Un breslas al lemnului, reintors in Romania dupa cativa ani de lucru prin Vest, si un arhitect cu o fosta iubire platonica pentru publicitate, cu birou si portofoliu, au inceput in urma cu niste ani sa lucreze impreuna. Si-au facut showroom si birou pentru proiecte de design interior, design de mobilier si standuri de expozitii.
Tot asa, pana cand au realizat ca, in depozitul lor, ramaneau gramezi de bucati din lemn nobil ce urmau sa fie aruncate. Astfel, cu inspiratie de la proiecte asemanatoare din State, Gigi Vasilache si Alexandru Bucur s-au inhamat la slefuit, uleiat si gravat papioanele Don Papillon.
Un brand in mare parte dedicat barbatilor (yuhu) care, desi face parte dintr-o industrie care e inca la-nceput pe plan local, se bucura de un plan de promovare bine conturat.
Alexandru a luat cuvantul in numele amandurora si ne-a povestit despre toate:
Gigi si Alex, un meserias al lemnului si un arhitect
Gigi este un iubitor si priceput al lemnului si un breslas impatimit. Lucreaza cu lemn inca din adolescenta cand a inceput sa munceasca in Vest. Intorcandu-se in tara, s-a hotarat sa aiba propria afacere cu parchet intr-o piata dominata de importuri de materiale ieftine si de calitate indoielnica.
Eu fac design de interior de ani buni si am propriul birou de arhitectura. Am cochetat cativa ani cu publicitatea si nu am renuntat la hobby-ul din copilarie, graphic-designul. Cateva amenajari pentru industria de hospitality (amenajari pentru apartamente de inchiriat in regim hotelier, tip Airbnb, in care, pe langa amenajarea interioara propriu-zisa trebuie gandit si felul in care iti primesti oaspetii, ce dotari trebuie sa aiba apartamentul, etc) m-au facut sa ma implic in acest domeniu si sa incep sa lucrez la propriul proiect de hospitality in orasul natal Brasov.
Relatia dintre mine si Gigi a inceput cu amenajari interioare in 2010, apoi s-a sudat cand ne-am facut birou si showroom impreuna. Pe langa proiectele de design interior am inceput sa realizam si piese de mobilier, sa realizam obiecte custom pentru amenajarile noastre, sa participam si sa cream standuri pentru expozitii.
Fus-au papioanele bucati de lemn ramase
Aveam depozitul plin de mici bucatele de lemn, de cele mai multe ori foarte valoros, esente nobile, ramase de la amenajarile noastre. Am descoperit cat de mult material ramane in urma unei lucrari de amenajare si am decis sa-l salvam.
Si nu puteam face din el decat un mic obiect de design. Ne-am spus „ cum facem sa aratam lemnul acesta, pe care poate multi oameni nu vor avea ocazia vreodata in viata sa il vada sau sa il atinga (vorbim de esente de Doussie, Palisandru, Teak, Merbau, Nuc american, etc) sa ajunga la cat mai multa lume?” Am vazut papioanele din lemn la niste baieti in State si am zis sa incercam si noi. Cand am iesit cu primul papion din lemn facut de noi la gat, reactiile au fost peste asteptari.
Don Papillon: modele, caracteristici, proces
Desi exista multe modele de papioane din lemn pe piata (cele mai multe din lemn local si nu foarte calitativ), am vrut inca de la bun inceput sa pastram un design elegant, sobru, masculin care sa puna in valoare in primul rand esenta valoroasa a lemnului.
Avem 3 forme pentru barbati (Slim, Fluture si Edge si o forma pentru fete). Esentele de lemn pe care le avem se schimba de la o luna la alta iar materialele textile se schimba si ele astfel incat sa se asorteze cu esentele din lemn, deci este o cautare continua. Fiecare papion este slefuit, uleiat, gravat si cusut in decursul a peste 10 ore de lucru manual.
In echipa de lucru fac parte si persoane cu dizabilitati, foarte devotate muncii lor, pe care o fac cu mare drag.
Studioul
Este parte din showroom-ul de amenajari si parchet. In front avem expunerea, in spate avem mica productie, atat pentru lemnul pentru amenajari cat si pentru papioane. Partea textila este realizata la un atelier de croitorie.
Piata accesoriilor de designer
S-a dezvoltat mult piata accesoriilor de designer, in special in Bucuresti. Meritul este al unor pionieri (Autor - Dan Piersinaru, Designist, Dizainar - Mihnea Ghildus, Ro Land) care i-au adus la un loc si le-au dat un impuls designerilor de produs prin magazinele si evenimentele lor. Totusi este o piata fluctuanta, care depinde de sezon.
Clientii Don Papillon
Sunt oameni educati, cu venit mediu si peste mediu, urbani, care isi iau informatia online, care apreciaza designul si isi dau seama ca facand cumparaturi de la un designer local ajuta o breasla.
In antiteza cu cumparaturile dintr-un mall unde banii se duc catre niste mari companii care au ca prim scop crestere economica si profitul, de cele mai multe ori companii straine.
Promovare
Propriul magazin online, social media, magazine fizice (Dizainar, Galateca, Ro land, Okian), site-uri care vand astfel de obiecte de design, spoturi radio, brand ambasadorul Marius Manole ne-a ajutat foarte mult cand ne-am lansat, si endorsment de la diverse vedete si multe evenimente in special in luna decembrie.
De promovare ma ocup eu in cea mai mare parte. Online-ul si evenimentele ajuta deopotriva.
Colaborari ideale: local, international
Mona Vulpoiu de la Utopic cu care am realizat deja butoni din lemn si argint pentru camasi- pentru ca este extrem de talentata, premiata si abordarea ei in designul de produs, putin mai aspra, industriala se potriveste cu caracterul produselor noastre.
Bogdan Deliu, recunoscut pentru niste supergenti din piele, ne place ceea ce face si avem viziuni comune. Noah, ceasuri din lemn, pentru ca ii consider unul din cele mai misto branduri care folosesc lemn in Romania (esente de valoare ca si ale noastre: zebrano, palisandru, etc).
De afara ne plac: Dries van Noten, John Galliano, Thom Browne.
Acele papioane
Imi place sa lucrez la personalizarea papioanelor pentru diferiti clienti, de la gravura la personalizarea tesaturii, la alegerea lemnului insotit de scrisoarea „statement” care iti spune ce porti la gat, ce fel de lemn este, de ce e bine ca ai ales produsul nostru si cum sa il respecti.
Se vand bine set-urile de papion din lemn cu butoni de argint si lemn de aceeasi esenta.
In viitor
Planul este sa ne deschidem propriul magazin fizic Don Papillon pe o strada comerciala (el exista acum in cadrul showroomul nostru de amenajari si parchet), dupa un concept propriu.
Sa ne extindem gama de accesorii pentru barbati si sa ne asociem cu proiecte de sustinere a industriei de design locala si proiecte de social responsability (consum inteligent si responsabil al resurselor, reimpaduriri, educatie civica, reintoarcere catre mestesug).