Oamenii sunt impartiti in doua categorii: cei care se pricep la calculatoare si cei care nu se pricep. Adica ori esti mai creativ, ori mai aplicat. Ei bine, jos furculitele toata lumea si inchideti gura! Exista o a treia categorie de indivizi, la care vestul si estul conclucreaza la nivel neuronal ca sa-i ajute sa faca modding.
Ce-i ala modding? E lucrul diavolului, asta e! Este necuratul si nenaturalul. Adica IT-isti creativi, care au cunostinte de design si stiu sa prelucreze lemn si metal, astfel incat sa rezulte ”modificarea unei piese hardware. Fie pentru ca build-ul final sa arate mai bine, fie in vederea functionalitatii”. Deci cam asta. Absolventii de ASE sa nu se deprime, sunt si poze misto mai jos.
Alex Coman este unul dintre putinii romani care ”tuneaza” sau fac de la zero calculatoare si echipamente. Adica build-uri, cum se spune. Iar pentru a face meseria asta, se pare ca nu e nevoie de prea mutle skilluri. Ia uite:
Daca vrei sa faci un modding de top, trebuie sa stii cum sa lucrezi cu metalul (sau cu lemnul), sa-l tai, indoi, sa-l vopsesti. Ajuta mult daca ai cunostinte de design, pentru a face totul sa arate ca un proiect complet si nu doar niste componente aruncate intr-o carcasa. Apoi, cunostintele in programe 3D sunt importante.
Alex lucreaza pe zona de vizualizari arhitecturale, iar interviul complet il puteti citi in continuare.
Despre Alex, pe scurt
Traseul meu a fost putin cam intortochiat, dar, pe scurt, mi-am descoperit pasiunea destul de devreme in viata, pe la 15 ani. Atunci am inceput sa descopar lumea 3D si mi-am descarcat programul 3ds Max sa "ma joc" prin el. Nu mi-am imaginat ca si peste 12 ani tot asta o sa fac. Sunt liber profesionist in domeniul vizualizarilor arhitecturale si de produs.
Faza cu modding-ul
Modding-ul are o definitie foarte simpla, la baza: modificarea unei piese hardware fie pentru ca build-ul final sa arate mai bine, fie in vederea functionalitatii. Poate varia de la o simpla vopsea aplicata pe un element, pana la un "scratch build" (adica un build de la zero pentru carcasa).
Se poate modda si o placa video, spre exemplu. Fie pe partea de hardware, fie pe partea de BIOS (BIOS-ul ei, nu al placii de baza), care sa functioneze in afara specificatiilor ei - dar aici eu nu am deloc experienta si decat sa vorbesc prostii, mai bine doar o mentionez.
Cu alte cuvinte, modding-ul se refera strict la hardware, sau cel putin modding-ul de care discutam noi aici. Jocurile pot fi si ele, la randul lor, moddate. De exemplu, cu Steam Workshop, dar acest subiect merita un articol al lui. Cele doua tipuri de modding nu au legatura.
Modding-ul a inceput sa ma atraga de prima data cand am vazut build-uri pe net. Cu prima ocazie care s-a ivit, am facut si eu cel mai simplu modding: am vopsit o carcasa; ma bucur ca nu am poze cu ea, hehe.
Dar primul proiect serios de modding a fost si cel mai de succes al meu, masa pe care am numit-o All-In, din gama DIS.
Skill-uri necesare
Depinde cat de departe vrei sa mergi. Daca vrei sa faci un modding de top, trebuie sa stii cum sa lucrezi cu metalul (sau cu lemnul), sa-l tai, indoi (daca e nevoie) si sa-l vopsesti.
Iar apoi, binenteles, ajuta foarte mult daca ai cunostinte de design, chiar si elementare, pentru a face totul sa arate ca un proiect complet, si nu doar niste componente aruncate intr-o carcasa.
Ajuta mult sa ai cunostinte in programe 3D. Fie cele mai freeform (cum ar fi 3ds Max, Cinema 4D, Maya, Zbrush), fie CAD (cum ar fi Catia sau Soliworks) pentru a crea piese custom, de la zero.
Ca exemplu, la masa pe care am facut-o pentru Nexus Gaming Pub din Bucuresti, am facut design-ul si am printat o piesa 3D ca scut pentru I/O-ul la placa de baza.
Unde ne aflam?
La noi, ca in aproape orice domeniu, e un decalaj de cativa ani. Dar incepe sa ia amploare si aici. Brandurile detin un rol destul de important in acest domeniu, desi, bineinteles, benefciul este mutual. Fie primesti, ca modder, piese, fie sponsorizari.
Clientii apeleaza la un modder pentru simplul fapt ca vor ceva unic in casa sau in spatiu de lucru. Sistemele modate s-ar putea incadra chiar in mobilier daca sunt duse la extrem. Brandurile pot, la randul lor, sa apeleze la un modder pentru expozitii la evenimente.
Procesul de lucru
In primul rand, vreau ceva unic. Desi nu am inventat eu conceptul de PC desk, am vrut sa creez varianta mea, pe placul meu. Pe cand alte design-uri erau doar bazate pe a intoarce o carcasa si a construi un birou in jurul ei, adica sistemul se afla intr-un colt si restul de birou este umplut cu componente in principal de watercooling inutile (dar care arata bine), eu am facut design-ul de la zero, fara a avea la baza o carcasa.
Asta mi-a permis sa am un produs slim si fara nevoia de a adauga obiecte de umplutura pentru a face biroul sa para complet. Proiectul a durat aproape un an, de la idee pana la executie. Dar daca vrei sa faci ceva mai simplu, cum e ultimul meu proiect "G/G", poate dura in jur de o luna sau chiar mai putin.
Materiale folosite
Materialele variaza de la proiect la proiect. La fel si componentele; depinde de ce vrei sa faci cu PC-ul respectiv. Pentru ce lucrez eu, adica in vizualizari arhitecturale, imi trebuie componentele cu cea mai buna (sau aproape cea mai buna) performanta.
Inainte sa incep un proiect, stau cateva saptamani bune sa ma uit la review-uri si incerc sa pun in echilibru pretul si performanta. De aceea, in ultimul build, folosesc o placa video GeForce GTX 1080 Ti si procesor Ryzen 1800x.
Provocari in modding
Ca in aproape orice domeniu, provocarile tin de timp si bani. Sunt unii profesionisti care ajung sa faca modding pentru clienti din intreaga lume. Dar sunt si companii precum Singularity Computers, Origin sau Digital Storm, care au facut un business din asta si creeaza sisteme high end.
Ele pot varia de la sisteme racite pe apa, pana la modding dus la extrem (cum fac cei de la Singularity Computers).
Cum se promoveaza un modder?
Cel mai usor te poti promova pe retelele de socializare. Poze, filmulete sau clip-uri complete cu build-ul tau. Ba chiar se poate face livestream cu build pe Twitch in sectiunea de "Creative", de exemplu. Desigur, promovarea se poate face si offline, la evenimente.
Acum si mai incolo
Aproape tot timpul incerc sa fac ceva ce nu a mai fost facut pana acum. La fel cum am facut cu desk-ul All-In, ceva 100% custom, la fel si cu proiectul G/G - a fost prima data cand cineva a facut Dual-Loop de watercooling in carcasa 303 de la In-Win. La fel si pe viitor: voi incerca sa creez ceva special, care sper sa uimeasca.