Cam cat de colectionar esti? Circa 1703-3071

Cam cat de colectionar esti? Circa 1703-3071
Credit Foto: Catalin Georgescu

"Cat de veche o fi lampa asta a ta? Circa 1975." Cam asa imi imaginez dialogul pe care l-a gandit Laura Paraschiv in cautarea unui nume pentru magazinul ei de comori Circa 1703-3071.

Voiam un nume care sa vorbeasca despre abundenta si eclectism, despre placerea de a colectiona si bucuria de a descoperi si a redescoperi obiecte si detalii.

Despre Laura stim ca e absolventa de arhitectura si urbanism la Mincu. A lucrat pe mai multe proiecte: unele de amenajare interioara, altele de scenografie de teatru si a fost designer de costume pentru o emisiune TV de satira. Proiectele astea au coincis cu inceputul unei stari de cautare continua, sau, daca vreti, de vanatoare de comori - obiecte de decor, arta si alte elemente ale caror povesti sa poata fi continuate. Dar cele circa 600 de obiecte colectionate trebuiau depozitate undeva mai incapator, iar cel mai potrivit loc s-a dovedit a fi in curtea clubului fabrica. 

Spatiul industrial cu geamuri mari si tamplarie originala era in spiritul magazinului, dar trebuia sa serveasca si drept loc de intalnire - ba cu prietenii, ba cu ocazia unor evenimente culturale. Unele deja s-au intamplat: cu NES (brand de incaltaminte), Vintage Butter (shop de haine), PUNCH (o librarie de arta si arhitectura) si The Dear Hunters, cu shop care si-a incheiat activitatea online dar ramane in stadiul de hunting si colaborare cu Circa 1703-3071. 

Astazi, in magazinul Laurei se gasesc: de la cunostinte de arta pentru cei initiati si mai putin initiati si obiecte gasite dar si reciclate, pana la un spatiu de evenimente si expozitie pentru proiecte de design interior, de scena s.a.

 

Despre Laura 

Am terminat in 2002 facultatea de arhitectura din cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” Bucuresti.

Am lucrat la cateva proiecte de arhitectura, apoi la destul de multe proiecte de amenajare interioara si de scenografie de teatru (Teatrul Odeon: Block bach, 5 piese scurte, Blifat). La un moment dat am fost chiar designer de costume pentru o emisiune TV de satira.

 

Circa 1703-3071: ideea si imboldul

Gandindu-ma retrospectiv, nu a existat un punct zero usor de identificat. 

Intotdeauna am fost fascinata de puterea obiectelor de a ne imbunatati si imbogati viata mai departe de aspectul strict utilitar. Dupa terminarea facultatii am inceput sa lucrez la proiecte de design interior sau de scenografie si de atunci cautarea obiectelor a depasit universul nevoilor mele.

Fiecare din proiectele la care lucrez este ca un puzzle imens, unic - pentru o astfel de abordare este necesar sa am acces la obiecte din cele mai diverse ca estetica, materiale, perioade etc.

M-am gandit sa pornesc Circa 1703 - 3071 in momentul in care numeroasele optiuni de depozitare la care aveam acces s-au dovedit neincapatoare. Un alt stimulent a fost faptul ca tot mai multi prieteni, dar si arhitecti, ma tot intrebau ce descoperiri am mai facut. 


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Spatiul Circa: comori si evenimente

Atunci cand am gandit amenajarea spatiului am avut in vedere pontentialul lui de a fi un spatiu multifunctional. Am fost in situatia ideala de a fi concomitent beneficiar si proiectant al acestui spatiu, asa incat am stiut de la inceput ceea ce imi doresc si am cautat solutii constructive si estetice care sa raspunda “temei de proiectare” si sa se incadreze intr-un anumit buget. Conform vorbei “pana ajungi in rai, te mananca sfiintii”, cea mai dificila etapa a fost - si continua sa fie - indeplinirea formalitatilor administrative.

Intr-adevar, in timp Circa 1703-3071 a devenit si un loc preferat de intalnire cu prietenii si de asemenea, un spatiu in care s-au desfasurat cateva evenimente foarte placute, cum au fost, de exemplu, evenimentele organizate impreuna cu PUNCH, libraria care aduce in Romania cele mai forward thinking carti de arta si arhitectura, cu “the dear hunters, vintage & less” si "Vintage Butter" care readuc la suprafata haine vintage fabuloase, cu labelul de incaltaminte NES etc.

Sper ca in curand sa fie si un spatiu pentru diverse evenimente culturale. Un prim pas deja a fost facut cu o serie de listening sessions pentru “The Continuum Broadcast” - o lucrare sound creata de colectivul de arta Apparatus 22 (Ro) si de artistul Simon Asencio (BE), urmeaza un proiect cu artist Irina Bujor etc.

 

De ce spatiul din curtea Fabrica - avantaje & dezavantaje

Oportunitatea de a inchiria acest spatiu in curtea Fabrica a fost de fapt momentul in care proiectul Circa 1703-3071 s-a transformat intr-o saptamana dintr-o idee, intr-un santier.

Intotdeauna m-au fascinat spatiile industriale, pentru ca te forteaza sa gasesti solutii iesite din standard. Prin regenerarea patrimoniului industrial, zone izolate si abandonate pot deveni cele mai efervescente puncte dintr-un oras. Sunt incantata sa vad mai nou si in Romania mai multe initiative culturale, sociale si chiar de bussiness care participa la conversia acestor spatii si care stiu sa speculeze avantajele unei astfel de arhitecturi.


Credit Foto: Ioana Parvan

In cazul spatiului pentru Circa 1703-3071 cel mai mare avantaj este ca pastreaza inca detaliile constructive originale, o suprafata vitrata foarte mare, cu tamplarie din cornier metalic. Daca ar fi avut o tamplarie “moderna” din PVC, cu siguranta nu ar mai fi reprezentat pentru mine un motiv suficient de puternic de a prelua acest spatiu.

In mod ironic, lucrul care imi place cel mai mult este in acelasi timp si un dezavantaj, respectiv sunt putine lunile din an in care confortul termic este cel optim.

Si, da, mi se pare un avantaj ca nu este chiar in centrul orasului. Este insa atat de aproape de fapt, trebuie doar depasita prejudecata ca centrul se opreste dincolo de cealalata parte a raului Dambovita.


Credit Foto: Ioana Parvan

 

"Circa 1703-3071": interval oglindit

Voiam un nume care sa vorbeasca despre abundenta si eclectism, despre placerea de a colectiona si bucuria de a descoperi si a redescoperi obiecte si detalii.

Am vrut ca "aproximativ"- sintetizat in "circa" sa capete o alta forma, sa se dilate si sa se bucure de un interval exagerat de mare. Obiectele pot fi din evul mediu tarziu (dificile vremuri...), dar pot fi proiectate intr-un viitor indepartat, de care nu vom avea habar. Un nume care sa fie infuzat si cu umor.

Pare complicat si aparent anti-marketing, dar cred ca devine memorabil cand se face legatura intre magazin, ce fac eu, ce inseamana numele si mecanica cifrelor. Nu are adresabilitate mass-market, iar cei care sunt interesati de magazin si de serviiciile mele de consultant de design interior cred ca si mine in povesti memorabile. 

Este un nume care intriga, iar cei cu care intru in contact sunt mereu curiosi sa afle de ce se numeste asa si mai apoi de ce tocmai acei ani.


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Colectia de inceput si disciplina procesului de vanatoare

Cred ca am inceput cu peste 600 de obiecte, asa ca imi este greu sa mentionez ce fel de obiecte pentru ca selectia a fost de la bun inceput foarte diversa.

Sunt extrem de curioasa si incerc sa privesc cu alti ochi si sa gasesc mici tezaure in obiecte de care altii se descotoreresc sau sa gasesc obiecte de design reprezentative pentru o anumita perioada. 

Atunci cand aleg un obiect retro|vintage|antique trebuie sa aiba ceva cu adevarat special: fie culori delicioase, fie proportia, fie detalii memorabile, fie solutii de imbinare ingenioase, fie materiale de calitate, sau, de ce nu, doar o "poveste de viata". Imi plac obiectele care trec testul timpului si am incredere in ele. 


Credit Foto: Ioana Parvan

Procesul de cautare nu se opreste niciodata si pe langa cunostintele absolut necesare despre istoria artei si a designului in mix intra si multa perseverenta, imaginatie, timp si abilitati logistice serioase (nici nu iti poti inchipui cateodata cat de complicata este logistica unor obiecte superfragile sau a unor obiecte cu forme stranii etc).


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Obiectele vintage de la Dear Hunters: colaborare

“Once a hunter, always a hunter.” Le cunosc prea bine pe fetele care se ocupa de Dear Hunters. Sunt convinsa ca placerea si bucuria lor de a gasi mici comori vestimentare nu se va opri vreodata si acest lucru ma bucura pentru ca inseamna ca voi avea mereu in magazin si haine fabuloase.

 

Laura si reteaua de prieteni artisti, designeri si arhitecti

Momentan eu sunt si in fata si in spatele cortinei. Recunosc ca sunt o persoana destul de  preocupata sa aiba lucrurile sub control, dar imi place si sa colaborez si in viitor as dori sa gasesc pe cineva super curios, hard working si cunoscator al istoriei designului pentru magazin.

Exista insa si o mica retea de prieteni artisti, designeri sau arhitecti la fel de pasionati, care dedica timp pretios „vanatorii de vechituri” si care ma ajuta cu raritati adunate din alte tari. Avem acelasi sistem de valori si cand spun asta nu ma refer doar la cele estetice. Pe langa pasiunea care ne apropie, modul de lucru se bazeaza mult pe corectitudine, incredere si loialitate.


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Produsele proprii: Porcelain Boobs / Double Trouble / Master Cluster

Se intampla adesea sa gasesc obiecte vechi care, din punct de vedere functional, mi se par depasite, dar care sunt realizate din materiale de buna calitate. Le dezmembrez si le folosesc ca sursa de materie prima pentru realizarea unor obiecte noi, de cele mai multe ori cu o noua identitate, complet diferita de cea initiala. 

Recircularea obiectelor vechi (vintage), reciclarea unor obiecte aparent inutile este si un manifest personal cu valente ecologiste - la care subscriu si clientii mei -  impotriva consumului compulsiv uneori de produse noi si in tendinte.  

Astfel capacele diferitelor vase din ceramica sau portelan, vaduvite de functiunea lor de baza au devenit “Porcelain Boobs”, poate cel mai senzual sistem de agatare perfect pentru depozitarea pe perete a diverselor obiecte marunte din casa, de la bijuteriile preferate pana la diferite accesorii din bucatarie.

Obiecte de mobilier precum “Double Trouble” si “Master Cluster” sunt rezultatul fascinatiei mele pentru dulapurile vechi din lemn, pentru “desenul” perfect a fibrei lemnului pe usile lor, uneori frumos curbate - le folosesc deseori pentru diferite alte accesorii/obiecte. 


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Proiecte de design interior si decor

Am lucrat la o multitudine de proiecte si mi-au placut majoritatea, dar acum as mentiona unul singur. Ma refer la display-ul pentru “Desire is War”, expozitie manifest despre queer topics care a avut loc in vara lui 2001 la Galeria de Arta contemporana a Muzeului Brukenthal.

Impreuna cu echipa curatoriala, Anca Mihulet si Dragos Olea, am intrat pe teritoriu artistic si de cercetare a identitatilor queer care imi era mai putin familiar; dupa discutii care aveau in vedere multitudinea de lucrari cu estetica, tematici si medii de expresie extrem de diferite, misiunea expozitiei de a sensibiliza si de a dinamita prejudecati retrograde, dar si limitarile spatiului am ajuns cu totii la concluzia necesitatii unui display extrem de prezent, chiar radical.

Lucrari de Ryan Trecartin, Ioana Nemes, Katja Eliad, Farid Fairuz si lista e mult mai lunga - au fost expuse intr-un post-party display: petrecerea s-a terminat (deconstruind prin modul de expunere cliseul despre petreceri continue si decandenta in comunitatea queer), iar expozitia era momentul in care vizitatorii acceseaza o alta realitate, uneori paralela cu cea mainstream.

Lucrul la Desire is War a fost o experienta intensa – pentru instalare am lucrat aproape o saptamana non-stop - si pe langa oportunitatea de a participa la un proiect transgresiv din mai multe puncte de vedere si cu un impact mai larg decat o amenajare interioara, m-am bucurat sa descopar artistii prezentati in expozitie si sa vad cum arta contemporana poate avea un impact social.

 

Clientii

Sunt perioade in care este vizitat zilnic, uneori sunt chiar usor covarsita, dar exista si perioade ale zilei in care spatiul imi apartine in totalitate, in care am ragaz sa ma documentez, sa lucrez la alte proiecte, sa transform si sa regandesc obiecte cu o noua indentitate din obiecte incomplete sau neinteresante.

Legat de o extensie in online, spun ca: toate la timpul lor, dar pot anunta ca in cateva luni va fi gata si un magazin online.


Credit Foto: Ioana Parvan

 

Promovare si planurile de dezvoltare

Legat de promovare lucrurile sunt la o scala mica. Comunic constant in mediul profesional – arhitecti, designeri, scenografi vin des la CIRCA 1703 – 3071 stiind ca (aproape) intotdeauna vor gasi ceva util sau surprinzator, dar despre magazin se afla mult si prin intermediul recomandarilor celor care deja m-au vizitat. Iar numarul acestora creste pe zi ce trece.

Uneori mai fac si campanii in jurul unor categorii de produse sau in jurul unor evenimente, as putea aminti Gift Crisis Management program care a fost un succes; un mix de expertiza, intuitie si decizie rapida intr-o mare de optiuni extraordinare. Ma bucur ca a functionat ca un colac de salvare extrem de eficient pentru persoane foarte ocupate care doreau un obiect de design pentru cadouri unice. 

Planurile de dezvoltare sunt multiple: incerc mereu sa gasesc obiecte minunate, incerc in fiecare zi sa fiu mai informata, sa imi educ gustul, sa invat ceva nou despre istoria designului. Lucrez la magazinul online, dar si la o serie de amenajari - chiar in acest moment pregatesc un set consistent de lampi pentru o cafenea mica dar cocheta in Paris, dar si pentru o galerie de arta minuscula cu o abordare brilliant. Chiar ma gandeam cat de mult ma stimuleaza provocarile unor proiecte inovative.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related