De mic a fost uns cu lectii de desen, dar prin liceu i-a cam pierit cheful. Dupa a 12-a a urmat un an de pauza, succedat de o prima lucrare semnata si inscrierea la Facultatea de Arte. Se declara pictor constiincios de prin 2012, de cand a descoperit ca are un stil bine conturat, care primea destul de mult feedback pozitiv.
In prezent, undeva prin cartierul Dristor, in sufrageria-atelier, Victor Fota lucreaza full-time la picturi suprarealiste, cu tente de fine-art. De acolo, pleaca fie la expus, fie la licitat. Pana acum, si-au croit drum catre: cafeneaua Acuarela, Centrul Multicultural Transilvania din Brasov, Point Hub si, cele mai recente, la Galateca, pe 14 luna asta. In regim de licitatie, s-au putut vedea online pe Lavacow si live, la Artmark.
Dar uneori cumparatorii se lasa asteptati, iar picturile au avut nevoie de multe resurse. Solutia? Printurile. Care, asa cum ne-a spus Victor, "iti aduc un venit mai mic, dar constant. Si pe de alta parte, cred ca ajuta foarte mult si la mentinerea unei calitati a picturii, pentru ca nu mai esti stresat sa produci multe picturi sa vinzi."
Victor cu studiile
Am facut scoala de muzica in clasele 1-4, studiam vioara, in paralel, prin clasa a 3-a am inceput si un curs de desen si culoare. Din cauza panicii mele legate de scena, am renuntat la muzica si in clasa a 5-a si m-am inscris la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” unde am studiat pana la absolvirea bacalaureatului.
In liceu am „studiat” grafica - in ghilimele pentru ca eram chiulangiu si imi pierdusem interesul pentru arta. Dupa liceu m-am trezit la realitate foarte motivat si dupa 1 an de pauza am dat la Univesitatea Nationala de Arte la Facultatea de Istoria Artei, sectia de Conservare si Restaurare unde am dat licenta si masterul (2009-2014).
Mai constiincios cu pictura
Prima lucrare cu adevarat semnata de mine a fost in vara in care am decis sa dau la Facultatea de Arte. De acolo a evoluat stilul meu si as zice ca, serios, m-am apucat de treaba si am luat in considerare cariera de artist plastic prin 2012. Asta cand am observat ca s-a coagulat un stil si apareau feedback-uri pozitive, plus ca imi placea mult tot procesul, ma facea fericit.
Stilul si importanta lui
De la inceput am urmarit un stil meticulos asemanator cu cel din tehnica flamanda. Chiar in caietul de schite mi-am notat pe prima pagina ce sa urmaresc pe viitor in lucrarile mere si sa nu deviez de la ele. In ordinea importantei: “concept, fotorealism (portret), geometrie, simetrie si elemente abstracte”.
Am urmarit mereu ca lucrarile mele sa contina anumite elemente combinate, asta la inceput. Mai tarziu, am deviat un pic de la ce-mi propusesem, dar in mare am ramas cu fotorealismul si un concept bine conturat.
Un stil vizual este pentru un artist ce este brandingul pentru orice brand. Si ca sa poti trai din arta trebuie sa fii recunoscut cu usurinta. DAR, consider ca, treptat, trebuie sa si evoluezi, deci la cativa ani ar trebui sa te schimbi un pic. Eu imi propun ca la fiecare inceput de proiect sa-mi schimb stilul, insa ramanand cu elementele cheie pe care le-am invatat de la proiectul anterior. Cumva, dupa ce prinzi tehnica, cum ar fi fotorealismul, e greu sa te desparti pentru ca e foarte greu sa ajungi in punctul ala si e ca si cum ai arunca ceva extrem de valoros la gunoi.
In spatele sevaletului: work si resurse
Financiar e greu, e normal. M-au ajutat parintii mult timp ca sa ajung in punctul asta. Timp este destul pentru ca fac asta full-time si am la dispozitie toata ziua. Lucrez in sufrageria transformata in atelier din apartamentul meu mostenit, din Dristor, Bucuresti.
Cea mai costisitoare lucrare
Cu siguranta, Psionic Polygraph-Projector pe care am inceput-o la sfarsitul lui 2015 si am terminat-o in februarie 2017 si s-a vandut la 3 zile dupa finalizare, deci a meritat.
Ar mai fi Anxiety Amplifier care mi-a luat cateva luni si m-a consumat foarte tare pentru ca devenise extrem de plictisitor sa lucrez la atatea portrete,rezultatele devenind asteptate. Imi place mai mult sa ma trec prin surprize cand pictez.
Inspiratie
Propriile ganduri, experiente, documentare stiintifice, carti, filme. Orice cu care rezonez si rezoneaza cu proiectul la care lucrez.
Expozitii: ce trebuie sa faca un artist ca sa?
In primul rand trebuie sa ai ce sa arati. Trebuie sa ai un stil vizual aparte sa atragi atentia si, bineinteles, lucrarile fizice. Cariera mea a inceput la Acuarela, acolo am avut 2 expozitii personale si altele de grup. Am ajuns acolo prin Andrei Toader, care-mi este prieten.
Anul trecut am avut o expozitie cu Obie Platon la Centrul Multicultural Transilvania din Brasov. Acolo am ajuns prin Alina Anca, aka Aural Eye, am fost colegi de liceu. Tot in 2016 am avut o expozitie personala la Point Hub, acolo am ajuns prin intermediul internetului, contactat de Alina Bucur, nu ma cunosteam cu ea inainte de asta.
Plus multe alte expozitii de grup, la care am ajuns prin expunerea pe internet. Iar acum, cu Aural Eye, am o alta expozitie personala la Galateca pe 14 martie pana pe 6 aprilie 2017. Deci, ca sa ai expozitii trebuie sa ai si prieteni care apreciaza ce faci si sa te promovezi cat mai mult pe internet, e gratis.
Licitatiile: offline si online
Ambele metode, am avut 3 licitatii online la Lavacow si 2 live la Artmark. Cel mai scump am vandut pe cont propriu. Cumparatorul a venit direct la mine. La licitatii am participat mai mult pentru expunere si pentru ca mi se pare important sa vinzi si public.
Cea mai scumpa a fost Psionic Polygraph-Projector evident pentru ca o consider cea mai valoroasa lucrarea de-a mea de pana acum si mi-a luat mai mult de un an s-o termin. Si cred ca cea mai populara a fost Conflicting Metaphysics.
Pretul unei picturi: calcule
Materiale + timp + valoarea intelectuala, toate astea raportate la economia tarii unde vrei sa vinzi. Eu asa calculez. Ulterior intervine si cota care creste cu timpul.
Cumparatorii
Cel mai important client de-al meu este din Statele Unite si l-am intalnit la o expozitie colectiva pe care am avut-o la o mini galerie de pe Selari. Este colectionar si i-au placut lucrarile mele foarte, mult mai ales dupa ce am discutat cu el o ora despre ele, povestindu-i despre conceptul meu; altfel sunt sigur ca ar fi plecat fara sa cumpere daca nu eram acolo pentru dialog.
E ciudat ca nu am vandut niciodata o lucrare la galerie, la nici una din expozitiile mele personale. Cumparatorii au venit din mediul online la mine la atelier si au cumparat. Asta este viitorul, cel putin pentru mine.
Pictura si fine art-ul contemporan: in Romania
Exista ceva public dar nu se compara cu ce este afara si mai ales cand este vorba de oamenii dispusi sa investeasca in arta contemporana. Mai mult de atat nu am experienta sa comentez.
Editiile printate
Toti artistii din afara fac asta si e un motiv bun. Cand produci arta de genul figurativ si suprarealist, iti consuma foarte mult timp. Nu poti sa vinzi constant pentru ca lucrarile sunt valoroase si se dau scump si rar, deci nu exista un venit constat.
Printurile iti aduc un venit mai mic si constant. Pe de alta parte, cred ca ajuta foarte mult si la mentinerea unei calitatati a picturii pentru ca nu mai esti stresat sa produci multe picturi sa vinzi. Faci una buna la o luna, doua si faci bani din printuri, chit ca lucrarea originala nu se vinde.
Cea mai misto lucrare
Foarte grea intrebarea, sunt vreo 4 preferate, insa o sa zic de Crystallization of the Selfish Gene, pentru ca este o lucrare din 2013 si o consider o lucrare de inceput; cu toate astea, ca tehnica de realizare si concept o bag la acelasi nivel cu cele mai recente lucrari.
Promovare
Cea mai buna promovare este online, dupa cum ziceam mai devreme. Mai buna ca expozitiile pe care le vad cateva sute de oameni. Pe net te vad mii sau zeci de mii.
In momentul de fata, Instagramul este cea mai buna unealta. Mai folosesc pagina de artist de pe Facebook, site-ul personal, Patreon, Behance, deviantart, buzzart si altele care nu merita mentionate.
Recent am incercat aceasta pagina Patreon. E o metoda buna de a primi ajutor financiar de la fani, in schimbul unor recompense, in cazul meu printuri si fotografii si filmari din timpul lucrului (timelapse). Practic acolo vand printuri si alte mici rewarduri in rate. Imi propun pe viitor sa fac ceva tutoriale pentru a oferi ceva mai mult.
La ce lucrezi acum si care-s planurile de viitor?
Asta e lucrarea pe care am finalizat-o astazi. Este ultima din seria Human Extension.
Maine incep sa lucrez la o panza mica pentru o expozitie de grup din Los Angeles, la Corey Helford. Sunt foarte entuziasmat pentru ca este prima mea expozitie din afara tarii si asta la o galerie foarte importanta de arta contemporana. Invitatia a venit chiar de ziua mea, ca sa vezi...
Planuri, sa continui sa pictez toata ziua. Probabil o sa incep, imediat dupa expozitia Human Extension, sa lucrez la urmatorul proiect. Am doua variante la care ma gandesc dar tind catre conceptul pe care l-am numit „Entropy”. Se leaga de miscarea energiei si transformarea ei si cum viata este un acou al acestui proces. Practic orice organism viu mimeaza ce se intampla la nivez cosmic cu energia, insa extrem de accelerat. Pentru acest concept voi inventa mici universuri cu elemente organice combinate cu ceva elemente mecanice (aseamanator cu descrierile din Solaris de Lem Stanislaw, care a fost si una din inspiratii pentru conceptul asta).
Vreau sa pun pe picioare vanzarea printurilor si site-ul Patreon. Momentan sunt la inceput ambele. Prin combinatia asta imi doresc sa am un venit constant fara sa existe stresul vanzarii lucrarilor originale.