[Folclorul din reclame] Cristina Bazavan: Mi se pare cumva straniu ca alegem sa promovam in reclama doar personaje pe care putem sa le caricaturizam, putem sa radem de ele

[Folclorul din reclame] Cristina Bazavan: Mi se pare cumva straniu ca alegem sa promovam in reclama doar personaje pe care putem sa le caricaturizam, putem sa radem de ele

Chiar daca intelege ca intr-o tara saraca precum Romania astfel de personaje au rolul de a-i face pe ceilalti sa creada ca sunt mai buni ca ele, Cristina Bazavan simte nevoia de un up grade – intelectual si comportamental – pentru personajele din reclama

Stiu, reclamele nu trebuie sa faca educatie, ci sa exploateze educatia publicului pe care-l vizeaza ca sa converteasca in cumparari de produse, dar tot e trist cand treci in revista personajele "memorabile" din reclame, spune jurnalista. 

Pe Cristina nu a convins-o sa cumpere niciun astfel de personaj. Ca o concluzie, din publicitatea romaneasca lipsesc personajele care sunt minoritare, de altfel, si in societatea romaneasca: oamenii care vorbesc frumos, corect romaneste, care au niste aspiratii, care pot sa inspire pe altii.

 

Primele personaje din publicitate care iti vin in minte

Nicu cu Pepsi la litru. Alexandru Bindea imi marturisea candva ca i-a ramas lipit rolul din reclama aceasta de personalitatea sa profesionala, oricate alte job-uri ar fi avut.

Poate pentru ca reclama respectiva se intampla in anii 90 cand publicitatea era la inceput, frecventa spoturilor era mult mai mare ca si dorinta publicului de a urmari, la propriu, reclame. Nu mai stiu la ce era exact reclama, banuiesc ca la o oferta de la Pepsi, nu mai stiu nici daca personajul a fost sustinut prin reclame in serial sau a fost o "lovitura" unica, dar serioasa. Dar cred ca multi si-l amintesc pe bonomul Nicu care avea Pepsi la litru :)

 

Cum ajunge un astfel de personaj in folclor

Cred ca are legatura cu frecventa difuzarii, cu caracterul personajului (ce alege sa surprinda din caracteristicile colective ale romanilor) dar si cu cat de mult este el dezvoltat in reclame, daca e o serie de reclame care il urmareste... cum era Paul din Marea Ieseala Vodafone.

A fost sustinut de cateva reclame in serial, publicul a avut timp sa-l cunoasca pe personaj – tanarul care aspira sa fie hipster dar e "medium- popular". A fost un personaj care avea potential sa creasca la publicul tanar, undeva pe drum au oprit insa dezvoltarea lui. Cred insa ca a ramas in limbaj popular "ieseala", iar asta vorbeste din nou despre impactul seriei.

 

Evolutie

Vedeta absoluta a personajelor din publicitate care au intrat in folclor este Dorel, din reclama pentru coniacul Unirea. A creat ce niciun alt personaj din publicitate n-a reusit sa faca: sa puna un nume pe niste obiceiuri ale romanilor. Dorel e cel care face munca de mantuiala si nici nu pare foarte inteligent.

Cele mai recente personaje care au intrat in folclor, dar cumva au fost ajutate si de serialul din care provin sunt cele din Las Fierbinti – cele interpretate de Bobonete, Vancica si Margineanu.

Personajele din Las Fierbinti au fost duse in reclame pentru Brico Depot, pentru Mc Donalds, Penny, Lenovo etc

Sigur ca aici nu a mai fost nevoie ca brandul care ii foloseste in spoturi sa ii creasca prin povestile personajelor pentru ca Las Fierbinti e serialul cu cea mai mare audienta din Ro, dar faptul ca genul de personaj cum e carciumarul din Las Fierbinti ( Bobonete) ajunge sa fie expus in atat de multe reclame, cred ca spune mult despre afinitatile publicului nostru. In cazul acesta, publicitarii trebuie sa le multumeasca scenaristilor din Las Ferbinti iar Bobonete e unul dintre ei.

 

Enervante

Mi se pare cumva straniu ca alegem sa promovam in reclama doar personaje pe care putem sa le caricaturizam, putem sa radem de ele. Ii dam sansa consumatorului sa-si spuna in gand " eu sunt mai tare/ mai bun decat asta din reclama". Si pe termen lung asta mi se pare o gandire nesanatoasa.

Stiu ca traim intr-o tara saraca, stiu ca un procent foarte mare dintre consumatori nu sunt foarte educati, dar simt nevoia de un up grade – intelectual, comportamental – pentru personajele din reclama.

 

Un personaj care te-a convins sa cumperi

Nu, nu m-a convins niciun personaj. Cel mult am zambit cand am vazut situatia din reclama. Problema e ca, fiind o tara saraca, promovam la tv produse medium spre low market si personajele vorbesc pentru acel public.

Stiu, reclamele nu trebuie sa faca educatie, ci sa exploateze educatia publicului pe care-l vizeaza ca sa converteasca in cumparari de produse, dar tot e trist cand treci in revista personajele "memorabile" din reclame.

 

Ce lipseste

Lipsesc personajele care sunt minoritare si in societatea romaneasca: oamenii care vorbesc frumos, corect romaneste, care au niste aspiratii, care pot sa inspire pe altii. N-avem personaje cu sex appeal asumat, nu caricaturizat, n-avem personaje rafinate, n-avem personaje cu idealuri inalte.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related