Roxana Benea la masa de lucru: Nu e foarte colorat? Atunci nu-i gata

Roxana Benea la masa de lucru: Nu e foarte colorat? Atunci nu-i gata

Profilul de design vestimentar de la UNArte a invatat-o (mai bine) pe Roxana Benea si sa deseneze si sa gandeasca precum un designer de haine. A plusat apoi cu studiul designului textil (in curs de derulare) la Swedish School of Textiles. Dar sa ne concentram pe activitatea ei extracurriculara: proiectele personale Trei (design si personalizare vestimentara) si Magic Marker (desen si ilustratie) si, ocazional, freelancing pentru cunostinte.

Printre proiectele comerciale desenate si cu care se mandreste cel mai mult se numara printurile facute pentru cateva borsete BumbagR si coperta unui vinil - Language through waves, Teluric. La capitolul design vestimentar, cel mai coerent proiect se numeste Fragment si e lucrat in colaborare cu tatal ei (sculptor). 

Desi inca la inceput de drum, a bifat cateva prezente pe la expozitii de profil si planuieste ca pe viitor sa contracteze profesionisti pentru a-si face un branding à la carte. In cele ce urmeaza, Roxana Benea, un junior cu planuri mari. 

 

Roxana: de la Palatul Copiilor la Swedish School of Textiles

Backgroundul meu este in design vestimentar si desen/ilustratie. Primele cursuri de pictura le-am facut la Palatul Copiilor din Constanta, acum multi ani, unde am desenat langa alti copii talentati. Dar primele studii de specialitate le-am facut la UNArte, unde am studiat design vestimentar.

Apoi a urmat o perioada de freelance si experimentat, care e cumva in continua derulare si de un an imi concentrez energia pe un master la Swedish School of Textiles in design textil, descoperind multe lucruri noi si minunate.

 

Si ilustrator si designer

Primul a fost desenul, urmatoarea revelatie dupa ce am invatat sa merg probabil, si dupa ce am inceput nu prea m-am mai oprit. Dar curand am inceput sa fiu fermecata de moda, haine, texturi si, in general, de DYI si customizare. Cumva, cele doua –moda si desenul - merg impreuna, se sprijina reciproc si le-am folosit ca unelte pentru a se crea una pe alta.

Pentru a fi designer nu este absolut necesar sa stii sa desenezi dar in cazul meu am folosit aceasta abilitate pentru a putea sa vizualitez ceea ce vreau sa creez. Dar acum imi doresc mult sa fac printuri pe textile cu ceea ce desenez si sa imi traduc ilustratiile in textile, asa ca granita dintre cele doua e din ce in ce mai vag delimitata.

De altfel, cand desenez imi place sa fac pattern-uri si personaje imbracate in haine fanteziste, asa ca si prin desen generez idei pentru design. Cred ca un moment cheie al aducerii lor impreuna se intampla acum, de cand am ales sa studiez design textil. De aceea prefer sa spun despre mine ca sunt o persoana creativa, mai degraba, decat una sau alta, lucru care imi ofera spatiu sa experimentez si sa continui sa descopar, sa nu ma limitez la o anumita tehnica sau domeniu.


Primele proiecte mari

Cred ca in ceea ce priveste designul vestimentar, proiectul major a fost colectia mea de master, apoi au mai urmat cateva experimente pe cont propriu unde m-am jucat frumos, delicat si fantezist. Si inca imi doresc sa fac o colectie de ghiozdane cu printurile mele, dar e momentan pe pauza.

In ceea ce priveste ilustratia a fost intotdeauna for fun, din pasiune, am participat la tot felul de expozitii, articole, mai fac postere pentru petreceri organizate de prieteni, in general lucrez cu oameni apropiati la proiecte relativ restranse, dar imi place si momentul ala cand ajung sa am contact cu cineva din cine stie ce capat al lumii prin lucrurile pe care le fac. Cred ca unul din cele mai vizibile proiecte a fost sa desenez printuri pentru colectia de Bumbags a Ramonei Manea.


Procesul si planurile cu designul vestimentar

Pana acum, cam asa a fost: imi vine o idee, fac research, incep sa schitez, intru in detaliu, stabilesc culori, caut materiale, iar mai schimb, apoi cos, adaptez. E un proces flexibil, pentru ca de multe ori incep cu o idee dar pe masura ce lucrez imi mai vin alte zeci de idei asa ca se intampla si din mers.

Imi place mult sa imi customizez materialele, sa creez texturi, sa matlasez, tai, brodez, transform, asa ca in ultima colectie m-am jucat cu manipularea materialelor. De cand sunt aici la Swedish School of Textiles am vazut si alta perspectiva, m-am jucat cu materiale, am facut printuri, tricotaje, pictura, experimente de tot felul, am acumulat multe informatii. 

Asa ca atunci cand voi face din nou o haina, cred ca va fi usor altfel decat ce am facut pana acum. Si nu am ceva cert in legatura cu o colectie, momentan vreau sa ma concentrez pe proiectul de diploma si asta imi ocupa majoritatea timpului, dar am multe idei noi pentru cand voi avea niste timp.

 

Colaboratori

Pana acum am colaborat cu prieteni (cu o parte dintre ei am fost colega la UNArte) creativi, buni si la desen, si la fotografie. Am lucrat in general cu artisti, unii fotografi cu diploma, altii nu.

Imi place abordarea de DYI, poate uneori produsul final nu e neaparat perfect, dar e personal si are suflet, lucruri pe care le apreciez mai mult decat o perfectiune sterila. De asemenea imi place sa ma integrez total in proces in asa fel incat rezultatul final sa imi reprezinte viziunea dar sa aiba si amprenta fotografului.

 

Resursele pentru un proiect care combina si desenul si designul

Din punct de vedere al timpului, depinde mult de tipul de proiect. Daca e o colectie, poate si cateva luni. Daca e doar o piesa sau un print, in functie de complexitate poate cateva zile sau chiar mai putin. Ca resurse, pentru desen markere am destule, dar imi reinnoiesc constant colectia de materiale, pentru a avea in permanenta ceea ce imi trebuie pentru momentul cand imi vine o idee.

Cat pentru materiale textile, fac drumuri prin depozite, provideri etc, dar uneori gasesc o provocare in a recicla, atunci cand mai gasesc un material deosebit, dar nu numai. Imi place sa creez piese unice, iar atunci cand am un material intr-o cantitate limitata incep sa gasesc solutii alternative si rezultatul final e o surpriza si pentru mine.

Uneori vad hainele ca pe niste colaje, colaje de materiale, texturi si culori. Incerc sa gasesc resurse care imi sunt in relativa apropiere, de cusut pana acum am facut-o singura, slow-paced, si am si putut face asta pentru ca am creat majoritar piese one of a kind.

Poate lucrurile s-ar schimba daca as lucra in serie, dar momentan imi place sa ma implic total in toate stadiile procesului. Iar atunci cand tinutele sunt gata cumva se aduna o energie creativa in jurul meu si toti oamenii care pot sa ma ajute sa imi pun conceptul in practica, de exemplu la sedinta foto, sunt acolo. Bineinteles, cu o planificare serioasa inainte.


Cele mai misto proiecte

Cred ca unul dintre cele mai coerente proiecte pe care le-am facut in design vestimentar este colectia mea de master, Fragment, la care am lucrat cu drag si am primit si ajutor cu accesoriile de la un sculptor talentat, tatal meu. Cred ca acea colectie are ceva special si a fost o manifestare metaforica pentru acel punct din viata mea, un fel de baza pe care sa cladesc radacinile.

Iar in ceea ce priveste ilustratia, am multe lucrari dragi, am un fel de serie la care lucrez deja de cativa ani, toate intr-un stil similar cu personaje fanteziste in marker si liner, fluorescente, contrastante si detaliate. Dar acum sunt foarte bucuroasa ca am reusit sa ma eliberez de A3 si intr-un curs la facultate am facut un desen mare de cam 4 metri, primul de dimensiunea asta. Cerinta era sa lucrez intr-un stil opus de cel obisnuit, se pare ca a functionat. Asa ca nu stiu daca am fost eu sau alter-ego ul meu, dar imi place ce a iesit si as vrea sa fac mai multe.

 

Artisti care inspira

Sunt multi oameni talentati atat la noi, cat si in afara. Cred ca as putea scrie pagini intregi, dar o sa ma rezum la cativa. Imi place mult Sorina Vazelina, are o usurinta si exuberanta cu care deseneaza, ma incanta sa ma uit pe lucrarile ei, sunt povesti intregi, sustinute de texturi, culori, personaje, viata, ritm.


Sorina Vazelina

International, il urmaresc pe Andrey Bartenev, artist contemporan care face instalatii, sculpturi, costume, performance, toate pline de texturi si patternuri, de forta si manifest. Ma inspira mult atat abordarea lui conceptuala asupra artei si lumii cat si partea vizuala.

Momentan ma atrag de asemenea lucrarile lui Paul Wackers, pictor din Brooklyn ce reda un fel de colectii de plante si obiecte, frumos aranjate pe rafturi si in diverse tehnici. Imi place alaturarea dintre grid-uri si obiectele jucause asezate pe ele si diversitatea de texturi, combinatie de ordine si haos.


Dintre proiectele freelance

Unul dintre proiecte a fost mentionat si mai sus, este vorba despre printurile pe care le-am facut pentru brandul Ramonei, BumbagR. Ea creeaza borsete si rucsaci si colaboreaza uneori cu diversi artisti romani pe partea de print, iar borseta pe care o am de la ea e una dintre preferatele mele. A fost prima data cand am vazut un print desenat de mine pe un obiect finit.

Un alt proiect drag este coperta pentru vinilul lui Teluric, Language through waves, lansat de labelul Polen. Cand fac commissioned work imi place sa am o legatura, sa ma regasesc in munca respectiva, dar in acelasi timp gasesc o provocare placuta in a iesi din ceea ce cunosc.


 

Promovare

Momentan ma promovez online, am mai mers la targuri, incerc sa accept ocaziile care imi apar in cale, mici sau mari. Brandingul nu este neaparat punctul meu forte, asa ca pe viitor mi-ar placea sa colaborez cu profesionisti (nu poti sa le faci chiar pe toate).

Cat despre brandul meu, Trei, pot sa spun ca e un proiect inca la inceput si in derulare. L-am lansat odata cu ultima colectie si momentan e mai mult o pagina pe net, dar reprezinta coltul meu de creativitate, unde explorez materiale, forme si culori.

Mai am o pagina pentru ilustratii care se numeste Magic Marker si unde uploadez ce am mai facut intr-un mod destul de liber si lejer. Acum ma gandesc cum sa le aduc impreuna, dat fiind ca lucrul cu textile imbina cele doua arte. Asa ca totul este in miscare si in crestere.

 

Acum si pe viitor

Acum facultatea imi ocupa tot timpul, ma pregatesc de al doilea si ultimul an cand voi lucra la proiectul final. Inceputul a fost cu tricotaje neconventionale marmorate. Mai mult, va urma.

Iar in viitor sper sa continui sa lucrez la ce imi place, vreau sa imi gasesc un loc intr-una din industriile creative si sa dau inapoi din ce am primit, sa aduc bucurie sau mirare prin obiectele pe care le creez si sa continui sa cresc din punct de vedere creativ.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related