Robert Berza (Fashion Days Group): Cred ca va iesi din mentalul colectiv zicala "suntem prea saraci sa ne permitem lucruri ieftine"

Robert Berza (Fashion Days Group): Cred ca va iesi din mentalul colectiv zicala "suntem prea saraci sa ne permitem lucruri ieftine"

Jurnalist, new media & digital si apoi business development, marketing si management. Sau Pro Sport, Pro TV, Voyo, eMag, ZOOT si, acum, General Manager al Fashion Days Group, companie care include si divizia eMAG Fashion. Pe scurt, un Growth evangelist.  La inceput, Robert Berza avea 25 de ani cand Adrian Sarbu i-a spus in 2006: "O sa ai un intreg etaj de oameni".

Eram singur-singurel in fata lui si nu indrazneam sa imi imaginez ca voi lucra alaturi de o echipa mai mare de o mana de oameni, povesteste Robert.

Cum a facut trecerea de la o etapa la alta, cum s-a adaptat si ce a invatat, despre inceputurile in presa si in digital si care sunt cei mai importanti factori care influenteaza piata de fashion ecommerce, mai jos. Un mic preview: adevarata piata in care activeaza e, simplu, cea de fashion (caci retailul devine fluent in tot ce inseamna omnichannel). Iar aceasta inca graviteaza in jurul ideii "mergem la mall la shopping"; dar timpul devine tot mai pretios. 

 

In presa

In 2001, am inteles ca doar a urma cursurile facultatii de Jurnalism, unde eram student, nu e de ajuns pentru a creste, iar presa scrisa parea locul cel mai efervescent pentru mine. 

Pe lista de publicatii la care imi doream sa lucrez, aveam trei titluri, toate in presa scrisa: Academia Catavencu (pentru ca imi placea mixul de anchete si umor), Evenimentul Zilei (care conducea agenda zilei in lumea politica si in domeniul social) si ProSport (unde echipa coorodnata de Tolo construise un excelent produs de presa, iar eu eram sportiv si fiu de sportivi de performanta).

In 2002, am ales ProSport si am intrat astfel in trustul Pro. Toata echipa coordonata de Catalin Tolontan a ajuns la Ringier si apoi la Gazeta Sporturilor, in doi ani plini, care mi-au dat de inteles ca asa va fi si drumul meu profesional: dinamic.

 

Inceputurile in digital

Eram deja in Protv si am descoperit ca site-ul era un canal de comunicare aproape inexistent. Din dorinta de a capitaliza acest canal, am inceput sa caut mai multe in legatua cu acest subiect,  si in 2005 am incercat un test.

La acel moment, am fost sprijinit si incurajat de Maria Apostol (PR Director in grup) si, cu rezultatele bune ale testului, a intrat pe fir Adrian Sarbu. El intelegea foarte clar ca trendul e ireversibil si Protv, ca si generator formidabil de continut, trebuie sa joace puternic si in online.

"O sa ai un intreg etaj de oameni", mi-a zis el prin mai 2006. Eu eram un pusti de 25 de ani, singur-singurel in fata lui, si nu indrazneam sa imi imaginez ca voi lucra alaturi de o echipa mai mare de o mana de oameni.

Dar in 2006 am construit IBU (aka Internet Business Unit) si am ajuns foarte repede la o echipa de zeci de oameni, cu peste 10 site-uri si un P&L in toata regula. Atat eu, cat si echipa de management a Protv de atunci ne uitam la digital in anii 2006-2007 preponderent cu instincte de jurnalisti sau producatori de video entertainment si vehiculam des sintagme precum "content is the king". Pare o eternitate de atunci, nu doar in timp, ci si in dezvoltarea pietei.

 

Trecerea catre marketing si e-commerce

Voyo a fost prima mea intalnire cu e-commerce, un produs pe care l-am contruit de la zero pentru sase piete.

Am intrat evident intr-o altfel de masinarie: nu atat de poetica, dar mult mai concentrata pe eficienta. In primul rand, am intrat intr-o echipa foarte mare, in care cantitatea de IQ pe metru patrat de birou este extrem de ridicata, un factor motivant sa dai tot ce ai mai bun din tine.

La eMAG am descoperit ”incapatanarea” colegilor de a lansa categorii, servicii si beneficii pentru client pe care sa le poata verifica non-stop prin date, care sa fie luate apoi la puricat pana cand rezultatul este impecabil. 

 Apoi, lansarea ZOOT a fost o perioada destul de similara anilor de inceput din digitalul ProTV. Am construit o echipa, am crescut business-ul de la zero la un player bine conturat in piata, am extins acoperirea si in offline, avand in focus si o activitate de educare a clientilor pe beneficiile modelului de business.

A fost un fel de antreprenoriat sustinut si de o echipa dintr-o alta tara care iti ofera o fundatie pe care sa te sprijini: procese existente, resurse, transfer de knowledge.

 

Mutarea la Fashion Days

Viteza, echipa si potentialul. Piata de fashion este foarte ofertanta. Cu atat mai mult, in regiunea in care Fashion Days opereaza (suntem prezenti acum in trei tari: Romania, Bulgaria si Ungaria), este loc de crestere accelerata, loc pentru a imbunatati experienta clientului prin beneficiile pe care i le putem oferi si care pot genera loialitate rapid.

Stiam ca grupul eMAG se misca intr-un ritm extrem de ridicat, cunosteam bine echipa din eMAG si valoarea ei si, mai mult, aflasem din piata si prin networking de valoarea colegilor din Fashion Days. Iar potentialul imens al pietei face ca, in momentul in care aliniezi energiile echipelor, sa stii ca poti muta muntii. 

 

Noul rol

Am o singura responsabilitate, care apoi determina multe altele. Trebuie sa conduc o echipa care sa genereze cresterea accelerata a vanzarilor atat in Fashion Days, cat si pe divizia eMAG Fashion.

Intr-un orizont de doi-trei ani, vorbim de o crestere anuala de 50% pentru business-ul Fashion Days si mai mare pentru eMAG Fashion; asta, in conditiile in care ritmul de crestere a pietei de fashion este cu mult sub targetul nostru. 

Impreuna, pentru Fashion Days si eMAG Fashion ne propunem sa dezvoltam ofertele din regiune mergand pe doua pozitionari complementare: eMAG Fashion este orientat catre familie si ofera o gama variata de articole vestimentare cu produse disponibile pentru toate varstele, iar Fashion Days este destinatia fashion online cu cea mai mare varietate de branduri si tinute pentru clientii interesati de ultimele tendinte in moda, la preturi accesibile fiecarui buzunar.

 

Obiective

In primul rand, mi-am propus sa vorbesc cu oamenii cheie din echipe. Apoi, sa inteleg bugetul si sa abordammai indraznet in interiorul companiei targeturile de profitabilitate si de servicii pentru client.

Oamenii din echipele Fashion Days si eMAG Fashion sunt foarte buni si lucreaza intr-un ritm alert, iar eu imi doresc ca ei sa abordeze un mod nou in care se raporteaza la cifre si la timp, mutand focusul absolut din prezent spre viitor. 

Obiectivele pentru 2017, pe langa cele de crestere amintite mai devreme, privesc consolidarea echipei si imbunatatirea permanenta a gamei de produse si servicii pentru clienti.

Dintre acestea, avem in focus mai ales oferirea mai multor optiuni pentru clienti, precum livrarea in peste 4.000 puncte de livrare in toate cele trei tari (Romania, Bulgaria si Ungaria), livrare in aceeasi zi in Bucuresti in showroom-urile eMAG, care vor putea fi utilizate si de clientii Fashion Days, retur mai rapid, cresterea utilizarii cardurilor de credit, imbunatatirea experientei pe aplicatiile de mobile etc

 

Piata de fashion e-commerce in Romania

In primul rand mi-as dori sa ne raportam mult mai mult la adevarata piata: cea de fashion. Nu mai este relevanta o impartire online si offline, dupa ce de ani de zile toata industria de retail vorbeste de omnichannel. Directia este clara: toti jucatorii vor fi prezenti pe toate canalele.

Pana in toamna, Fashion Days va livra si in showroom-urile eMAG si in sutele de puncte de livrare ale postelor din Romania si Ungaria. Iar livrarea e primul pas care te aduce mai aproape de offline si te convinge ca exista multe oportunitati si acolo. 

Cand spunem piata de fashion, in acest moment suntem aproape de ceea ce se cheama "mergem la mall la shopping". In centrele comerciale, exista evident o lista clara de companii care impreuna construiesc si asteptarile romanilor legate de fashion: o anume structura a gamei, preturi, branduri, promotii etc.

Tot aici ne uitam ca si competitori pe o piata in care cresterea salariilor determina cresterea consumului si, deci, a unor verticale de business precum Fashion. 

In ce priveste evolutia pietei, aici e un punct de vedere personal: cred ca este nesanatos pe termen lung sa nu existe comert stradal, de centru orasului. Piata de fashion e atat de mare, incat este loc si pentru centre comerciale, si pentru bulevarde comerciale, magazine nisate si premium, si pentru jucatori care au inceput in online si care au intrat in offline.

Mi-as dori ca, in acest ecosistem, orasele noastre sa ofere zone centrale printr-un mix de magazine, cafenele si locuri de cultura, pastrand modelul de succes al tarilor pe care le vizitam in city-break si in care avem exact aceste activitati: facem shopping, ne relaxam la restaurante / baruri si vizitam cate un muzeu / sau participam la concerte, urmandu-ne pasiunile. 

Incet-incet, calitatea timpului devine din ce in mai importanta pentru noi. De aceea, cred ca alaturi de vizitele la mall din weekend, oamenii isi vor dori sa petreaca finalul saptamanii si altfel decat intr-un spatiu inchis. Unii vor alege viteza si usurinta cumparaturilor online, pentru a folosi weekend-ul pentru activitati outdoor in familie, in timp ce altii vor iesi sambata seara in centrul orasului pentru a se relaxa.

 

Cei mai importanti factori de influenta

Ma astept ca piata sa creasca si, mai mult de atat, cred ca va iesi din mentalul colectiv acea zicala potrivit careia: "suntem prea saraci sa ne permitem lucruri ieftine".

In primul rand, Romania nu mai e asa de saraca: Uniunea Europeana si deschiderea granitelor au ajutat ca munca romanilor sa fie rasplatita in pas cu cresterea eficientei. Daca ne comparam cu tarile nordice (Norvegia, Elvetia), diferenta este mare si in defavoarea noastra, dar daca ne raportam la Romania in care am copilarit, lucrurile sunt pozitive.

Aceasta schimbare se vede si in modul de cumparare a hainelor. "Fast Fashion-ul" ca si concept chiar asta aduce: produse cu un "value for money" decent, cu optiuni nenumarate de stiluri si materiale, cu trenduri care se misca repede si cu un obicei de consum care presupune achizitii de haine de cateva ori pe luna, nu doar la schimbarea de sezon. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related