Mura, adică Ana Fornoga, ilustrează ca freelancer. Agenții și reviste îi cer ajutorul

Mura, adică Ana Fornoga, ilustrează ca freelancer. Agenții și reviste îi cer ajutorul

Una din căile cel puțin fezabile de a descoperi fericirea, nicidecum singura, este să încerci să muncești ce-ți place, nu doar ce trebuie. Și nu e niciodată prea târziu. Găsim exemple în fiecare zi, atâta vreme cât avem ochi să le vedem.

Ana Fornoga este freelancer și face ilustrație de un an de zile. Sub numele de scenă Mura. Dintre colaborările sale recente amintim câteva pe brief: Printoteca, un atelier de print creativ, care pune ilustrațiile Anei pe tricouri, Scena9, care o solicită pentru infografice, dar și CAP, care au solicitat-o pentru un proiect la care Regina Maria era clientul. 

Putem presupune că Ana are destule puncte forte, dar la vulnerabilități nu e nevoie să speculăm, că ne spune chiar ea: ”punctul meu slab este cu siguranță Netflix-ul”

 

De la început

Hello, numele meu este Ana Fornoga, am terminat Facultatea de Arhitectură Ion Mincu, în București. Fac ilustrație de un an și un pic, de când sunt și freelancer. În timpul facultății am lucrat pentru o vreme într-un mic studio, ca graphic designer, alături de oameni tare simpatici și unde am învățat o grămadă de chestii mișto care mă ajută tare mult acum.

Dorința de a desena a venit din dragul de a face lucruri doar pentru mine, de a mă întoarce la o pasiune mai veche de care uitasem.

 

Primele măzgălituri

Dragostea pentru desen am descoperit-o în copilărie, când îmi făcea o plăcere enormă să măzgălesc pereții casei bunicii mele. Pasiunea s-a întețit când am descoperit cărțile de povești ilustrate și eram prea mare ca să mai măzgălesc pereții, așa că m-am adaptat cu foaia și creionul.

De atunci, desenul a fost relativ o constantă în viața mea, până când am intrat la facultate și de acolo am trecut la digital. De-abia după 7 ani mi s-a făcut dor de a desena, așa că m-am reapucat, foarte timid, de a desena căsuțe (pentru că atât știam, după atâția ani de arhitectură).

Încet, încet, am redeschis cărțile din copilărie care mă captivau atunci și am regăsit aceeași bucurie și inspirație de a desena. Cartea cea mai dragă este o ediție veche a poveștilor de Frații Grimm, ilustrată de Angi Petrescu-Tipărescu.

 

Prima lucrare

Prima lucrare oficială, ca Mura, a venit din partea unui prieten fotograf, Dorel. Se apropia ziua prietenei lui și știa că urmează să fac shift-ul spre ilustrație așa că a zis să-mi dea de lucru și m-a rugat să îi fac portretul prietenei lui.

Mi-a povestit despre ea, despre ce îi place, ce hobby-uri are, ce culori îi plac. Îmi place să aflu cât mai multe despre oamenii cu care lucrez, rezultatul este cu atât mai personal și mai deosebit. A fost una dintre cele mai frumoase colaborari pe care le-am avut iar proiectul imi este în continuare unul dintre cele mai dragi.

 

Cât hobby, cât job?

Îmi este destul de greu să delimitez, având în vedere că job-ul meu a pornit din hobby-ul meu. Reușesc să mă pierd tot timpul în ceea ce fac, când ilustrez. Cred că partea de ilustrat a rămas în continuare pasiunea mea și nu o percep ca pe un job adevărat.

În schimb, mail-urile, promovarea, întâlnirile cu clienții, acestea fac parte din job. Sunt în general lucrurile care mă consumă mai tare, care necesită planificare și nu îmi permit să mă relaxez prea tare în timp ce le fac.

 

Temele și stilul abordate

Stilul s-a conturat de-a lungul timpului și încă se conturează. Cred că este într-o permanentă schimbare. În principiu, sunt atrasă de forme simple pe care îmi place să le umplu cu multe detalii micuțe.

A contribuit și Ramona, de la Colorhood, când a ales câteva lucrări mai vechi dintre ale mele pe care le-am refăcut și le-am adăugat în galerie. Nu m-aș fi gândit să dezvolt ideea aceasta de ilustrație compusă din multe elemente micuțe puse laolaltă, dacă nu ar fi fost ea.

Legat de teme, mă inspiră natura, în principiu, dar mai ales animalele sălbatice și florile. În rest, găsesc inspirație în experințele sau visele mele. Ilustrez cu drag lucrurile care îmi plac, cum ar fi cafeaua, ceaiul, ghivecele de flori, vase de bucătărie, căni, ceainice, pisici și câini.

Pentru o perioadă, am încercat și invers, să ilustrez ceea ce nu îmi place sau mă sperie: molii, cranii, moarte, singurătate, dubioșenii. Am fost impresionată să descopăr câtă inspirație este on the dark side și ce potențial are.

 

Apropo, inspirația

Inspirația vine și de la mine și de la artiștii mai mari și mai talentați pe care îi urmăresc dar cel mai des vine de la persoanele din jurul meu. În mare parte, de la Sorin (Bine Scris) care mă susține și mă inspiră la fiecare pas. El m-a inspirat să fac cel mai mare pas, cel spre ilustrație.

Apoi sunt prietenele mele, Ioana Hara, Ioana Șopov și Paula Rusu care mă uimesc cu ceea ce fac de fiecare dată și care mă inspiră și pe mine să fiu mai bună cu fiecare lucrare. O mare parte din inspirație a venit și de la Visual Playground și de la speakerii pe care i-am cunoscut în cadrul atelierelor.

Carson care m-a făcut să visez la povești ilustrate și Wendy care mi-a dat curaj să own up to my work. Și last but not least, inspirația vine și de la pisicile noastre despre care vorbesc cu fiecare ocazie.

 

Procesul

Timpul de lucru depinde de la o zi la alta. Încă nu am un program stabil și asta mă face de multe ori să fiu destul de haotică și la 8 seara să mă asez încântată la birou și să încep ""ziua de lucru".

Pe viitor mi-am propus un program ceva mai fix și ceva mai multă ordine în modul în care fac lucrurile. Nu am un tabiet anume, dar îmi place să am permanent o cană de cafea sau de ceai pe birou, în timp ce ilustrez. Bine... în jurul lui; am tendința să uit de mine și să încurc borcanele, la propriu. 

 

Provocări

Deocamdată sunt în domeniu de puțin timp și nu am o experiență foarte bogată la capitolul provocări, dar pentru mine este destul de intens să jonglez cu mail-urile, social media și promovarea, timpul de lucru și pauzele. Fiind freelancer, mă ocup singură de toate, ceea ce este și rewarding dar și overwhelming uneori. 

 

Clități, defecte

Îmi este destul de greu să mă gândesc la mine în funcție de puncte tari și slabe, dar aș putea să zic că o calitate este atenția la detalii. Punctul meu slab este cu siguranță Netflix-ul :)

 

Colaborări

Colaborarea cu Colorhood este una dintre cele mai frumoase, am câteva lucrări dintre ale mele la ei în galerie sub formă de art print. Tot cu Colorhood și cu Bine Scris am făcut un event simpatic la Expirat, unde am desenat cu cretă pe niște panouri speciale și am avut o expoziție micuță.

Alte colaborări frumoase mai sunt cu Printoteca, care trimit ilustrațiile mele în lume pe tricouri, cu ajutorul T-Shirt Van-ului. Am mai colaborat cu Scena9, pentru un infografic, am avut o colaborare recentă și foarte drăguță cu CAP, pentru Regina Maria, și urmează o colaborare cu Bumbagr, de care sunt super încântată.

În perioada aceasta lucrez cu Cristina Ciobanu, sunt în ucenicie la ea în atelier, mă învață să lucrez cu porțelanul și pregătim broșe pentru Mărțișor. 

 

Cum sună brief-urile?

Depinde de proiect, dar în general mă uimește de fiecare dată căldura cu care îmi scriu oamenii. De cele mai multe ori sună ca un mesaj de la un prieten :) Țin foarte mult la comunicarea dintre mine și client și sunt super încântată când descopăr că la capătul celalalt este o persoană care îmi scrie cu mare încredere și bucurie.

 

Promo

Eu mă promovez prin Facebook, Instagram și Behance. Cel mai des, primesc mesaje și propuneri de colaborări direct pe pagina de Facebook, este o metodă destul de rapidă de a lua legătura cu mine. 

 

3 artiști preferați

Liekeland, Yelena Bryksenkova și Maggie Chiang.

 

3 lucrări preferate de-ale tale

Inima cu flori, inima cu pești și inima cu inima mai mică. Toate inimile spun o poveste deosebită și sunt proiecte care m-au emoționat foarte tare când am lucrat la ele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related