Andrelele care impletesc viitoare mai bune. Ioana Sandescu despre Project Oi

Andrelele care impletesc viitoare mai bune. Ioana Sandescu despre Project Oi

Claudia Pedersen si Ioana Sandescu lucrau impreuna in proiecte de advocacy si prevenirea traficului de persoane. Interactionand cu diverse situatii si femeile din categorii vulnerabile, si-au dat seama ca, dincolo de proiecte educative, e nevoie si de solutii concrete care sa ajute femeile in cauza sa se tina singure pe picioare - adica bani cu care sa-si faca o viata mai buna.

Asa au lansat Project Oi, parte din eLiberare (ONG care lupta impotriva traficului de persoane). Scopul e sa faca legatura intre intreprinderile sociale din tara si public. Practic, ele creeaza cererea de care e nevoie pentru ca femeile, victime sau din categorii vulnerabile, inscrise in aceste intreprinderi, sa aiba ce munci pentru a trai mai bine.

Intalnirile numite #SezatoareaUrbana sunt principala sursa de finantare a proiectului. Oamenii vin, croseteaza/impletesc fulare, bentite sau decoratiuni, stau de vorba pe teme concrete si doneaza. Produsele impletite se vand la targuri. In curand, si pe site, la care lucreaza cu Henfruit. Mai multe detalii, ne da chiar Ioana Sandescu, una dintre initiatoarele proiectului.

 

Echipa si formarea ei

Project Oi a inceput cu noi: Claudia Pedersen si Ioana Sandescu, insa foarte rapid ne-am dat seama ca treaba nu va functiona fara oameni de bine cu o inima mare.

Desi nu avem nici un angajat oficial, Project Oi este o echipa de creatie si comunicare (toti voluntari, unii care s-au voluntariat si altii pe care i-am voluntariat noi, ca, deh, asa e in familie...), este fiecare participant de la #SezatoareaUrbana care doneaza pentru proiect, este fotograful voluntar care surprinde momentele - uneori tensionate si incrancenate - de numarat ochiuri, este designerul roman/danez/sau de orice alta natie care vrea sa ne ajute cu un produs, este omul cu numerele care traduce visele noastre in spreadsheet-uri... Cred ca ati prins ideea :)

 

 

Primii pasi de la care a pornit totul

Project Oi s-a nascut ca un raspuns la provocarile pe care le-am intalnit in munca noastra de zi cu zi, in partea de advocacy si prevenirea traficului de persoane. Lucrand cu diferite categorii vulnerabile in proiectele educative si de dezvoltare comunitara, amandoua am simtit ca este nevoie de oportunitati reale care sa produca venituri si sa reduca vulnerabilitatile in randul celor cu care lucram. Incercand sa gasim solutii la aceasta nevoie, ne-am dat seama ca exista intreprinderi sociale care lucreaza in comunitati defavorizate, insa nu toate au acces la prototipuri de design sau la piete de desfacere.

Project Oi doreste sa creeze un spatiu de intalnire intre aceste proiecte sociale existente si publicul larg care este din ce in ce mai interesat in achizitionarea de produse responsabile. Astfel, incercam sa asiguram o forma sigura de venit femeilor aflate in situatii de vulnerabilitate, cum ar fi supravietuitoarele de trafic uman, tinere mame, femei pensionate etc.

 

Modul de lucru

Proiectul in sine a inceput in vara cu o parte de documentare: am fost in satele sasesti din Transilvania pentru a ne intalni cu femei care lucreaza cu croseta si andreaua, apoi am inceput partea de planning in cadrul unui program in care eram amandoua, Aspen Young Leaders.

Sezatorile despre care vom vorbi mai jos au debutat in octombrie, iar primele produse le-am expus in decembrie la Made in RO.

Colaboratori am avut de la designeri scandinavi si romani, la fotografi, la significant others construind decoratii si asigurand transport, la mame care ne incurajau si tricotau in acelasi timp. Si procesul este abia la inceput...

 

Finantarea

Project Oi e finantat 100% din donatii, iar #SezatoareaUrbana este principala formula prin care le adunam. Oamenii participa la aceste ateliere de creatie si sprijina proiectul cu o donatie care acopera costul materialelor si al evenimentului, plus o suma care merge spre costurile noastre de productie.

 

 

Posibilii parteneri

Discutiile au fost informale si nu am vrea sa anuntam ceva oficial, dar putem sa va spunem ca, daca totul merge bine, ne veti putea gasi la diverse buticuri in Bucuresti care sunt deja consacrate pe design responsabil. Pana atunci, ne vom tot vedea la targuri si, in curand, pe un online store.

 

Beneficiarele proiectului si comunicarea cu ele

Din pacate, Romania continua sa fie una din principalele tari sursa pentru victimele traficului de persoane, majoritatea femei si copii. Din acest motiv, ne concentram pe supravietuitoarele traficului de persoane, insa pe viitor ne gandim la includerea altor astfel de categorii sociale, precum tinere care ies din sistemul social de stat, femei care ies din situatii de violenta domestica, mame singure sau pensionare. Beneficiare exista foarte multe, insa e important sa gasim cea mai buna formula in care sa putem oferi ajutor.

Ideea este aceea de a crea intreprinderi sociale in cadrul carora se produc obiecte de design de produs si design functional. Aici, lucram cu diverse organizatii care au si un proiect de economie sociala si ale caror servicii vor fi contractate pentru crearea colectiilor Project Oi. Scopul acestei componente este acela de reintegrare a acestor femei si de a le asigura un venit care sa le confere independeta financiara de care aveau nevoie cand au cazut victime.

 

Produsele si productia

Produsele pe care le-am facut pana acum au fost fie sezoniere (fulare si bentite), fie de design functional (cosuri de depozitare, covoare sau prosoape din bumbac si bambus).

 

Materialele pe care le folosim variaza de la lana, la bumbac reciclabil. Aici intervine creativitatea noastra, dar si parteneriatele cu designeri care ne propun produse.

 

 

Distributia

Pana acum produsele au fost disponibile la targuri sau prin comanda, insa urmeaza odata cu lansarea noii colectii in toamna 2017 sa le comercializam si in diferite buticuri, dar si online.

 

Branding si identitate vizuala

Logo-ul este creatia celor de la MINIM creative lab, la fel si conceptul de poster.

 

Lucram acum la site cu Henfruit si tot ei ne ajuta si pe partea de comunicare, iar conceptul si partea de event planning e al nostru personal - in-house, cum s-ar zice. 

 

Directia de comunicare

Project Oi este un proiect eLiberare, iar comunicarea pe partea de awareness o vom face preluand acelasi stil: de la infografice cu statistici, la chestiuni specifice de follow-up pentru oamenii care vor sa faca mai mult.

Credem ca e important ca oamenii sa inteleaga ca exista aceasta problema, sa stie cum sa se fereasca, insa si sa realizeze ca ei sunt parte din solutie, asa ca noi putem mingea inapoi la ei in teren prin invitatiile la implicare.

 

 

Pregatirea site-ului

Henfruit ne ajuta si avem si un designer in-house care e super talentata si entuziasmata de proiect.

Spatiul o sa aiba si un modul de eLearning, domeniul Claudiei, asa ca pregatiti-va de tutoriale pe croseta si andrea. De asemenea, lucram la magazin, asa ca pregatiti si portofelele...

 

Sezatoarea urbana – concept si scop

#SezatoareaUrbana este o intalnire a tuturor celor care au ceva de povestit... in timp ce tricoteaza sau croseteaza. Aceste evenimente cu rol de strangere de fonduri se intampla o data pe luna, momentan in Bucuresti, si au un format de atelier creativ in care participantii invata sa creeze un anumit obiect, fie din croseta sau andrele.

Ca la orice sezatoare, exista si o componenta de poveste, in care discutam despre diferite teme. Incercam mult sa cladim pe ideea de comunitate, in care oamenii sa poata sa gaseasca un spatiu sigur in care sa isi exprime opiniile sau sa isi dezvolte cunostintele.

De asemenea, credem mult in puterea de relaxare pe care o aduce tricotatul si crosetatul, asa ca acest timp poate fi si un tutorial pentru cum sa ne canalizam energiile intr-o singura directie, in timp ce cream ceva cu propriile maini.

 

#SezatoareaUrbana este construita in jurul unei teme. Primele patru editii au abordat subiecte variate de la cum ne masuram viata, la decoratii cu plante, lactatie sau cadouri responsabile. Am tricotat bentite, botosei, sau fulare pe incheietura mainii, si ne-am testat creativitatea si cu crosetatul de obiecte functionale, cum ar fi cosurile din bumbac reciclat.

Cine vine la sezatoare, trebuie sa se astepte la cateva ore de creativitate si discutii interesante, facilitate de un invitat. Frumusetea este ca fiecare participant contribuie cu ceva, astfel incat fiecare eveniment e unic, iar la final nu plecam doar cu un produs bine realizat, ci si cu experiente care ne imbogatesc.

Incercam sa le facem o data pe luna, iar luna asta mergem la Policy Center for Roma and Minorities. Si asteptam sa va vedem acolo, pentru ca oricine vrea sa invete ceva si sa povesteasca alaturi de noi, e bine venit!

 

 

Planuri de 2017

Sa cucerim lumea... de fapt, nu! Sa o facem mai buna pentru toti... dar daca ne intrebi specific de Project Oi, e simplu, multe sezatori, site, colectie noua, cat mai multe femei implicate si cat mai multi parteneri pe toate domeniile. Simplu, nu?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related