De multe ori, cand spui "servicii romanesti" conotatiile si implicatiile nu sunt cele mai magulitoare pentru cei care le ofera. Dar daca adaugam un "tradionale" pe acolo, lucrurile se schimba. Si asa si trebuie. Serviciile (dar si produsele) puse la cale de romani n-ar trebui sa fie mai prejos decat ale altora.
Doua fete masterande, Cristina Panait si Violeta Stircu, au facut Scroll prin Folclor. Un site-agregator unde aduna cazari traditionale, restaurante asijderea, nume de mestesugari pe care sa-i vizitati negresit daca sunteti prin zona. Fetele ofera inclusiv obiecte facute de mainile lor, prin mestesug invatat de la bunici.
Cat priveste partea de business, cele doua fondatoare si-au amortizat investitia in primul rand cu ajutorul unui premiu. Au participat la un concurs care incuraja antreprenoriatul feminin. Caz rar de afacere mica si la inceput, Scroll prin Folclor este prezent pe tot internetul relevant: Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, chiar si Linkedin.
Scroll de la inceput
Ideea a pornit de la dorinta de a intemeia o agentie de turism focusata pe locurile traditionale din Romania. Pentru varsta pe care o aveam atunci ni s-a parut o provocare mult prea mare, asa ca am decis sa imbinam pasiunea noastra cu experienta profesionala.
Datorita faptului ca nu exista pana atunci o platforma care sa promoveze zonele faine din tara noastra care pun la loc de cinste valorile romanesti, am decis sa cream ceea ce astazi se numeste Scroll prin folclor. Nu am inteles atunci si probabil nu vom intelege niciodata de ce nu ne construim un brand de tara autentic astfel incat sa ne pozitionam in mintea turistilor ca un loc cu randuieli mostenite din batrani, mitic si mioritic deopotriva. Cam asta este ceea ce incercam sa facem noi, dar la nivelul pe care ni-l permitem.
Echipa
Am pornit la drum impreuna, asa cum suntem din copilarie, doua brailence simple cu drag de calatorit. Scroll prin folclor suntem noi, Cristina Panait si Violeta Stircu, Violeta Stircu si Cristina Panait, ordinea este neimportanta. Nu ne-am despartit nici la facultate, unde am studiat Marketingul in cadrul Universitatii din Bucuresti.
Momentan am dat Universitatea pe ASE si urmam cursurile programului de master, Marketing Online. Am trecut prin cateva joburi corporatiste, internshipuri adunate si perioada de voluntariat, iar acum, pe langa functiile de cofondatori indeplinim si alte roluri.
Amandoua realizam tot ceea ce este necesar pentru a ne indeplini activitatea. In cazul produselor din lana, spre exemplu, tricotam cu drag in timp ce ascultam cursuri de SEO, Adwords si multe altele. Site-ul a fost creat de noi, cu ajutorul a doi prieteni. Articolele le scriem fiecare, in functie de clientul cu care pastreaza legatura. In ceea ce priveste materialele de promovare, Violeta se ocupa de partea de vanzari si feedback, iar Cristina mestesugeste in cunoscutele programe de la Adobe.
Locurile promovate
Inainte de a ne lansa am contactat cativa clienti. Pe care nu i-am vizitat, deoarece era dificil pentru ei sa aiba incredere intr-un site pe care nu il puteau vedea. De ceva vreme, le vorbim cititorilor doar din experienta noastra personala si mergem la fiecare locatie in parte. Pe parcursul timpului am intalnit oameni cu care pastram si azi legatura si de care nu ai cum sa nu ti se faca dor.
Chiar acum ne-am dus cu gandul la Georgiana si Cosmin de la Pensiunea Cuibul de la Mare care te uimesc efectiv cu ospitalitatea lor sau la Doamna Magda de la Pensiunea La Marele Moft de care ne-am apropiat foarte mult. Rasfatate am fost si de Chef Sorin Petru Cucu de la Restaurantul Mahala cu diferite delicatese romanesti reinterpretate. De cand tricotam la caciulile noastre, parca altfel decurge discutia cu mestesugarii contemporani despre care scriem pe site.
Mare ne-a fost bucuria cand am primit raspuns de la Restaurantul La Conac din Iasi care a fost si prima locatie adaugata pe site.
Selectia
Selectia celor despre care puteti citi pe scrollprinfolclor.ro se realizeaza dupa mai multe criterii. In cazul pensiunilor, decorul trebuie sa contina elemente traditionale si sa fie realizat cu bun gust. Ne orientam catre unitatile de cazare care ofera turistilor o experienta romaneasca completa. Pornind de la felurile de mancare servite, pana la atelierele si evenimentele pe care le organizeaza.
In ceea ce priveste experientele culinare, pentru noi conteaza cel mai mult ca acestea sa fie concepute pentru clienti sofisticati, asa cum sunt si cititorii pe care ii tintim. Cand vine vorba de mestesugari ii apreciem si pe cei populari pe care ii intalnim la targurile organizate prin tara, cat si pe cei care au adaptat vechile indeletniciri romanesti la prezentul zbuciumat.
Servicii conexe
Am inceput cu gazduirea pensiunilor, restaurantelor si a mestesugarilor in batatura noastra online. Ne-am orientat catre materialele de promovare deoarece din primul serviciu nu ne puteam sustine financiar, fiind mai mult o pasiune si o datorie pe care noi o simtim fata de tara noastra.
Ideea cu caciulile tricotate manual personalizate a fost mai mult o incercare, voiam sa vedem daca putem vinde si produse, nu doar servicii. Ajunsesem in punctul in care nu mai doream sa purtam articole vestimentare fara semnificatie, asa ca am scotocit dupa andrele si am incercat sa ne aducem aminte ceea ce ne invata bunica in copilarie.
Investitii
Initial, investitia a fost minima, constand in achizitionarea unui domeniu, a uniei teme si a unui abonament de gazduire. Ulterior, pentru a prezenta cat mai precis aventurile noastre am decis sa cumparam un aparat foto profesionist. Proiectul cu articolele din lana a necesitat aprovizionarea cu materie prima si un buget pentru promovare.
Planuim sa ne recuperam investitia in cursul acestui an. Suportarea costurilor a fost posibila datorita premiului castigat in cadrul unui proiect care incurajeaza antreprenoriatul feminin. Privind retrospectiv, nu ai nevoie de mai mult de 1000 de Euro ca sa pui bazele unei idei online, asadar incurajam initiativele in acest sens.
Provocari
Principala este reprezentata de castigarea clientilor. In conditiile unui reach organic din ce in ce mai scazut este dificil sa ajungi la publicul tinta pentru a-i prezenta oferta. Un alt impediment consta in faptul ca nu avem resursele umane necesare care ar putea prelua sarcini cum ar fi livrarea, achizitia si pastrarea unei relatii apropiate cu clientii.
Totodata, referitor la sectorul turistic, in momentul actual in Romania nu exista foarte multe unitati de cazare cu specific traditional si restaurante care sa ofere servicii de calitate. Din aceasta cauza, la un moment dat, probabil vom epuiza subiectele de discutie pe aceasta tema.
Scroll si click pe promovare
Mijloacele de promovare pe care le utilizam sunt in principal prezenta pe retelele de socializare Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter si LinkedIn. Acestora li se adauga Facebook Ads si de curand Google Adwords.
Invatam SEO si incercam zilnic sa ajungem cat mai sus in rezultatele cautarilor pe Google. Deoarece caciulile au fost lansate la mijlocul lunii decembrie, nu am avut timp pentru a participa la targuri sau alte evenimente, dar din sezonul urmator intentionam sa fim prezente cat mai mult si in offline. Nu neglijam nici partea de parteneri media, tocmai gandim o strategie in acest sens.
Naming & branding la folclor
Intreaga activitate de promovare este realizata de catre noi doua si nu intentionam sa schimbam acest fapt. Numele l-am ales in cadrul unei sesiuni de brainstorming de aproximativ 6 ore, fiind obisnuite cu astfel de obiceiuri din perioada de voluntariat din cadrul Asociatiei Studentilor Economisti din Romania (ASER).
Strategia de branding recunoastem ca nu am reusit sa o creionam punctual, acest lucru poate cauza diferite imperfectiuni. Incercam sa fim cat mai naturale si in comunicarea noastra din Social Media si sa incurajam interactiunea cu cititorii nostri. Ne propunem sa utilizam mai activ Google Adwords si sa investim mai mult timp in SEO, iar pe retelele de socializare ne-am dori sa atragem cat mai multi urmaritori.
Ce urmeaza?
Visul nostru este sa adunam cat mai multe pensiuni, restaurante si mestesugari pentru a le oferi posibilitatea vizitorilor site-ului sa afle povestile oamenilor indrazneti din Romania. Am dori sa primim intrebari din partea turistilor legate de posibilitatile de cazare si vizitare.
Spre exemplu, daca va aflati intr-o anumita zona a tarii, puteti oricand sa ne lasati un mesaj pe Facebook, iar noi va ajutam gratuit si in cel mai scurt timp cu recomandari de obiective turistice, variante de innoptare si delicii culinare.
Referitor la materialele de promovare, ne-am stabilit sa atragem de 2 ori mai multi clienti. Totodata, din toamna vom lansa noi modele si produse din lana, atat vestimentare, cat si de decor. Urmarim sa incheiem parteneriate pentru a putea vinde obiectele respective in diverse magazine online si offline.