Suntem la debutul unei epoci in care consumatorii isi reseteaza prioritatile si opteaza pentru un consum constient, responsabil, in defavoarea celui ostentativ, care a facut legea in ultimul secol. Cumparatorii nu mai vor sa cheltuiasca bani doar pentru afisarea publica a bunastarii lor, pentru confirmarea statutului.
Dimpotriva, se orienteaza spre produse si servicii care dovedesc preocupare si respect pentru ecologie si pentru o conduita etica. Iar acest lucru are implicatii puternice pentru industria bunurilor de consum si pentru toti cei implicati in lantul de aprovizionare, de la retailerii de ingrediente si companiile de ambalaje, pana la producator si brand.
Acesta este Noul Consumerism, care se refera la o forma emergenta de economie, respectiv Economia Etica. In acest context, este important ca toti cei implicati sa fie constienti cu privire la semnificatia economiei etice, pentru a lua deciziile potrivite care sa duca la succesul comercial in intregul sau.
Economia etica se compune din cinci piloni. Primul se refera la economia verde sau ecologica. Aceasta comprima, la randu-i, doua principii de baza: energia regenerabila si materialele reciclabile. Scopul ei este sa ridice presiunea de pe resursele naturale, limitate, si sa reduca emisiile de dioxid de carbon. Si, in final, sa contribuie la sustenabilitate si sa evite orice risc potential in lantul de distributie. Un numar din ce in ce mai mare de companii sustin principiile economiei ecologice, incluzand politici care sunt mai prietenoase cu mediul si care sa le reduca dependenta de resursele naturale.
Economia circulara, al doilea pilon pentru economia etica, se bazeaza pe un sistem in care totul este refolosit si nimic nu este pierdut, evitand in acest fel epuizarea resurselor naturale finite. #Ikea este unul dintre pionierii economiei circulare, iar obiectivele sale de protectie a mediului includ folosirea de materiale reciclate, reciclabile si regenerabile. Compania permite clientilor sa-i revanda produsele Ikea folosite, pe care ulterior producatorul le vinde fara marja de profit, iar banii obtinuti sunt investiti in energie regenerabila. Ikea este renumita pentru initiativele sale ecologiste.
Economia colaborativa – un nou tip de economie – se bazeaza pe frecventa utilizarii produselor si pe spatiul de depozitare necesar pentru a le stoca. Produsele folosite ocazional, asa cum sunt echipamentele sportive, cele folosite o data (precum DVD-urile) sau pentru o anumita perioada de timp (precum echipamentele pentru bebelusi) sunt inchiriate, reducand nevoia de a cumpara produse noi si, in acest mod, contribuind la sustenabilitate. Insa aceasta poate influenta in mod negativ industria bunurilor de larg consum, prin diminuarea cererii pentru produse noi. Uber este un produs definitoriu pentru acest tip de economie.
Economia pe baza de abonament este un model de business in care plata pe produs sau serviciu se transfera intr-un model bazat pe abonament (subscription), in care consumatorii se aboneaza la un anumit produs sau serviciu contra unei taxe de inscriere. Exista mai multe tipuri de abonament, incluzand cutiile surpriza, aprovizionarea obisnuita cu alimente, accesul pe termen scurt si leasingul pe termen lung. Industria cosmeticelor a fost un varf de lance in acest sens, cu actiuni precum Birchbox, dar modelul este acum este valabil si in alte industrii, incluzand alimentele ambalate. Cutiile cu surprize sunt metode eficiente de promovare a produselor noi intr-un mod targetat, in timp ce reduc risipa si achizitiile care nu sunt necesare.
Economia Echitabila (Fair Economy) se bazeaza pe tratatea furnizorilor si a angajatilor intr-un mod corect si transparent. Comertul echitabil (Fair Trade) este parte integranta a acestui tip de economie si asigura sustenabilitatea prin garantarea pretului corect pentru fermieri, permitandu-le sa aiba un standard decent de viata. In acest fel se asigura un lant de aprovizionare direct si fara sincope. Marks&Spencer este una dintre organizatiile de top in promovarea comertului echitabil.
Acum, ganditi-va cati romani ar sustine un producator care-i convinge ca respecta fermierii autohtoni, oferindu-le pretul corect. Sau cati romani ar sustine un producator care-i convinge ca salveaza paduri intregi din Carpati prin exploatarea responsabila a resurselor de masa lemnoasa. Cum spuneam la inceput, traim debutul unei noi epoci a consumului si suntem martorii, dar si actantii, unor schimbari semnificative in filozofia de consum. Marketerii trebuie sa profite de aceasta perioada, sa devina inovativi, sa abordeze cu entuziasm noul val. Mai ales ca el aduce multe schimbari pozitive.
--------
Raluca Ghilea este General Manager al agentiei Perceptum.