Cica trebuie sa invatam din istorie ca sa nu ne gasim in situatia de a o repeta. Dar unele bucati de istorie sunt ok, cum facem sa le reproducem la comanda? O varianta ar fi sa ne uitam la istoria recenta. De exemplu, Cohn & Jansen JWT lucreaza pe contul Aqua Carpatica de aproape 10 ani. Cu experienta longevitatii de acolo, echipa a legat prietenii la fel de trainice cu Petrom si cu BCR.
Alex Negoescu (Creative Director) si Miriam Ivanescu (Account Director) ne-au calcat pragul si ne-au povestit cum e sa lucrezi cu clienti importanti ani la rand. Nu sunt primii si probabil nici ultimii care ne dau drept avantaj si dezavantaj acelasi lucru: nivelul de confort atins in raport cu "cealalta echipa". Cu clientul, adica.
Odata ce relatia depaseste primii ani de lucru, ambele parti, ne spune Miriam, au in vedere acelasi context si acelasi tel comun: brandul.
De la vechi la si mai vechi
Alex: Avem multe conturi longevive in agentie. Personal, am avut sansa sa lucrez pe 3 dintre ele inca de la inceput: pe Aqua Carpatica din 2008, pe Petrom din 2010 si BCR din 2013. Nu cred sa fi fost vreo predestinare, s-a intamplat doar sa primesc un brief, apoi inca unul si inca unul.
Aqua, o apa premium lansata in timpul crizei economice, a fost curajoasa inca de la inceput. Statiile Petrom, in schimb, comunicau initial doar ofertele din statie. Astazi, au reinventat Dragobetele si facem de la Spoturi TV la strategii de FB. Iar BCR a devenit mai contemporana cu fiecare campanie.
Clisee
Aqua Carpatica a vorbit deschis si direct intr-o categorie sufocata de metafore. Statiile Petrom au dovedit ca si retail-ul poate contribui la cresterea unui brand. Pentru BCR, provocarea a fost intotdeauna sa le vorbim tinerilor intr-un mod relevant despre lucruri foarte abstracte.
Avantaje, dezavantaje
Cel mai mare avantaj este ca e confortabil: cam stii ce se poate face si ce nu se poate face, asa ca poti propune idei aparent curajoase, dar in fapt perfect fezabile. Cel mai mare dezavantaj e ca e confortabil. Cam stii ce se poate face si ce nu se poate face, asa ca uiti sa mai iesi din zona de confort si ajungi sa prezinti chestii foarte previzibile.
Ca in orice relatie de lunga durata, simplitatea cu care decurge orice fel de dialog e un mare avantaj. Pierzi mai putin timp pe cum sa pui problema si treci mai repede la cum o poti rezolva. Simti ca ai realmente un partener cu care lucrezi impreuna sa iti cresti brandul mare si frumos. In plus, ai inside jokes si amintiri comune, ceea ce ajuta foarte mult la atmosfera generala de lucru.
Top 3 campanii
Pentru Aqua Carpatica, cea mai buna campanie este Testul Puritatii. O spun rezultatele extraordinare pe care le-a avut.
Pentru Petrom, eu sunt cel mai mandru de campania de popularizare a Dragobetelui. Anul trecut am gasit un simbol pentru Dragobete, anul asta i-am gasit si gestul asociat.
La BCR, top-of-mind cred ca este campania pentru 24Banking cu TouchID. Probabil ca v-o amintiti, juca in ea un marmoset.
Provocari agentie-client
Miriam: E firesc sa apara din cand in cand discutii, ca in orice relatie de orice fel. In cazul unei relatii lungi exista un istoric, ambele parti au in vedere acelasi context, acelasi tel comun: brandul. Si atunci nepotrivirile sunt rare, sunt mai degraba brainstorminguri pe idei si abordari diverse.
Sunt branduri diferite cu targeturi si obiective diferite. Am crescut impreuna cu ele, fiecare capitol a fost palpitant si sigur asa va fi si pe viitor. Cautam sa inovam continuu, sa gasim idei proaspete si sa ne reinventam. Important e sa pastram constant acest ritm de crestere, care pana acum a fost foarte sanatos.