[Un brand pentru București] Alex Petrescu: Pare că Primăria vrea un desen. Un desen frumos și un font aparte care să acopere multe lucruri

[Un brand pentru București] Alex Petrescu: Pare că Primăria vrea un desen. Un desen frumos și un font aparte care să acopere multe lucruri

Înainte de logo, care este necesar, Bucureștiul are nevoie de o identitate, crede Alex Petrescu, Creative Strategist la Geometry Global Bucharest și sudor la Nucăoricum. Și inainte de un concurs pentru a-l găsi și un brief care seamănă cu o listă de livrabile, era nevoie de un fundament strategic.

În forma actuală, pare că Primăria vrea un desen. Un desen frumos și un font aparte care să acopere multe lucruri. Riscul cel mai mare e să câștige un logo frumos, dar care să nu însemne nimic, spune Alex.

Alex locuiește în București din 2003, de când a venit la facultate. Nu-i place orașul. I se pare sufocant. Se gândește să se mute de câteva ori pe an. Până atunci, se bucură de o brutărie cu pâine caldă, un bar ascuns pe o străduță și un teren de fotbal. 

 

Inițiativa primăriei

Bucureștiul avea nevoie de o identitate. E ceva care trebuia făcut mai demult. Și nu cred că are cineva vreun motiv să conteste inițiativa. Poate doar cei care folosesc logica "de logo aveam nevoie noi? Când sunt alte probleme mai importante!?".

Totuși, acest concurs trebuia să fie doar ultimul pas al unui proces mai complex. În forma actuală, pare că Primăria vrea un desen. Un desen frumos și un font aparte care să acopere multe lucruri.

Din păcate, nu putem vorbi de un brief pentru acest proces. E cel mult o listă de livrabile. Abordarea corectă presupunea, într-o variantă, angajarea unui consultant de comunicare care să fi scris un brief de identitate vizuală. În care să povestească câte ceva despre misiunea brandului București, valorile lui.

O variantă mai bună decât cea cu un consultant era un alt concurs (ca să folosesc același termen) pentru a defini ce reprezintă brandul București. Și, odată fundamentată povestea brandului, să se treacă la concursul de identitate vizuală.

Pe scurt, era nevoie de un fundament strategic înainte de orice creație. Pentru că e mai ușor să compari variante de logouri când toate sunt construite pe același concept strategic. În forma actuală de concurs, se vor compara nu doar logouri, dar și poziționări de brand. Dacă cineva va ține cont și de asta.

Riscul cel mai mare e să câștige un logo frumos, dar care să nu însemne nimic.

 

Identitatea Bucureștiului

Mi-e foarte greu, chiar imposibil, să dau un răspuns de care să fiu mulțumit, la oricare din întrebările astea. Pentru imaginea organică "aș sta de vorbă cu oamenii". Măcar printr-un chestionar online. Să încerc să descopăr câteva atribute organice.

Și m-aș uita la ce zic străinii despre București, că ei văd atuuri pe care noi, poate, le ignorăm (m-aș gândi dacă nu ei ar promova cel mai bine Bucureștiul, atât pentru români, cât și în afara țării).

De aici aș putea să concluzionez câteva lucruri care definesc Bucureștiul. Dar când vine vorba de ce ar trebui sau ar putea să-l definească, e nevoie de o viziune pentru București. Și nu știu dacă o avem în momentul ăsta.

Pentru că e o diferență uriașă în a construi o identitate raportată la ce e Bucureștiul până azi și a te raporta la ce își dorește Bucureștiul să devină. În funcție de ce alegi, brandul București va însemna cu totul și cu totul altceva.

 

Cum ai vinde Bucureștiul

Momentan, nu e un produs vandabil pentru mine. E un brand prea fragmentat, cu prea multe probleme și oportunități.

De la invazia de mașini, de la transportul public ineficient, la un Centru Vechi înghesuit de cluburi, la muzee de care nu știe nimeni, un Parc Natural neglijat, o încercare timidă de start-up hub... asta la o scurtă survolare care ignoră Casa Poporului, viitoarea Catedrală a Neamului și rezultatele lui Google după "ce e frumos la București".

Bucureștiul se laudă prea mult și nu face mai nimic. Logoul intră, mai degrabă, în categoria lui "mai nimic".

 

Cum s-ar putea diferentia orașul

Dacă aș da un răspuns acum, cel mai probabil ar fi unul prost. Am nevoie de timp să gândesc, să pot pune pe masă ceva fezabil. Și de discuții cu oameni care pot influența destinul Bucureștiului. Dacă, vreodată, ar fi un demers construit corect, n-aș zice nu. Până atunci, aleg să fiu doar un martor interesat de ce urmează să se întâmple.

 

De când locuiești în București?

Din toamna lui 2003, când am venit la facultate.

 

Ce îți place, ce nu îți place

Mie nu-mi mai place Bucureștiul. Mi se pare sufocant. Și când stau în mașină, și când mă strecor printre mașini pe bicicletă. Pentru mine, Bucureștiul este un oraș exclusiv indoor.

 

Te-ai gândit vreodată să te muți?

Cam de câteva ori pe an. Clujul sau Sibiul vor fi mereu niște alternative, pentru că plecatul din țară e o variantă de rezervă. Dacă și industria comunicării ar fi mai dezvoltată în orașele din provincie, șansele să mă mut ar crește considerabil.

 

Bucureștiul tău secret

Ca să rămână secret, nu o să dau prea multe detalii :). Sunt câteva locuri mai aproape de Bucureștiul pe care mi-l doresc eu.

Un băruleț ascuns pe o străduță, un teren de fotbal (la care nu am mai ajuns de mult), câteva străzi fără trafic când merg cu bicicleta spre birou, stația de metrou Titan și o brutărie cu pâine tot timpul caldă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related