Intrebare numai buna pentru finala unui game show de trivia publicitara: "Ce platforma romaneasca intruneste cea mai mare comunitate de stock photography din lume si sta intre Shutterstock, iStock, Adobe Stock si Fotolia?". Nu chiar foarte multi ar sti sa spuna "Dreamstime" , ca sa ploua cu confetti si in final sa plece acasa cu o masina nou-nouta. Dar sa crestem cercul cunoscatorilor.
Dreamstime a pornit in cadrul Archiweb, o agentie de web development precoce (anul nasterii: 1997) care s-a trezit la un moment dat cu o mare nevoie de imagini pentru proiecte si, totodata, cu clienti fara bugete pregatite. Incidenta situatiei era crescuta si developerii si designerii din Archiweb s-au apucat de fotografie. Dupa ce au investit 800$ intr-o camera foto digitala de 2 megapixeli.
Tot invatand si tragand cadre, folderul cu imagini refolosibile de la un proiect la altul stransese cateva sute si, apoi, mii de fotografii muncite de aceasta divizie foto ad-hoc. Database-ul s-a transformat mai tarziu intr-o platforma de stock photo, lansata oficial odata cu scaderea costurilor de hosting online. Mai departe, Dreamstime si-a luat zborul.
Dupa primul an, avea deja 50.000 de imagini, oferind fotografilor un procent de 50% per vanzare si 60% pentru exclusivitate. Rezulta de aici fidelizarea unui val de fotografi care lucreaza si azi cu Dreamstime.
In timp, echipa si-a definit un model de functionare de tip marketplace, deschis tuturor, indiferent de skill; concret, pe Dreamstime contribuie in jur de 400.000 de fotografi in prezent, aproape dublu fata de urmatorul concurent, spune Serban Enache (Owner si CEO, Dreamstime). Imaginile trec prin mainile unei echipe de 50+1 editori, unde acel 1 vine de la un soft AI care, in viitor, ar trebui sa preia cu totut procesul de autorizare a submission-urilor.
Platforma primeste in prezent cu vreo 2 milioane de imagini noi pe luna, folosite de multe dintre agentiile din comunicare romanesti si de afara, dar si de branduri precum Google, Samsung sau Financial Times.
La acestea contribuie si Serban, ceva mai putin decat o facea pe vremuri. Mai jos, el ne contureaza o ilustrare foarte buna a sintagmei "proiect nascut organic":
Archiweb, clientii si fotografiile
Am inceput sa calculam bugetul ideal pentru a acoperi nevoia de imagini pentru diverse proiecte. De cele mai multe ori bugetul intregului proiect depasea costurile licentierii a 4-5 imagini. Si clientul avea nevoie si de o imagine cu un mouse, dar si de imagini cu sediul lor, angajatii etc.
Cand au aparut camerele digitale, ni s-a luat o piatra de pe suflet. Am folosit jumatate din profitul pe un an pentru a cumpara o camera. $800 pentru 2 megapixeli. Calitatea era slaba, dar cu lumina potrivita si mult Photoshop ieseau rezultate foarte bune.
Ca in orice agentie de web design, aveam un folder cu imaginile care puteau fi folosite si in alte proiecte. Dupa ce s-au adunat cateva sute de imagini ne-am dat seama ca reprezinta o resursa foarte buna. Am incercat sa o vindem sub forma de CD, primul semn ca exista interes a aparut odata cu un email de la unul dintre concurentii de la acea data, interesati sa il achizitioneze. Dar nu ne gandeam ca vom crea o agentie stock. De la idee la succes mai era de muncit: vanzarile au fost aproape zero. Trebuia schimbat ceva, insa costurile de gazduire erau ridicate.
Am continuat sa cream siteuri si sa ne diversificam oferta. Pana in 2004, cand aceste costuri au scazut. Acumulasem experienta cu site-uri marketplace ca designeri, dar si drept clienti. Am decis ca trebuie sa facem un proiect-comunitate care sa vanda imagini. Singurul proiect direct concurent la acea data facea sharing.
Atragerea contribuitorilor
Imediat dupa lansare, lucrurile au inceput sa se precipite. Primeam foarte multe cereri, volumul de imagini a inceput sa creasca. Am ajuns la aproximativ 50,000 de imagini dupa primul an (in prezent, avem peste 2 milioane de imagini pe luna).
Am oferit un procent cat mai mare din vanzare, concurenta oferea 20-40%, noi am oferit 50% si am plusat cu 60% pentru exclusivitate. Dupa cativa ani, am realizat ca marja de profit era foarte mica, reinvestind aproape totul. Am fidelizat, insa, multi fotografi - multi lucreaza si acum exclusiv cu Dreamstime. Pentru acestia am pastrat o marja de 60%, iar pentru ceilalti oferim 25-55%.
Modelul marketplace
Am realizat ca pretul prohibitiv de la finalul anilor '90 nu era dictat de piata, ci de un monopol. Agentiile nu permiteau accesul oricui. Si in prezent, sunt putine platforme care accepta orice fotograf, asa cum o face Dreamstime. Cele mai multe o fac din motive logistice, dar acest screening dauneaza mult diversitatii.
Pe Dreamstime participa aproape 400,000 de fotografi, aproape dublu fata de urmatorul concurent.
Filtrarea. Criteriile. Echipa
In primul rand, sunt criterii legale: imaginile nu trebuie sa contina logouri/marci inregistrate; daca includ oameni, acestia trebuie sa fi semnat in prealabil un contract de autorizare cu fotograful. In caz contrar, imaginile nu pot fi vandute decat sub o licenta exclusiv editoriala si doar anumite imagini (cele facute in locuri publice de exemplu).
Odata ce aceste criterii sunt indeplinite, imaginile sunt revizuite din punct de vedere tehnic si estetic. O imagine acceptata nu ajuta pe nimeni daca nu are valoare comerciala.
In prezent, avem 50 editori + 1. Ultimul este un program de inteligenta artificiala care incepe sa devina un membru foarte important in echipa. Avem ca tinta 100% din reviews sa fie autorizate de AI, cu echipa de editori redefiniti drept traineri.
Exista un core team in Bucuresti, care include oameni cu pregatire plurivalenta organizati in 3 echipe: selectie, dezvoltare si marketing/business development.
"Selfie cu oameni fericiti", disponibil pentru download
Fotografi amatori vs. profesionisti pe Dreamstime
Foarte dificil de spus; pentru generatia Facebook termenul de profesionist nu se aplica cu sensul pe care il avea anterior. Sunt extrem de multi fotografi talentati care nici macar nu isi spun fotografi. O parte din bloggeri probabil ca sunt cel mai potrivit exemplu din Romania. Utilizatorii Instagram sunt iarasi foarte talentati.
Daca ar fi sa ii clasificam dupa venit, probabil ca sub 10% din fotografii nostri traiesc exclusiv din venitul realizat in fotografie. Dar cam toti castiga, desi multi incarca imagini doar pentru a le vedea utilizate.
Best usage? Coperta de la Time Magazine, care in urma cu multi ani a folosit o imagine de la noi pentru un articol despre tendintele anti-vaccin (se intampla in 2008).
Business
Industria de fotografie comerciala - si, in particular, cea stock - este o industrie mica, de aproximativ 4-5 miliarde dolari la nivel mondial. Noi avem o crestere constanta din 2004. Dreamstime a fost permanent o firma cu profit si a ramas independenta, singura firma independenta dintre cele aflate in top 4 (cronologic si ca volum de clienti/fotografi: iStock, Dreamstime, Shutterstock si Fotolia sunt cele 4 agentii care au creat si impus actualul model din microstock).
In ultimii ani, avem insa o presiune foarte mare din partea motoarelor de cautare. De la o crestere de 50% Yoy atinsa in 2014-2015, vedem un impact negativ printr-o concurenta neloiala din partea acestora: diminuarea expunerii site-urilor stock, promovarea produselor proprii, incurajarea pirateriei.
Microsoft a incercat includerea imaginilor din Bing Images in suita Office, oprindu-se doar dupa ce au fost actionati in instanta. Google promoveaza descarcarea imaginilor in Google Images, cei care folosesc astfel imaginile nu stiu ca risca sa plateasca daune foarte mari.
TOATE imaginile care contin modele trebuie sa fie insotite de un model release. In lipsa acestuia persoana din imagine poate cere daune morale si materiale pentru orice utilizare in context comercial. Iar o imagine poate fi descarcata de mii de utilizatori.
Diferentiere
In industria noastra, pretul conteaza enorm, dar nu este suficient. Avem preturile cele mai mici, un sistem complex de abonamente si pachete de credite (pay as you go), dar si o colectie foarte bine editata. Am selectat 63 milioane de imagini din aproape 100 milioane de imagini trimise catre selectie. Motorul de cautare permite gasirea imaginii potrivite intr-un timp record (foarte important, stim ca designerii lasa inlocuirea compurilor pentru ziua deadlineului ;)) si optiunile care permit contextualizarea (de ex. etnia modelului sau grupul de varsta).
In curand speram ca vom putea oferi imagini cu modele dintr-o anumita tara, optiune care va face selectia mult mai naturala (lumea se plange frecvent ca modelele din stock sunt prea generice si prea "albe").
Dar ce mi se pare cel mai important este ca toti membrii echipei noastre sunt la distanta de un email de utilizator. Incercam sa fim foarte aproape de clienti si sa ii ascultam.
Se intampla des sa primim recomandari pe care sa le implementam pe site in foarte scurt timp. Si asta ne-a castigat si cateva cereri in casatorie. Bineinteles, ca orice business, avem de filtrat si hate mail.
Clienti & useri
Este incredibil cat de multe agentii avem in tara si cat de multi folosesc Dreamstime fara a sti ca e o platforma fondata in Romania. Avem 17 milioane de clienti, cei mai multi din industrie. Marea majoritate sunt clienti mici, SME. Toate agentiile importante au cont pe Dreamstime, printr-o filiala sau alta. Multi clienti cumpara direct prin departamente proprii sau folosind serviciul de Corporate accounts care le permite sincronizarea downloadurilor de pe multiple conturi (exista cazuri cu sute de conturi pentru acelasi client).
Random House, Autodesk, Google, Samsung, Financial Times sunt cateva dintre brandurile mari care folosesc Dreamstime.
Romania a fost pana de curand in top 10 la nivel de designeri. A pierdut in ultimii ani cateva locuri, in urma altor piete emergente, insa se pastreaza in top. Estul Europei ramane extrem de bine reprezentat la nivel de fotografi.
Tarile ex-comuniste aduc o calitate a continutului fantastic de buna in comparatie cu cele vestice. Ma refer la o medie, care e foarte ridicata in aceste tari. Rusia sta de departe cel mai bine la capitolul ilustratori, la fel si Vietnamul. Este surprinzator cat de mult s-a pus accentul pe artele vizuale in comunism, probabil rezultatul propagandei si cum ele au impact si la nivelul fotografilor tineri, nascuti dupa Revolutie.
Alte tipuri de content. Cererea
Ilustratie, Vectori, RAW, Video si Audio (Music si SFX). Nu mai exista nicio alta agentie care sa includa toate aceste tipuri de continut, insa cererea cea mai mare ramane pentru fotografie.
Celelalte piete cresc rapid, desi procentual sunt inca la inceput. Exista insa o oportunitate foarte mare pentru artisti in aceste piete. Concurenta pentru video sau audio este, de exemplu, mult redusa.
Trenduri in fotografia stock
Trendul il defineste cumparatorul final, cel care plateste pentru achizitia unui serviciu sau produs. Stim ca fotografii isi doresc un anumit tip de imagine, designerii vor o creatie unica si originala, iar clientul lor doreste sa isi promoveze afacerea altfel decat o fac concurentii sai.
Fotografia finala este de prea multe ori un cliseu care contravine celor de mai sus pentru ca piata o dicteaza. Cu exceptia produselor de nisa, cei mai multi clienti vand catre o audienta cat mai larga. Asta reduce imaginea din punct de vedere vizual la un numitor comun. Inerent, ea devine un cliseu
Mai exista si factori agravanti: de multe ori designerul va alege o imagine populara pentru ca stie ca merge la sigur cu ea. Daca a fost descarcata de multe ori, atunci va placea multor oameni. Am avut un caz cand o revista din Brazilia s-a plans ca un concurent a folosit o aceeasi fotografie pentru coperta.
A fost momentul in care am introdus licenta SR-EL (Sell the Rights) care ofera exclusivitate (nu si retroactiv) si ajuta clientii sa evite astfel de riscuri. E o licenta unica in industrie, folosita mai ales in packaging (producatori de cosmetice, industria alimentara dar si editurile).
Una dintre copertele Fifty Shades of Grey a fost cumparata cu o astfel de licenta. Pentru cei care nu gusta genul, coperta filmului The Hundred-Foot Journey include si ea imagini de la noi; la fel, The Curious Case of Benjamin Button.
Promovare
Prin natura produsului, ne bazam foarte mult pe partea vizuala. Incercam sa oferim continutul potrivit fiecarui utilizator, lasand imaginile sa isi spuna povestea. Noile tehnice de remarketing ne permit particularizarea continutului fara a fi prea intruzivi. Evident, fiecare campanie se pliaza pe industria si tipul de trafic relevant ei. Atragerea de clienti noi este aproape in exclusivitate online.
Contributia ta la Dreamstime
Continui sa trimit imagini regulat, in principal folosind aplicatia mobila pentru ca e mult mai facil in acest fel. Venitul meu a scazut considerabil, nu mai sunt de multa vreme unul dintre fotografii cu portofoliu consistent; si nici calitatea nu a prea crescut.
In fiecare luna primim 5,000 de fotografi noi, concurenta e mare. Dar continua sa fie placut - si, mai ales, util - sa iti vezi imaginile folosite. Este vital ca orice antreprenor sa isi foloseasca produsul. Doar ascultand nevoile audientei, poti sa ii castigi increderea.
Proiectele speciale ale Dreamstime
Timeline Images e un proiect secundar care vrea sa popularizeze un anumit gen de imagini pentru coverurile Facebook. Se adreseaza in special firmelor care administreaza pagini, dar poate fi folosit de oricine. Incercam prin astfel de proiecte sa iesim din tiparul industriei stock si sa educam publicul in privinta drepturilor de
autor. Doar pentru ca o imagine apare intr-un motor de cautare nu inseamna ca poate fi folosita.
Megapixl.com este un alt proiect, in care selectam imagini exclusiv pe baza AI. Colectia e usor diferita, selectia fiind de tip premium, insa fara sa fie la un pret mai mare. Baza de date Megapixl trimite date catre Dreamstime, colectand astfel mai multe informatii despre audienta si cum abordeaza continutul nostru.
Viitor
Este dificil de anticipat, industria high-tech face pasi in multe directii, pe de alta parte uneori lucrurile se intampla mai incet decat ne-am dori. Contam ca inteligenta artificiala sa preia foarte multe din sarcinile de rutina, lasand timp pentru lucruri care cer finete.
Vom avea timp pentru a ataca noi piete, a incerca noi tehnologii si tipuri de content. Nu stim care dintre ele se va impune, dar cererea la nivel de nisa va creste si ne dorim sa acoperim cat mai multe din aceste cereri.