Dorel e personajul cel mai personaj din publicitatea romaneasca, pentru Oana Botezatu, jurnalista si bloggerita. La noua ani de la aparitia sa in calupul publicitar, Dorel e foarte prezent printre romani. Lumea inca face glume cu el.
Oricine altcineva imi vine in minte e la ani distanta de Dorel. Exista Mercedes si alte masini, asa si cu Dorel: exista El si altii. Cel putin in cazul meu.
Oana crede ca noile personaje sunt mai sterse si greu de tinut minte. Si ca din calupul romanesc lipseste cel mai mult emotia. Altfel, ar introduce in publicitate un sconcs pe care il cheama Gigel. Care ar fi menirea lui, vedeti mai jos:
Primele personaje care iti vin in minte
Dorel. Dorel e primul si ultimul si mi-a venit in minte dinainte sa termin de citit intrebarea. Dorel e personajul cel mai personaj din publicitatea romaneasca, pentru mine.
Asta si pentru ca mi se aminteste constant de el; nu e saptamana in care sa nu il vad (in Bucuresti se lucreaza mereu ceva si niste Dorei sunt acolo pe metereze), sa nu aud vreo poveste despre el, deoseori apare la stiri, pe YouTube) sunt zeci de video-uri cu Dorei, altii decat cel din reclamele celebre, toata lumea stie un Dorel, Dorel e the one and only.
Ar mai fi cateva personaje, dar la distanta mare-mare de acest Dorel universal valabil in spatiu si timp. Uite, un alt personaj e porcul isteric, porcul care striga "Ficat, ficat!", imi vine sa fug de cutiile alea albastre de pateu de fiecare data cand ajung la raftul cu pateuri din supermarket, de teama sa nu strige porcul dupa ficatul meu.
Un alt personaj care imi vine in minte e doamna aia care zice ca prea bune-s toate, prea ca la tara, e simpatica; apoi mai e bunica, aia cu untdelemnul ei, tipa din reclama la ciocolata Rom, Naumovici cu Batman, Batman…
Dar oricine altcineva imi vine in minte e la ani distanta de Dorel. Exista Mercedes si alte masini, asa si cu Dorel: exista El si altii. Cel putin in cazul meu.
Cum ajunge un astfel de personaj in folclor
Habar nu am cum ajunge, adica nu stiu sa explica exact mecanismele, caci nu sunt de specialitate. Pe mine ma fascineaza mai tare cum ramane in mentalul colectiv.
Abia asa iti dai seama cat de tare e cel/ cea care i-a dat viata, replici si sens personajului. Dorel, de pilda, a aparut prima data pe TV acum opt, noua ani, si de atunci lumea tot face glume cu Dorel si va tot face. Sunt convinsa ca multi folosesc replica "(pana termina asta) inchide la non-stop", fara sa stie ca ea vine dintr-un episod cu Dorel care trebuia sa descarce niste nisip dintr-un camion. Sau „ne miscam si noi mai cu talent?”.
Umorul fixeaza personajele astea in mentalul colectiv, cel putin la noi asa cred ca se intampla. Ai umor, ai replici memorabile, lumea nu doar ca rade, dar te tine si minte. Stii ce ma gandesc: oare a cautat cineva sa vada daca, dupa reclamele cu Dorel, si-a mai botezat cineva copilul cu numele asta? Cum il cheama pe fiu-tau? Dorel. Ntz, nu cred.
Personaje recente
Poate mi se pare mie, dar parca reclamele sunt mai slabe in ultima vreme, cel putin ce vezi pe TV. In consecinta, si personajele imi par mai sterse, mai greu de tinut minte.
Poate ca toata lumea se concentreaza pe Social Media, new media, habar nu am. Dar la TV am impresia ca ruleaza numai reclame la medicamente, iar reclamele la medicamente sunt cele mai ingrozitoare.
Si mai sunt reclamele la bere, dar aici mereu mi s-a parut ca Berea a fost personajul, nu am tinut minte de prea multe ori personajul care tine berea in mana.
Care iti plac
Dorel. Matache Macelarul, pentru de dimineata. Fata cu ssssalam sssasesc, inca imi place reclama aia. Singurul motiv pentru care, uneori, rareori, mananc mezeluri. Personajul lui Naumovici cu Batman, Bataman si Era ta-su. Bebelusul de la Pampers, din, probabil, una dintre cele mai vechi reclame din mintea mea, bebelusul care tot spunea ca mama nu se supara. Am crezut asta ani in sir, am cumparat primele scutece pentru copilul meu, la peste 10 ani distanta, ghidata de reclama asta, ma rog, intre timp am aflat ca mama se supara daca piticul uda canapeaua, dar asta e alta discutie.
Zanul de la Banca Transilvania. Mereu mi-a fost un pic mila de domnul asta. Si ma emotioneaza mereu si mereu personajul Tata din reclama Fluturele, de la Cosmote. Stiu ca reclama e si veche, din 2011, si inspirata dintr-un scurtmetraj, dar tot ma emotioneaza batranul.
Ah, mi-a placut dintotdeauna si marmota care invelea ciocolata. Am pomenit-o de multe ori, mancand ciocolata. Si baiatul care te invata sa mananci Oreo. Am exersat de multe ori dupa cum explica el in reclama celebra. Mi-au placut mereu si mogaldetele de Orange, Millidge si Doig. :)
Enervante
Cel mai enervant e, de departe, acum, "salariul" care vorbeste de la ING, e cel mai proaspat personaj pe care il am in minte. Efectiv ma scoate din minti, desi sunt client ING si nu am avut probleme cu banca asta. Dar Salariul-Salariutul asta care vorbeste (si se foieste pe ecran) enervant. Adica, na, stiu si eu ca banii vorbesc, banii nu tac, dar chiar si asa. Esti salariu, treaba ta e sa intri pe card la timp si sa fii de ajuns pana la urmatoarea intrare. N-am chef sa discutam de vacanta, nici sa impartim bonusurile.
M-a marcat negativ, dar negativ rau de tot, reclama cu Zboara puiule, zboara!, nu mai stiam exact brandul, asa ca am cautat, era la Transavia. O tristete de reclama, de n-am mai mancat pui o vreme si, daca o revad, nici acum nu-mi trebuie.
Ce lipseste
Poate nu mai sunt eu la curent, dar, cum spuneam, personaje remarcabile eu nu am mai vazut in ultima vreme. Toata lumea pune in reclame influenceri, vedete si, in principiu, figuri cunoscute care, de multe ori, spun trei vorbe in care nu cred. Vinzi mai bine daca ai factorul VIP pe TV.
Asa o fi, nu sunt in domeniu, nu cunosc precis, dar e, cu foarte putine exceptii, neverosimil ce imi transmiti. Adica aproape ca ti-e si frica sa folosesti samponul din reclama de teama ca vei vorbi in dodii. Samponul, cel putin in reclamele romanesti, face bine la par, dar rau la cap. Mai bine am face mai multe reclame cu personaje-animale, sunt mult mai credibile uneori.
Ce ii lipseste? Emotia. Habar nu am de ce fug oamenii din publicitate de emotie, de ce le e greu sa o puna in scena. Se mizeaza cu precadere pe personaje amuzante, sunt bune si ele, nu zic nu, mie, una, imi plac. Dar parca cele care te ating, te emotioneaza, sunt si mai bune. Apropo si de emotie, vad ca e o moda cu personajul colectiv, cum e cel din Lumea Noua. Nu e o moda care imi displace. Ba din contra. Reclama asta, In direct din Lumea Noua, e preferata mea acum.
Ce ii prisoseste? Reclamele la medicamente, multe si proaste, poate cele mai proaste. Mai ales de Craciun si de Paste ma enerveaza reclamele la medicamente, cand nu vezi in fata ochilor decat pastile de digestie.
Un personaj care te-a convins sa cumperi
Bebelusul de la Pampers m-a convins, pentru o perioada. Adica am stiut dinainte de a avea copii ce scutece e bine sa folosesti. Altfel, sunt destul de greu de convertit si nici nu sunt un cumparator usor de ademenit.
Dorel, oricat de drag imi e, nu m-a convins sa cumpar Unirea, dar nici nu sunt in target, e de inteles. Am mai cumparat Activia fiindca eu chiar le-am crezut pe femeile alea din reclama, dar eram ceva mai tanara cand le-am “cunoscut”.
Si bebelusii de la Evian m-au convins sa beau o vreme apa care ii facea pe ei sa danseze (in reclama celebra, cu peste 58 de milioane de vizualizari pe YouTube. Si celebra reclama The Force, pentru Volkswagen, m-a convins sa ma convertesc la acest brand, m-a convins, dar inca nu mi-am cumparat o astfel de masina. Lucrez la asta. Si Vasluianu, care da cu vopsea la Savana, a avut un rol esential in episoadele in care am renovat prin casa.
Ce personaj ai introduce tu
Nu sunt eu in masura sa zic cine lipseste din arca. Poate e totul bine, poate echipa e completa, arca plina, lumea salvata. :) Dar eu as introduce un sconcs. Nu am inca numele, dar as incerca sa gasesc ceva pur romanesc, Gigel sau asa ceva. Un sconcs, sa ii zicem Gigel, care nu e ca orice sconcs, ci e frumos parfumat, se spala, cu apa si sapun, se da cu parfum (dupa ce se spala!), merge cu autobuzul, cu metroul, cu troleul, cu tramvaiul, cu taxi, chiar si cu Uber.
E un sconcs simpatic Gigel asta, asa de simpatic incat ti-ai dori sa fii ca el. La ce ar face reclama? La apa si sapun. "Consumul zilnic de apa si sapun il face pe Gigel fericit. Fii fericit, fii ca Gigel, ia cu apa si sapunel". Refuz sa cred ca cineva mai are nevoie de justificarea personajului meu, mai ales ca suntem in plina vara.
Personaje internationale care ti-au atras atentia
Nu sunt multe personaje care sa imi fi ramas in cap pentru totdeauna, dar am multe secvente, imagini, emotii din reclame pe care nu le voi uita niciodata.
Asa ca, atunci cand vorbesc de ce e memorabil, pentru mine, legat de reclamele internationale, ma duc cu gandul la reclamele Dove:
Calvin Klein
Nike
Chanel
Pepsi
Berlitz