Daca citesti textul asta dintr-un scaun ergonomic pus la dispozitie de companie, e foarte bine. E foarte bine si daca esti inca in pijamale si lucrezi de acasa, nu-i bai. Dar aici e vorba de corporatisti si prejudecati. Ca nu poti fi si la multinationala, si la film. Ba sigur ca poti. Nu lasa pe nimeni sa-ti spuna ca nu se poate si-n cauruta, si-n teleguta.
George Ganea, directorul festivalului Short Break Films, a adus, alaturi de Mihai Lupu, coleg de Ipsos, scurt-metrajele in companii. De altfel, festivalul, care nu demult era doar o proiectie de film intr-o sala de mese, se descrie astazi ca fiind "the only film festival taking place in private companies". Cum si in ce fel au aparut proiectiile de filme in companii?
Pentru a oferi angajatilor posibilitatea de a se descoperi si altfel decat din pozitia pe care o ocupa in companie. Dar si in ideea de a le oferi posibilitati de pauze active (’smart breaks’), care sa ofere alternative la clasicul iesit la tigara sau stat excesiv in fata calculatorului.
De la proiectii (inainte si dupa orele de birou) de filme aduse pe DVD-uri, totul a evoluat intr-un festival international cu mii de filme inscrise in concurs la fiecare editie. Si apropo de editii, festivalul se afla la a 5-a editie. Si exista, de asemenea, Kathmandu Short Film Breaks, care isi propune sa promoveze cinematografia independenta in Nepal. Mai multe ne spune George in continuare.
The big idea
Ideea a venit in contextul evenimentelor care aveau deja loc la acea perioada in Ipsos Romania (parte a grupului Ipsos). In 2013, in Ipsos se intamplau deja lucruri tare interesante si captivante:
Ipsos Lounge (intalniri in format restrans cu persoane din afara domeniului de business al Ipsos: Raed Arafat, Mircea Toma, Grigore Lese, Mariano Castro, Constantin Balaceanu Stolnici, Emil Constantinescu etc.
Ipsos Traveler (promovarea diverselor forme de calatorie, i.e. road trip, couchsurfing, hitchhiking, survival expeditions, all-inclusive, business travel etc.). Customize your event series (mini turnee de fotbal, sah, catan, septica, FIFA pe consola, ping-pong, Dixit sau tenis de masa), dar si Iarmarocul (targ de hand-made).
Toate acestea au aparut pentru a oferi angajatilor posibilitatea de a se descoperi si altfel decat din pozitia pe care o ocupa in companie, fie ca participanti sau implicandu-se in dezvoltarea acestor concepte. Ca initiatori, in echipa de proiect sau chiar coordonand aceste initiative, dar si in ideea de a le oferi posibilitati de pauze active (’smart breaks’), cu care sa ofere alternativa la clasicul iesit la tigara sau statul excesiv in fata calculatorului.
Pe fondul acestor activitati, gandul unor proiectii de scurtmetraje a incoltit si s-a dezvoltat frumos. Initiatorul ideii este Mihai Lupu - Organisational Culture Specialist la Ipsos Romania.
In cazul festivalului de scurt-metraje, ne propuneam ca obiectiv sa si promovam cinematografia independenta - atat internationala, dar mai ales cea romaneasca.
Inceputul
Mihai si cu mine, in prima faza, am demarat proiectul. Stiind ca am facut regie de film in UK si sunt foarte pasionat de cinematografie, Mihai a venit sa discutam despre posibilitatea implementarii unor proiectii in sediul Ipsos. Mi-a suras aceasta idee si am inceput lucrul la proiect de a doua zi.
Dupa ce am facut ca prima facultate sociologia, la SNSPA, am mers in UK undeva am facut Regie de film si TV, in Aberystwyth, Wales. In Ipsos lucrez ca Social Media Coordinator si Senior Copywriter, iar in grupul cinematografic mc² film sunt regizor, scenarist si producator.
Pe langa rolul sau de Organisational Culture and Community Development Specialist, Mihai are initiative atat in mediul privat cat si in cel de dezvoltare internationala (United Nations Development Program), in mediul non-profit (prin diverse programe incepute in Europa si Asia, vezi de exemplu EduCaB Inc.), guvernamental (Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale) sau ca si consultant independent (pe zona de inovatie organizationala).
Echipa
Din echipa initiala a festivalului, core-ul dur, au mai facut parte Florin Iliescu si Marina Matache, colegii lui Mihai din echipa de Resurse Umane, iar acum, de mai bine de un an, Alin Boeru, coleg de munca, la Ipsos si la mc² film.
In plus fata de ei, sunt foarte multi oameni, din diferite alte departamente, care ne-au ajutat in timp sa organizam festivalul. Ca exemple, as oferi designerii care in fiecare an au facut materialele de promovare si posterele, sau colegii care anul trecut ne-au ajutat cu preselectia, vizionand peste 2.000 de filme si ajutandu-ne cu incadrarea lor.
In fiecare an avem noi colegi care vin sa ne ajute, prinsi de ideea care sta la baza festivalului.
Festivalul
Dupa lungi discutii in care am incercat sa vedem care ar fi cea mai buna forma, a aparut Short Film Breaks. Am inceput in iunie 2013, in sediile din Bucuresti si Brasov, cu proiectii de scurtmetraje in fiecare marti si joi, timp de trei luni, dimineata si seara, atat pentru colegii din programul de Europa (09:00-18:00), dar cat si pentru cei din programul de North America (16:00-01:00).
Imi amintesc ca filmele proiectate erau din colectia Cinema 16, aduse de mine de acasa, pe DVD, filme studentesti sau de la inceputul carierelor unor mari regizori.
In plus, in fiecare miercuri, la ora 6 seara, am organizat cate o proiectie in sala de mese, la care a fost invitat de fiecare data regizorul (sau o alta persoana implicata in realizarea acelui film), care a ramas dupa proiectie pentru un Q&A. Cateva exemple de invitati ar fi Tudor Giurgiu, Adrian Sitaru sau Tom Wilson.
Am fost impresionati de numarul mare de colegi care veneau la proiectiile de marti si joi, dar care, si mai mult, ramaneau dupa munca, miercurea, la Q&A-uri. Un alt lucru care ne-a surprins placut a fost acela ca intrebarile pe care le adresau regizorilor erau bine informate si in numar mare.
Implicarea Ipsos
Ipsos ramane compania mama, cea in care am facut pana acum an de an festivalul, cea in care am experimentat si evoluat. Iar incepand cu finalul lui 2016, pe langa Ipsos, am inceput sa facem proiectii de scurtmetraje pentru angajatii ProTV.
Un alt eveniment care a avut loc de curand este Kathmandu Short Film Breaks. Aceasta initiativa vine in procesul de a inova spatii si contexte unde putem sa promovam cinematografia independenta, ca forma de arta dar si forma de atitudine civica, sociala, ca mecanism de coeziune sociala si educatie non-formala.
Scopul in Nepal este sa organizam proiectii recurente in comunitati rurale, folosind retele existente, e.g. scoli, biblioteci. Pentru aceasta, in ianuarie am organizat un festival de doua zile in Kathmandu, prin care am promovat acest concept, invitand alti organizatori de festivaluri de scurt-metraje din Nepal, producatori, actori, muzicieni, specialisti in dezvoltare comunitara sau pur si simplu iubitori de film.
Un alt pas al conceptului pe care il dezvoltam in Nepal este activarea unui Hot Spot - Short Film Breaks in care saptamanal sa proiectam scurt-metraje in Kathmandu (va fi primul loc cu proiectii saptamanale din Nepal).
In acelasi timp, incepand cu sambata, 18 februarie, am demarat un festival de filme online, i-Say Short Film Breaks, care are loc pe pagina de Facebook i-Say, pentru un numar de 2 milioane de membri ai panelului i-Say.
De la editie la editie
Evenimentul s-a concentrat in primele trei editii pe zona non-competitionala, rularea de filme timp de trei luni, de doua ori pe saptamana, in spatii dedicate din companie, iar obiectivul proiectului a fost si ramane promovarea filmelor de calitate, independente, experimentale, in principal a celor din Romania.
Dupa ce in 2013 am avut ca invitati regizori, in 2014 am continuat sesiunile de Q&A-uri, dar am invitat oameni din toata echipa de productie a filmului: Florin Piersic Jr., Vivi Dragan Vasile, Ioana Flora, Dana Bunescu si Gabi Suciu.
In materie de proiectii, de la adusul de DVD-uri de acasa in 2013, in 2014 am incercat sa cautam o varianta mai sustenabila, pe termen lung. Am reusit sa facem un parteneriat cu amicii de le NexT International Film Festival, care ne-au oferit mare parte din filmele pe care le-am proiectat in 2014 si 2015. Tot in 2015 am facut un nou parteneriat, cu Alter-Native, un festival de filme in limba maghiara. Din 2016 am mai adaugat un parteneriat strategic, via Onion Films!, din Nepal.
Incepand cu anul trecut am introdus si o parte competitionala, deschisa atat pentru scurtmetraje internationale, cat si pentru cele romanesti. Am fost surprinsi sa vedem ca am primit peste 2,000 de filme, din toata lumea, din care am ales 26 pentru categoria Cel Mai Bun Film International si 7 pentru categoria Cel Mai Bun Film Romanesc.
Iar la finalul proiectiilor din Ipsos, in septembrie, am organizat un White Night Screening la J’ai Bistrot, unde am proiectat cele mai bune filme din festival.
In acest moment suntem fix in mijlocul primirii de filme pentru editia din acest an si din nou suntem surprinsi sa vedem ca deja am primit peste 1500 de filme din 92 de tari!
Surse de finantare
Pentru un festival de acest fel, in care proiectiile au avut loc in spatiile de care dispunem deja, nu putem sa spunem ca am avut parte de un buget clar delimitat. Singurii bani pe care i-am putut vedea, efectiv, sunt cei pe care ii strangem incepand cu 2016 din taxele de inscriere in festival. Si sunt fix banii care au fost dati inapoi catre filmmakeri, sub forma de premii.
Provocari
Cred ca cea mai mare sperietura pe care am avut-o pana in acest moment a fost numarul neasteptat de mare de filme pe care le-am primit anul trecut. Solutia a fost sa apelam la colegi din companie, care ne-au ajutat cu faza de preselectie, ajungand sa vizioneze fiecare cate 200 de filme, in prima faza, ajutandu-ne sa le clasificam cat mai bine si sa optimizam procesul de selectie ulterioara a celor mai bune filme, proiectate in cadrul festival.
Prmovarea
Ca pentru orice alt festival, promovarea are doua directii. In primul rand, fata de cei care fac filme si vor sa le trimita catre noi, festivalul. Si in al doilea rand, fata de spectatori, cei carora le aratam filmele. Pentru fiecare dintre cele doua directii e nevoie de strategii diferite.
Pentru promovarea catre filmmmakeri platforme gen FilmFreeway, FestHome sau Reelport ajuta foarte mult. Odata ce festivalul este inscris acolo, ei pot ajunge mult mai usor la noi. Dar dupa ce avem filmele, responsabilitatea este foarte mare, motiv pentru care comunicam direct cu ei, atat de platforme, cat si pe email sau pagina de Facebook.
La spectatori, care initial erau doar colegii nostri din companie, ajugem foarte usor prin email-ul companiei, dar si cu ajutorul posterelor si afiselor pe care le lipim in sediile din Bucuresti si Brasov.
Iar acum, odata cu lansarea festivalului online, i-Say Short Film Breaks, pagina de Facebook a Short Film Breaks devine din ce in ce mai importanta.
Categorii populare
Pentru editia de anul trecut am avut doar doua categorii: Cel Mai Bun Film International si Cel Mai Bun Film Romanesc. Observand insa cat de diferite au fost filmele pe care le-am primit, am decis ca anul acest sa introducem un numar mai mare de categorii.
Acestea ar fi cele introduse anul acesta:
- Best Animation Film
- Best Experimental Film
- Best Music Video
- Best Valentine’s Day Movie
- Best Children’s Day Movie
- Best Halloween Movie
- Best Christmas Movie
La fel ca anul trecut, pentru categoria Cel Mai Bun Film International am primit cele mai multe filme. Putin sub 1000 pana acum. Dar surprize placute sunt si Cel Mai Bun Film De Animatie, cu 230 de filme, sau Cel Mai Bun Film Experimental, cu 216.
Iar pentru un festival de filme care are loc in Romania, organizat pentru un public roman, suntem suprinsi de cat de putine filme romanesti primim. Anul acesta, pana acum, am primit doar 27.
Recomandari
Cel mai usor ar fi sa recomandam fix filmele care au castigat anul trecut.
Best International Short Film
ARTUN
scris si regizat de Gudmundur Arnar Gudmundsson
Best Romanian Short Film
HALF SHAVED
scris si regizat de Bogdan Muresanu
Audience Award
NADA S.A.
scris si regizat de Caye Casas and Albert Pinto
si
L' AUTOSTOPPEUR
scris si regizat de Julien Paolini
Ce urmeaza?
Odata cu aparitia noilor categorii de filme in 2017, dorim ca anul acesta sa putem avea o selectie de filme cel putin la fel de buna ca cea de anul trecut. Acest lucru ar confirma calitatea festivalului atat in fata spectatorilor, cat si a filmmakerilor.
Si desi nu cautam activ inca, ne-ar placea ca pe langa Ipsos si ProTV sa apara si alte companii care sa achieseze la ideea de a le oferi angajatilor oportunitati sa se dezvolte si altfel decat doar ca niste masinute de produs orice produce compania respectiva.
Am vrea sa replicam experienta din Nepal si in Indonesia via EduCaB, un proiect inceput in mai multe tari de Mihai, prin care ajuta bibliotecile publice sa devina centre de educatie non-formala si de dezvoltare comunitara. Pana acum am testat conceptul prin proiectii in trei comunitati rurale din mijlocul padurii ecuatoriale din insula Flores (in ianuarie). Acum lucram la detaliile operationale pentru a permanentiza sesiunile de proiectii Short Film Breaks.
Si am mai dori sa testam un tip de festival spontan, tip flash mob, in zona de favele din Rio de Janeiro. Dar aici promitem sa revenim cu mai multe detalii dupa ce avem primele actiuni.