Intr-una din zilele trecute, in timp ce ma cazneam sa scriu ceva interesant despre ceva mai degraba neinteresant, internetul m-a luat de guler si m-a varat intr-un articol scris de Kabir Sehgal, pentru hbr.org. Titlul este sugestiv: "Why You Should Have (at Least) Two Careers". Desigur, unii sunt facuti sa aiba doua cariere, pe cand altii se lupta de mama focului cu una singura. Si mai sunt si cei care pot avea mai multe.
Miruna Sfia este, de vreo 5 ani, freelance designer si ilustrator. Fara studii in domeniu, este o self-made artist. Pentru ca, inainte sa castige un croissant cinstit din ce-i place, Miruna a predat engleza la gradi, a scris pentru o revista de mancare, a facut traduceri, a organizat concursuri de bartending si cafea si s-a ocupat de un anume brand de apa.
Apoi, s-a apropiat un pic de ce trebuie, cand a descoperit ca poate sa faca UX design. Concept Apps i-a deschis usa pentru un internship, iar mai tarziu, un curs la Londra i-a dat si diploma de UX designer.
Astazi, Miruna locuieste in Irlanda, unde se ocupa de doua proiecte. Primul este Miruna's Illustration Box. Unde te poti abona daca iti place cum ilustratieaza. Iar daca iti place, vei primi, lunar, o cutie cu astfel de produse.
"Din fericire, exista deja o platforma dedicata acestui model de business, de subscription boxes, numita Cratejoy"
Iar cel de-al doilea, Friday Illustrated, inceput in urma cu 4 ani si care i-a folosit drept "suport de curs". Un loc (il putem numi chiar blog), unde Miruna a luat multe interviuri artistilor de pretutindeni. Unii ii raspundeau, altii o refuzau. Da, stim cum e.
Miruna
Sunt freelance designer si ilustrator de vreo 5 ani, dar pasiunea pentru desen o am dintotdeauna. Desenez de cand ma stiu, probabil dinainte sa incep sa vorbesc :)) Am fost singura la parinti, deci stateam foarte mult timp de una singura, iar desenul a fost ceva ce mi-a venit natural.
Mai ales ca aveam in jur inspiratie cat cuprinde - de la cartile cu basme pentru copii, la almanahuri cu ilustratii amuzante sau colectia de discuri pentru pickup, toate cu coperti ilustrate. Asa ca in cea mai mare parte din timp stateam in camera mea si desenam, ore intregi. Uneori pe pereti, spre disperarea alor mei.
Am mers si la o scoala de arte de weekend, timp de opt ani, lucru care mi-a oferit niste baze in desen si m-a invatat cate ceva. Dar nu am nici un studiu formal in domeniu.
Pana acum 5 ani am facut cu totul altceva si daca m-ai fi intrebat atunci, n-as fi crezut niciodata ca o sa fac ce fac acum. Am avut o multime de joburi fara nici o legatura cu arta.
M-am angajat din al doilea an de facultate, cand mi-am dat seama ca nu-mi place ce facultate imi alesesem (administratie publica la SNSPA) si nici nu stiam ce vreau sa fac in viata. Am lucrat ca profa de engleza la gradinita, redactor la o revista de food, om de traduceri si subtitrari pentru emisiuni culinare, organizator de competitii de bartending si cafea, manager de online pentru un brand de apa.
Fiecare din joburile astea m-a invatat cate ceva ce folosesc acum. Asa mi-am dezvoltat skill-uri de comunicare, branding, PR, marketing online, editare video - toate utile atunci cand esti freelancer sau ai propriul tau business.
Nu m-as fi gandit niciodata sa ma apuc de grafica daca nu se intampla urmatoarea chestie. Cautand o idee de business care sa imi ofere libertatea financiara pe care mi-o doream, incepusem un mini-proiect cu o prietena arhitect care se pricepea la design.
Ideea era sa luam proiecte pe platformele online de design, eu sa ma ocup de adus clienti si partea de account, ea de livrat design-urile efective. Ne-a reusit treaba asta vreo doua saptamani, in care am reusit sa facem primii bani, dupa care ea s-a retras din proiect din lipsa de timp.
Si atunci am avut de ales: sa inchid contul si sa dau cu piciorul clientilor deja existenti, care incepusera sa ne caute, sau sa ma apuc eu sa invat, de la zero, si sa incep sa fac grafica.
Am ales sa invat, mai ales ca era o zona care ma atragea deja si avea sens pentru mine, era interesant.
Primul an de freelancing a fost greu, frustrant, mai ales ca eu nu mai lucrasem niciodata ca graphic designer, nu aveam nici un skill in zona asta. Aveam pasiunea pentru desen si ceva skill-uri vagi de creat layout-uri in power point.
Deci a trebuit sa invat Photoshop si Illustrator de la zero, cu tutoriale online si multe nopti nedormite. Sigur ca principii de design, efectiv, am invatat in niste ani, insa la inceput luam proiecte micute, pe bani putini, si nu eram niciodata multumita de ce-mi iesea, asa ca mereu cautam sa invat mai mult, sa fac mai bine.
Cel mai greu totusi nu a fost procesul de invatare, care era interesant, ci faptul ca initial nu ai clienti, asa ca esti nevoit sa iei orice apare. Apoi, partea financiara - in primul an am fost constant pe minus. Abia in al doilea an am inceput sa fac niste bani relativ ok, care insa cand veneau, cand nu veneau.
Dupa vreo doi ani, am inceput sa lucrez dintr-un hub (TechHub), lucru care m-a ajutat mult in termeni de productivitate :)
Ilustratia a venit oficial ceva mai tarziu, initial in mici side-projects, precum decorarea peretilor la TechHub cu doodles de branding, sau ilustratie personalizata pentru invitatii de nunta. La inceput, ilustratia fie a completat proiectele de grafica, fie a fost doar in scop personal, ca sa-mi “fac mana” si sa experimentez. A durat ceva pana sa capat incredere in mine si sa fac ceva doar pe ilustratie.
De la UX designla ilustratie
Majoritatea UX designerilor pe care i-am cunoscut spun ca nu stiu sa tina un creion in mana (pentru altceva decat desenat prototipuri). Sunt destul de putini designeri care au si skill-uri de desen, si asta fiindca zona de UX e una foarte tehnica, iar ceea ce ofera din punct de vedere creativ creativ nu tine de vizual. Vizualul e cam ultima chestie care se intampla, de fapt, in procesul de design al unei aplicatii de mobile, de exemplu.
Am lucrat vreo 2-3 ani ca UX si UI designer si mi-a placut mult. A avut noroc sa invat de la niste oameni buni in domeniu, Concept Apps, la care am facut un internship ca sa pot invata bazele, apoi am facut un curs intensiv la Londra, in urma caruia mi-am luat diploma de UX designer.
Incepusem sa am clienti din SUA, lucram cu un startup care dezvolta aplicatii mobile in zona de food si nutritie, deci lucrurile mergeau bine si financiar a fost o perioada excelenta, insa nu-mi oferea libertatea pe care mi-o doream.
Ca sa cresti in meseria asta nu prea poti sa fii freelancer. Daca vrei sa ajungi sa faci chestii extraordinare, trebuie sa lucrezi fie intr-o agentie, fie intr-o companie (la client, cum s-ar zice), unde ai permanent o echipa in jurul tau cu care lucrezi si de care depinzi.
Nu e deloc o meserie in care sa le faci tu pe toate, e mai degraba despre munca de echipa, ceea ce nu ma atrage atat de mult; in plus, te leaga de un job si de un loc fix, nu-ti permite sa calatoresti si sa lucrezi de oriunde.
Mutarea in Irlanda
S-a petrecut usor-usor, in ultimii ani, cu drumuri dese acolo, pana cand am facut pasul asta oficial, acum trei luni. N-a fost ceva care a tinut de mine, ci de prietenul meu, care si-a inceput business-ul in Irlanda acum cativa ani si, cum el calatorea des acolo, asa am inceput sa merg si eu.
Cork-ul e si un oras foarte cosmopolit, chestie care m-a surprins initial, dar sunt multi expati, multi calatori, asa ca e un oras obisnuit sa se adapteze la straini. Mergi pe strada si auzi franceza, spaniola, portugheza, sunt restaurante cu toate specificurile si parca totul e facut incat sa fie accesibil oricui din afara. Plus ca, fiind oras studentesc, e foarte viu, foarte tanar.
Stilul tau
De-a lungul timpului am experimentat cu diverse tehnici, de la all digital - ilustratii in vector, la traditional 100% (acuarela, guasa, carbune samd). Am facut, practic, ceea ce alti artisti fac in anii facultate, pana isi gasesc stilul.
Am constatat ca-mi place mixul asta de traditional si digital, asa ca imi place sa le imbin. Incep prin a desena pe hartie, alb negru, ca apoi sa scanez si sa editez digital, unde adaug culoare si eventuale detalii.
Ca subiecte, desenez cam ce ma inspira in perioada respectiva. De exemplu acum, fiindca am calatorit destul de mult in ultimii ani, imi place sa desenez locuri. Cladirile unui oras, de exemplu, spun foarte multe despre identitatea orasului respectiv.
Si e totodata si un jurnal, fiindca incerc sa “prind” intr-o ilustratie intreaga mea experienta in locul respectiv. Chiar incepusem un astfel de jurnal vara trecuta, cand am facut un tur de vreo doua luni prin Europa cu masina, si imi propusesem sa am o pagina desenata din fiecare loc prin care am trecut.
Am reusit sa “consemnez” Alba Iulia, Maramures, Austria si m-am oprit pe undeva pe la Germania, fiindca stand putin timp in fiecare loc, devenise destul de obositor si nu aveam timp. Dar mi-am propus sa reiau jurnalul, la un moment dat, fiindca e un exercitiu interesant si pentru mine, si pentru oamenii care urmaresc si se pot inspira de-acolo.
Ultimele 6 luni
Din ce-am facut in ultimele 6 luni, cel mai mandra sunt de ilustratia cu Bucurestiul pregatit de primavara, pe care am facut-o pentru TED’S Coffee. O puteti vedea pe paharele lor de cafea, seria de primavara.
M-am inspirat mult din cladirile Bucurestiului si am incercat sa imbin cladirile alea vechi, din “micul Paris”, cu blocurile comuniste si cele nou construite, tip complex. Exact cum e orasul in realitate, e o combinatie de vechi si nou, de stiluri amestecate, de zumzete si viata, insa mult mai colorat, in ton cu primavara.
Lucrez cu ei cam de doi ani, toata identitatea vizuala a brandului a fost gandita de mine si ma ocup de tot ce inseamna design pentru ei, de la paharele de cafea ilustrate, packaging-ul cafelei macinate, la toate materialele din cafenele - meniuri, ilustratiile de pe pereti, coffee cart-urile si masinutele colantate care sunt peste tot prin oras.
Artisti preferati
Imi plac Ana Banica, Andreea Chirica si Camellie. Pe langa faptul ca-mi place stilul de desen, sunt niste modele pentru mine pentru modul in care imbina ilustratia de placere cu latura de business - fie ca e vorba de o afacere in sine (cum e in cazul Anei Banica, cu Cai Verzi pe Pereti), fie de brandul personal.
Din afara, ma inspira James Gulliver Hancock, ilustrator australian stabilit in Brooklyn, pentru ca experimenteaza foarte mult cu arta lui si cred ca a facut cam tot ce se poate face, de la graphic design, ilustratie si animatie la ceramica, sculptura si instalatii de iluminat :)
Si totodata imi place brandul pe care si l-a creat in jurul sau (a scos cateva carti cu desenele a sute de cladiri din orase precum NY sau Sydney, isi vinde ilustratiile sub forma de printuri si colaboreaza pe tot felul de proiecte cool, precum ilustratie & animatie pentru videoclipurile sotiei lui, cantareata Lenka).
Miruna's illustraton box
Ideea a aparut pe la inceputul anului. Cautam deja de ceva timp o formula prin care sa pot castiga bani direct din ceea ce fac, ma gandeam sa incep un shop online, aveam tot felul de idei, dar toate pareau complicat de pus in practica pentru moment (mai ales in contextul in care ma pregateam sa ma mut intr-o tara noua, unde nu mai aveam la indemana aceleasi resurse).
In contextul asta, prietenul meu a avut ideea de “subscription box”, un model prin care oamenii se aboneaza la ceea ce faci si primesc lunar o cutie pe o anumita tema (exista in lume subscription boxes cu aproape orice, de la dulciuri, la chestii de fitness, yoga, jucarii pentru animale, orice iti trece prin cap).
Dupa ce am citit un pic pe tema asta, mi-am dat seama ca e o idee interesanta si totodata o oportunitate sa invat ceva nou care o sa ma ajute in viitor, asa ca am zis “hai sa incercam, sa vedem ce iese!”.
Asa ca Miruna’s Illustration Box, cum am numit cutia, a devenit o oportunitate prin care oamenii care ma urmaresc si care apreciaza ce fac pot sa cumpere produse ilustrate de mine.
In fiecare cutie pun un print inramat - gata de pus pe birou sau pe perete, cu o ilustratie speciala, apoi un set de felicitari sau vederi misto si un set de stickere, toate cu desene haioase sau citate ilustrate de mine.
Si pe care le poti folosi pentru tine, sa-ti inveselesti spatiul de lucru/laptopul/cana de cafea samd, sau le poti face cadou oamenilor dragi sau colegilor de birou. Sunt chestii originale si in mod sigur nimeni din jur nu o sa le mai aiba :)
Mi-ar placea mult sa adaug, in viitor, tot felul de nebunii precum tricouri sau tote bags, cani si altele asemenea. Acum, fiind la inceput, cu putini subscriberi, nu ar avea sens financiar. Dar, presupunand ca proiectul o sa creasca, o sa am mai multa libertate sa adaug tot felul de chestii misto si sa experimentez cu ele.
Echipa
De proiect ma ocup numai eu, insa am avut niste ajutoare fara de care mi-ar fi fost mai greu sa ajung aici.
Prietenul meu, care a venit si cu ideea in sine, ma ajuta pe partea de business, cu tot ce inseamna strategie - cu el stau de vorba atunci cand am impresia ca ceva nu merge si nu stiu cum sa rezolv :)
Tot el m-a ajutat si pe partea tehnica, chestie care mi-a permis sa ma misc foarte repede cu lansarea, pentru ca daca ar fi trebuit sa ma ocup eu, mi-ar fi luat mult mai mult timp.
Inca de la inceput, am avut ajutor si din partea unei prietene, Andreea, care are multa experienta pe partea de branding si comunicare. Ea a lucrat intr-una din cele mai mari agentii de la noi si, recent, a schimbat directia. Pe ea a interesat-o sa invete din proces, sa vada ce inseamna sa incepi un business in zona de subscription box, asa ca s-a implicat in prima faza a proiectului, cand lucram sa definim “brandul”, identitatea produsului si cum ne adresam oamenilor.
Procesul - de la idee, la punerea in practica
Lucrurile s-au miscat destul de repede. Din momentul in care am hotarat ca facem proiectul asta, in doua luni era deja lansat. Timp in care am muncit pe mai multe planuri: de la cum definim cutia si ce ofera ea, la cum comunicam chestia asta, la gasit furnizori si calculat estimarile de costuri, la creat un site si un sistem de plati, la cum promovam si cam care-s asteptarile pe termen scurt si mediu.
Din fericire, exista deja o platforma dedicata acestui model de business, de subscription boxes, numita Cratejoy. Care ofera resurse precum: structura de website, un marketplace propriu, integrare cu tool-uri de payment, si mai ales acces la specialistii lor, care te ghideaza si te ajuta cu sfaturi si idei, fiindca ei au tot interesul ca tie sa-ti mearga business-ul, avand in vedere ca totul se intampla pe platforma lor.
Mai complicat a fost, initial, sa reusesc sa creez niste produse de super calitate, cu niste costuri rezonabile, care sa-mi permita macar sa-mi acopar cheltuielile, daca nu sa fac si profit, mai ales in primele luni cand cantitatea e inca mica.
Asa ca am petrecut mult timp cautand niste furnizori care sa imprime ilustratiile la calitatea pe care mi-o doresc, pe hartie misto (sau vinil, in cazul stickerelor), apoi furnizor pentru cutii - unde am cautat ceva solid, dar care sa arate si foarte bine, mai ales ca sunt pasionata de packaging si realmente imi face placere tot procesul asta.
Business-wise, probabil ca multe decizii pe care le-am luat in prima luna nu se justifica, lucru care s-a vazut cand am tras linie la sfarsit si am constatat ca pretul cutiei era o idee mai mic decat costul, deci ieseam pe minus. Si aici luam in calcul si transportul pe care eu il ofer gratuit, dar la momentul respectiv era cam o treime din pretul cutiei. Moment in care am crescut la pretul actual de 29.99 dolari.
Proiectul asta il vad in primul rand ca pe-o oportunitate care sa ma ajute sa cresc, sa invat sa imi vand propriile produse si totodata sa capat vizibilitate. Deci scopul imediat e sa imi setez o directie si sa invat din proces, mai degraba decat sa vad un spike in vanzari.
E ceea ce s-ar numi un lifestyle business, unul pe termen lung (chiar daca nu va ramane in forma asta, de cutie lunara cu ilustratii), motiv pentru care am evitat sa imi pun targeturi pentru moment.
Profilul clientilor
Cei mai multi sunt cam de-o varsta cu mine, undeva in jur de 30 de ani, lucreaza intr-un birou, le place sa calatoreasca si sa descopere locuri noi, si apreciaza arta.
Interesant e ca majoritatea sunt din domenii ne-artistice, tehnice chiar, de la ingineri la software developeri, iar ceea ce fac eu ii inspira si cumva le arata o lume interesanta, plina de imaginatie, la care pot sa aiba acces prin ilustratiile mele. Cred ca oamenii au nevoie de creativitate in jurul lor, si fiecare isi gaseste sursele sale. Si ma bucur mult ca ceea ce fac eu poate fi o astfel de sursa, pentru unii oameni.
Cele mai multe comenzi au fost din Romania, fiindca m-am adresat in prima faza comunitatii mele de pe Facebook, iar multe comenzi au venit de la oameni care ma cunosc si ma urmaresc de multa vreme. Insa am trimis si in UK, Franta sau chiar SUA, acolo fiind si piata de desfacere pe care o urmaresc.
Planuri cu cutia
Proiectul sunt eu :) In urmatorii ani eu ma vad facand tot ilustratie si traind din asta, intr-o forma sau alta.
Scopul meu e sa pot face asta avand o libertate cat mai mare de decizie (asta inseamna sa-mi fac propriile produse, asa cum vreau, fara sa decida altcineva pentru mine) si o libertate cat mai mare de miscare (sa pot face asta de oriunde din lume, sa nu fiu legata de un loc).
Deci oricare forma care sa-mi ofere lucrurile astea e binevenita. Poate fi in continuare sub forma de cutie cu ilustratii, sau de shop online unde sa-mi vand ilustratiile, sau chiar sub forma de carti de ilustratie sau cursuri.
Friday Illustrated
Friday Illustrated e un proiect pe care l-am inceput singura, acum 4 ani, din nevoia de a invata. Eram la inceputurile freelancing-ului in design si ilustratie si sufeream din cauza ca nu aveam studii in domeniu, eram complet nesigura pe skill-urile mele si aveam permanent senzatia ca altii ar face mai bine decat mine x lucru. Asa ca am zis sa-i intreb :)
A inceput ca o combinatie intre blog si revista online, cu interviuri publicate in fiecare vineri (de unde si numele de Friday Illustrated). Cautam artisti si designeri de oriunde din lume, a caror munca o admiram si le scriam un email in care le spuneam “uite cine sunt, uite ce vreau sa fac, as vrea sa-ti iau un interviu in care sa-mi spui mai multe despre munca ta”.
Aproape toti pe care i-am abordat au fost bucurosi sa imi acorde un interviu (au fost, cred, doar doi care au refuzat, din lipsa de timp). Iar blogul a crescut odata cu mine si am cautat mereu sa-l adaptez in functie de interesele mele, fiindca interviurile le-am facut mereu ca sa invat.
De exemplu, atunci cand aveam un proiect mare de design si nu stiam cum sa fac estimarile de cost pentru client, faceam un interviu pe tema asta si intrebam designeri cu experienta. Cand am luat proiectul pentru TED’S Coffee, unde aveam de definit o identitate de brand (ceva ce nu mai facusem niciodata), am inceput o serie de interviuri foarte stufoase, despre “designing a brand identity”, unde am intrat in detalii si am pus absolut toate intrebarile care mi-au trecut prin cap, incat sa acopar tot ce aveam nevoie sa stiu.
Practic, mi-am creat propria mea “scoala” unde am acces la cei mai buni oameni din domeniu. Ei imi povestesc experientele lor si impartasesc procesul lor de lucru, iar eu stau pe margine si iau notite si apoi aplic ce-am invatat, in munca mea.
Respondentii
Cum interviurile au evoluat in permanenta impreuna cu mine, am avut tot felul de oameni, de la artisti care fac grafica de jocuri, la costume designeri, UI/UX designeri, animatori, art directori, pana la un “illustration agent” - adica cineva care reprezinta ilustratorii in proiectele cu branduri (era o perioada cand ma batea gandul sa incerc asa ceva, dar mi-a trecut repede).
La inceput, alegeam artistii in functie de stil. Imi placea cum aratau ilustratiile lor, faceam un interviu. In timp, am inceput sa fiu interesata tot mai mult de ce e in spate, de cum lucreaza, cum isi organizeaza timpul, cat de mult experimenteaza in munca lor, cat le-a luat sa ajunga acolo unde sunt.
Acum, conteaza tot mai putin estetica a ceea ce fac, iar asta se vede si din intrebari (am trecut de la intrebari precum “cum alegi culorile?” la “care e procesul tau de lucru?” sau “cum e sa ai businessul tau?”).
Ma ghidez in functie de ceea ce vreau eu sa invat, la momentul respectiv. Dar incerc sa ofer si un background cititorului, fiindca stiu ca sunt si oameni din afara sferei creative, carora le face placere sa citeasca interviurile, si vreau sa fie interesant de citit si pentru ei.
De obicei contactez oamenii pe email, dar folosesc orice canal e disponibil. Au fost situatii cand nu aveau listata adresa de email nicaieri, asa ca le-am scris pe twitter sau instagram.
Talentul unui artist si priceperea lui de a da interviuri nu prea merg mana in mana. Cam toti cei cu care ajung sa discut sunt talentati, dar am avut si surprize, oameni care imi dadeau raspunsuri mai scurte decat intrebarile mele :) Si oricat incercam sa scot mai multe de la ei, nu reuseam.
Doua misto
Interviul cu Ian Miller, ilustrator de fantasy care si-a inceput cariera prin ‘70 si a ilustrat de la carti de H.P. Lovecraft pana la backgrounduri de filme precum Wizards si Cool World.
E unul dintre cele mai bune interviuri pe care le-am facut, fiindca omul e plin de povesti, e dezarmant de sincer in ceea ce priveste munca lui, iar notiunile despre care vorbeste cred ca sunt utile oricui. E un interviu din care ai ce sa inveti, daca esti om de creatie, iar daca nu esti, macar e o lectura interesanta.
Interviul cu Tom Ralston, care a fost si primul meu podcast, pe tema designului identitatii de brand. E un interviu bun, unde el povesteste despre tranzitia de la freelancing la owner de agentie, cum e sa lucrezi pe un proiect de branding, cum discuti cu clientii samd.
A fost o combinatie de avantaje, de la faptul ca am ales sa fac podcast (o discutie libera scoate mereu la iveala lucruri mai interesante decat un interviu scris), pana la norocul ca omul a avut lucruri interesante de spus si a fost un interlocutor mai mult decat placut.
Planuri
In perioada urmatoare tot focusul meu va fi sa fac ilustratii cat mai misto si sa gasesc canale prin care ele sa ajunga la oamenii care le-ar aprecia. Ma concentrez pe Miruna’s Illustration Box, dar iau in calcul sa incerc si un shop online, precum Etsy. Am in derulare si o colaborare pentru o serie de tricouri ilustrate, care vor fi disponibile in curand.
Totodata, eu am si un canal de YouTube, unde postez video-uri making-of cu ilustratiile mele, si de care as vrea sa ma ocup mai mult in viitor. Mi-ar placea sa fac si-un vlog in perioada urmatoare, tot despre ilustratie, sa vedem ce iese.