Daca nu era clar pana acum, si creierele au nevoie sa mearga la sala. Specializata pe exercitii de gandire critica (ffff necesara in absurditatea "epocii post-adevarului") e sala (sau clubul) de debate-uri.
Deocamdata, facilitatile astea se gasesc mai ales in licee si universitati, crescute si de 6 grupari regionale si locale ale Asociatiei Romane de Dezbateri, Oratorie si Retorica (sau ARDOR). Dar aflam de la Emanuel Beteringhe (Presedinte executiv) ca se pun la cale si niste sali de forta in gandire pentru adulti. Anume, sub forma de cursuri de argumentare si dezbateri adresate in special catre companii. Asa ar urma sa se dezvolte o latura comerciala a ARDOR, care are la activ o colaborare de tipul asta cu Hewlett-Packard.
Emanuel e in dezbateri de aproape doua decenii; a inceput in clubul de dezbateri al liceului, in clasa a X-a. In facultate s-a facut instructor si arbitru; mai tarziu a trecut la coordonarea ARDOR Muntenia si, acum, coordoneaza ARDOR-ul national. Din postura asta ne poate vorbi linistit despre proiectele on-going ale asociatiei, competitiile nationale si internationale castigate de elevii si studentii romani, despre nevoile de comunicare (resimtite tot mai mult recent) si sursele de finantare ale organizatiei care exista din 1994 incoace.
Facem cunostinta cu Emanuel
Sunt in dezbateri de 18 ani. Am fost mai aproape sau mai departe, dar n-am plecat niciodata. Dezbaterile mi-au influentat viata in mod semnificativ in multe feluri.
Am auzit de ARDOR in 1998, cand eram clasa a X-a. Am intrat in clubul de dezbateri din liceu. Apoi, la facultate, am devenit instructor si arbitru, si la un moment dat am devenit coordonator al ARDOR Muntenia, una dintre cele 6 asociatii regionale care compun ARDOR (avem o structura federativa). In 2014, colegii mei au decis ca eu sunt potrivit sa coordonez reteaua la nivel national.
Dincolo de ce faceam efectiv la dezbateri, m-a fascinat ideea de sector non-profit/non-guvernamental. Mi-am dorit sa inteleg mai multe si mi se parea ca facultatea cea mai apropiata domeniu ar fi cea de la Stiinte Politice.
A fost partial corect, pentru ca in Romania, la momentul respectiv, in facultatile de stiinte politice acesta nu era un obiect de studiu. Am fost norocos si am invatat un an in Italia, ca student Erasmus, la o facultate care avea un departament intreg de Non-profit. Acolo am studiat sociologia sistemelor non profit, psihologie non-profit, economie non-profit etc si de acolo mi-am procurat si materialele cu ajutorul carora am scris lucrarea de licenta.
Mai tarziu, aceeasi pasiune pentru zona de dezbateri ca instrument educational, m-a impins in zona de educatie. Am studiat in cadrul unui Masterat Executiv la King’s College Londra in “Education Management”. Background-ul m-a ajutat mult si acolo. Pe lucrarile mele scria aproape mereu ‘Excellent argumentation’. Am terminat primul din clasa :)
Structura si echipa ARDOR
Suntem 6 asociatii regionale care coordoneaza activitatea la nivel regional si local: gestioneaza si infiinteaza cluburi de dezbateri in licee si universitati, organizeaza cursuri pentru instructori, competitii si evenimente de debate.
Fiecare asociatie acopera o arie geografica si suntem diversi: unele mai mari, altele mai mici, unele se concentreaza mai mult pe studenti, altele mai mult pe elevi, unele mai mult pe competitii, altele mai mult pe instruirea profesorilor.
Toti avem un scop comun – de a raspandi cat mai mult instrumentul educational numit ‘debate’ si valorile care vin cu el (respect reciproc, toleranta, dialog civilizat, argumentare, deschidere etc).
La nivelul biroului central, suntem 4: Nae este coordonatorul de training, cel ce lucreaza ca sesiunile de instruire (ale profesorilor, ale elevilor etc) sa fie cat mai de calitate.
Andrei este coordonatorul financiar si administrativ. Andrei gestioneaza contractele si platile, extrasele de cont, relatia cu contabilul, taxele si impozitele si in general are grija de gestiunea financiara a asociatiei.
Andra este Ofiterul Administrativ. Rolul ei este sa ne ajute pe noi trei (Nae, Andrei si cu mine) cu partile administrative ale activitatii noastre.
Si mai sunt eu. Eu fac cate putin din toate. Ma straduiesc sa construiesc sustenabilitatea financiara a asociatiei, discut cu partenerii, fac networking si fundraising, ma ocup de coordonarea generala a proiectelor asociatiei, raportare tehnica etc.
Proiectele asociatiei
Cel mai important proiect al asociatiei se numeste “Debate as an educational tool ” si este finantat de Romanian-American Foundation. Este un proiect masiv, desfasurat pe 3 ani, care cuprinde multe instrumente de dezvoltare a organizatiei. In cadrul acestui proiect, de exemplu, am putut sa contribuim semnificativ la proiectul “Tinerii Dezbat” organizat de Ministerul Educatiei, sa organizam cursuri pentru profesori, sa dezvoltam instrumente educationale noi, sa organizam intalniri strategice pentru coordonatorii asociatiilor regionale etc.
‘Building Arguments’ a fost un proiect care a durat un an si s-a incheiat in mai 2016, finantat in cadrul CEE Grants.
A fost de asemenea un proiect tintit la cresterea interna a asociatiei. Am avut doua tabere pentru profesori, cursuri de fund-raising pentru instructorii de cluburi de debate, am creat filme educationale, am acreditat un curs de formare cu credite pentru profesori.
“Tinerii Dezbat” a fost un Concurs National de Dezbateri, initiat de prietenii nostri de la Agentia pentru Dezvoltare Comunitara “Impreuna”, care a fost organizat de Ministerul Educatiei si la care ARDOR a fost partener tehnic.
A inceput in 2010 si in decembrie 2016 s-a transfomat in olimpiada nationala. In 2017 va fi prima editie a Olimpiadei Nationale de Argumentare, Dezbatere si Gandire Critica “Tinerii Dezbat”.
Tinerii Dezbat a fost un proiect extraordinar. In cei 7 ani de proiect, au fost peste 500 de profesori care au participat si peste 3.000 de elevi. In acest fel, dezbaterile au ajuns in multe licee.
A mai fost deosebit si prin tema majora de dezbatere - pe subiecte de anti-discriminare, xenofobie, rasism, proiectul fiind sustinut de institutii guvernamentale si non-guvernamentale active pe aceasta zona: Departamentul de Relatii Interetnice al Guvernului, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, UNICEF, Agentia Nationala pentru Romi.
Multi dintre profesorii care au participat in acesti ani la Tinerii Dezbat au deschis apoi cluburi de debate la ei in scoala sau au integrat dezbaterile in felul in care isi predau materiile.
Competitiile internationale de debate
La elevi, la nivel international exista majoritar competitii de tip Open, la care se poate inscrie oricine. In fiecare an avem echipe care merg la majoritatea competitiilor relevante de elevi din Europa. Si stam bine la rezultate. De exemplu, echipe din Romania au castigat “Bratislava Open” doi ani la rand (in 2015 si 2016).
Apoi exista Campionatul Mondial de Dezbateri pentru Elevi (World Schools Debating Competition), la care se participa pe tari si noi selectam din 1994 echipa Romaniei.
Selectia e dura si pregatirea dureaza un an (cu antrenamente saptamanale si participari dese la competitii internationale).
La nivel de studenti, majoritatea competitiilor sunt "Inter-varsity", unde inscrierea se face "pe universitati", inclusiv la Campionatul Mondial. Si aici stam binisor :) In 2008, o echipa fenomenala din Cluj au castigat Oxford Inter-Varsity, Campionatul European si Campionatul Mondial la categoria English as a Secondary Language.
In 2013, am avut o echipa din Bucuresti in finala Campionatului Mondial la Berlin. In 2014, la Oxford, am avut 2 echipe din Bucuresti in finala, una a castigat turneul.
Aplicatiile debate-ului dincolo de concursuri
Cred ca as putea vorbi 2 zile pe acest subiect :) Fara a intra in prea multe detalii, as imparti abilitatile pe care le capata tinerii care practica dezbaterile consistent in 2 mari categorii: cele mentale si cele comunicationale.
Mintea se antreneaza. O minte "frumoasa" la un tanar inseamna ca acesta intelege ce citeste, poate analiza, separa, poate vedea conexiuni, asemanari, diferente, poate sintetiza, chestiona, poate vedea relatii de cauza-efect, poate opera intr-un mod dezinvolt cu concepte abstracte etc. Toate acestea sunt antrenate in dezbateri.
Apoi, dezbaterile sunt un exercitiu continuu de persuasiune. Aceasta inseamna ca tinerii sunt pusi de sute sau mii de ori sa exprime puncte de vedere coerente, argumentate, unele pregatite de acasa, altele pe loc, sa asculte ce spune "cealalta echipa" si sa raspunda pe loc. Dupa un astfel de exercitiu indelungat, capata abilitati de exprimare in public, de persuasiune, de gestiune a conversatiei, chiar intr-un grup sau o sala de oameni.
Mai sunt si altele (abilitati de documentare, de lucru in echipa) dar acestea de mai sus as spune ca sunt principalele.
Unde se pot aplica ele? Peste tot :)
E adevarat ca sunt domenii in care astfel de abilitati sunt valorizate mai puternic (avocatura, comunicare, training, vanzari, consultanta), dar sunt multe exemple si din zonele mai tehnice. Am prieteni buni, fosti campioni de debate, care sunt manageri de top in zona IT, financiara sau in zona de analiza de date din departamente de marketing care recunosc deschis ca isi datoreaza partial ascensiunea abilitatilor dobandite la dezbateri.
Debate-ul ca instrument de gandire in epoca post-adevarului
Cred ca rolul debate-ului si al altor instrumente si metode educationale care antreneaza gandirea critica va fi esential in lupta pe termen lung impotriva acestui fenomen.
Alternative facts, fake news si prietenii lor au tractiune in randul unor mase de oameni care nu gandesc critic - unii in general, unii doar in momentele respective, de "receptie". Cauzele pentru care nu realizeaza exercitiul gandirii critice (si "iau de buna" stirea X sau Y sau impartasesc mai departe "nedigerat" punctul de vedere Z) sunt multe, dar doua sunt mai evidente: oamenii n-au timp si nu sunt antrenati in acest sens (nu au fost educati sa gandeasca critic).
Cei care sunt antrenati sa gandeasca, sa puna la indoiala, sa chestioneze sursele, sa faca legaturi logice etc sunt mai putin permeabili la "alternative facts".
Eu cred cu tarie ca este valabil si acum, dar cu atat mai mult in viitor: capacitatea tinerilor de a gandi critic si independent va fi de natura sa influenteze semnificativ calitatea alegerilor pe care le vor face si, deci, a vietilor lor si ale celor din jur.
Cei interesati de debate
Nu exista un profil anume. Avem cluburi de debate si in licee de top, si in scoli defavorizate, si in centre universitare, si in orase mici. Poate ca o trasatura comuna a celor care raman este ca sunt tineri care se simt atrasi de o comunitate inteligenta.
De regula, avem de-a face cu o compozitie foarte pestrita: de la timizi la dezinvolti, 'geeks', rebeli; in majoritar cei care nu se regasesc in gasca de copii cool sau populari in scoala.
Cu adultii inca nu avem o experienta semnificativa. As spune ca sunt mai multi cei care nu au asa multa incredere in ei si mai ales in exprimarea lor publica si vor sa se imbunateasca, sa faca un antrenament intr-un spatiu sigur.
Promovarea ARDOR
Ca multe organizatii din zona non-guvernamentala, am avut multa vreme impresia ca daca ne facem treaba bine noi, "la firul ierbii", nu avem nevoie de PR. Am invatat ca nu e asa, avem nevoie de PR pentru a povesti ce si de ce facem – si extern, dar si intern (avem o comunitate de instructori si beneficiari de peste 2.000 de oameni).
Vom incepe cu obiective mai putin indraznete in prima instanta: sa comunicam constant pe Facebook, sa avem un site frumos - si, mai ales, folosit - sa asiguram unitate vizuala in toate asociatiile regionale si cluburi de dezbateri, sa comunicam in spatial public toate evenimentele asociatiilor regionale, precum si cele organizate sub umbrela asociatiei nationale. Cand vom face bine toate acestea, apoi mergem mai departe.
Surse de finantare. Companii care v-au sprijinit
In ultimii 3 ani, de cand coordonez eu asociatia, principalele surse de finantare au fost urmatoarele.
- In primul rand granturile, finantari nerambursabile din surse publice sau private. Romanian-American Foundation este cel mai mare finantator al nostru in ultimii trei ani. A fost semnificativ grantul obtinut de la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile prin programul fondurilor norvegiene si am mai avut o serie de proiecte Erasmus + in care am fost parteneri. Granturile au reprezentat aproximativ 85% din totalul bugetului nostru.
- Pe locul doi (aproximativ 10% din buget) au venit sponsorizarile din partea companiilor private. Societatea civila de avocati “Tuca, Zbarcea si Asociatii” este principalul nostru partener ‘business’. Ne sunt parteneri in adevaratul sens al cuvantului, nu doar sponsori, iar Florentin Tuca un ambasador excelent al dezbaterilor si al ARDOR.
- La capitolul sustinere financiara nu as vrea sa ii uit pe prietenii de la Porsche Romania, care sustin aproape in fiecare an “Turneul Campionilor in Dezbateri”, cea mai vizibila dintre competitiile noastre.
- Pe locul trei au fost participarile noastre la Swimathon si Ciclaton, care ne-au dat ocazia sa mobilizam donori individuali pentru a sustine doua dintre proiecte: Tabara de Vara pentru profesori si participarea echipei nationale la Campionatul Mondial de Dezbateri pentru Elevi.
- Nu in ultimul rand, am inceput sa dezvoltam si o latura comerciala, de cursuri de argumentare si dezbateri dedicate adultilor, cursuri tintite in special catre companiile comerciale. Am avut un proiect frumos la Hewlett-Packard, iar acum avem un curs in derulare la Stefanini. Speram in timp sa crestem aceasta dimensiune.
Ce puneti la cale in perioada urmatoare?
Sustenabilitatea financiara este importanta pentru noi, asa ca unul dintre proiectele pe care le-am demarat de curand si care va prinde amploare este un proiect de “Debit Direct” tintit la alumni asociatiei.
Sunt semnificativ peste 20.000 de alumni ai asociatiei de la infiintare pana acum. Daca reusim sa ajungem la 10% din ei care sa ne dea 10 lei in fiecare luna… :) Este si o ocazie buna de a-i "recupera" cumva pentru asociatie, de a le mai povesti ce se mai intampla si poate de a cauta impreuna modalitati prin care se mai pot implica.
In iulie vom fi prezenti la Swimathon din nou, unde vom incerca sa strangem cat mai multe donatii individuale pentru a sustine deplasarea echipei nationale la Campionatul Mondial de Dezbateri pentru Elevi (ce va avea loc in August, in Indonesia). Tot in iulie vom avea a 2-a editie a Taberei pentru Profesori si Instructori de debate – unde lucram cu 100 de profesori si instructori pasionati.
In august la Ploiesti va avea loc Forumul National de Dezbateri pentru Elevi, cea mai importanta competitie anuala pentru elevi din Romania.
Altfel, multe competitii, multe traininguri, mult lucru intern. Energie sa avem :)