Cum e sa fii regizor pe doua planuri - clipuri muzicale si bucati de reviste

Cum e sa fii regizor pe doua planuri - clipuri muzicale si bucati de reviste

Studentul de la Arhitectura isi ia diploma si se angajeaza: modelare 3D pentru mai multe birouri de arhitectura. Urmeaza un centru de printare, o perioada de design de mobilier, niste work de Art Director si o portie mai consistenta de arhitectura. In prezent lucreaza cu o echipa pe partea de proiectare, iar printre picaturi, este regizor autodidact si autor de colaje-portret. 

Despre Ovidiu Solcan vorbesc, un tip care simte ca si-a exprimat cel mai bine ideile prin clipurile muzicale pe care le-a regizat. El Negro, YOON, The Blancos si au mai fost si altii. Dar Ovidiu tinde catre scurtmetraje si lungmetraje. Pana una-alta are un clip trimis deja la casa de discuri, pentru Yvat, un producator roman de muzica electronica, care asteapta sa fie aprobat. 

Colajele-portret sunt rezultatul momentelor in care Ovidiu a cochetat cu fotografia, pictura si graffiti-ul. Spune ca procesul de realizare suna simplu: ales subiectul colajului, facut stash-ul de reviste si pregatit mainile pentru rupt si lipit bucatile. Partea grea incepe cand trebuie sa-si dedice, in medie, 200 de ore pentru o lucrare.

Acum se pregateste sa inceapa o serie de nuduri si sa incerce tehnici noi pentru colajele viitoare. Pana se decide si la scenariul scurtmetrajului pe care-l vrea gata pana la sfarsitul anului, hai sa-i citim povestea:

 

Ovidiu si experienta profesionala variata

Ar fi multe de spus despre background-ul meu, care e destul de variat. Am studiat Arhitectura la Universitatea de Arhitecura si Urbanism Ion Mincu. Inca din facultate am inceput sa lucrez, iar primele proiecte au fost modelari arhitecturale 3D, pentru diferite birouri de proiectare. Pe vremea aceea, ma pricepeam foarte bine la modelare 3D.

Ulterior, pentru o scurta perioada am lucrat la un centru de copy print, iar mai apoi am facut design de mobiler. Apoi am lucrat in publicitate ca Grafician si ulterior ca Art Director, iar intr-un final am ajuns sa lucrez in arhitectura.

Din zona de publicitate si din prezentarile video 3D arhitecturale am inceput sa cochetez cu regia. In momentul de fata fac parte dintr-o echipa de proiectare, dar nu stau departe de lumea creativa din domeniul publicitatii si artelor.

 

Unul dintre meritele unui autodidact: regie

In facultate nu am invatat nimic despre regie si nici nu am facut vreun curs in acest sens, insa sunt o fire autodidacta si asta m-a ajutat sa trec peste obstacolele care apar deseori in calea unui novice.

Pentru mine, filmul reprezinta cel mai complex mod de a-mi expune o serie de idei. Plecand de la niste notiuni de baza, caut sa ma dezvolt constant. Momentan am regizat cateva videoclipuri, care ma ajuta sa fiu cu un pas mai aproape catre realizarea unor scurtmetraje, insa visul meu este sa realizez un lungmetraj.

Din pacate, din cauza multitudinii de proiecte in care ma implic, acest obiectiv e unul pe termen foarte lung.

 

Pentru a face regie: ce-ti trebuie?

Nu stiu daca studiile sunt mandatory pentru a profesa. In cazul meu, perseverenta, consecventa si faptul ca raman motivat indiferent de circumstante, sunt suficiente.

Traim vremurile in care o gramada de youtuberi fac filme geniale. Datorita accesului usor la internet si tehnologie, acum aproape oricine poate filma, monta si publica un video.

Creativitatea film-makerilor nu mai are limitarea tehnologiei, poate doar a bugetului, iar aici se vede diferenta intre piata autohtona si cea internationala.

Avem foarte multi tineri creativi, insa tendinta este de a judeca prin comparatie. Ori, din punctul meu de vedere, nu poti compara totul cu ce vedem ca fac altii cu bugete mult peste posibilitatile locale. Cel mai important aspect in domeniul artelor, este ce transmiti ca emotie/sentiment/traire.

 

Primul clip regizat

Primul clip regizat a fost pentru o trupa de muzica electronica Karpov not Kasparov - Nothing is as healing as a human touch.

Gandind retrospectiv, cred ca m-am focusat prea mult pe partea de tehnologie, decat pe cea de expresivitate artistica, insa este un proiect de care sunt mandru pentru ca mi-a dat incredere ca pot sa fac mult mai mult. Un mic detaliu, jocul de sah care apare in videoclip este creatie proprie, la realizarea tablei de sah am folosit tehnica colajului.

 

Un show 3D si un viitor clip 

Pana acum am realizat doar clipuri muzicale si un proiect video 3D Anaglyph (un show audio-video Yvat - ENLIVENER 3D).

Anul acesta mi-am propus sa realizez un scurtmetraj pana la finalul anului. Cel mai mult ma mandresc cu un proiect care inca nu e publicat. E un clip nou, o colaborare cu un producator cunoscut de muzica electronica – Yvat.

Clipul este trimis la casa de discuri si asteptam ca ei sa ne dea acordul pentru a-l publica.

Batai de cap imi da orice proiect, pentru ca de fiecare data apar momente, eu le numesc blocking points, care fac munca dificila. Dar am realizat ca aceste momente sunt extrem de folositoare, doar de aici pot aparea de fapt oportunitati.

 

Colajele pop-up art: de cand?

Tot timpul am cochetat cu graffiti-ul, stencil-uri, fotografia, colajele digitale si pictura, deci pasul catre colaje realizate doar din reviste l-am perceput ca pe o evolutie fireasca, o etapa necesara continuarii si desavarsirii procesului de creatie artistica.

Primele lucrari au fost o combinatie de acrylic si bucati de colaje, treptat am inceput sa renunt la vopseluri si m-am folosit doar de hartie. Initial, foloseam cutterul pentru a taia hartia, dar in prezent, toate colajele sunt create din bucati de hartie pe care le rup manual din revista si, mai apoi, le lipesc pe panza.

 

Procesul de lucru

Subiectele si sursele de inspiratie sunt variate. Pana acum, am realizat multe portrere; subiectii au fost fie staruri din lumea cinematografiei, fie din lumea muzicala. M-am axat pe portrete pentru ca mi s-a parut o reala provocare sa reproduc si uneori sa reinterpretez bogatia de sens pe care poate sa o transmita un personaj cum e Marlon Brando, in trilogia Godfather. In perioda urmatoare, ma gandesc sa realizez o serie de nuduri si o serie de colaje cu personaje din desene animate.

Procesul artistic este unul relativ simplist. De obicei, inspiratia provine din ce ma preocupa in perioada respectiva; de exemplu, cand am inceput seria de colaje cu actori, vizionam filmele clasice cu mafioti.

Odata ce ideea incepe sa prinda contur, o adaptez digital, iar imaginea rezultata o folosesc ca baza pentru a crea colajul. In faza de creare a colajului digital sunt cateva ore de munca pentru ca aici imi definesc elementele cheie: culori, contrast, detalii minutioase, etc. Cand aceasta etapa este definita, continui cu schita in creion pe panza, iar mai apoi vine etapa in care ma joc cu mult lipici si foaaarte multe bucati de hartie. 

Volumul de munca al unei lucrari depinde mult de marimea si complexitatea colajului. In medie, estimez un volum de munca de aproximativ 200 de ore pentru un colaj care nu este foarte provocator. De pilda, colajul cu Brancusi, care a avut cel mai mare succes de pana acum, si pe care l-am realizat de cateva ori, este cel mai provocator si complex colaj pe care l-am facut, iar la realizarea lui au fost necesare, nici mai mult, nici mai putin de 243 de ore de lucru. 

Unele reviste le achizitionez, dar majoritatea sunt donatii de la prieteni sau persoane care, din cauza lipsei de spatiu din locuintele lor, renunta la ele. Folosesc mai mult reviste de fashion, pentru ca imi pot oferi o gama variata de culori si elemente vizuale care inlesnesc procesul de creatie. Totusi, nu ma limitez doar la ele.

 

Promovare

De anul trecut, la initiativa logodnicei mele, am inceput sa-mi promovez lucrarile prin intermediul canalelor media, insa acest lucru stiu ca nu este suficient pentru a creste vizibilitatea si accesibilitatea lucrarilor mele.

In acest moment, pagina de Instagram are o crestere constanta si imbucuratoare de followeri, iar in viitorul apropiat intentionez sa ma axez pe dezvoltarea unei campanii de promovare mult mai ample.

Am fost prezent si la evenimente de arta stradala, dar si in locatii unde consideram ca vin oameni care ar putea fi interesati/impresionati de ceea ce fac. Din punctul meu de vedere, arta trebuie sa fie omniprezenta (pe strada, pe calcanele cladirilor, la metrou, etc) oriunde poate infrumuseta ziua cuiva. 

 

Acum

Momentan lucrez la primul colaj, de test, dintr-o serie de nuduri. Cu acesta mi-am propus sa fac chiar un concurs pe pagina mea de Facebook sau Instagram. Orice utilizator care imi va da follow si like, are posibilitatea sa-l castige.

 

Pe mai departe: cu regia si colajele

Pe partea de colaje vreau sa experimentez noi elemente vizuale. De exemplu, pentru seria de nuduri, vreau sa combin reprezentarea grafica a unui nud, cu imaginile unui scanner de temperatura. Nu stiu daca in acest moment are sens ce spun, dar poate veti intelege cand veti vedea rezultatul final :)

Iar pe partea de regie, trebuie sa ma decid asupra unui scenariu pentru a realiza un scurtmetraj. Am cateva idei, insa din ce in ce mai putin timp liber pentru a le pune in practica.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related