Pornind de la prezenta tot mai vizibila a digitalului printre campaniile finaliste si premiate la editia de anul acesta a premiilor Effie, Bogdan Nitu (CEO, Webstyler) face un snapshot privind perceptia clientilor asupra investitiilor in digital, potentialul mediului si cum a evoluat modul de abordare al agentiilor asupra proiectelor de digital.
Cu pasi mici dar clari, clientii fac trecerea de la cereri de tipul "vrem sa fim pagina de Facebook cu cele mai multe like-uri" la "vrem ca digitalul sa aiba rolul X in strategia noastra de comunicare".
Digitalul la Effie-uri
Cu siguranta a castigat mai mult teren anul acesta decat in alti ani. Pe langa multe campanii digital driven premiate (printre care 2 premii Gold, pentru un app si pentru un ‘real time’), anul acesta la Effie Romania s-au intamplat doua premiere care arata cat de important e digitalul in comunicare:
Pe de o parte, pentru prima data Grand Prix-ul nu s-a bazat pe spot TV, ci pe continut creativ distribuit, in primul rand, in mediul digital. Pe de alta parte, Webstyler a obtinut locul 3 in Effie Index, fiind pentru prima cand o agentie de digital a ajuns pe podiumul Effie Index, peste agentii puternice din piata.
Cred ca o parte serioasa a pietei a inteles, in sfarsit, diferenta dintre advertising si continut creativ oferit de brand. Au inteles ce inseamna continut relevant pentru oameni, ce rol poate avea brandul in acest continut, cum pot pot folosi media pentru a-l distribui si cum toate lucrurile astea pot genera, pana la urma, rezultate in business.
Clientii si investitiile in digital
In ultimii 2-3 ani am observat transformari majore in ce priveste formularea nevoii, de la briefuri de livrabile la briefuri care cer, pe bune, strategie. Cer strategie si fac o diferenta din ce in ce mai clara intre strategie si tactici. Si, cu pasi mici dar clari, fac trecerea de la cereri de tipul "vrem sa fim pagina de Facebook cu cele mai multe like-uri" la "vrem ca digitalul sa aiba rolul X in strategia noastra de comunicare".
Clientii dau investitiei in digital un sens mult mai clar, gandesc mai mult in obiective care impacteaza businessul si mai putin in KPIs de dragul KPIs. De asemenea, chiar daca se gandeste in continuare in canale si mai putin in relatii intre branduri si oameni, digitalul e asociat din ce in ce mai mult cu experiente de brand si cu generarea de continut relevant pentru consumator.
Pe de alta parte, lipsa de rezultate in digital a advertisingului similar celui din ATL i-a facut pe multi sa inteleaga valoarea adaugata de native advertising.
Utilizarea digitalului in alte activitati de business
Exista un potential foarte mare de dezvoltare in digital pe partea de relationare cu clienti existenti. Mai exact, CRM digital. Dar inseamna investitie si rezultate pe termen mediu si lung.
Totodata, CRM-ul inseamna si mai mult punerea consumatorului in centrul atentiei. Nu vorbesc de notificari ca nu ti-ai platit factura si oferte de upsell, ci de cunoasterea in profunzime a consumatorilor si crearea de relevanta in viata lor. Cei ce vor intelege asta primii, vor avea mult de castigat.
Deschiderea clientilor in ce priveste rezultatele in vanzari
Atunci cand vanzarile au fost influentate direct de munca noastra, am stiut intotdeauna rezultatele. Dar, in general, munca noastra influenteaza indirect vanzarile, fie ca vorbim de comunicare de brand sau de generarea de leaduri.
Cum spunea zilele trecute Alex Schwan, CMO Burger King si Creative Marketer of the Year la Cannes Lions 2017, agentia nu trebuie privita ca un "vending machine", ci ca un partener. Si pot spune ca ne simtim tratati ca parteneri din ce in ce mai mult de catre clientii agentiei.
Abordarea agentiilor
Cred ca in ultimul timp mai multe agentii au inteles ca nu mai trebuie sa gandeasca in proiecte punctuale de digital, ci in planuri pe termen lung. Nu inseamna ca exista inca expertiza serioasa, dar vad niste pasi facuti in directia asta.
De asemenea, cauta sa dezvolte craft mai bun, dar aici mai e mult pana departe.
Pe partea de evaluare, au aparut mai multe tooluri de masurare, dar si mai multa intelegere a fenomenului. E normal sa evolueze si focusul sa fie pus din ce in ce mai mult pe rezultate relevante reale pentru business.
Cred ca exista mai multa transparenta in raportare decat in trecut si mai buna intelegere a ceea ce inseamna acele rezultate. Iar masurarea mai buna duce catre o mai mare presiune pe diferentiere si in final catre strategii mai inteligente si mai multa creativitate.
Webstyler. Focus in portofoliul agentiei
Nu putem spune ca avem un focus pe anume verticale. Ne alegem clientii dupa filosofia pe care o au, nu dupa industria in care activeaza. Avem clienti din industrii diverse: oil&gas, FMCG, auto, finance, medical etc.
Fiind agentie de digital full-service, singurul serviciu pentru care insistam la fiecare client e strategia. Restul serviciilor pe care le oferim unui client sunt consecinta strategiei definite anterior. Dar, indiferent despre ce servicii vorbim, cautam sa facem cat mai mult diferenta, sa nu mergem pe cai batatorite.
Exista o proactivitate in elaborarea unor solutii digitale de business?
Suntem proactivi intr-o anumita masura. Chiar daca avem un client care ne spune ca suntem cea mai proactiva agentie pe care a intalnit-o, cred ca e loc de mult mai bine. Nu ne spun toti asta :)
Cred ca o agentie poate fi mai proactiva cu cat intelege mai bine businessul clientului. Cu cat petrece mai mult timp cu acel client, cu atat ar trebui sa fie mai desteapta si mai proactiva. Proactivitatea nu trebuie sa fie data de excitarea de la inceputul contractului, ci de insighturile invatate de-a lungul contractului.