Butaforie pentru seturi meserie

Butaforie pentru seturi meserie

Sa facem un sondaj: cine ar da matematica pe sculptura? A, vad ca Mihai Bonciu a ridicat mana.

Cand toata lumea mergea la Mate-Info, el a ales Liceul de Arte; ca doar desena misto de cand era mic. La Facultatea de Sculptura a intalnit oameni care lucrau deja pe platourile de la Buftea. Se numea ca fac butaforie. Incepe s-o si practice, dupa ce este luat sub aripa unui sculptor. Pentru ca se indragostise iremediabil de atmosfera de platou, isi ia inima-n dinti si porneste propriul proiect, THE CREATIVES.

Lansarea site-ului este insotita de o campanie de e-mail directionata unor potentiali clienti, din care a rezultat un prim proiect de realizare a unui decor postapocaliptic. De atunci, portofoliul de proiecte a inceput sa cuprinda colaborari pentru clipuri muzicale, locuri de joaca si diferite evenimente. 

Pana acum, specializat in sculptura si butaforie, Mihai a colaborat cu WOPA, DeFilm si Indian Premiere Ligue. Despre toate povesteste mai jos:

 

Mihai, de ce sculptura?

Mi s-a spus ca aveam talent de mic, ca la 3 ani am incepusem sa desenez in perspectiva. Nu-mi mai aduc aminte si caietul cu schite s-a pierdut. Adevarul este ca imi placea sa desenez si sa mesteresc mai tot timpul. Totusi pentru liceu ma pregatisem sa dau la mate-info (era la moda in perioada aia), cand niste rude mi-au spus ca e pacat de talentul meu si ca ar trebui sa dau la liceul de arte. Nu ma gandisem pana atunci la asa ceva, era o pasiune si atat, dar am zis ca daca intru din prima e ok daca nu, nu mai incerc. Si am intrat la Liceul de Arta din Rm. Valcea.

Dupa terminarea liceului nu mi-era clar ce facultate vreau sa urmez. Imi placea si ceramica, imi placea si fotografia, sculptura mi se parea ceva foarte greu, undeva departe. Cu acelasi gand in minte ca si la admiterea la liceu am ales sa candidez la Facultatea de Sculptura si am reusit sa intru. Pare ca am ajuns din greseala aici, insa daca privesc inapoi, nu ma vad facand altceva.

 

Cu butaforia, primele proiecte si lansarea THE CREATIVES

In timpul facultatii foarte multi colegi lucrau pe la Buftea la decoruri de film. Era prima data cand auzeam de cuvantul butaforie. Apoi prin anul IV de facultate un sculptor care facea decoruri de film de ceva timp avea nevoie de un student pentru un mic proiect. Mi-a propus sa colaboram si am acceptat imediat.

Nu mai lucrasem in polistiren pana atunci, dar instinctiv m-am descurcat bine si am ramas in legatura cu el. Apoi a urmat tot un mic proiect pentru filmul Mirrors care s-a filmat in Romania, unde a trebuit sa fac niste lampioane ce faceau parte din recuzita. Atmosfera atelierului, mirosul pe care il genera firul incins cu care se degroseaza polistirenul, senzatia de pe platoul de filmare unde se construiau decorurile au fost elemente care au trezit in mine sentimente pe care nu le mai traisem pana atunci. Mi s-a parut magic si mi-am zis ca asta mi-ar placea sa fac asta.

In 2008, cel putin asa mi s-a parut mie, piata filmelor in Romania a scazut si proiectele de butaforie s-au diminuat dramatic. Lipsa contactelor ce puteau sa ma implice in proiecte de acest gen a facut sa iau o pauza. A urmat o perioada in care am facut masterul si m-am si angajat grafic designer.

In 2011 am luat hotararea sa lansez proiectul THE CREATIVES, impreuna cu trei colegi. Inca de la inceput THE CREATIVES nu a fost creat ca si un site al unei firme, ci un site care prezinta proiectele unor freelanceri, freelanceri care se reunesc in momentul in care exista proiecte mai mari.

 

Spre freelancing

Dupa cum spuneam, in 2011 am reluat proiectele de butaforie pe cont propriu, lansand site-ul THE CREATIVES. A fost destul de greu pentru ca era o treaba pe care o luam de la 0, eventualii clienti practic neexistand. Am lansat site-ul si am inceput o campanie de direct marketing in care cautam pe internet diverse case de productie si le trimiteam emailuri in care le prezentam serviciile mele.

Prima comanda a fost de la un regizor de videoclipuri muzicale care m-a contactat in legatura cu realizarea unui decor postapocaliptic. Impreuna cu doi colegi am realizat acel decor in trei zile si toata lumea a fost extrem de multumita.

 

Cele mai misto proiecte

Cel mai interesant, dar si foarte complicat proiect a fost pentru o animatie stopmotion „Cel mai bun client” produsa de DeFilm avandu-l regizor pe Serghei Chiviriga, unde a trebui sa realizez niste personaje din silicon. Ele trebuiau sa aiba o armatura pentru a permite miscarea cadru cu cadru.

Complexitatea a rezultat din cauza dimensiunilor reduse la care lucram, a detaliilor care trebuiau atinse si mai ales la centrarea armaturii in momentul turnarii invelisului de silicon. Aveam de realizat inclusiv portretele lor cu riduri si implant de par. Ochii si gura au fost lasate „libere” pentru a putea fi adaugate in post-productie.

Alt proiect fain a fost acela unde a trebuit sa sculptam niste portrete de 2,5 m ale unor jucatori de criket. Portretele faceau parte din niste care alegorice care cumva idolatrizau cei mai buni jucatori de cricket din IPL (Indian Premiere Ligue).

Un proiect interesant a fost si acela pentru Lidl in colaborare cu WoPa Communication. Un recipient supradimensionat de sapun Cien care trebuia sa fie functional. Avea lavoare si dispensere integrate si a fost expus la BurgerFest 2017.

 

Dificultati

Cred ca cel mai dificil lucru este sa treci de mentalitatea cu care este privit artistul de orice fel. Nu stiu de ce s-a impamantenit ideea ca artistii lucreaza gratis sau aproape gratis. Toata lumea vrea repede, bine si ieftin. Insa trebuie stiut ca doar doi dintre acesti vectori pot fi bifati impreuna.

In general se uita timpul de achizitionare al materialelor, costul lor, timpul pe care l-ai pierdut studiind, experimentand, ca sa ajungi la forma in care esti azi.

 

Portofoliul de servicii

Sunt diferente intre sculptor/butafor si scenograf chiar daca uneori unul il poate suplini pe celalalt. Sunt zone care se intrepatrund insa sunt subtilitati pe care numai unul sau celalalt le poate realiza.

In mod normal scenograful ar trebui sa faca schitele si sa aleaga referintele pentru decor, iar sculptorul sa inteleaga exact elementele de expresivitate ce trebuie redate. Chiar si o piatra poate fi expresiva, prin sensibilitatea de exprimare a sculptorului.

 

Directiile de dezvoltare

Daca nu esti vizibil, nu existi, asa ca primul plan de dezvoltare ar fi cresterea notorietatii. Un gand pe care il am de ceva vreme ar fi realizarea unor lucrari personale care sper sa se concretizeze cu ceva expozitii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related