Beaglecat: agentie ieseana de inbound, fara Beagle si fara pisica

Beaglecat: agentie ieseana de inbound, fara Beagle si fara pisica

Din categoria agentiilor la inceput de drum, o avem pe Beaglecat din Iasi, specializata pe inbound marketing pentru companii din zona tech. Fondata in 2014 de Georgiana Ghiciuc, fosta profesoara la Facultatea de Filosofie din Iasi, cu studii de licenta la Comunicare si PR in Iasi, master in Paris si doctorat in comunicare politica, tot din Iasi.

Ca antreprenor, a inceput cu o tipografie de personalizat ambalaje. Dupa un timp, din cauza preturilor mai mici de pe piata, a dat faliment. Evident, avea de gand sa o inchida. Insa dupa ce a inceput sa publice continut optimizat SEO pentru site-ul tipografiei, clientii au inceput sa sune. De acolo, a mai fost doar un pas pana sa inceapa work-ul de freelancer pe nisa marketingului de continut. 

Odata cu un proiect pentru o firma de mobile app development din Iasi, freelancingul s-a transformat intr-o agentie de doi. Si tot asa, pana cand s-a format o echipa de 7 cu numele de Beaglecat.

In prezent, ca intr-un fel de House of Lies in viata reala, Beaglecat zboara frecvent in Austria, Germania, Elvetia si State pentru intrevederi business, iar balanta de clienti inclina catre cei internationali (in proportie de peste 90%). Printre directiile de dezvoltare se afla si un potential merge cu o agentie de inbound din Texas. 

 

Georgiana, fondator

Am inceput ca freelancer, la final de 2013, cu un proiect de creat content pentru o firma de hardware din Austria. A fost ingrozitor de greu, pentru cineva cu formatie de umanist. Dar a mers pana la urma si mi-am dat seama ca e ceva de exploatat acolo - sunt multe firme care fac bine ceea ce fac, dar nu au competente in a scrie despre ceea ce fac, despre procesele lor, despre acel value proposition care ii diferentiaza. 

Ca studii, am terminat, ca sefa de promotie, Comunicare si PR in Iasi, in 2008. Au urmat masteratul in comunicare europeana si lobby la Institutul Catolic din Paris si un post de asistent la departamentul de lobby al Sanofi Aventis din Paris.

Apoi, din 2010, doctoratul in comunicare politica la universitatea Al. I. Cuza din Iasi si 4 ani de predare la catedra de Comunicare a Facultatii de Filosofie. Experienta din Paris m-a ajutat sa imi dau seama ca nu e de mine corporatia, iar cea de la Universitate ar fi putut fi durabila, daca as fi avut acces la un post permanent mai devreme. Altfel, simteam ca stagnez si singura motivatie pe care o mai aveam venea din interactiunea cu studentii. Care e, intotdeauna, WOW. Dar mai trebuia sa si traiesc, asa ca am eliminat universitatea din ecuatie.

Din universitate am plecat a doua zi dupa ce mi-am sustinut teza de doctorat si am intemeiat Giraffic, o tipografie micuta, axata pe personalizat ambalaj de hartie. Giraffic a dat faliment. E greu sa faci fata concurentei care oferteaza sub preturile de productie. Dar si falimentul a fost util. M-a ajutat sa decopar pasiunea pentru content marketing si asa am ajuns la ce spuneam mai sus - freelancing.

Partea cea mai amuzanta dupa ce am decis sa inchid Giraffic este ca, imediat ce am inceput sa creez continut optimizat pentru motoarele de cautare, au inceput sa sune clientii. Cumva, asa am inteles ca e de explorat marketingul de continut, ca da rezultat cu adevarat. Asta se intampla prin 2013. Intre timp, nu m-am mai ocupat decat de Beaglecat.

Momentan, ma concentrez pe un alt startup (Ilinca, 7 luni) si pe acreditarea de coach individual.

 

Pe calea antreprenoriatului: de ce?

De ce nu?! Exista mult potential in mediul din Iasi - ma refer aici la talent care poate fi valorificat in industriile creative. E greu insa cu formarea in marketing de continut. Daca nu esti autodidact in zona asta, nu prea ai sanse sa intelegi ceva. La facultatile de profil inca se studiaza din cartile de PR din '68. Noroc cu internetul.

In afara de asta, e singura modalitate (sau asa cred eu, cel putin) prin care pot creste o comunitate de oameni pasionati de marketing, talentati, sufletisti si carora sa le placa sa vina la birou in fiecare zi. E destul de zen la noi in birou. De asta am si lucrat eu personal pana in luna a noua de sarcina si am reluat serviciul din luna a treia a copilului.

Nu simtim ca mergem la serviciu, ci undeva unde ne place sa stam impreuna. Suntem foarte asemanatori si totusi diferiti. Apropos de ideea de agentie, eu simt ca am plecat din directia cealalta. Sa creez un loc unde sa ne simtim bine unii cu ceilalti si mai vedem noi dupa cum il denumim. Intamplator, s-a format o agentie (ca sa intelegi si mai bine ce vreau sa spun, prietena mea cea mai buna lucreaza alaturi de mine, la Beaglecat, de aproape 3 ani. Cu Corina, managerul nostru de proiect, m-am inteles din priviri si am stiut ca ne va fi partener de cursa lunga inca de la inceput. E un ceva, asa, misterios intre noi).

 

Numele

Toata lumea ma intreaba :)) nu e nimic altceva decat o pasiune pentru Beagle si o afinitate puternica cu pisicile. Puse impreuna de prietena mea specialista in naming. Eu inca astept ziua in care sa avem la birou o pisica. Sau un caine, dar nu neaparat un beagle.

 

Evolutia portofoliului de servicii

Am pornit singura, dupa care a venit prima colega in momentul in care am inceput sa lucram pentru o firma de mobile app development din Iasi (cu care am incetat colaborarea dupa 3 ani, abia anul acesta). Apoi inca o colega, inca un coleg si tot asa. Acum suntem 7: 1 manager de proiect, 2 content creators, 1 social media manager, 1 developer si un content strategist.

Incepem sa ne cautam si web designer, dar si SEO specialist. Pana acum, am avut colaboratori externi pe partea aceasta.

 

Primul proiect si evolutia de acolo

Primul proiect a venit destul de usor - prin intermediul unei firme prietene (cea pentru care am lucrat timp de 3 ani). A fost ca un test, o incercare de a scrie cateva articole, dupa care ne-am propus sa testam si social media si paid ads si, incet-incet, am crescut la o paleta mai larga de servicii.

Tot atunci, m-am hotarat sa incerc sa vand si in afara. Cumva, in mediul local, in 2014, ar fi fost greu de explicat ce inseamna sa creezi continut optimizat pentru motoarele de cautare. Asa ca, de atunci, mergem frecvent in Austria, Germania, Elvetia, mai nou si in Statele Unite. Stabilim intalniri cu antrepenorii de acolo si le explicam cum ii putem ajuta. Asta ne permite sa ne pastram serviciile la un nivel ridicat de profesionalism si sa facturam pentru ele o suma care sa justifice efortul.

Evolutia cea mai semnificativa, insa, s-a produs atunci cand ne-am hotarat sa facem marketing de tip inbound - dupa sistemul Hubspot. Ne-am pus tot site-ul pe Hubspot timp de un an in 2014 in mai, desi a insemnat un efort major financiar.

Practic, ne dadeam 50% din venituri pe o platforma pe care la acel moment nici nu o intelegeam. Intre timp, am invatat sa exploatam beneficiile sistemului acesta integrat si reusim sa generam lead-uri semnificative pentru clientii nostri, in cadrul unor campanii punctuale.

 

Cel mai complex proiect 

Cel mai complex proiect ramane unul pe care il derulam pentru un client din Texas. E vorba despre o aplicatie in care poti crea si gestiona calendare prin care sa ai acces la cele mai noi evenimente din domenii care te pasioneaza.

Cu ei am pornit pe o filiera putin legata de marketing - i-am ajutat sa creeze cat mai multe calendare pentru echipe sportive, pentru evenimente de tip Drag Con. Am si lucrat, alaturi de developerul nostru, la un plugin care sa automatizeze munca celui care creeaza calendare manual. Asa le-am capatat increderea si, momentan, derulam campanii de marketing integrate, prin care generam leaduri (calendare create de utilizatori externi), in mod constant.

 

Cele mai mari dificultati

Ca in orice firma mica, lucrurile pot degenera foarte repede in lipsa unui pipeline stabil de proiecte. Asa ca ce ne-am propus anul acesta este sa ne concentram eforturile pe vanzari cam 50% din timp. Astfel, ne vom putea creste echipa intr-un ritm mai alert decat pana acum.

Un alt challenge este al livrarii efective. Ca sa poti livra continut, social media, campanie integrata si sa ai si account management facut corespunzator, e nevoie de 3 oameni, fiecare alocat pe proiect in proportie de 60%. Asadar, ca sa ne scalam afacerea, e mult mai greu decat in cazul in care am vinde un produs de natura tehnica. Mai multe proiecte necesita mai multi oameni. Iar o echipa mare necesita proiecte care sa vina constant. Un cerc vicios pe care reusim sa il rupem cu mari eforturi.

O alta dificultate este aceea a know-how-ului redus din domeniu. E clar ca, daca ai o agentie de inbound in Berlin, ai acces la oameni cu experienta variata, din domenii variate. In Iasi lucrurile stau foarte diferit, asa ca ne-am propus sa ne crestem singuri specialistii, punand accent pe learning, de la un trimestru la altul.

 

Specializarea pe zona tech

Cand am inceput, mi s-a parut ca exista o nisa reala in piata - continut pentru startup-urile tehnice aflate la inceput de drum, care nu prea au abilitati de a scrie despre ceea ce fac. Din pacate, laolalta cu abilitatile, le lipsesc si banii efectivi pentru un demers de marketing coerent, care sa acopere si reclama platita (Facebook, Twitter, LinkedIn ads), fara de care, in ziua de azi, cu noii algoritmi ai retelelor sociale, nu mai faci mare lucru.

Asa ca, in acest moment, ne-am hotarat sa abordam startup-uri care sa aiba deja ceva tractiune (altfel spus, sa fie cam in anul 3-4 de existenta), o directie radical diferita - companii mai mari, de manufactura, minerit, constructii (din mediul international), care sa detina potential financiar si care sa aiba realmente nevoie de noi pentru a se pozitiona intre competitori.

 

Clienti nationali vs. internationali: proportia

Momentan, in Iasi nu mai lucram decat cu cei de la CodeCamp. E primul an in care au decis sa faca promovare de tip profesionist si ne onoreaza ca ne-au ales pe noi pentru asta. National, nu mai avem niciun client. Deci e preponderent international - peste 90%.

 

Promovarea la nivel de agentie

Stii zicala cu "cizmarul nu are pantofi"? Ni se aplica perfect :)) Nu a fost o prioritate pana in acest an, dar din martie atacam serios pe frontul de marketing. Practic, reincepem sa folosim Hubspot, de aceasta data pentru noi.

In acelasi timp, ma surprinde placut de fiecare data cand dau un anunt de recrutare faptul ca aplica foarte multi oameni talentati pentru un job la noi. Asta ma face sa cred ca, tacand si facand, cum s-ar spune, am facut mai mult de 100 ori decat daca am fi alocat buget constant in directia asta. Mai nou, avem si un tool foarte fain de employee onboarding (Fluent), cu care sper sa obtin o inductie mai lina a noilor veniti, dar si o acumulare mai rapida si mai de durata a know-how-ului de specialitate.

 

Cifra de afaceri: evolutie

Ne-a crescut destul de mult din 2014 pana acum. Am plecat de undeva de la 15.000 de euro in primul an, pentru a incheia 2016 cu 90.000 euro cifra de afaceri. Ma astept la 150.000 anul viitor, daca planurile merg conform asteptarilor.

 

Piata de comunicare din Iasi - din prisma content marketing-ului

In Iasi mi se pare ca de-abia acum se intrevede, slabut, o urma de interes pentru content marketing. Ma refer la deschiderea firmelor locale inspre a aplica procesele de marketing de continut (cu bugetele aferente) pe afacerile lor.

Pana acum am trimis proposals (cred ca peste 20) unor firme locale, cu dare de mana, care ar fi putut fara probleme sa inceapa sa faca marketing digital, dar fara succes. Ma lovesc constant de replici de genul “Vai, cum, 500 de euro pe luna buget pentru Facebook Ads? Dar e enorm. Si 2.000 de euro pe luna retainer pentru serviciile voastre? Dar eu cu banii astia recrutez 2 oameni si 3 stagiari si fac totul mult mai bine decat ati putea voi vreodata.”

Mi se pare foarte interesant, pe de o parte, cum ar putea clientul respectiv sa faca cu banii astia ceea ce noi facem cu 6 roluri diferite. Dar si mai amuzant mi se pare ca intalnesc oameni de afaceri care vor sa lanseze produse cu care sa dea lovitura (cu targete de milioane de euro vanzari) investind 500 de euro pe luna in marketing.

 

Directiile de dezvoltare 

Viitorul arata incredibil in momentul asta. Surpriza colosala a venit acum vreo 3-4 luni, cand ne-a abordat o agentie de inbound din Texas si ne-a cerut sa fim punctul lor de legatura cu Europa.

Peste cateva luni, vom face un merger cu ei si vom fi o particica din ceva care are deja vechime si notorietate internationala. Ma astept la proiecte de alt calibru, dar si la cresterea exponentiala a calitatii serviciilor. Sincer, e mult mai mult decat as fi putut spera. Suntem cu totii mega entuziasti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related