Un prieten i-a adus aminte ca implineste 10 ani de cariera solo. Moment care ar trebui sa fie marcat altfel. Asa s-a gandit la #Smiley10, un proiect care include un videoclip in fiecare luna si un concert aniversar pe 1 iunie.
Primul videoclip din serie, Flori de plastic, este o animatie din 3.300 de cadre, realizata de 4 absolventi ai sectiei de master Arte Grafice, la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti.
Andrei Maria vorbeste despre ideea acestui videoclip, dar si despre cum este sa fii Smiley, ce a invatat in 10 ani de cariera solo, cum se inteleg muzica si antreprenoriatul, despre brandurile cu care se asociaza, cauzele sociale in care se implica si cum a evoluat industria muzicala din Romania.
Ideea
Un prieten mi-a adus aminte ca anul acesta implinesc 10 ani de cariera solo. In momentul ala, mi-am dat seama ca ar fi frumos sa si marchez acest an.
Asadar, facem un proiect dedicat, lansam cate o melodie cu videoclip in fiecare luna, pregatim un collectible box specific pe Ha store, iar la finalul anului toate clipurile se vor aduna intr-un scurt-metraj si un eveniment de lansare a albumului.
Voi avea si concert aniversar pe 1 iunie la Arenele Romane, doar ca anul asta imi propun sa vin cu altceva in fata fanilor mei. Mi-am mai propus sa creez impreuna cu o echipa de prieteni care fac aplicatii de IOS si Android un proiect foarte amuzant si potrivit cu core targetul meu.
Cea mai grea parte
In meseria mea nu simt niciodata ca imi e greu. Eu intotdeauna fac cu placere, e ceva ce vine dinauntru meu. Intr-adevar, e un proiect indraznet, care cere un efort colectiv, al intregii echipe de la HAHAHA Production, dar noi intotdeauna am mers la drum in echipa si de fiecare data ne-am implicat in proiecte cand am avut idei si am vrut sa facem si altceva.
Mi-as dori, de exemplu, sa fac mai multe concerte in toata tara, sa ajung la oameni din toate orasele, doar ca spatiile pentru organizarea de concerte sunt extrem de reduse. Desi nu e nimic greu, uneori ma simt frustrat ca nu exista o infrastructura pe care sa se poata dezvolta brandurile de muzica.
De ce o animatie, pentru primul videoclip din serie
Dupa ce am terminat piesa si am facut o auditie cu oamenii de la HaHaHa Production, Bogdan Toparceanu, graficianul nostru, a propus sa facem un clip animat. Mi s-a parut o super idee, eu nu am mai avut pana acum un clip animat pentru nicio piesa.
Gandindu-ma si la mesajul piesei, la toate metaforele ei, mi-am dat seama ca e varianta cea mai buna. Asa ca ne-am apucat de treaba si dupa aproape patru luni, clipul a fost gata. A fost conceput si animat de 4 absolventi ai sectiei de master Arte Grafice, la Universitatea Nationala de Arte, Bucuresti.
In prezent, Vlad Bota si Claudia Ilea sunt free lancers specializati in animatie, iar Andra Vlasceanu si Bogdan Topirceanu sunt graphic designeri si ilustratori.
Inceputurile
Acum 10 ani nu stiam la ce sa ma astept. Nu m-am gandit prea mult, a venit ca un proces natural pentru ca deja aveam piese scrise care nu se potriveau cu trupa Simplu.
Eu am avut intotdeauna si o alta latura decat cea de break-dance, asa ca am inteles atunci ca e momentul sa incep o cariera solo.
Nu am avut temeri, dar evident am inteles ca trebuie sa-mi asum un traseu muzical al meu. Oamenii te eticheteaza dupa propriile filtre si asta e un lucru cu care nu poti sa lupti, e din natura umana. Eu vreau sa merg mai departe si sa creez asa cum simt.
Schimbari in muzica
In primul rand, schimbarile majore au aparut odata cu dezvoltarea internetului. Acum ai o vizibilitate mai buna, practic te poate auzi oricine are acces la un calculator sau la un telefon si la internet.
Muzica a ajuns sa se vanda altfel, pentru ca oamenii care te urmaresc sunt la curent cu tot ce faci in timp real, te urmaresc pe Facebook si Instagram, dau share-uri si toata informatia se propaga instantaneu.
Apoi, cred ca diversitatea de genuri intr-o piata muzicala inseamna o oferta generoasa, iar anii care au trecut au insemnat si o rafinare in muzica.
Lucrurile complicate incep atunci cand te uiti la muzica si ca la un business. In ultimii 10 ani am avut sansa sa invat si cum e sa fii antreprenor nu numai muzician. Este destul de complicat sa faci aceste doua lucruri in paralel, pentru ca inspiratia nu asteapta bugetul si nici amortizari. Ea vine si trebuie tradusa in produs.
Lectia antreprenoriatului m-a invatat sa fiu mai ordonat si sa respect toate meseriile care mi se pareau plictisitoare. Fratele meu, Filip, mi s-a alaturat in business si din acel moment totul mi s-a parut mai usor.
Surprize
Cred ca cel mai spectaculos lucru este aprecierea oamenilor. Publicul este cel care valideaza creatiile unui artist, lui ma adresez si satisfactia suprema este cand stiu ca muzica mea devine un soi de refren in viata lor. Uite, zilele trecute, m-a oprit cineva pe strada sa-mi spuna: ”Stii, eu chiar acum ascultam in casti piesa ta! O am in playlist!” Asculta piesa “Oarecare” :).
Probabil ca tie ti se pare banal, pentru ca si cititorii tai au aceeasi reactie, dar gandeste-te in cate alte profesii nu ai acest feedback si aceasta bucurie imensa de a te bucura de apreciere.
Ce ai invatat
Prima lectie este ca atunci cand faci ceea ce simti, nu ai cum sa dai gres. Asta se intampla atunci cand creatia este un proces liber, neingradit de nimic, de studii de piata sau de strategii muzicale. Eu dupa asta ma ghidez, dupa ceea ce simt.
Apropos de asta, satisfactia este un alt lucru pe care l-am invatat alaturi de publicul lui Smiley. Am invatat sa-mi ascult vocea interioara si sa fac asa cum dicteaza ea. Este o lectie de nepretuit.
Cum priveai muzica acum 10 ani
Eu sunt la curent cu tot ce e nou in muzica, dar nu asta da tonul in muzica mea. Tocmai d-aia, o piesa de acum 10 ani o pot canta si acum si e la fel de relevanta.
Am incercat sa-mi pastrez un fel al meu de a face muzica, ramanand fidel trairilor mele interioare. Desigur, sunt 10 ani in care am crescut, am evoluat ca om si asta se resimte in tot ceea ce fac.
La 20 de ani timpul are legatura doar cu eternitatea, la 30 incepi sa intelegi mai multe lucruri si sa valorizezi oameni, situatii si fapte in alt fel.
Dupa acesti 10 ani, mi-am dat seama ca eu pot avea un input important si in carierele altor muzicieni si asta ma face fericit.
Cum iti alegi brandurile cu care te asociezi
Nu as putea niciodata sa ma asociez cu un brand in care nu cred. E esential sa ma reprezinte valorile brandului si sa imi placa si campania.
Prima asociere a fost cu Pepsi, acum 10 ani, eu eram inca in trupa Simplu. La momentul respectiv, The Black Eyed Peas erau imaginea Pepsi la nivel international. Am filmat un spot cu ei si am cantat in deschiderea concertului pe care l-au sustinut in Romania. A fost o experienta uluitoare.
Cred ca dincolo de satisfactia personala, e nevoie sa faci lucruri care sa insemne ceva, sa ramana peste ani in constiinta colectiva, fie ca e vorba de un vers sau un spot smart dintr-o campanie comerciala.
Cauze sociale
Cel mai important este sa ajuti pur si simplu. Ajutorul in sine poate fi dat individual, pentru oamenii din jurul nostru. M-am implicat in campanii ample, derulate national, iar asta m-a bucurat enorm.
Impreuna cu UNICEF sustinem educatia in mediile defavorizate. Cauza UNICEF mi s-a potrivit foarte tare pentru ca eu cred ca educatia face diferenta in viata oamenilor.
Cu pasi mici incerc sa ajut, dar si sa aduc bucurie copiilor cu care ma vad in toata tara. De exemplu, am vrut sa fiu alaturi de Asociatia Daruieste viata la inaugurarea Sectiei de Oncologie pediatrica de la Brasov. Mi-am dat seama ca toti copiii o sa fie fericiti sa ma vada acolo, la o petrecere cu ei.
La un nivel micro, sa spunem, eu periodic donez haine si obiecte sau ajut pur si simplu, fara sa stau pe ganduri. Din experienta mea, am realizat ca de multe ori, sprijinul moral, o vorba sau o joaca de copil, inseamna mult mai mult decat o mie de alte lucruri materiale.