Robert Fița și echipa nu au bască. Pentru că ei *sunt* basca

Robert Fița și echipa nu au bască. Pentru că ei *sunt* basca

Cand ai experienta de peste 10 ani in a-ti conduce propria afacere, indiferent in ce industria ar activa ea, cel mai probabil ai strans destule pilde, povesti si proiecte cat sa dai un interviu bun. 

Robert Fita a facut, in 2004, Wearebasca, o companie de productie si post-productie. Nu singur, ci impreuna cu:

  • Ioachim Stroe
  • Claudiu Mitcu
  • cateva sticle de bere

Echipa, care cu timpul si-a ingrosat, de voie, de nevoie, randurile, si-a inceput activitatea in televiziune. Apoi, si-a indreptat atentia si skill-urile catre alunecoasa industrie a publicitatii. Pentru ca in final sa-si stabileasca headquarters-ul in zona de productie si post-productie. Este locul unde baietii si fetele cu basca se simt cel mai bine si unde ii gasim si astazi. 

Cel mai important proiect al Wearebasca este colaborarea cu Discovery Channel, macar din simplul motiv ca este si cea mai longeviva si mai complexa. Exista o poveste interesanta in spatele acestei colaborari, pe care Robert a fost suficient de amabil sa ne-o povesteasca, ducandu-se mult inapoi in timp.

 

Wearebasca si berile de inceput

Salut! Wearebasca s-a nascut din dorinta mai multor oameni cu gandire similara de a lucra impreuna. Impreuna cu Ioachim Stroe si Claudiu Mitcu am inceput compania in mod oficial, dar alaturi de noi au fost de la inceput si Catalin Cristutiu si Andrei Butica cu care am colaborat in tot acest timp.

Despre numele companiei n-as putea sa spun exact de ce a iesit asa. Stiu ca am facut un brainstorming intr-o seara (cel mai probabil cu niste beri langa noi) si asta a iesit.

Echipa de start am mentionat-o deja mai devreme, iar echipa actuala este formata din urmatorii: Razvan Lazarovici, Cristian Varga, Martin Calinescu, Vadim Severin, Stefan Teodorescu, Tudor Pojoni, Patricia Chelaru, Ligia Popescu, Stela Pelin si Raluca Andreica.

Am spus "echipa actuala" pentru ca membrii se mai schimba. Ca parcurs profesional al echipei de start, am inceput cu lucrul in televiziuni, dupa care a urmat un pas catre agentiile de publicitate, iar intr-un final in zona de productie si post productie. Acolo suntem si astazi.

 

Cu work-ul de colo-colo

Inceputul a fost dificil, dar cred ca e dificil pentru orice firma care incerarca sa-si faca loc. Am inceput activitatea intr-un apartament din piata Kogalniceanu, unde era destul de greu sa inviti clienti. Nu ca ne-ar fi vizitat multa lume, dar oricum. Blocul era vechi si intrarea se facea pe o scara ingusta prin spate.

Ma rog, sa-i spunem perioadei “the dark age” :) Au mai urmat de-a lungul anilor cateva mutari (Buzesti, Foisorul de foc) pana sa ne stabilim in locatia actuala din anul 2012.

Cred ca primul proiect important a fost cu Discovery Channel (Discovery CEE). In 2009 am fost invitati la un pitch  pentru creatia si productia de promo-uri si versionarea lor pentru aceasta zona a Europei, organizat de echipa de creatie de la Discovery Romania (Adi Luca & co.),  impreuna cu echipa de creatie de la Londra.

Din fericire noi am fost cei alesi si urma sa producem promo-uri pentru Discovery Channel, Animal Planet si TLC in mai multe limbi, iar acest lucru implica si o crestere a echipei.

 

Asa ca de opt ani lucram cu Discovery Channel, timp in care promo-urile facute impreuna au fost recompensate cu aur de cinci ori, cu argint de sase ori si cu bronz de doua ori la diferite editii Promax BDA, pana acum.

 

Pentru noi, marea parte inca o constituie proiectele comerciale, dar incercam usor sa schimbam acest raport prin implicarea in scurt-metraje, lung-metraje, documentare si filme de animatie.

 

Cel mai complex proiect de pana acum a fost organizarea productiei pentru Discovery Channel care este un brand cu un anumit standard de productie, dezvoltarea modului de lucru, investitiile in echipamente si asa mai departe.

 

Sharm Festival

Noi am produs filmul “Ma cheama Costin” in regia lui Radu Potcoava, film care s-a bucurat de succes la multe festivaluri, printre care TIFF, Sarajevo, Sharm, urmeaza Vilnius si altele.

Cred ca 2016 a fost un an foarte bun pentru cinema-ul romanesc. Au fost si filme de succes la festivalurile importante din Europa, dar si filme care au mers foarte bine la public. Asta e un semn ca industria de film intra intr-o normalitate.

 

Business-ul

Cred ca piata de productie si post-productie s-a mai maturizat odata cu trecerea timpului dar, din pacate, tot nu reuseste sa ajunga la un nivel considerat ridicat.

In ceea ce priveste Wearebasca, evolutia a fost graduala si cu pasi marunti, fara sa ne asumam mai mult decat putem duce. Wearebasca este o companie construita asa cum am fi vrut sa gasim noi pe piata, si la care sa fi lucrat cand am fost angajati la alte companii. Deci decat sa cauti o companie ideala la care sa lucrezi, mai bine o faci tu cum o vrei :)

Dar sincer, nu i-am privit niciodata pe ceilalti din piata drept concurenti. Din contra, suntem prieteni si amici cu foarte multa lume din aceasta zona, ne cunoastem intre noi, am evoluat impreuna si sper ca am evoluat toti spre bine.

 

Promovarea

Sunt cateva lucruri de baza cu care am plecat la drum si care sper ca ne definesc si ne-au construit reputatia: respectul fata de colaboratori si o politica de preturi echitabila fata de toata lumea.

Cred ca restul vine de la sine daca se indeplinesc conditiile de mai sus, astfel ca nu ai nevoie de actiuni de promovare. Word of mouth este cea mai buna metoda, iar piata fiind mica si cunoscandu-ne intre noi, cine vrea sa ne caute ne va gasi.

Pe de alta parte, productiile de film sunt cunoscute si apreciate si de oamenii care fac publicitate si TV. Iar cu ajutorul filmelor din CV-ul si al confirmarii lor la festivaluri, am capatat un anume capital de imagine.

 

Ce urmeaza?

Am terminat un scurt-metraj de animatie, suntem in lucru cu un mediu-metraj de animatie, ambele regizate de Ioachim Stroe, suntem in post-productie cu un documentar (Claudiu Mitcu, Ileana Barsan), pregatim doua scurt-metraje (regia Radu Potcoava) si un lung-metraj (regia Marius Olteanu).

Ar mai fi proiectul facut pentru MTV-Londra referitor la traficul de fiinte umane, faptul ca suntem co-producatori la scurtmetrajul Ramona, castigator al sectiunii Semaine de la Critique la Cannes si ca pana acum avem 8 scurt-metraje si 9 documentare produse de noi care au circulat impreuna in peste 100 festivaluri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related