[#GrowUp, versiunea reala] Fereastra in biroul unui Chief Creative Sneaker Designer. Octavian Graure: "Un anumit nivel de obsesie nu strica"

[#GrowUp, versiunea reala] Fereastra in biroul unui Chief Creative Sneaker Designer. Octavian Graure: "Un anumit nivel de obsesie nu strica"
Primul midsole nisipos din lume, cum a reiesit din research-urile lui Octavian. Foto: Cristiana Nuta

Urmeaza un exemplu reprezentativ al efectului ala cu bulgarele de zapada. De la o vopsea acrilica gasita din intamplare, un search pe Google si o pereche de Vans, s-a ajuns la pionierat intr-o nisa creativa, un brand in formare si sute de modele de sneakersi customizati pe parcursul a 3 ani. Intre care a bifat si o premiera mondiala, spune Octavian Graure: primele modele cu midsole-ul imbracat totalmente in nisip (in poza de mai sus si in alte cateva close up-uri mai jos).

Cam asta e povestea lui Octavian, un baiat care face 22 de ani anul asta, viitor absolvent de Marketing la ASE, facultate despre care zice ca nu i-a placut, dar ca l-a ajutat. Intre altele, si pentru ca l-a indreptat mai tare spre ce-i placea pe bune si cu adevarat. 

Nu are studii in design, s-a apucat pur si simplu de lucru, cum e si cazul majoritatii celor care fac sneaker art prin afara. A debutat cu un model ce semana a galaxie. A continuat experimentele pe shoes din panza si a trecut apoi pe piele, suede, nubuck si alte materiale sintetice. La fel, de la acrilice, markere cu vopsea si pensule, a trecut spre aerograf si vopsele termocromice (care-si schimba culoarea), vopsele cu efect de crapare, sclipici sau integrarea altor tipuri de materiale in designuri.

Si evolutia nu se opreste aici, nici n-ar avea cum. Pentru colectia "The Marbled Pack", Octavian a adaptat o tehnica de lucru turceasca, Ebru, pentru a putea lucra pe piele. Pentru cunoscatori, e vorba de-un fel de hydro dipping, cum spune si el mai jos.

E pasionat si e modest, ii plac procesul de creatie si interactiunea cu oamenii. A colaborat pana acum cu Mikey Hash, Tequila, Teo sau cei de la 10 Lucruri pentru diverse modele de sneakersi. Pana de curand, i s-a mai aruncat si replica "ia-ti un job ca lumea", dar a trecut de fiecare data peste; simtea ca nu are nimic de invatat de acolo. Am vorbit cu el pentru seria editoriala #GrowUp, ca sa ne spuna cum e sa cresti intr-o nisa la dezvoltarea careia ai contribuit chiar tu.

 

La o cautare de Google

Intr-adevar, intreaga mea aventura in domeniul asta a inceput in momentul in care am gasit o vopsea acrilica intr-un dulap si nu stiam exact la ce se foloseste. Google a fost “prietenul meu” in acest caz, ne-am inteles bine si mi-a aratat ca se pot folosi (respectivele produse) pentru a personaliza diverse perechi de incaltari din panza.

La momentul respectiv nu aveam nici cea mai vaga idee referitor la ce voi reusi sa realizez din prima mea pereche, chiar credeam ca sunt complet anti-talent (aici s-ar putea spune ca rad).

La cateva luni dupa ce m-am apucat de treaba am realizat ca pot incerca ceva in domeniul asta. Pana in punctul respectiv trecusem printr-o pasiune pentru volei si una pentru competitive gaming, insa m-am lasat dus de val si le-am lasat pe toate balta, a fost una dintre cele mai bune alegeri pe care le-am facut vreodata. Am mizat pe nisa asta, nu prea era lume care sa faca la noi asa ceva, iar mie imi placea enorm.

Primele comenzi au venit de la prieteni; animal print sau mici inscriptii, fel de fel de request-uri ciudate, chiar mi-au prins bine.


Nike Air Force 1 "Pink Floyd - The Wall"

 

Primele colaborari majore

Cred ca prima colaborare a fost cu Mikey Hash,. Daca n-a fost Mikey, probabil a fost Bianca Adam (Tequila). Long story short, ambii au avut niste request-uri in care am avut mana libera si lucrul asta s-a vazut. Emotii n-au fost, oamenii astia sunt foarte receptivi si reusesc sa aprecieze ceva deosebit, mai ales cand e facut special pentru ei.

Lucrurile astea s-au intamplat prin intermediul unei firme cu care fac mai multe proiecte bazate pe barter.


Adidas Stan Smith x "Doza de Has"


Una dintre cele mai complexe lucrari:
pereche Air Force 1 x Broxo si 10 Lucruri

 

Cum gandesti un design de sneakersi

Am reusit, dupa tot timpul asta, sa ajung in punctul in care stiu exact cum vor arata la final fara sa fiu nevoit sa realizez o schita.

Ideile se leaga foarte clar si frumos inca de la bun inceput, ceea ce e minunat. Ma ajuta mult faptul ca pot comunica usor cu clientii, imi iau cateva minute bune pentru a le explica exact ce voi face, unde voi pune si cam cum va arata.

Urmeaza sa trec si la realizarea de schite, insa momentan timpul nu imi permite. Ce e frumos este faptul ca oamenii nu prea ma preseaza in directia asta, dupa ce discutam putin prind incredere in ideile mele, sau cel putin asa-mi place sa cred :)

 

Resurse, investitii, tehnici si materiale

Am inceput cu acrilice, markere cu vopsea si clasicele pensule. Resursele pe care le aveam la inceput imi permiteau sa lucrez doar pe sneakersi din panza.

Curand mi-am dat seama ca sunt limitat din acest punct de vedere si am vrut sa fac mai mult, asa ca am inceput sa studiez customizarea sneakersilor din piele/suede/nubuck plus alte materiale sintetice. Am facut o investitie initiala de aproximativ 500 de euro fara sa ma gandesc prea mult daca o voi recupera. A fost bine, m-am prins relativ repede de mersul lucrurilor de acolo.

Dupa asta a urmat momentul in care mi-am dat seama ca si o pensula te limiteaza, asa ca am mai investit ceva si mi-am cumparat un aerograf, o tehnica noua, alte luni de invatat pana am prins ideea.

Momentan pot lucra in diferite moduri, de la restaurari la lucrari custom. Cand spun custom vorbesc de o multitudine de aspecte, de la vopsea clasica, diferite pattern-uri, la vopsea termocromica (cea care isi schimba culoarea), vopsea cu efect de crapare, vopsea cu sclipici, materiale textile adaugate sau chiar nisip, cum veti afla putin mai departe.


Custom din colectia The Marbled Pack.
Pe astia-i poarta cel mai des Octavian

 

Evolutie overall

Au trecut 3 ani de cand am pus niste acrilice pe o pereche Vans si am scos ceva ce semana oarecum cu o galaxie. Surprinzator pentru multe persoane este faptul ca eu nu am absolut deloc studii de specialitate in aceasta directie.

Tot ce fac vine de la sine, iar cand nu stiu cum sa fac ceva freehand reusesc cumva sa improvizez si sa-mi iasa lucrarea. Cred ca am refuzat vreo 5 lucrari care ma depaseau din punct de vedere tehnic, restul au fost provocari care m-au dus exact unde trebuie in arta mea.

Am crescut prin tutoriale pe net, am stricat si reparat n perechi, am experimentat pana m-am plictisit (dar nu cu adevarat) si am pierdut multe nopti invatand una si alta. Inca fac lucrul asta, muncesc obsesiv si urmaresc clipuri cu perechi “in the making” de fiecare data cand am putin timp liber.

Meseria asta se si fura, intr-o anumita masura, asa ca am reusit sa iau cate ceva din fiecare lucru vazut, de la useri cu cateva sute de vizionari la cei cu milioane, fiecare informatie e pretioasa.

 

Se intampla sa dai rateuri? 

Un rateu poate lua mai multe forme, aici e si o chestie de perceptie. Pentru mine un rateu este chiar si o pereche care arata impecabil la prima vedere, insa atentia la detalii lasa de dorit. Trebuie sa arate factory new, sa nu iti poti da seama ca sunt handmade, cam asa vad eu lucrurile.


Adidas Superstar cu o portie sanatoasa de splatter 

De asemenea, un rateu poate fi si o pereche care nu rezista la purtare. Uneori nu e vina materialelor folosite sau a tehnicii mele, ci a calitatii bazei pe care lucrez. Lucrurile astea se intampla deosebit de rar in ultimul timp, am investit mult in alte materiale care ma ajuta pe partea de rezistenta.

In cel mai rau caz, pe o pereche pot aparea crapaturi fine in partea din fata, unde se flexeaza piciorul, insa nu-i capatul pamantului. Am invatat sa-i tin aproape pe cei care lucreaza cu mine printr-un mod simplu: daca patesc ceva, ii repar gratuit. Ce poate fi mai bine de atat? :))

 

In ce faze arati rezultatele clientilor?

Depinde de client. Majoritatea nu imi cer update-uri cu fotografii samd, insa exista si acei care chiar sunt interesati de mersul lucrurilor, de cum se pregatesc, cum se aplica straturile de vopsea si pattern-urile, imi plac oamenii de genul asta.

 

 

Preturile

Stiam exact pe unde se invart preturile lucrarilor realizate in afara, vorbim aici de 200-400 USD. N-am putut si inca nu cred ca e cazul sa lucrez pe banii astia pentru toate proiectele pe care le primesc.

Am pornit cu un pret foarte scazut si am tinut-o asa pana in momentul in care am considerat ca am ajuns eu la un anumit nivel. Momentan, incerc sa imi filtrez si sa imi educ clientela. Preturile mele sunt decente, cel putin spus.

 

Sneaker art-ul in afara

In realitate, fenomenul “sneaker art” este extins si pe alte tipuri de incaltari. De la ghete de fotbal american/european, la cizme/ghete, pantofi, role samd. As putea spune ca in afara chiar se invart cateva afaceri frumoase in zona asta si ca rezultatele sunt deosebite.

Majoritatea artistilor care lucreaza in principal pe sneakersi au inceput in acelasi mod, ceva vopsea, cateva perechi de la prieteni, toate astea combinate cu multa pasiune si timp depus. Unul dintre preferatii mei e The Shoe Surgeon (Dominic Chambrone pe numele lui).

Tipul asta scrie ocazional, in postarile de pe profilul de Instagram, etapele prin care a trecut pana a reusit sa ajunga aici. Se vede ca e modest, le multumeste mereu celor care l-au ajutat sa ajunga in punctul asta si nu pare ca vrea sa se opreasca din facut “magie” prea curand.

Ce inseamna “magie”? Inseamna ca ia o pereche de sneakersi, taie si desface tot, dupa care ii reconstruieste cu fel si fel de materiale. De la piele Horween la piele de sarpe, strut samd, reuseste cumva sa imbine materialele pentru a face de la 0 niste opere de arta.


Chirurgia sneakersilor.
Model semnat de Dominic Chambrone

A pornit de la customizat/restaurat perechi si a ajuns aici dupa ani de munca, nothing wrong in that, are respectul meu in totalitate!

 

Primul din tara cu nisipul pe midsole 

Nu spun ca sunt primul din tara, spun ca sunt primul din lume (sau cel putin la concluzia asta am ajuns dupa un research de cateva zile pe net). Au mai fost persoane care au adaugat nisip pe sneakersi, insa in niciunul din acele cazuri nu a fost vorba de o pereche care sa aiba midsole-ul (partea laterala a talpii, cea vizibila) acoperita in totalitate cu nisip.

Ideea cred ca mi-a venit dupa ce m-a prins ploaia undeva unde era foarte mult nisip. Intamplarea a facut ca la momentul respectiv sa fiu incaltat cu o pereche Puma Blaze of Glory iar nisipul se lipise fix pe zona despre care vorbesc.

Mi-am dat eu seama ca arata interesant iar in noaptea respectiva am visat custom-ul. Vorbim aici despre colectia “The Sand Pack”, realizata pe baza Puma R698 si Puma Blaze of Glory, fotografiata de Cristiana Nuta.


Pereche din colectia "The Sand Pack" 


Backview

 

In ce stadiu esti cu colectia pe care vrei sa o lansezi?

Ah, colectia “The Marbled Pack”. Sunt niste lucrari realizate printr-o tehnica speciala. Vorbim despre Ebru, o tehnica turceasca pe care am adaptat-o pentru a putea lucra pe piele. Mai special la ea e ca se lucreaza pe un gel, vopseaua pluteste pe respectiva suprafata si poate fi aranjata intr-un mod organic (sa spunem), un fel de hydro dipping, pentru cei care au cunostinte in domeniu.

Mi-a luat vreo luna si jumatate sa invat basics-urile si sa realizez colectia ce cuprinde 4 perechi.

In procesul de creatie nu am nevoie de pareri decat foarte rar, imi asum ce fac si invat din fiecare job, insa interesanta devine partea fotografica. Finalul fiecarei lucrari aduce dupa sine si nevoia unor fotografii pe masura.

Aici imi place sa ma joc destul de mult si sa experimentez cu diversi fotografi ca sa ii vad in actiune si sa “prind” alte puncte de vedere.

 

In cazul acestei colectii, conceptul fotografic i-a apartinut lui Nadine Nadolu. A stiut exact in ce directie sa mearga in momentul in care i-am prezentat lucrarile si m-a surprins, nu-mi trecuse niciodata prin cap sa combin sneakersi custom cu fructe si legume insa a fost perfect. Rezultatele pot fi vazute in fotografiile de mai sus, vorbesc de la sine :)

 

Cum ai de gand sa te promovezi in continuare?

Catre influenceri, persoane publice, oameni de orice fel, fiecare job primit poate aduce alte joburi, ma poate ajuta sa cresc. Nu fac diferente foarte mari din punctul asta de vedere.

Intr-adevar, in promovare te ajuta mult o persoana cunoscuta, dar momentan colaborarile de genul vin destul de greu. Am cateva proiecte in derulare si vedem ce se intampla de acolo.


Air Jordan 1 - "Royal Bloodthirster", pentru Teo

Pana acum, n-as spune ca mi-am facut un plan deosebit de complex, am folosit mult pe social media, mi-am expus lucrarile in grupuri de specialitate, pe profilul personal, pe pagina de artist.

Am lucrat mult pe Instagram, acolo mi-am aranjat feed-ul intr-un mod curat si usor de inteles si acolo am cele mai bune rezultate. Nu vorbim aici doar de persoane din tara, undeva la 30% din ufollowerii paginii mele de Instagram sunt din America, Germania, Franta si altele.

Am ales sa particip si la diferite targuri, evenimente dedicate culturii sneakersilor, dar acestea nu sunt atat de multe pe cum mi-as dori.

 

Studentia: de ce Marketing la ASE?

Imi place foarte mult sa interactionez cu oamenii. Cumva, am sperat ca asta se va intampla in cazul acestei facultati. N-a fost sa fie, bad luck :) Dar, pe cat de mult m-as bate cu pumnul in piept ca nu mi-a placut, as minti daca as spune ca nu m-a ajutat in ceea ce fac. Am invatat sa invat, sa spun asa, am invatat sa imi aleg singur lucrurile pe care consider ca e nevoie sa le stiu.

E amuzant, ma bucur ca nu m-a pasionat atat de tare, tocmai prin acest lucru m-a indemnat sa lucrez cu mai mult spor si dedicatie la ceea ce imi place. Stay in school!

 

Feedbackul „get a real job”

Da, absolut, treaba asta a fost la ordinea zilei pana relativ recent. Cred ca si creatorii de continut (vloggerii, mai ales) s-au lovit destul de des de replica asta, dar uite-i ca sunt bine-mersi. La fel si eu, ma descurc foarte bine si tintesc sus. Nu voi lua niciodata in seama replici de genul asta, nu simt ca e ceva de invatat din directia asta, asa ca nu ma afecteaza. Simple as that.

 

Cum te vezi pe mai departe?

Full-time sneaker artist si antreprenor, clar. Am o multime de idei in plan si le voi pune pe toate in miscare de indata ce ajung in punctul in care imi doresc.

Nu ma vad facand altceva prea curand, nu cat timp lucrurile prind forma atat de frumos. Laturi dificile sunt in orice domeniu, am invatat sa imi vad de treaba mea si sa dau inainte orice ar fi.

Pe scurt, daca imi dau seama ca atitudinea omului nu este ceea ce am eu nevoie nu accept proiectul. Dar oamenii devin din ce in ce mai deschisi fata de ce am de oferit si asta ma bucura enorm.


Din colectia "The Marbled Pack"

 

Invataturile pionieratului in sneaker art

Cu riscul de a intra putin in zona cliseelor, voi spune ca am invatat ca poti realiza mult mai multe decat crezi daca te pasioneaza cu adevarat ceea ce faci. Un anumit nivel de obsesie nu strica, cel putin cat timp stii sa imbini munca si celelalte aspecte ale vietii.

Am realizat ca surprizele chiar se vor tine lant daca faci ce trebuie, am invatat sa apreciez orice oportunitate mi se iveste si sa nu ratez niciuna, asta e foarte important. Fac tot ce pot, in limita timpului disponibil.

Pe langa procesul de creatie, imi place mult faptul ca interactionez zilnic cu fel si fel de oameni, din treaba asta poti prinde multe daca te prinzi de mersul lucrurilor. Cunosti oameni minunati, inveti zilnic ceva nou, te dezvolti atat de mult fara ca macar sa realizezi, nu stiu ce altceva mi-ar prinde la fel de bine in acest moment al vietii.

 

Auzi din toate partile: fa facultate, angajeaza-te, intretine- te, casatoreste-te, dupa care ai drum liber la copii; in ordinea asta. Mai e lumea asa simpla? Parca nu, regulile s-au mai schimbat. Ti-am spus povestea unui tanar care si-a "deschis" de unul singur nisa de activitate creativa intr-o serie editoriala realizata alaturi de Mercedes-Benz Romania in cadrul campaniei #Grow Up

Printr-o suita de povesti de viata autentice, campania exploreaza ce inseamna, de fapt, succesul si maturizarea in viata reala.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related