La Heraldist & Wondermarks, in Cluj, pitch-urile sunt la fel de atent selectionate ca boabele din spoturile la cafea, motiv pentru care, atunci cand agentia intra in pitch, aloca maximul de resurse financiare si umane disponibile, spune Ruxandra Burada (Client Service Director si Managing Partner).
Putini sunt, inca, acei clienti care realizeaza consumul de resurse presupus de pitch-uri, dar aici este responsabiliatea agentiilor. Nu e vorba doar de ce observa clientul, ci in primul rand de cata valoare investesti in pitch. Investeste si se va vedea, cu alte cuvinte.
Pitch-ul platit? Aceeasi Fata Morgana care se iveste automat in lipsa unei pozitii asumate de intreaga industrie.
Pitch-uri importante si mai putin importante
Nu exista pitch-uri mai importante sau mai putin importante. Daca agentia ia decizia ca este un pitch in care merita investite resurse, atunci clar este unul important.
In cate pitch-uri mari intrati intr-un an?
Fiecare pitch este analizat de partenerii agentiei si se ia decizia in functie de mai multi factori: incarcarea agentiei, aportul real pe care il putem aduce noi campaniei/brandului, etc. Nu credem ca se poate urmari creativitatea doar de dragul creativitatii, fara sa nu avem si eficienta. Tot asa cum nu avem o limita maxima sau minima de participare la pitch-uri intr-un an.
Cu siguranta nu intram intr-un pitch doar de dragul participarii. Mergem cu toate motoarele inainte si dam 100%
Dupa brief, urmeaza automat debrief? :)
Fara un brief, urmat de un debriefing, dragoste nu este :)
Deadline-urile
Nu am observat un anumit pattern in setarea deadline-uri in pitch-uri. Fiecare client isi programeaza deadline-urile in functie de planul intern si nu in ultimul rand, de regulile interne de aprobare.
Au fost desigur si deadline-uri care la prima vedere par imposibile, de exemplul maxim 5 zile pentru propunere si bugetare. In acel moment, trebuie sa analizezi foarte pragmatic daca ai in agentie posibilitatea sa onorezi cererea sau mai sanatos este sa spui pas.
Numar de agentii invitate - cereti aceasta informatie?
Datele privind cate agentii sunt invitate nu sunt prezentate tot timpul in faza de brief & invitatie. Din ce am observat, doar companii care au experienta in pitch stiu sa ofere aceste date din start.
Consider ca nu este important sa stii numarul sau cine participa, important este sa ai o relatie transparenta si corecta cu cei care organizeaza pitch-ul.
Alocarea echipelor. Pitch-ul e prioritate maxima?
Daca te bagi in joc, atunci iti aduci pe masa toate atuurile. Scopul business-ului este sa castigi pitch-ul, deci nu faci rabat de la nici o resursa care iti asigura sansa sa castigi.
Orice pitch este prioritar, pentru ca agentia directioneaza resurse umane si financiare in acest sens.
Romantismul noptilor din agentie
A fost vreodata romantic sa pierzi noptile in agentie?! Prin 2000, era fun & cool, tot atunci era perioada cand lumea era indragostita de munca, poate de aceea era “romatic” sa stai noaptea in agentie.
Acum insa, toata lumea a devenit pragmatica; si, chiar daca setea de creativitate a ramas puternica, dragostea fata de meserie s-a maturizat. Este normal si logic sa se intample asta, ca in orice relatie, lucrurile evolueaza.
Post-pitch. Cand castigi
Inseamna ca ai castigat un parteneriat de durata. Pitch-ul poate sa implice implementarea campaniei propuse sau sa fie un test pentru o relatie de lunga durata.
Cand pierzi
Trebuie sa te uiti in primul rand in curtea ta, sa vezi ce a functionat si ce nu, ca doar asa poti in timp sa te perfectionezi. De asemenea, este important sa vezi ce au adus nou/bun cei care au castigat pitch-ul.
In industria asta, de cele mai multe ori se aplica o cutuma romaneasca: normal ca au castigat ca au avut pile sau sunt foarte ieftini. Total gresit! Trebuie sa-ti respecti colegii de breastla si sa vezi de ce au fost ei mai buni, ca sa poti data viitoare sa fii tu mai bun.
Valoarea estimativa a resurselor utilizate intr-un pitch
De cele mai multe ori implica in primul rand resursa umana; si aici valoarea lor se rezuma la numarul proiectelor si expertiza lor in industrie. De cele mai multe ori sunt implicati directorii de departamente si echipele de creatie repartizate.
Proportia clientilor care constientizeaza consumul acestor resurse
Putini, dar sper ca lucrurile se schimba. Aici depinde mult si de ce valoare ne acordam noi in primul rand.
Cred ca se aplica regula aceea: ca daca tu apreciezi si oferi consideratia necesara muncii tale si a agentiei tale, acest lucru il va vedea si clientul. Depinde deci in primul rand de noi, in a arata valoarea implicata intr-un pitch, nu doar in ce observa clientul.
Pitch-ul platit
Pana nu exista o regula generala agreata si aplicata, plata pitch-ului pe piata noastra o sa fie o Fata Morgana. Si ma refer aici de la o pozitie comuna si asumata de toata industria, nu doar de cateva agentii. Nu ai cum sa faci primavara doar cu o floare.
Efectele Ghidului de pitch
Rolul ghidului cred ca a fost atins prin faptul ca exista niste pasi elementari si niste principii pe baza carora se face selectia agentiilor. Sunt si scapari din peisaj, insa marea majoritatea urmeaza pasii din ghid - si asta indica faptul ca industria incepe sa mearga aliniat intr-o directie buna.