Dupa un drum de 17 ani pe plaiurile publicităţii autohtone, prin agenţii mai mari (Ogilvy, Lowe) şi mai mici, în 2016, Vasile Alboiu s-a oprit, puţin, pentru un proiect personal: un scurt metraj stop motion.
Şi-a limpezit gândurile, a analizat harta şi, cum nu a câştigat la Loto între timp, s-a hotărât să se întoarcă la muncă. Dar în altă zonă. Acum e Creative Director la ProTV.
Schimbarea pare bruscă, dar nu e. Vasile a produs, acum mai mult timp, un serial tv, un mediu-metraj de comedie şi a regizat mai multe videoclipuri. Ne povesteşte ce face un Creative Director în televiziune, care au fost schimbările şi surprizele de la noul job, cu ce apucături a rămas din publicitate şi cum au încăput opt oameni într-un Trabant.
Începuturile în publicitate
Primul proiect “publicitar” l-am făcut prin ’98 sau ’99 şi a fost un eveniment BTL – Scop at work (sper să fi reţinut bine numele).
Lucram pe-atunci cu câţiva prieteni la o mică firmă de advertising deţinută de trei dintre ei. Cu toţii eram şapte sau opt. Lucram mult noaptea, mâncam pizzaşi apoi ne ţineam de burtă. Jucam Starcraft în reţea şi Quake Arena.
Întotdeauna îmi aduc aminte cu mare bucurie de zilele în care fiecare oră la “birou” era mai de grabă o ieşire cu prietenii. Când am montat expoziţia Scop am stat cu toţii până la 2-3 noaptea la Romexpo după care am plecat, toţi opt... într-un singur Trabant. Şi acum mă întreb cum am încăput. Părea un fel de număr de circ cu clovni. Ţin minte că am oprit la stop lângă Arcul de Triumf şi lângă noi a venit un autobuz care probabil se retrăgea la depou. Şi-acum văd privirea uimită a şoferului când a realizat câţi suntem în Trabant.
Din agenţie, la TV
A fost un context destul de… atipic. Iniţial, pe la jumătatea lui 2016, mi-am luat câteva luni libere să mă ocup de un proiect personal – un scurt metraj stop-motion. Estimarea iniţială s-a dovedit puţin fantezistă, aşa că a trebuit să mai amân proiectul.
Din păcate însă, între timp n-am câştigat la Loto şi a trebuit să mă intorc la treabă. Cred că m-aş fi întors oricum pentru că începusem să mă plictisesc uşor.
Am discutat mai multe variante printre care şi cea de la ProTV. Recunosc, aşa cum le-am zis şi în discuţiile de angajare actualilor colegi de la Pro, că pentru mine un punct în alegerea făcută a fost curiozitatea.
Evident că nu e singurul şi nici cel mai important. Ma consider o persoană foarte curioasă şi dornică să învăţ, aşa că varianta cu televiziunea a venit foarte bine în întâmpinarea dorinţelor mele. Nu e prima mea experienţă în televiziune. Acum mulţi ani am produs un serial tv, un mediu-metraj de comedie şi am regizat mai multe videoclipuri.
Cu ce se ocupă un Creative Director în televiziune
O parte din job-ul meu seamănă cu cel din agenţie. În continuare trebuie să coordonez departamentul de creaţie. Sunt însă şi multe schimbări.
Se păstrează specializările de art si copy din advertising însă m-am bucurat că pot să lucrez şi cu graficieni, modelatori 3D, producători de promo, producători de sunet, oameni care colorizează şi se ocupă de finishing pentru promo.
Sunt o mulţime de oameni talentaţi în televiziune de la care pot învăţa şi fiecare zi e interesantă cel puţin din punctul ăsta de vedere.
Cred că cea mai mare schimbare e legată de numărul şi complexitatea producţiilor video. În agenţie filmam unul sau două spoturi pe lună. Aici, la ProTV, filmăm unul pe săptămâna cel puţin.
Fiecare producţie e diferită şi presupune o altă perspectivă. O altă schimbare majoră o reprezintă lucrul cu graficienii (job-ul lor e total diferit faţă de agenţie – se ocupă în primul rând cu compositing-ul video şi grafică) şi producătorii de promo.
Modalitatea de lucru în privinţa asta e nouă pentru mine şi a trebuit să mă adaptez. Am crezut că deadline-urile sunt stranse in publicitate. Aici am aflat că se poate şi mai strâns :).
Ce te-a surprins la noul job
În primul rând oamenii. Sunt foarte talentaţi şi buni în ceea ce fac. Pun foarte mult suflet în job-ul de zi cu zi. Mulţi au crescut cu ProTV şi le curge sânge combinat cu imagini prin vene.
M-a suprins dedicarea lor şi cum reuşesc aproape peste noapte să facă o mulţime de producţii foarte bune. ProTV a fost şi este o familie. Uneori poate e disfuncţională, se mai supără, se contrează însă la final, cred că nu uită cine sunt cu adevărat – televiziunea numărul 1 din România.
Învăţături din publicitate
Întotdeauna mi-a plăcut libertatea de gândire din advertising. Am crezut şi cred în continuare că poveştile bune sunt cele care vând şi nu neapărat mulţi bani băgaţi în execuţii spectaculoase.
Conceptul e cel care generează “linia roşie” pe întregul parcurs al fiecărei campanii şi aduce coerenţă fiecărui material în parte.
Din advertising am învăţat să fiu mai structurat şi să planific bine lucrurile înainte de a mă apuca de treabă. Însă poate cel mai important lucru cu care am plecat din publicitate a fost existenţa unui scop măsurabil.
Nu comunicăm de dragul comunicării şi al imaginilor frumoase ci facem toate astea cu un scop în ultimă instanţă măsurabil şi care se traduce într-un beneficiu palpabil pentru client.
Apucături de agenţie
Am plecat cu “brieful”, pozitivism, orice se poate face dacă ai oameni cu care să lucrezi, structurare, kpi, creativitate, libertate, muncă, încredere în oameni, dorinţă de foarte bine, lucru bine făcut, respect pentru banii clientului, plăcere pentru ce fac, puţin orgoliu, multă experienţă, dorinţa continuă de a învăţa.
Cele mai mari schimbări din industrie
O să vorbesc despre cea mai mare schimbare din punctul meu de vedere – BUGETUL PENTRU SPOTURI.
Am asistat de-a lungul anilor petrecuţi în advertising la înjumătăţirea şi chiar uneori scăderea la un sfert a bugetelor destinate spoturilor.
Am filmat acum mai bine de zece ani spoturi cu 5 zero-uri, după care totul s-a redus la jumătate ca mai apoi să fac aceleaşi spoturi cu un sfert din bugetul vechi.
Sigur ca tehnologia a ajutat destul de mult la schimbarea asta – se filmează aproape exclusiv digital, se compozitează pe staţii de lucru de zece ori mai ieftine, se monteză mai uşor etc.
Am vazut de curând – ca piesă de muzeu – o staţie grafică de acum 10 ani. E ca un dulap imens negru. A costat o mulţime de bani cu siguranţă.
Peste acest avânt tehnologic s-a suprapus criza financiară şi tot mix-ul ăsta a dus la scăderea considerabilă a bugetelor destinate producţiei de spoturi publicitare.
De partea cealaltă agenţiile s-au adaptat şi au început să caute alt fel de soluţii, mai accesibile şi uneori mai creative. Unii clienţi au căutat alte medii de comunicare. La final însă, cred că schimbarea asta a fost deopotrivă bună şi... rea.