Despre kitsch și grillz. Laura Bonciu, jumătate din Spoff și GoldMine, explică

Despre kitsch și grillz. Laura Bonciu, jumătate din Spoff și GoldMine, explică

Initial a vrut sa fie copy. Il citea mult pe Frederic Beigbeder si avea in plan sa vanda vise. Dar s-a apucat de facultate si master la UNARTE. Laura Bonciu e fost designer la un atelier, fost stylist, fost designer de costume de teatru, fost project manager si actual co-fondator si creator la Spoff si GoldMine

Prima data a fost GoldMine inceput cu o prietena intoarsa din Anglia. Povestile despre subculturile urbane de acolo si petrecerile tematice grillz aproape au convins-o pe Laura sa se gandeasca la un proiect fix in directia asta. Dupa ceva research chiar s-a apucat.

Pe langa grillz, sub numele de GoldMine s-au facut si haine, care au gravitat recent catre Spoff, cu scopul de a delimita cele doua tipuri de produse. Impreuna cu Patricia (asociata si designer retras din proiect) l-a construit de la zero, cu "ceva mai mult decat 0 lei". 

In prezent, dupa ce s-a lamurit cu productia si codul CAEN pentru grillz si dupa ce a inceput sa duca Spoff la cat mai multe targuri de profil, Laura s-a ales cu doua povesti de spus si planuri pentru tot atatea branduri. 

 

Cu proiectele si petrecerile

Hello, uite am o licenta si un master in design vestimentar/moda la UNARTE, inainte de tot am facut mult voluntariat, am fost designer la un atelier mic, am facut costume de teatru, putin styling, am fost project manager pentru doua expozitii afiliate RDW (Selenit 2.0, Emprint 2.0 la Galateca) si am iesit mult la petreceri.

 

De la copy, la design

Cand eram in liceu citeam mult Beigbeder si voiam sa fiu copy, ba chiar gasisem si o formulare care mi se parea ca mi se potriveste: „Eu vreau sa vand vise”. Intre timp mi-am dat seama ca moda exact asta face si m-am setat pe ea.

Nu ma prind exact daca m-a inspirat ceva sau cineva, dar stiu ca mereu imi doream lucruri inainte sa apara in magazine si de aici am dezvoltat si o pasiune pentru designul comercial si mass market si mereu am incercat sa inteleg ce face produsele sa devina virale.

 

Designeri urmariti

Manish Arora are niste chestii care ma fac sa fiu geloasa pe cat de perfect echilibreaza kitsch-ul controlat si cat de lizibila ajunge sa fie in final povestea din spatele hainelor. Apoi Ashish din aceleasi motive.

 

Spoff si GoldMin: inceput 

Primul proiect inceput a fost GoldMine Bucharest Teeth Grillz. I-am dat drumul in februarie 2015 dupa ce am stat un an in teste. Eram in anul I de master, la care dadusem pentru ca nu stiam exact ce vreau sa fac in continuare si imi mai luasem doi ani sa ma gandesc la asta.

Atunci a reaparut in viata mea Simona Balan, asociata mea in proiect. Ea tocmai se intorsese din Anglia, unde facuse o parte dintr-un master pe subculturi urbane. Acolo era o adevarata comunitate dezvoltata in jurul unor petreceri tematice Gold Teeth. Cred ca intr-o zi mi-a propus sa facem si noi. Initial am ras de ea, dar apoi am inceput sa fac ceva research pe trenduri si cand am vazut ca erau folosite si in prezentarea de la Givenchy mi-am dat seama ca ideea de fapt e GoldMine. 

Cu Spoff a fost diferit, si eu si Patricia aveam colectiile de disertatie/licenta gata si am participat la un festival (Becreative) cu ele unite sub numele de GoldMine. Am castigat si primiul 1 si premiul sponsorului si am avut acces un an la un incubator de branduri de moda. De fapt pe foaie totul suna mai bine decat in realitate, dar asta ne-a impins sa incepem Spoff. De fapt nu are nici macar un an de existenta.

 

Etape si dificultati

Cumva un an am facut haine sub GoldMine, doar ca era o discrepanta foarte mare intre clientul de grillz si cel de hainele noastre asa ca am cam simtit nevoia sa facem o alta identitate pentru haine. Pentru ca nimeni nu mai intelegea nimic. Practic pentru Spoff totul e facut in-house. De la nume, la site, la colectii, la art direction la ...tot. Asta pentru ca am inceput cu ceva mai mult decat 0 lei.

 

Procesul de lucru

De obicei am lucrat sub presiune, drept pentru care mereu am avut extrem de putin timp pentru toate etapele. Dar depinde, cateodata schitele sunt gata si finale intr-o zi, cateodata intr-o saptamana.

Materialele le cam am in cap cand gandesc o piesa, dar pot sa si improvizez. Cel mai mult dureaza research-ul. In el pot sa ma pierd saptamani sau luni de zile, dar apoi totul curge destul de lin. Dupa vine toata partea aia de productie, dar e cea care dureaza cel mai putin.

 

Cea mai misto colectie

Cel mai mult mi-a placut sa fac colectia pentru disertatie. Am putut sa ma joc si sa explorez tehnici si tehnologii pe care nu le folosisem pana atunci fara sa existe o presiune. A fost o perioada extrem de buna pentru mine.

 

Resursele?

Cred ca depinde de colectie si de designer, dar acum doar nu o sa dau tot din casa, nu?

 

Hainele de designer in Romania

Se vand dar iti ia putin sa te prinzi ce si cum, daca esti picat din cer, cum am fost noi la inceput. Aici iti sar in ajutor targurile de profil care au inceput sa mearga din ce in ce mai bine si sa creeze adevarate comunitati.

Mi se pare ca ele au ajutat destul de mult pe partea de educatie a clientilor in ultimii ani. Asta incercam sa facem si noi cu celalalt proiect in care sunt implicata alaturi de Carina Calin, Detox + Market.

 

Promovare & branding: Spoff

He-he, cam facem noi totul, mai mult sau mai putin dupa ureche. Eu tin si facebook-ul si instagramul Spoff, am facut pe repede site-ul intr-un weekend inainte de NYFW si m-am inspirat din cum aratau site-urile brandurilor la care ma feelingesc. In mare nu e nicio strategie, mizez pe feeling.

 

 

Grillz-urile si reactiile 

Povestea v-am spus-o, dedesubtul este ca ne-a luat cam un an sa lansam grillz house-ul. Am avut o idee. Cool. Dar apoi ne-a luat ceva pana sa ne prindem ce sa facem cu ea. Sa ne dam seama exact cum e cu partea legala, pentru ca nu exista cod caen pentru grillz, sa testam cum sa le facem extrem de bine si safe pentru dinti, materiale, furnizori, etc.

Sa negociem numele. Eu spre exemplu as fi vrut sa se cheme HAUR si cu o campanie in fata palatelor de gipsani de la iesirea din Bucuresti. Simona voia GoldMine. M-a convins. Apoi l-am lansat.  

Intre timp ne-am dat seama ca e o comunitate intreaga de pustani care adera la genul asta de valori. Ne-a luat ceva timp sa ne ajustam limbajul, dar pana acum ne scriu lucruri dragute: 

Super, oricum la voi o sa apelez pentru ca m.am uitat prin poze si faceti ceva high quality plus ca sunteti aproape.
Love u guys.
U re awesome..keep grinding
E adevarat, cateodata suntem „prea fete” si mai dam si chix.
buna seara! grillzurile sunt doar pentru fete?

 

Productia de grillz

Ideea e ca noi nu am vrut sa facem un produs mass market, totul e custom. Am vrut sa fie o relatie 1 to 1. Ne intalnim cu fiecare client in parte la laborator pentru o discutie, le aratam ce modele am mai facut, cataloagele de materiale, le explicam cum se ingrijesc si ce tip de igiena trebuie sa aiba si apoi daca nu vor dinti simpli decidem modelul impreuna, practic incercam sa facem un design diferit pentru fiecare. Dupa asta luam o amprenta dentara si in 10 zile este gata grillzul. 

 

Niste fete

Cumva marketarea asta ca „The one and only female-owned teeth grillz house in Eastern Europe” a venit mai degraba in joaca. De obicei cand te gandesti la grillz ai o imagine de baiat negru si hardcore a la A$AP.

Noi cand le spunem oamenilor ce facem se uimesc maxim. Cam asa a si pornit partea asta de gagicareala asumata, pentru ca amandoua suntem oricum foarte fete si ni s-a parut fain sa mizam fix pe asta. Cateodata insa se simte ca e cam mult estrogen pentru ca ne mai intreaba baietii daca facem grillz doar pentru fete.

 

Promovare & branding: GoldMine

De identitate s-a ocupat Dragos Gavrila pe care l-am suparat maxim si ne-a catalogat ca si clienti dificili care stiu ei totul. Asta pentru ca suntem amandoua control freaks si cumva stiam cum trebuie sa arate totul inainte sa fie trasa vreo linie. Pe marketing lucram cu Andrei Popa care ne mai trage din cand in cand in dark side-ul barbatilor si se mai echilibreaza energia feminina. 

Clientii nostri sunt foarte Z. Asculta trap sau fac tatuaje sau rap sau au bloguri. Multi dintre ei fac si muzica, desi sunt in liceu. Si sunt oamenii aia cool care fumeaza in spatele liceului si stiu tot ce misca pe muzica si care e ultima colaborare Supreme si care e ultima culoare de Yeezy. Imi place mult de tot de ei.

 

 

Spoff si GoldMine pe viitor

Spoff il vedem la RDW si la Detox + Market, iar la GoldMine se munceste intens. Scoatem prima noastra linie de streetwear pe care o gandim ca pe un proiect format dintr-o colectie de baza si multe colaborari cu artisti romani, lucram la un kit de amprentare care sa ne permita sa trimitem custom grillz in toata Europa si la o noua campanie. Soon. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related