Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF s-a încheiat duminică, pe 2 aprilie. Publicul a fost și anul acesta prezent în număr impresionant la proiecțiile și evenimentele BIEFF și a demonstrat încă o dată interesul său pentru cele mai inovatoare experimente de la granița între cinema și arta vizuală.
Mare parte din proiecții au fost sold out, de pildă cele din competiția internațională, concepută anul acesta sub semnul a cinci teme de acută relevanță pentru societatea contemporană – You Are Another Me, The Politics of the Body, Searching for Transcendence, The Alchemy of the Frame, Cutting the Cord.
Au rulat de asemenea cu casa închisă și programe speciale, realizate, ca și în anii precedenți, în parteneriat cu câteva dintre cele mai importante festivaluri de film și instituții de artă vizuală europene:
Berlinale Forum Expanded: Nostalgia for the Future
Quinzaine des Réalisateurs Cannes: Endless Poetry, de Alejandro Jodorowsky
Cinedans Amsterdam: Emotional Bodies.
De asemenea au fost sold out toate proiecțiile Manifesto, de Julian Rosefeldt, cu Cate Blanchett, și ale programului Golden Shorts – Best Films in Major Festivals.
Toate acestea au provocat publicul la dezbatere și implicare, cu un focus particular pe ideea de alteritate, pe necesitatea acută a empatiei, toleranței și incluziunii. Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN – care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME – ediția de anul acesta a invitat publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Am considerat demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. Selecția BIEFF 2017 a fost realizată de directorul artistic al festivalui, Adina Pintilie, în colaborare cu Dan Angelescu, curator asociat.
Juriul BIEFF a fost format din profesionişti de renume ai industriei, cu experiență îndelungată în comitete de selecție și în posturi manageriale cheie: Nora Molitor – reprezentant Berlinale Forum Expanded și Arsenal Institute for Film and Video Art; Paolo Moretti – membru al comitetului de selecție al Festivalului de Film Documentar FIDMarseille și program advisor pentru Visions du Réel Nyon; Boglárka Nagy – responsabil de proiecte de film la Institutul Francez din România și programatorul Cinema Elvire Popesco.
Marele premiu BIEFF 2017, în valoare de 3000 de euro, i-a fost acordat artistei vizuale Hayoun Kwon, pentru filmul 489 Years. Premiul a fost oferit de Institutul Cultural Român. Cei trei jurați și-au motivat astfel alegerea:
„Combinând animația 2D și 3D cu elemente de documentar, 489 Years este o experiență imersivă în zona demilitarizată DMZ de la granița dintre Coreea de Nord și Coreea de Sud.
În loc să folosească tehnicile de animație pentru a construi o realitate alternativă, creativitatea lui Kwon deschide un spațiu virtual al unui teritoriu ‘real’ și în același timp fantastic, oferindu-ne astfel acces într-o zonă în mod obișnuit interzisă. Prin crearea de imagini generate pe computer ca posibile extensii ale materialului documentar, 489 Years este o reflecție contemporană plină de forță despre natura imaginii și despre noile frontiere ale narațiunii și ale imaginației.”
Premiul pentru Cel mai bun regizor, în valoare de 1500 de euro în servicii de postproducție (oferit de Cinelab România), i-a fost acordat lui Diogo Costa Amarante, pentru Small Town.
„Cu un montaj poetic și narativ și un format ce depășește granițele cinemascopice, Diogo Costa Amarante abordează cu îndrăzneală problematica morții și a conștientizării ei, privind în interiorul unei relații mamă-fiu. Construind un echilibru fragil între considerația filozofică și emoționalizarea reținută, artistul lasă loc liber propriei sale imagistici și percepții.” (motivația juriului BIEFF 2017)
Un al doilea premiu oferit de Cinelab, cu aceeași valoare, este Premiul pentru Cel mai bun concept vizual, care a mers la Ronny Trocker, pentru filmul Summer.
„Pornind de la o fotografie deja existentă, Summer reconstituie și re-interpretează o situație dată cu ajutorul unei animații 3D idiomatice. Într-o alternanță de imagini statice și în mișcare și pendulând între punctul de vedere al subiectului și al celor care îl privesc, filmul descoperă iconografia originară a fotografiei; Ronny Trocker destabilizează percepția spectatorului și pune sub semnul întrebării – dacă nu chiar subminează – senzaționalismul din media de azi.” (motivația juriului BIEFF 2017)
Premiul pentru Cel mai bun regizor român, oferit de Uniunea Cineaștilor din România (în valoare de 1000 de euro), a fost acordat Luizei Pârvu și lui Toma Peiu, pentru Sisyphus 2.0.
„Sisyphus 2.0 transferă o parabolă a antichității grecești – mai precis varianta ei adaptată de către literatura existențialistă franceză – într-un flux infinit de înregistrări ale camerelor de supraveghere, o documentare a încercărilor fiecărei zile de a da un sens vieții. Imagini banale ale rutinei zilnice devin reprezentări ale inepuizabilei capacități de adaptare de care dă dovadă ființa umană.” (motivația juriului BIEFF 2017)
Mențiunea specială a juriului BIEFF a revenit pentru al doilea an la rând lui Gabriel Abrantes, de data aceasta pentru A Brief History of Princess X,
„care aduce laolaltă două personaje istorice – Constantin Brâncuși și Prințesa Marie Bonaparte – ilustrând cu virtuozitate întâlnirea celor doi. Mențiunea Specială a Juriului se acordă pentru abilitatea cu care autorul condensează o parabolă artistică și socială profundă într-o narațiune construită cu precizie, într-o combinație reușită între seriozitatea subiectului și o abordare plină de umor.” (motivația juriului BIEFF 2017)
Ca în fiecare an, am fost foarte curioși să aflăm părerea publicului despre selecția BIEFF 2017. Competiția pentru Premiul Publicului a fost foarte strânsă anul acesta, jumătate dintre filme fiind foarte aproape ca număr de voturi de primul loc. Ne-am bucurat așadar să acordăm Premiul Publicului celor două filme: Peep Show, de Rino Stefano Tagliafierro – un omagiu fermecător adus istoriei artei, în care regizorul merge pe urma senzualității și erotismului de-a lungul diferitelor perioade istorice şi culturi – și I Made You, I Kill You, de Alexandru Petru Bădeliță – un tulburător exercițiu de auto-exorcizare despre copilaria dificilă a autorului, într-un surprinzător mix suprarealist de colaj, animație, documentar și arhive personale.
Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF a avut loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor
Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Ministerul Culturii și Identității Naționale
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaștilor din România, Muzeul Național al Țăranului Român, Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors’ Fund, Ambasada Elveției, Ambasada Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, MUBI
Sponsori: Cinelab România, NouMax, MDV Studio, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești
Parteneri de ospitalitate: Hotel Venezia, Journey Pub, Lente, Lokal, Sky Tour
Văzut de: Radio Guerrilla | Parteneri: DHL, Canopy, ZeList Monitor | Bilete prin: Eventbook
Parteneri media: Radio România Cultural, HotNews, Agerpres, Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Adevărul LIVE, BRRlog, Scena9, Cinepub, Decât o Revistă, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, Igloo, Liternet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperișul de sticlă, Dissolved Magazine, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Bucharest City App, Film New Europe