La scurta vreme dupa atacul terorist din redactia Charlie Hebdo, Dan Benzakein decidea sa paraseasca Parisul. Stelele s-au aliniat romaneste, asa ca Dan locuieste acum in Bucuresti, unde a fondat Realities. Un think tank axat pe Virtual Reality (VR) si Augmented Reality (AR), al carui scop este sa ofere ajutor companiilor si antreprenorilor romani din aceste industrii aflate la inceput.
Dan a fost curator la patru festivaluri mari de film din Franta (Deauville, Avoriaz, Cognac si Gerardmer), insa ultimul deceniu si jumatate si l-a petrecut lucrand in agentii digitale de strategie si marketing & comunicare. A jucat chiar si rolul antreprenorului: a fondat doua astfel de agentii si a lucrat cu clienti precum Orange, Ferrero, Michelin, Amnesty International, Canal+, TF1, M6 sau EMI.
Alaturi de Dan, in aventura ”Realities”, este Alina Lupes, licentiata in Relatii Economice Internationale. Alina lucreaza in comunicare, la IBM, si spune ca Realities ii ofera acces la ”cunostiintele unei echipe inter-disciplinare, formata din oameni tehnici, cognitivisti, analisti comportamentali, creativi, artisti sau arhitecti”.
Pentru lunile urmatoare, planurile sunt clare in ceea ce priveste proiectul Realities: pe deoparte, un pachet pentru fiecare membru (in schimbul unei taxe anuale), care sa ofere instrumente, servicii si workshop-uri. Pe de alta parte, o apropiere de agentiile de marketing si publicitate.
For the English version of this interview, head over here.
Background
Dan: M-am nascut in Suedia, am 50 de ani, si am crescut in Paris, locul in care s-a desfasurat activitatea mea profesionala.
Background-ul meu urmareste doua traiectorii: prima e legata de content, unde am urmarit conectarea celor doua parti opuse ale spectrului, creatorii si audientele. Timp de zece ani am fost curator (director programming) la patru festivaluri mari de film din Franta (Deauville, Avoriaz, Cognac, Gerardmer), iar in urmatorii patru am activat ca producator independent de muzica in debutulul secolului (incercand sa conving companiile ca internet-ul este viitorul, si nu inamicul lor).
A doua directie este cea de digital media, fiiind un utilizator timpuriu al online-ului, cu ceva ani inainte ca internet-ul sa apara (in Franta aveam Minitel, ce conecta oamenii si furniza servicii prin teletext incepand cu 1981).
In ultimii 15 ani am lucrat in mare parte in agentii digitale de strategie & marketing/comunicare, am co-fondat doua agentii digitale pentru a indruma brand-urile (intre care Orange, Ferrero, Michelin, Amnesty International) si media traditionala (Canal+, TF1, M6, EMI) in tranzitia catre digital, dezvoltand proiecte ce legau lumea online de cea offline.
Cele doua traiectorii s-au unit in 2007, cand am avut oportunitatea sa conduc timp de doi ani un proiect Orange in Second Life. O lume sociala, generata de utilizatori in timp real, Second Life a fost un model fascinant a ceea ce avea sa urmeze (Facebook abia iesea de pe bancile Harvard la vremea acea).
De atunci, m-am jucat cu ecuatia online x content, ca parte a jobului, dar mai ales ca utilizator, ceea ce m-a ajutat sa ofer informatii pertinente brandurilor in lumea contruita de internet a ultimilor 20 de ani, in care utilizatorul este pe primul loc.
Alina: Preocuparile mele sunt destul de diverse, dar sunt manate de o curiozitate simpla fata de mintea umana si experienta de viata.
Aparent fara legatura, sunt licentiata in Relatii Economice Internationale, iar primul job a fost in Marketing. In background mi-am hranit curiozitatile printr-o abordare multilaterala din stiinte comportamentale, cognitive, antropologie, neurostiinta, filosofie sau arta.
Tehnologiile de varf au inceput sa ma preocupe in masura in care le-am inteles impactul asupra modului in care traim, relationam, invatam, consumam, dam sens realitatii. M-a fascinat potentialul inteligentei artificiale, iar de cand l-am descoperit pe Watson lucrez in comunicare pentru compania ce l-a dezvoltat - IBM.
De cand l-am intalnit pe Dan, am rezonat cu viziunea lui, i-am admirat ratiunea si atitudinea. Lucrand alaturi de el la lansarea comunitatii, am reusit sa aliniez curiozitatile - zonele de interes, cu skillurile si valorile personale intr-un proces coerent, incorporand REALITIES nu doar in CV, ci in viata mea.
Interactiunea cu oamenii astia dragi genereaza intrebari, dileme, idei, proiecte - care imi schimba perceptia, imi imbogatesc experienta de intelegere. Incercarea de a da sens noilor reguli e captivanta.
Spre ce lumi de indreptam? Ce comportamente atrage tehnologia? Cum ne raportam la noi insine, la ceilalti, la mediu, la continut, si cum se schimba ecuatia odata cu X? Desi timpul e o provocare, intalnirile noastre se intind pana noaptea tarziu, si inchei cu greu fiecare discutie cu Dan sau cu Ciprian (ASA).
Tradus in nota profesionala, ce am vrut de la REALITIES a fost sa imi ofere acces la cunostiintele unei echipe inter-disciplinare formata din oameni tehnici, cognitivisti, analisti comportamentali, creativi, artisti sau arhitecti si ultimele tehnologii ce au putere transformativ pentru a gandi proiecte care adreseaza probleme sociale, aduc valoare, ridica intrebari, potenteaza experienta umana la nivel multisenzorial. Si imi ofera.
Un think tank despre Realitati
Dan: In Paris m-am regasit in cercurile de oameni care explorau pentru prima oara aceste tehnologii. Am pornit cu intentia de a intelege schimbarile pe care acestea le vor produce in felul in care interactionam cu informatia si continutul, si cum se produce acest continut.
Am incercat VR pe un Oculus DK2 acum 3 ani, si am fost foarte interesat de perspectivele pe care le deschide ca mediu nou de comunicare. In 2015, am inceput sa explorez multiplele versiuni ale tehnologiei prin participarea la primele intalniri dedicate in Paris, si am dezvoltat un blog despre continut imersiv.
Ulterior, m-am concentrat pe livrarea de training si initiative de networking inter-disciplinar pentru a informa, educa si dezvolta relatii de business pe scena realitatii virtuale care abia se nastea.
Cand m-am mutat in Bucuresti acum 2 ani, am inceput sa organizez prezentari si sa cunosc oameni interesati de VR. Am intalnit oameni si companii care incepeau sa exploreze domeniul, dar am observat ca nu sunt conectati.
M-am gandit ca ar fi interesant ca profesionistii sa se adune la un loc, intr-o comunitate activa, pentru a incuraja invatarea, networking-ul, sharingul, in special intr-un domeniu promitator in stadiu de dezvoltare. Acum e momentul in care intalnesti si inveti de la pionierii care experimenteaza cu tehnologia, descoperi testand… si uneori dand gres.
Pe Alina am intalnit-o in timpul unei prezentari pe care o sustineam la Impact Hub – a venit la mine entuziasmata de realitatea virtuala si dornica sa ma ajute sa lansez comunitatea.
Paris - Bucuresti
Dan: Am parasit Parisul la inceputul lui 2015, la cateva luni dupa atacul terorist din ianuarie (Charlie Hebdo), simtind nevoia unei schimbari. Pe partea personala, am avut ocazia sa incep sa calatoresc din nou si, fiind independent, am lucrat in continuare de la distanta cu clientii.
Odata ajuns in Bucuresti, am avut norocul de a intalni oameni care mi-au deschis usile si m-au primit in viata lor, unde am vazut energia creativa care pulsa. M-au ajutat sa ma acomodez rapid, trecand peste faza uzuala de turist.
Desi nu am avut cunostiinte anterioare – si nici preconceptii – despre Romania, a fost usor sa ma adaptez la noul mediu. Motivul pentru care m-am asezat aici se rezuma la un singur lucru: oamenii.
Am fost propriul meu sef in ultimii 17 ani, pretuind libertatea in defavoarea sigurantei, fapt ce a venit la pachet cu provocari aferente cu care am avut timp sa ma obisnuiesc. Totul se rezuma la a crede in ideile tale, a ajunge la alti oameni, a gasi noi oportunitati si a mentine un soi de disciplina.
Asculta, invata, incearca, repeta. Ajustarea la piata de munca romaneasca presupune acelasi proces adaptativ. In orice caz, internet-ului a difuzat granitele, atat fizic cat si cultural. Copiii din Bucuresti nu sunt atat de diferiti de cei din Sao Paulo, Tokyo, Londra, Paris sau Berlin. Traim in vremurile terenului comun – cel putin digital. Aceasta generatie unica a conexiunii este un catalist fascinant pentru creativitate la nivel global.
Cum ii ajutati pe cei care au nevoie?
Dan & Alina: Scopul initial al unei comunitati este de a-i face pe oameni sa se uneasca in jurul unui interes comun. Activitatea noastra a inceput cu intalniri lunare pentru experti, concentrate pe subiecte generale in jurul VR/AR, pentru a identifica oamenii din aceasta zona.
REALITIES s-a nascut din simpla idee ca pionierii care exploreaza aceste domenii au nevoie de un spatiu in care sa invete, sa impartaseasca informatii si sa cunoasca alti oameni cheie.
REALITIES este despre oameni, nu despre companiile pentru care acestia lucreaza. In industriile de nisa, networking-ul este o nevoie de baza - trebuie sa cunosti oamenii care iti impartasesc viziunea, potentialii colaboratori si oamenii cu skilluri specifice si expertiza. Odata ce oamenii se cunosc, incep sa se nasca si sa se dezvolte proiecte.
Membrii
Dan: REALITIES este deschis pentru persoane sau antreprenori activi pe scena VR/AR, in zona de cercetare, proiecte sau afaceri care utilizeaza aceste tehnologii. Formam o comunitate inter-disciplinara, cu membrii din sectoare foarte diverse (entertainment, educatie, industrie, arhitectura, sanatate etc) sau specialitati (software, hardware, continut, cercetare, marketing, training).
Suntem inca in faza incipienta, incercand sa ajungem la cat mai multi profesionisti, si, progresiv, sa ii implicam in comunitate. Implicarea este cheia, intrucat acesta nu este un proiect personal, ci o platforma deschisa, al carei succes este construit de initiative si sugestii.
Urmatorul pas, planuit pentru sfarsitul anului 2017, este de a livra un pachet complet de membru, cu instrumente, servicii si workshop-uri - in schimbul unei taxe anuale.
Am lansat intalnirile lunare de expert la sfarsitul lui Februarie 2017, care sunt deschise catre oamenii interesati sa afle mai mult. La fiecare intalnire, am adunat experti sa ne vorbeasca despre ceea ce fac, incercand sa ne largim imaginea de ansamblu.
La prima intalnire am explorat video-ul 360°. A doua s-a concentrat pe aplicatiile realitatii virtuale dincolo de jocuri, iar a treia pe realitatea augumentata. Ceea ce incercam este sa aratam continutul si aplicatiile realizate de membrii nostri, in timpul demonstratiilor, pentru ca intotdeaua este mai bine ca oamenii sa experimenteze VR & AR decat sa auda despre ele.
Potentialul
VR si AR urmeaza traiectorii foarte diferite. Datorita naturii sale immersive, VR va continua sa fie sustinut de entertainment, la intersectia dintre jocuri si experientele de storytelling. Este de asemenea si o solutie buna pentru simulari, prototipuri si training in multe industrii, cum ar fi sanatatea, design & arhitectura, sau comunicare personala.
Desi s-ar putea sa mai dureze pana cand va deveni o tehnologie fara cusur, realitatea augumentata e destinata sa aiba un impact mult mai mare in viata de zi cu zi, facand tranzitia dinspre smartphone catre wearables mai adaptabile, precum ochelarii.
Bazat pe data, AR va redefini modul in care interactionam cu informatia peste tot, la serviciu, in spatiile publice, indreptandu-se dinspre ecrane catre o computerizare integrata continua a spatiului.
Romania si restul
In timp ce fraiele dezvoltarii sunt tinute de China si America de Nord, tari precum Franta, UK si Germania imping Europa din urma, prin ecosistemele dedicate atat realitatii virtuale cat si augumentate.
Romania pune la dispozitie un centru consistent de developeri, stabilindu-si o reputatie puternica in ingineria IT, datorita nivelului ridicat de cunostiinte in computer science.
Cu o populatie tanara, fluenta in engleza, si binecuvantata cu una dintre cele mai bune viteze de internet din lume, Romania are cu siguranta un rol de jucat in dezvoltarea noilor platforme de computerizare.
Piata romaneasca in sine poate fi mica, dar majoritatea proiectelor structurate aici se adreseaza pietelor internationale, si nu as fi surprins sa vad din ce in ce mai multe companii si persoane reusind in acest spatiu.
In fond, totul se rezuma la a construi un ecosistem puternic ce implica universitatile, startup-urile, marile afaceri ale lumii, si investind in inovatie cu o strategie sustenabila pe termen lung (si da, bani).
Prmovarea
Dupa cateva luni suntem inca in faza de dezvoltare, bazandu-ne pe cresterea organica si folosind meetup-urile pentru a cunoaste primul val de profesionisti ce lucreaza sau au un interes mare in VR/AR.
Folosim Facebook pentru a lansa informatii utile actualizate despre scena si piata mai larga a VR/AR - fiind un spatiu care evolueaza rapid, avem cu totii nevoie sa invatam in continuu.
REALITIES este una dintre multele comunitati focusate pe inovatie si suntem intotdeaua bucurosi sa ne conectam cu alte grupuri, initiative sau evenimente, pentru a ne extinde influenta comuna.
Am organizat recent un eveniment in timpul Bucharest Technology Week, impreuna cu Gateway VR. V/ART a adus 5 street artists populari sa creeze picturi tridimensionale in VR, folosind Google Tilt Brush software. Prin acest eveniment am aratat publicului versiunile mai accesbile ale realitatii virtuale.
Scena evenimentelor tech este destul de activa in Romania, fie ca vorbim de Bucuresti, Cluj desigur, sau alte orase precum Timisoara sau Iasi. Probabil suntem singurii focusati doar pe VR/AR, dar ne suprapunem cu comunitatile mai mari (de software si dezvoltare mobile, marketing, gaming si entertainment).
Planuri
Vom organiza in continuare intalnirile lunare, aprofundand anumite subiecte.
In spatiul AR, ne-am unit fortele pentru Street Delivery Bucuresti cu Augumented Space Agency si Acasa :: the film, un proiect social si de documentare pentru un lungmetraj despre viata unei familii de 11 membrii ce traia in cea mai mare rezervatie naturala urbana din Europa, Delta Vacaresti. ASA a dezvoltat o aplicatie care va augumenta fotografiile realizate de copiii familiei cu fragmente video din filmul ”Acasa”.
La sfarsitul lui iunie, vom dedica ce-a de-a 4-a intalnire Cinema-ului VR, unul dintre subiectele fierbinti la Festivalul Cannes din acest an. Intre 21-23 iulie, participam la Immersive Romania, un workshop & hackathon de VR/AR dezvoltat de Bucharest Google Developers Group, cu scopul de a aduna mintile creative timp de un weekend pentru a produce continut inovator.
Una dintre prioritatile noastre este sa ne conectam cu agentiile de marketing si publicitate, pentru a le ajuta sa vizualizeze potentialul proiectelor inovatoare pentru clientii lor, intr-un mediu complex care poate deveni greu de inteles in termeni de tehnologie, organizatie si asteptari.
De asemenea, vom organiza workshop-uri mai mici, concentrate pe solutii hands-on, pentru a ajuta membrii sa isi perfectioneze cunostiintele despre tehnologie. Speram sa ne extindem cat mai curand evenimentele si in Cluj, dupa cum intreg ecosistemul este vibrant si divers, si eventual, sa includem mai multi oameni activi si proiecte din Romania.
Vom continua sa ne asociem cu publicul larg si cu evenimente profesionale, pentru a arata la ce lucreaza membrii nostrii, fie pe zona creativa 360/VR, content legat de arta si aplicatii sau in inovatie tech. Catre sfarsitul lui Septembrie vom lansa un website complet, pentru a furniza instrumente pentru membrii si o zona informationala pentru public.
Recomandari
As incepe prin a recomanda un spatiu foarte interesant care nu e o companie. Se numeste CINETic. Este un laborator de creatie si cercetare digitala, dezvoltat in 2016, ce apartine de Universitatea de Film si Teatru, UNATC.
Aici am organizat meetup-urile incepute in Februarie. Condus de Alexandru Berceanu, director de scena, si pus in miscare de Ioana Mischie, regizor, digital storyteller, spatiul ofera initiative de creare de content digital (cursuri, workshop-uri, evenimente, demo), in sfera animatiei, 3D, motion capture, VR/AR si altele.
Gateway VR, studioul de care spuneam mai devreme, se afla intre primii care ofera publicului larg experieta realitatii virtuale. Incepand cu luna septembrie a anului trecut. Este un pas important pentru a face cunoscuta realitatea virtuala audientei generale. Trebuie sa incerci VR pentru a intelege despre ce e vorba.
In spatiul realitatii augumentate, Augmented Space Agency fac minuni in proiectele legate de arta. Si cu o nota de stire, primul VR Cinema al Bucurestiului va fi lansat la sfarsitul lunii iunie la Veranda Mall in Obor, o initiativa captivanta care va permite persoanelor de toate varstele sa descopere cinema-ul imersiv fara a fi nevoiti sa achizitioneze echipamentul necesar.