capii.
Aventura bucureșteană
Echipa de management s-a mărit odată cu descălecarea la București, unde prietenul Para făcea cu mâna din fostul Jack, cuibul de rockeri ce urma să se transforme în subiectul discuției noastre, terasa J'ai Bistrot de pe Griviței 55.
Nici lui Răzvan Comache, al patrulea prieten alăturat partener, nu-i mai stătea capul la elicoptere și dorea un challenge. Acum semnează și comunicarea vizuală a brandului, dar e și acel wizzard ce le descoase pe toate.
Cum este adânc înrădăcinat crezul că rockul îndoaie, cei doi amintiți mai sus au chemat fetele to the rescue!
Prima dată au cucerit terasa ce a suferit o schimbare ca din Alice Cooper în Alice in Wonderland în două luni de muncă asiduă.
Chiar dacă se zvonea că Jack-ul este adevăratul castel al lui Dracula, niciun preot nu a fost invitat la botezul terasei să scoată dracii de prin butoaie, ci 600 de invitați din protipendada underground a capitalei.
Filosofia
Conceptul a fost definit de oamenii ce vin la aici, de ce vor ei să facă atunci când ies la date, cu prietenii sau cu familia. Căci suntem de toate și pentru toți, range-ul de vârstă e de la 1 lună la 100 de ani. Vecinătatea cu Unarte, DIICOT, ateliere și magazine pentru artiști, hostel pentru turiști dar și clădiri abandonate de pe Grivița ne aduce înc-o dată diversitate.
Look
Cum J'ai-ul s-a iscat și-a crescut natural, așa a venit și designul locului, același confort căutat și la Mureș, de sufragerie, de workspace, de discotecă, toate într-unul pe ceas biologic. Designul conceptual trebuie întotdeauna să vină în ajutorul activităților pe care le desfășori, iar dacă ai fost atât de norocos să ai câțiva arțari în curte și o zonă de nisip, fii sigur că cei mici te vor numi a doua casă.
Și mâncare
Bucătăria e o felie relativ nouă la J'ai și a fost adusă de al patrulea asociat - Alina Mladin, împrietenită în afacere tot din cercul prietenilor know-it-all. Ea manageriază o echipă de trei bucătari old & new school ce fac acel meniu eclectic de la J'ai.
Toată lumea iese la J'ai, după cum v-am povestit, credem că-i și un obicei nou al bucureșteanului sau poate, la noi în grădină, noi l-am creat.
Dacă oamenii se simt bine, revin, și uite așa ai un obicei de consum. E logică pură, desigur că există și un randomness care te influențează în decizii și trebuie să te repliezi rapid (ex - legea anti fumat în interior), dar noi credem că bunul simț e cheia într-o astfel de afacere și oamenii buni care-l fac, atât staff, clienți, cât și audiență.
Previzibil, dar nu plictisitor
Căci în realitatea 2017 ai audiență, deci poți fi și platformă de idei și proiecte, dacă vrei să strângi dialogul cu consumatorii și ai ceva de zis în care crezi puternic.
Nu fi plictisitor, ușor previzibil e bine, că oamenii au nevoie de confort, scoate-i rar, dar fă experiența să fie meaningful.
Ce mai face J'ai-ul (J'ai Bistrot București pe Facebook) pe lângă a fi host este să creeze o punte între toate comunitățile centrale - creativi, publicitari, corporate, cinematografi, scena artistică prin evenimente ce au ca scop îmbunătățirea mediului și, deci, a calității vieților oamenilor, de la festivaluri de film, festivaluri originale dedicate ciclismului ("J'ai Velo") sau vieții sustenabile ("Glod"), concerte, silent disco, workshopuri de filosofie sau astrofizică pentru copii, DJing, teatru, lansări de carte, festival de artă pentru refugiați și atâtea altele de făcut.