Pe masa de lucru a Claudiei Ilea au trecut animații pentru ROA, Subcarpați sau Smiley

Pe masa de lucru a Claudiei Ilea au trecut animații pentru ROA, Subcarpați sau Smiley

De ce să te lași pradă loop-ului ”ilustrație-sertar” și să nu faci un scurtmetraj animat pentru disertație? Așa a făcut Claudia Ilea care nu doar c-a absolvit masterul la Grafica - UNArte cu feedback pozitiv dar și-a început astfel cariera în domeniul animației. Primul clip a fost pentru trupa ROA, acum un an jumate. De atunci, este căutată, printre altele, pentru proiecte atât în zona muzicală, cât și pentru proiecte din publicitate. 

Deci în ultimul an Claudia a avut treabă și implicit timp să se întâlnească cu tot felul de abordări din partea clienților. Unele dintre ele au devenit obstacole: lipsa unor cerințe clare și percepția greșită asupra procesului de lucru. 

Chiar și așa, animația nu s-a transformat într-un obiect de lucru strict din motive financiare, ci un motiv în plus să meargă la workshopuri de profil. Pe la Animation Worksheep a trecut deja de două ori, de unde a plecat cu trei clipuri, printre care unul pentru Subcarpați și unul pentru Robin and the Backstabbers. Am vorbit despre evoluția ei și cele 3.300 de cadre pe care le-a făcut pentru clipul lui Smiley, ”Flori de Plastic” .

 

About Claudia

Din momentul în care am reușit să țin cât de cât creionul în mână, am încercat să reproduc câte ceva din natură. Așa că, dorința de a ține cât mai aproape tot ce admiram, m-a condus pe un drum drept ce a trecut în clasa a cincea printr-o școală de muzică și arte plastice de acolo prin liceul „Nicolae Tonitza”, apoi prin UNArte, licență și masterat, de fiecare dată la secția de Grafică.

Așadar, părea logic ca drumul meu să se continue cu o carieră în design grafic și ilustrație, ceea ce am și facut pentru o perioadă începând chiar din facultate. Însă, la un moment dat, mi-am dat seama că ceva lipsește din lucrări, că multe din ele ramâneau închise într-un sertar și aveau o viață mult prea scurtă. Astfel, am decis ca lucrării de disertație să îi adaug încă un element: timpul. Am terminat masteratul, cu un scurtmetraj animat „Loop”, iar feedback-ul pozitiv m-a determinat să continui să explorez tot mai mult acest mediu.

Cu lucrarea de disertație am fost acceptată în competiția românească Anim'est, am primit premiul pentru animație "Ion Truică" la Cinemaiubit și am obținut primul job în animație pentru videoclipul "La răsărit" al trupei ROA. Toate acestea s-au întâmplat în cateva luni de la finalizarea proiectului, deci pentru mine a fost un motiv să nu mă opresc și de un an și jumatate primesc proiecte de animație, în mare parte pentru videoclipuri, dar și pentru câteva spot-uri publicitare.

 

Obstacolele unui animator în România

Primul obstacol cu care m-am întâlnit a fost clientul care nu știe ce cere. În primul rând, mult prea puțini înteleg că ceea ce face un artist necesită timp, cunoștințe tehnice și creativitate și că acestea trebuie monetizate. Atunci când creezi ceva pornind doar de la o idee, pare de multe ori atât de ușor încât unii consideră că nu trebuie să fii plătit.

Pentru a realiza o ilustrație sau un logo iți rezervi timp pentru cercetare și concept, pentru realizare și apoi pentru corecturi venite de la client. O animație este creată dintr-o serie de ilustrații la care mai adaugi timp petrecut pentru sincronizare și alte detalii ce țin de mișcare, iar modificările ulterioare pot însemna încă o dată același volum de muncă. Asa că, la început, clientul care nu știe ce cere și titlul de student sau proaspăt absolvent, au fost cele mai mari piedici, dar care m-au ajutat să imi descopăr atuurile și să le folosesc.

 

Etapa Animation Worksheep

A fost o oportunitate de a-mi aprofunda cunoștințele în animație și de a cunoaște oameni cu aceeași pasiune. Am învățat ce înseamnă lucrul în echipă și cum pot fi organizate și împărțite sarcinile care până atunci pentru mine erau un tot indivizibil. Am mai învățat că dacă iți place, se poate, chiar și la noi. Asta de la trainerii români, cei străini și chiar și de la ceilalți participanți.

Așa că workshop-ul din mai, anul trecut a fost o experiență plăcută pe care mi-am dorit să o repet în toamnă și astfel am lucrat cu o super echipă la trei videoclipuri pentru trupe românești.

 

Flori de plastic

Echipa cu care am lucrat la clipul "Flori de plastic" este formată din Vlad Bota, Andra Vlăsceanu și Bogdan Topîrceanu. Suntem colegi încă din liceu și funcționăm bine împreună, nu suntem la primul proiect; organizăm anual festivalul de artă contemporană Art Factory și facem parte din Asociația fără nume unde Bogdan este membru fondator. Pe lângă festival, am mai avut câteva proiecte și expoziții împreună, ba chiar am pictat o rulotă pentru Vinyl, Rum, Tapas & Wine.

Vlad este animator și graphic designer de acasă, ca mine, iar Andra și Bogdan sunt graphic designeri la Ogilvy respectiv HaHaHa Production, așa că videoclipul pentru Smiley este un proiect care a venit prin intermediul lui Bogdan.

 

Pre-animație

Scenariul clipului a pornit de la versurile și atmosfera melodiei manifest. Am avut ca reper conceptul vizual creat de Bogdan pentru campania melodiei "Îndrăgostit", lansată de Smiley anul trecut.

Am preluat ideea contrastului dintre elemente texturate, viu colorate și un fundal negru și am creat împreună un stil vizual dark, inspirat de romanele grafice și de tehnica gravurii. Mai apoi, ne-am concentrat pe elaborarea scenariului și a elementelor de design ale lumii pe care o explorează protagonistul videoclipului, timp de două săptămâni.

 

"During" animație

Ne-am dorit să spunem povestea din perspectiva unui personaj, alături de care privitorul să fie purtat într-o lume fantastică, plină de tentații care îl consumă încetul cu încetul. Pentru a crea această lume și pentru a reda cât mai bine trăirile pesonajului, am ales să îmbinăm mai multe tehnici de animație.

Personajul este realizat prin rotoscopie, o tehnică în care este folosită o filmare și este transformată în desen animat. Astfel mișcarea este mai fluidă, forma constantă și ne-a permis să ne concentram mai mult pe designul complex al personajului. În schimb, pădurea și elemente precum florile sunt animate separat, cadru cu cadru, în mediu digital și asamblate împreuna cu personajul și finisate în After Effects. Tot aici am adăugat efecte speciale și texturile animate în care sunt folosite chiar texturi din tuș colorat pe hartie .

În final, prin îmbinarea acestor tehnici am ilustrat atmosfera și mesajul melodiei și am obținut un stil grafic tradițional, transpus într-un mediu modern.

 

Desen digital - peste 3.300 de cadre

Pentru un proiect așa de complex, echipa noastră a fost destul de mică și având în vedere că o parte lucrează full time, a trebuit să ne conformam cu orice situație neprevazută. Așa că, deși ne-am împărțit foarte clar sarcinile de la început, Bogdan și Andra s-au ocupat de culori și umbrele ce dau volum personajului, Vlad de compozitare și editare, iar eu de animația principală, am fost de multe ori nevoiți să inversăm rolurile.

 

Feedback și dificultăți

Pe parcurs am ținut legătura cu clientul prin intermediul lui Bogdan și la finalul fiecărei etape de lucru, am stabilit întâlniri în care am primit feedback detaliat pentru a putea trece mai departe.

Cel mai dificil a fost să respectăm deadline-ul și pentru că nu am vrut să scurtăm și să pierdem din calitate, spre final am apelat la ajutorul tatalui meu și al lui Radu Pop, și el coleg chiar din liceu.

 

Alte proiecte și planuri

Pe viitor, când nu voi lucra la urmatoarea ediție a festivalului Art Factory, voi continua să contribui la dezvoltarea animației în țară noastră cu proiecte, sper eu, tot mai mari și reușite, iar "Flori de plastic" va conta destul de mult în portofoliul meu și probabil că va atrage o serie de alte propuneri de colaborare. Cu ocazia asta aș dori să-i mulțumesc lui Smiley și HaHaHa Production pentru oportunitatea de a lucra la acest proiect. 

"Flori de plastic" este al zecelea videoclip la care am avut ocazia să lucrez, o coincidență interesantă, pentru că Smiley împlinește zece ani de carieră solo. Printre cele zece se numără și "Flori de busuioc" - Andreea Banică, "Cutremur"- Elena Gheorghe feat. Naguale si "Ode2bae"-Arme.

Un alt proiect de animație la care am participat este Animation Shorts Night, proiect al Asociației fără nume. Este o colecție de animații ale studenților UNArte ce a fost proiectată la The Ark.

 

3 animatori mișto

Recomand oricui să vizioneze cât mai multe animații, sfat pe care și eu încerc să îl urmez, pentru că fiecare are ceva diferit de oferit în special din punct de vedere vizual. Cu cât vezi mai multe, cu atât, zic eu, iți îmbogatești perceptia asupra animației.

Sunt multe tehnici de animare interesante și aș putea da ca exemplu pentru lungmetraje, stop motion-ul folosit în "Kubo and the two strings" (2016), animația tradițională ce pune în valoare desenul și felul în care se poate manipula forma și spațiul în "Paprika" (2006), sau îmbinarea de tehnici ca în "La tortue rouge"(2016). Desigur, sunt și multe serii animate ce merită urmărite, cum ar fi "Bojack Horseman", "Adventure Time", "Rick and Morty" și multe altele (sper că "Samurai Jack" să nu dezamăgească).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related