Pablito repeta ca un papagal

Pablito repeta ca un papagal

Sunt papagali mai celebri decat voi fi eu vreodata probabil. Ii avem pe Paulie (filmul), pe Pete (jucaria) si pe Pancho (cantaretul). Dar fara sa ne indepartam prea tare de A list, l-am gasit si pe Pablo, papagalul care chiar repeta ca un papagal. Asta pentru ca Pablo e o aplicatie care te ajuta sa inveti mai usor expresii si cuvinte noi, din alta limba. Creatorul lui este Gabriel Morin, un fost inginer de sunet si om de grafica pe mai multe planuri, care s-a indragostit de mobile development. Atat de tare, incat a plecat de acasa, din Franta, pentru a lucra la aplicatia Pablo impreuna cu un prieten din Bucuresti. 

Initial, Gabriel si-a dorit o aplicatie doar pentru el. Un loc unde sa salveze inregistrarile vocale ale expresiilor si cuvintelor pe care dorea sa le invete. Tocmai functionalitatea asta a starnit curiozitatea oamenilor din jur si l-a motivat pe Gabriel sa o dezvolte mai departe.

Cu 8-9 luni de development, testare, design si cu ilustratii de la Skeptic Dog, a aparut intai versiunea pentru Android, apoi cea pentru iOS. Si tot asa, pana cand update-urile devenisera constante si sugerate de useri, astazi, in numar de 1.600. Formula de monetizare e neclara si economiile lui Gabriel incepusera sa bata spre zero. Asa ca, s-a apucat de freelancing (tot pe partea de mobile development) si e foarte aproape sa se reintoarca full time la Pablito. 

Please head here for the English version of this interview.

 

Sa-l cunoastem pe Gabriel

Pai, am inceput ca inginer de sunet. Obisnuiam sa inregistrez muzica, dar am trecut apoi la sound design la Ubisoft. Am avut ocazia sa lucrez la Nadeo, un studio unde oamenii erau mai mult o familie si unde fiecare avea cate 2, 3, 4 sau 5 joburi. In contextul asta am inceput sa-mi diversific partea de graphic design, UI si chiar si de efecte speciale, precum exploziile, particulele de praf si alte magii.

Am invatat exersand si acela a fost momentul in care am inceput sa folosesc codul. Dupa 2 sau 3 ani la studio, ajunsesem sa-mi petrec 80% din timp lucrand in cod si sa continui noaptea, acasa (in mod special mobile development). Principalele proiecte la care am lucrat au fost seriile ShootMania si TrackMania, ultima fiind TrackMania Turbo, versiunea de PS4 si Xbox.

 

Drumul catre mobile development

Am parasit Ubisoft acum un an si jumatate, ca sa pot incepe, impreuna cu un prieten din Franta care locuia in Bucuresti, lucrul la o aplicatie de mobile. Eram foarte incantat sa traiesc in alta tara si sa invat o noua limba. Asa ca am inceput sa invat romana, intai cu ajutorul unei carti. Apoi am inlocuit-o cu interactiunea cu oamenii. Intotdeauna mi-a placut, atunci cand calatoresc prin alte tari, sa invat expresiile funny specifice.

Cred ca e un mod grozav de a te conecta rapid cu oamenii pe care ii intalnesti. Sunt mereu surprinsi sa auda expresii de genul de la un strain, se amuza si apreciaza ca esti curios legat de cultura lor. Dar mereu mi-a fost frica sa nu cumva sa uit acele expresii, sau chiar expresiile usuale de care am mereu nevoie.

 

Povestea din spatele aplicatiei Pablo

Pur si simplu am facut o aplicatie pentru mine. Nu ma interesa sa fie finisata, voiam doar sa am un loc unde sa pot salva repede expresii si traducerea lor si pe care sa le pot accesa mai tarziu, pentru a le repeta si, in final, invata. Devenise foarte interesant cand am realizat ce caracteristica sociala poate avea aplicatia. 

Pablo nu e un tool de traducere, continutul trebuie sa vina in urma interactionarii cu oamenii in real life. Cumva, te forteaza sa vorbesti cu ei si sa-i intrebi. Creeaza un context de interactiune constanta cu alti oameni, ceea te ajuta nu doar sa inveti mai repede o alta limba, dar sa te si integrezi mai usor in diferite grupuri din alte tari. 

 

De ce Pablo papagalul?

Pablo este mascota aplicatiei si reprezinta intr-un fel conceptul. Este un papagal care nu stie nimic pana nu te apuci sa-l inveti tu. Oricand vrei sa-ti exersezi colectia de expresii, Pablo este acolo sa le repete cu tine. Poti sa le atasezi inregistrarea cu pronuntia acestora. E un lucru foarte misto atunci o persoana inregistreaza pronuntia expresiilor pentru tine.

Poti asculta din nou vocea persoanei cu care ai vorbit, zgomotele de pe fundal din locul in care te aflai atunci, ceea ce ataseaza automat si amintirile pe care le ai din momentele respective. Este demonstrat stiintific ca poti invata mai usor lucrurile atunci cand le asociezi cu amintiri.

Iar amintirile astea devin o colectie, ce pot fi la fel de apreciate precum o colectie de fotografii. S-a intamplat o data, pe la inceputul developmentului, cand un prieten a pierdut, din cauza unui bug, o parte din cuvintele pe care sotia lui il invatase. Si era super trist din cauza asta. Dar asa am putut vedea cat de multa valoare pot avea inregistrarile acelea. 

 

De la 0, catre prima versiune

Prima versiune de pe Android, care isi facea treaba de care aveam nevoie la inceput, a durat cateva ore s-o fac, intr-o seara cand ma intorsesem de Craciun acasa in Franta. Am inceput sa o folosesc in Romania iar oamenii din grupul meu incepusera sa fie curiosi, pentru ca si ei erau intr-un proces de invatare si voiau sa testeze aplicatia.

Am inceput sa lucrez mai mult la ea si am facut si versiunea pentru iOS. Nici nu stiam exact sa fac toate lucrurile astea inainte, dar Pablo m-a motivat sa le invat. Asa ca, overall, full time cred ca a insemnat 8-9 luni de development, testare, dar si design, promovare etc.

 

Ilustratiile de unde vin?

Sa am grija si de versiunea pentru Android si de cea pentru iOS devenise un task destul de greu, astfel incat mi-am cautat ajutor si am dat de Evgeny Taturoff, un iOS developer din Rusia, caruia i-a placut proiectul.

De atunci are grija de cea mai mare parte din dezvoltarea pe iOS. Legat de logo, el a fost facut de Vlad Stoica, pe care l-am cunoscut prin fratele lui Andrei, care lucreaza la ImpactHub. In final, o parte din desene, dar in special clipul, au fost facute de oamenii misto de la Skeptic Dog, impreuna cu vocea lui Anton Stoychev, un prieten bun din Sofia, pe care l-am cunoscut tot la ImpactHub.

 

 

Evolutia update-urilor

Pai flow-ul de updates a fost constant, fiind bazat pe feedbackul de la useri. De la bun inceput, aplicatia a primit o serie de features, pastrandu-si acel aspect minimalist si direct. Acum poti crea liste de cuvinte impreuna cu prietenii tai, partenerii sau alti studiosi. Este o metoda buna de a shareui informatii dar si o metoda (mai buna decat Google Translate) de a cere ajutor.

 

Depasind obstacolele

Inainte sa ma apuc de Pablo, principalul meu obiectiv era sa termin un produs. Intotdeauna cand incepi un proiect, esti motivat pentru cateva saptamani, poate luni, dar intr-un anumit punct iti pierzi interesul si treci la altceva.

Solutia a fost sa il fac cat mai simplu si la subiect. Sa scot din ecuatie tot ce nu era vital si sa ajung la rezultate cat mai rapid posibil. In 3 saptamani, aplicatia era in mainile unor oameni pe care nu-i cunoasteam si care incepusera sa-mi trimita feedbackuri. Aplicatia si-a insusit o identitate proprie, lucru care m-a facut sa ma ocup mai mult de ea. Toate acele bucle de iteratie pot face un produs sa para nou in fiecare zi. Treptat, ajunge sa treaca un an si tu sa tot lucrezi la ea.

 

Niste rezultate

Aplicatia a crescut organic cu peste 1.600 de utilizatori. Acestia au tradus pana in prezent peste 55.000 de expresii in 150 de limbi diferite. Pe mine ma suprinde numarul expresiilor traduse, ceea ce imi arata cat de activi sunt unii useri.

 

Monetizare?

Aplicatia este free si va ramane asa. Momentan nu produce bani in niciun fel.

 

Planurile lui Pablo

Developmentul este momentan pe hold, mai trebuie facute doar cateva schimbari la versiunea pentru iOS. Ce e important acum este sa determin o directie sustenabila inainte sa mai dezvolt ceva la ea. 

 

Planurile lui Gabriel

Acum m-am apucat de freelancing pe partea de development. Dupa lunile in care am lucrat doar la aplicatie, ajunsesem putin la fundul sacului cu economii si era timpul sa umplu acest gol. Si chiar merge foarte bine. S-ar putea sa ma intorc destul de repede la a lucra la micul Pablito. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related