Tentative au tot fost. Sa lasi publicitatea in urma, macar pentru o vreme, si sa te intorci mai puternic si mai implinit, gata sa rupi briefurile in doua. Dar exista viata dupa publicitate? Sau, cum ar spune unii parinti publicitari care ne raspund noua la intrebari, exista somn dupa bebe?
Prin 2011, cand am vorbit ultima oara cu ea, Corina Manole era Creative Director la Godmother. Evenimentele facute pentru Google Romania si oamenii misto cu care a lucrat i-au "definit profilul de publicitar". A mutat profesional apoi, trecand mai intai pe la Geometry Global, iar apoi, la MediaPro.
Insa astazi, Corina se afla intr-o pauza publicitara. Dupa ce a nascut-o pe Maia, impreuna cu sotul ei, a inceput Parentaj.ro, un proiect prin care ofera consiliere si workshop-uri pentru parinti. Corina a devenit educator parental certificat "Cercul Sigurantei", astfel incat Parentaj urmeaza in prezent doua directii: educatia parentala si educatia cu privire la somnul bebelusilor.
Pe parcursul interviului de mai jos si-a permis chiar sa compare copiii cu publicitarii. Ceea ce este destul de nedrept fata de toti copiii din lumea asta care s-au maturizat la timp.
De la Godmother incoace
Au trecut ani buni de la Godmother. De aceea, gandindu-ma acum la experienta de atunci cred ca ceea ce imi vine in minte trebuie sa fie lucrurile cu adevarat importante, lucrurile despre care imi vine in continuare sa scriu, dupa atata vreme.
Pentru mine, Godmother a ajuns sa se distileze in doua cuvinte: oameni si experienta. Se spune ca prietenii din liceu iti raman pe viata, atunci se leaga cele mai frumoase prietenii. Despre Godmother pot spune ceva similar - am descoperit niste oameni minunati care imi sunt in continuare aproape, ne revedem cu placerea de atunci, in continuare.
Si am avut norocul ca, alaturi de ei, sa trec prin experiente profesionale care mi-au definit profilul de publicitar. Iar aici, ceea ce imi vine in minte acum sunt evenimentele facute pentru Google Romania.
Mutari
Schimbarile ulterioare au fost tranzitii destul de...instinctive, nu foarte calculate, premeditate. De fiecare data au fost decizii bazate cumva pe un feeling legat de oameni, intalniri fericite care mi-au dat impulsul de a face saltul. Si nu am regretat niciodata.
La MediaPro am zabovit ceva mai mult, mai ales ca din rolul de Creative Services Manager am descoperit o noua gama de provocari, lucrand pentru clienti ca OMV Petrom sau Mercedes-Benz Romania.
Niste lectii de parentaj cu Corina
Si cu Maia s-a intamplat cam la fel. Mai intai intalnirea cu sotul meu, Mihai. Apoi, 12 ani mai tarziu, pam, a aparut Maia :) Si a aparut tot intr-un moment in care ne-am lasat amandoi dusi de feeling.
De altfel, cred ca asta a fost prima lectie de parentaj pe care am invatat-o pe pielea noastra - decizia de a deveni parinte nu e una pe care sa o lasi in seama algoritmilor de decizie, ci a feelingului (dar e important sa ai antrenati si algoritmii de decizie, pentru un feeling mai informat).
In plus, norocul a fost sa am antrenata si partea creativa si lucrul cu mai multe proiecte simultan, pentru ca atunci cand devii parinte ai nevoie de latura asta din plin. Mai ales cand trebuie sa gasesti noi modalitati de a linisti si adormi copilul in timp ce te gandesti la un nou articol pentru blog.
Parentaj.ro
De la parentajul de zi cu zi la ideea proiectului parentaj.ro nu au trecut decat vreo cateva zeci de scutece schimbate. Venind cu Maia acasa, de la maternitate, m-am trezit cautand din ce in ce mai des un soi de manual de instructiuni din care sa imi dau seama daca modelul nostru de copil se incadreaza in specificatii.
Si domeniul in care am simtit cel mai acut nevoia asta a fost domeniul somnului. Mi-am dat seama ca nu stiam mare lucru despre ce inseamna "normal" atunci cand ma refer la somnul unui omulet de 1 saptamana, 1 luna, 6 luni. Nu stiam la ce sa ma astept.
In publicitate, unul dintre primele lucruri pe care le-am invatat a fost despre importanta brief-ului. Asa ca am inceput sa ma documentez. Am inceput sa citesc. Somnul Maiei a devenit pentru mine timp de lectura despre somn.
Marturisesc ca m-a luat prin surprindere dimensiunea subiectului, dar si placerea pe care am descoperit-o... descoperindu-l. Urmatorul pas a fost in directia obtinerii unei certificari internationale in domeniu.
Provocarea legata de somn a fost un catalizator al proiectului parentaj.ro. Ea a fost, daca vrei, o exemplificare foarte particularizata a faptului ca, pentru a fi parinte, nu exista cursuri de specializare, nu te pregateste nimeni.
Si este paradoxal, pentru ca este cel mai plin de sens fel de a fi. Acum am intrat cumva pe teritoriul sotului meu, Mihai, el vorbeste des despre a fi. E psihoterapeut. Adica e foarte obisnuit cu briefuri in care e vorba despre emotii, de toate felurile.
Usor, usor, m-am molipsit si eu de lucratul cu emotiile. Cred ca pentru orice parinte asta este experienta esentiala prin care va trece: confruntarea cu emotiile. Si cred ca sunt doua variante - traiesti emotiile sau te lasi trait de ele. Nici pentru experienta asta nu te pregateste nimeni.
Asa ca m-am apucat iar de citit. Aici l-am avut ghid si pe Mihai. In directia asta, urmatorul moment important pentru mine a fost intalnirea cu Cercul Sigurantei. A fost o experienta esentiala pentru mine, ca mama. In urma experientei, am devenit educator parental certificat Cercul Sigurantei.
Acesta este in prezent un program de suflet in cadrul proiectului Parentaj. Este minunat sa participi la experientele de dezvoltare personala ale parintilor interesati sa devina parinti suficient de buni (o sintagma des folosita in cadrul seminariilor Cercul Sigurantei).
Directii cu Parentajul
Parentaj.ro are in prezent doua axe principale: educatia parentala (programul Cercul Sigurantei si seminariile sustinute de Mihai) si educatia cu privire la somnul bebelusilor. Este un proiect pe care il crestem cu rabdare, in ritmul nostru si... al Maiei :)
Am descoperit (si eu si Mihai) placerea de a scrie despre lucrurile care pentru noi sunt importante si despre care am invatat la randul nostru ca sunt importante. Si descoperim cu placere energia si starea de bine pe care ne-o transmit parintii carora le vorbim. Spre deosebire de lumea publicitatii, aici nu se simte deloc presiunea clientului.
Si apropo de parinti
Eu sunt o fire destul de sceptica si trebuie sa recunosc ca ma asteptam la un interval mai mare de timp pana cand proiectul nostru sa inceapa sa faca valuri. Dar realitatea din teren s-a dovedit a fi diferita si am descoperit ca de fapt preocuparea parintilor de a se informa si de a se regasi in relatia cu cei mici este din ce in ce mai mare.
Iar cand vine vorba de somn, sau mai bine spus de lipsa lui, preocuparea este cu atat mai intensa, majoritatea parintilor intreband daca exista somn dupa bebe.
Promovarea
O facem prin Facebook si Adwords, dar deja recomandarile incep sa cantareasca destul de mult, mai ales cand vine vorba de consultatii personalizate. Am demarat si cateva parteneriate cu site-uri de profil care se bucura de popularitate mare si planuim sa extindem discutiile si in zona de gradinite. Majoritatea parintilor care vin la noi cauta solutii pentru probleme concrete, fie ca este vorba de somn sau emotii.
Parenting e un buzzword?
Mai ales din bula mea de pe facebook ar fi foarte usor sa se resimta astfel. Zeci de articole despre parentaj, copii, mamici, tatici (am o lista lunga de Saved Links pe facebook). Insa in fiecare zi ies cu fetita in parc. Si realizez cat de multa nevoie este de educatie parentala. Daca iesi intr-un loc de joaca o sa intelegi cat de mica e bula parentingului, cat de mic este (inca) impactul pe care il are.
Exista si pareri care spun ca ar fi o chestie cumva artificiala. Vorba aia, "parinti sunt de cand lumea, de ce am avea nevoie acum de parenting". Se mai intampla si sa spui cuiva ca te duci la cursuri de parenting si iti spune ca tu nu ai fost crescut din carti si n-ai ajuns rau. Dar apoi ies din nou in parc :)
Planuri si relatia cu publicitatea
Publicitatea ramane prima dragoste si se spune ca prima dragoste nu se uita niciodata. Este un domeniu care imi place la fel de mult in continuare si m-as intoarce cu drag pentru oamenii pe care i-am intalnit si cunoscut prin agentii. Dar nu am stabilit un deadline, depinde foarte mult de intamplare si de cum vor creste cei doi copii – Maia si parentaj.ro
Vrem sa crestem cat ne va permite imaginatia si avem destule idei. Poate peste alti cativa ani cand ne vom auzi din nou, Parentaj.ro va fi unul dintre clientii care cheama agentiile la pitch pentru o noua campanie de promovare :)
De altfel, publicitarii sunt precum copiii. Imprevizibili, cu stari care se schimba de 10 ori pe zi in functie de feedback-ul primit de la parinti / clienti, dornici sa exploreze chiar si atunci cand au depasit ora de culcare / deadline-ul si foarte pasionali in tot ceea ce fac, fie ca vorbim de lego sau spoturi TV.