Tot la inceput, campaniile in digital erau naturale, fara pesticide, isi aminteste cu oarecare nostalgie Bogdan Teodorescu, anuntat ieri Head of Digital la Geometry Global Bucharest. Campanii bio. Adica fara push si fara media. Acum, lumea o ia razna din orice. Si in lumea asta, daca nu tii pasul, poti sa devii dinozaur la 30 de ani.
Bogdan a inceput in 2005, ca web designer la Realitatea TV. Dupa doi ani, racit si de ziua lui, era la interviu la Kinecto. A ramas acolo 3 ani. Au urmat Grey, McCann, a fondat Up & Above, iar acum conduce divizia de digital de la Geometry.
Nu crede ca in 2017, diviziile ATL si digital ar trebui sa isi mai predea stafeta una alteia, ci sa porneasca din acelasi punct. Sa fie de aceeasi parte a monitorului.
De ce ai ales digitalul
In advertising, direct in digital. Teoretic am inceput in 2005 la Realitatea TV, ca web designer. Apoi 2 ani mai tarziu, in 2007, dupa ce ma saturasem sa fac bannere cu Turcescu si Tatulici, am citit la zoso ca se cauta designer la Kinecto. Doua mailuri mai tarziu, fix de ziua mea, racit cobza, l-am asteptat pe Radu Ionescu vreo 30 minute la interviu.
Cum priveai digitalul la inceput si cum il privesti acum
La inceput, era ceva cool, o nisa mai degraba. Lucrai pe internet, nimeni nu intelegea cum adica. Acum a devenit a way of living. Cred ca devenim mai superficiali, de la relatiile interumane pana la focusarea pe niste chestii anume.
S-au schimbat multe si se schimba si mai multe as we speak. Cred ca jumpul tehnologic va fi mult mai mare si mai spectaculos in urmatorii 5 ani decat am avut in ultimii 15, de exemplu.
Profesional vorbind, lucurile sunt mult mai complexe decat la inceput datorita evolutiei tehnologice si impactului ei asupra noastra. La nivel comportamental, cred ca trebuie sa fii pregatit pentru absolut orice de la bun inceput. Lucrurile se propaga si ricoseaza in no time si daca nu esti pe pozitie, sunt mai putine sanse sa redresezi corabia din mers in timp util.
Evolutie
La nivel de .ro, am inceput timid, cu varianta 1.0 a ceea ce azi numim performance. Apoi ne-am maturizat un pic, au inceput sa se faca proiecte tari care au castigat premii pe afara si au spart gheata. Daca e sa ne uitam in ultimii ani, trendul e ascendent si asta e bine.
Pe de alta parte sunt multi clienti care vor performance si care, din pacate, neglijeaza creatia. N-ar trebui sa se canibalizeze una pe alta, cred ca pot convietui foarte bine impreuna.
Nostalgii
E amuzant asa daca stai sa te gandesti cat de basic erau lucrurile acum cativa ani. Mai naturale, mai fara pesticide. Campanii bio. Cand faceai 50k de views pe trilulilu fara push si fara media, erai smecher.
Acum dupa ce urci o poza instagram, dai refresh in continuu si respiri usurat doar dupa ce vezi ca ai depasit 50 de likes. Lumea o ia razna din orice. Nu mai poti avea o parere diferita fara sa fii crucificat pe Facebook. Exemplul cel mai cald e logo-ul Bucurestiului.
Mi-e dor de naivitatea si calmul oamenilor de alta data, sunt lucrurile carora le simt lipsa din ce in ce mai mult si cred ca ne-ar fi mult mai bine daca nu ne-am mai lua atat de mult in serios, si ca popor, si ca consumatori de social media.
Avantajele de a fi strateg de digital. Dezavantaje
Cel mai mare avantaj e ca faci parte dintr-un angrenaj care nu se opreste niciodata. Toate se schimba sau evolueaza intr-un ritm foarte alert si asta teoretic ar trebui sa te motiveze sa tii pasul. Daca nu faci asta, avantajul se transforma imediat in cel mai mare dezavantaj. Poti sa devii dinozaur la 30 de ani.
Dar ca tot a venit vorba de dezavantaje :) Acum ceva timp, am primit un mesaj pe linkedin de la cineva care mi-a zis ca, dupa ce mi-au analizat portofoliul, vor sa ma cheme la interviu pentru copywriter. Eu fiind art. A fost foarte funny.
#dezavantaje
Cel mai complex proiect, din punct de vedere tehnologic
Cred ca sunt destul de putine proiecte in .ro foarte smechere technology wise. Poate in zona tobacco unde chiar se pune mult pret pe executie/ dezvoltare.
Trebuie sa fii norocos sa prinzi podiumul in conditiile actuale, avand in vedere ca nu sunt foarte multi dispusi sa lucreze la platforme pe termen lung sau care necesita un timp destul de indelungat de dezvoltare.
Deci prin urmare, cu modestie, nu am lucrat pana acum la vreun proiect worth mentioning technology wise.
Tool-uri must de urmarit pentru cei din digital
Ca si creativ, Youtube all the way, inspiratie cat cuprinde. Apoi, chiar daca e plin de zgomot, Facebook. Daca e ceva tare, indiferent ca e campanie, spot, site, vreo tehnologie noua, mega inventie in medicina, lumea ii da share si afli de ea. Din cand in cand mai sap si prin reddit, dar la nivel de flavor local, nu prea ne ajuta.
Mod de lucru. Best practices
La modul general, sunt fan echipe mici pe proiect. Cu cat se largeste cercul, cu atat hora merge mai incet.
Cat e creatie efectiva in digital si cata vine din ATL
Efectele adaptarii le vedem in mare parte cu ochiul liber, fara sa ne chinuim prea tare. O mare de key visualuri redimensionate fie pe 728x90 sau 300x250 cu butoane de click aici sau afla detalii la final.
Cred ca digitalul si ATL-ul ar trebui sa fie de aceeasi parte a monitorului, ca sa zic asa. Se pot completa foarte bine, fiecare poate aduce plus valoare care sa faca work-ul mai bun intr-un final. Nu cred c-ar trebui sa se arunce pisica dintr-o parte in alta, si responsabilitatea sa fie a aluia care stinge monitorul.
Clientii si knowhow-ul digital
Ca in orice industrie, sunt clienti mai informati si mai confortabili cu mediul si clienti care au nevoie de ajutor. Insa overall, cred ca lucrurile au evoluat mult. Tind sa cred ca proiectele care au castigat pe la festivaluri sunt un fel de role model pentru altii.
Decat sa mai aruncam lozinci gen "piata trebuie educata, suntem praf, vai de capul nostru", mai bine o educam cel mai bine facand proiecte tari care sa devina benchmarks in anii urmatori.
Brieful ideal de digital
In primul rand, ideal, ar trebui sa vina de la un om care sa stie digital. Mai mult decat atat, daca in trecut, clientul nu a avut o colaborare buna sau daca lucrurile nu au mers cum si-ar fi dorit, lucrurile se complica in general.
Brieful nu se va mai focusa pe obiective, tentatia va fi mai mare sa rezolve brieful din start si vor fi sugerate solutii direct din brief. Fapt care omoara din creativitatea si aportul agentiei.
Apoi cred ca e foarte important ca un brief sa fie cat se poate de realist. Nu o data mi s-a intamplat ca din "sky is the limit" sa ajungem sa facem niste bannere si un cover photo.
Lucrul la o campanie integrata
De la bun inceput. In 2017, traiectoria Atl -> Digital pare obsolete. N-ar mai trebui sa dam stafeta de la unii la altii, ar trebui sa plecam din block start toti o data, avand niste proceduri foarte clare stabilite.
Abordarea de genul "ATL-ul duce brieful pana in punctul B, iar digitalul din B in C" cred ca e gresita. Ar trebui sa fie un scop comun.
Greseli
Orgoliile prea mari. Atat de simplu.
Un exemplu de proiect integrat in care ideea a venit din digital
Mi-e greu sa ma pronunt la nivel international, nefiind in agentiile respective.
Exemplul cel mai recent care imi vine in minte e Rombot.
Digitalul este sau nu este tot ATL?
Conteaza? :)