Un programator bun e un programator leneș. Iulian-Daniel Buzdugan și rezervarile.ro, platforma de promovat și organizat spectacolele din București

Un programator bun e un programator leneș. Iulian-Daniel Buzdugan și rezervarile.ro, platforma de promovat și organizat spectacolele din București

În 2016, a fost la peste 300 de spectacole. Propriul mecanism de organizare era bazat pe Google Calendar și Google Docs. În primul, nota ce își propunea să vadă, în al doilea, cele la care ajungea. Era un proces destul de complicat, așa că avea nevoie de o aplicație mai eficientă. Așa a creat Iulian-Daniel Buzdugan, programator, rezervarile.ro. Din lene, zice el, pentru că „un programator bun e un programator leneș”.

E o platformă-aplicație care promovează spectacolele din București, cu câteva funcții - cum ar fi un planner - și statistici gândite pentru a ajuta un spectator să se decidă la ce să meargă. De exemplu, Marius Manole a fost, în ianuarie 2017, actorul cu cele mai multe reprezentații jucate. Dar „campioană” rămâne Maia Morgenstern, cu cele mai multe spectacole jucate începând cu 2016 (când a pornit baza de date rezervarile.ro). 

Prima linie de cod pentru rezervarile.ro a scris-o la finalul lui 2015. În ianuarie 2016, platforma era live. Baza de date a fost creată, inițial, manual. Acum, procesul e semiautomat - sincronizarea se face inclusiv cu programul de pe site-urile teatrelor - , cu supervizare umană.

Apropo de teatre, când le-a scris pentru a le cere acordul pentru preluarea afișelor, mulți s-au arătat sceptici și au refuzat sau au ignorat direct. Asta pentru că Iulian Buzdugan nu cere fee-uri, lucrează pro-bono. Cea mai mare bucurie a lui a fost când platforma lui a fost trecută ca partener media pe afișul Festivalului National de Teatru Independent.

 

Formarea

Născut în București. Finalizat master la Facultatea de Matematică și Informatică – Universitatea din București. Ajuns într-o corporație.

Proiectele de la muncă sunt proiectele de la muncă. Și punct. Nimic mai mult. Așa că am decis să îmi construiesc proiecte în jurul pasiunilor mele care să însemne ceva cu adevărat pentru mine.

Așa au luat naștere:

  • dop-uri.ro: un proiect unde se putea publica scurte povestioare (dop = doar o pagină); (poate într-o zi o să-l readuc la viață).
  • stih.ro: aplicație web - scrisă în 2012 - unde se pot publica poezii; din pacate cele mai multe sunt scrise tot de mine, deși încurajez oamenii să își publice gratuit poeziile aici)
  • rezervarile.ro: început în 2015
  • festivaldeteatru.ro: început în 2016, orientat pe prezentarea programelor festivalelor de teatru.

 

În lucru acum

Lucrez în continuare la rezervarile.ro și în paralel construiesc scenic.ro.

În acest moment, aceasta nouă aplicatie, este un serviciu web care furnizează date legate de actori, spectacole și programul acestora. Iar acest serviciu este folosit de rezervarile.ro și festivaldeteatru.ro.

 

Primii pași

Promovarea evenimentelor teatrale a început odată cu lansarea paginii de Facebook pentru rezervarile.ro.

Dar acest lucru e mult spus, în contextul în care nu aveam și nici nu am vizibilitate mare nu prea am cum să pot vorbesc despre o promovare propriu-zisă.

 

Ideea proiectului și echipa care a lucrat la proiect

Ideea mi-a venit la o bere. Probabil după a treia bere. Mi-am impus această barieră: maxim trei beri. Și cum nu mai aveam ce să fac, am început să gândesc.

Cred ca au fost mai multe motive. Dar până să mă hotărăsc la unul am început să lucrez la proiect. Acum proiectul există, iar motivul nu mai conteaza.

Inițial trebuia să fim trei oameni. Dar am lucrat numai eu și încă o fată (Aka) care m-a ajugat enorm la început cu introducerea datelor. Aka mă ajuta la introducerea spectacolelor, planificărilor, actorilor, organizatorilor, teatrelor. Proiectul era la început și erau multe de făcut, iar introducerea datelor era mai dificilă și extrem de consumatoare de timp (toate se făceau manual). Tot ea venea cu sugestii despre statistici, îmi testa noile funcționalități și dezvolta mici funcționalități.

Drumul cel mai scurt a fost de la idee la lucrul efectiv. E ca și cum stai lângă un râu. Îți trece prin minte să sari în el. Şi o faci. Şi de aici începe partea grea: nu te mai gândesti de ce ai făcut asta, încerci să dai din mâini și daca se poate nu ca un disperat, înveți să înoți, te agăti de orice, vreun trunchi, din mers îți faci plută. Și când ajungi cât de cât pe linia de plutire, parcă ai vrea să vezi marea.

 

Developerul și spectacole de teatru

Eu merg la teatru. Unii spun că destul de mult. Anul trecut am fost la peste 300 (371 dacă pun la socoteală spectacolele stradale și de statui vivante). Și pentru asta am nevoie să îmi organizez timpul liber în jurul spectacolelor de teatru.

Fiind programator, încerc să îmi fac viața mai ușoară. Acum îmi vine în minte ce mi-a spus un coleg: „un programator bun e un programator leneș”. Eu cred că întrega evoluție umană s-a bazat pe lene – să faci cât mai puține acțiuni. E o discuție mai lungă, prin care să susțin aceasă teorie. Dar, rezervările.ro este o expresie a lenei, în sensul că a venit în timp un intrument extrem de util pentru mine, care îmi simplifică anumite acțiuni.

Înainte de rezervarile.ro, ținerea în evidență a pieselor de teatru se efectua astfel:

  • piesele văzute le puneam într-un excel pe Google Docs (și aici aveam câteva statistici) - acum mă folosesc doar de rezervarile.ro atât pentru statistici, cât și pentru a-mi face programul pentru perioada următoare, a-mi nota piesele pe care le-am văzut, unde și când.
  • piesele pe care voiam să le văd le puneam într-un Google Calendar - acum le pun direct din rezervarile.ro

 

De unde vine numele și posibila confuzie

Inițial, când am început proiectul, m-am gîndit cum ar fi să înlocuiesc hârtia de rezervări scrisă cu pixul cu o aplicație. Chiar am început un modul pentru acest lucru. Dar, între timp, unele teatre au renunțat la ideea de rezervare în detrimentul cumpărării de bilete și nu mi s-a mai părut o prioritate să mai dezvolt ceva în acest sens. Ajusesem prea târziu. Și am continut povestea cu ce începusem: să am o un program cât mai complet care să includă și statistici.

Dacă creează confuzie în rândul publicului? Cred că da... cu siguranță. Există un teatru care mi-a refuzat o „colaboare” (în sensul că eu aș fi vrut să pun afișele spectacolelor lor pe site-ul meu, fără vreo pretenție finaciară sau de orice fel) pe motiv că aș putea să le induc publicul în eroare. Atunci a fost un moment de cumpănă, când am stat și m-am gândit un pic dacă să continui sau nu. Aveam opt luni de când lucram la site aproape zilnic, cam 4 ore pe zi, după muncă și eventual după un spectacol de teatru.

Un spectator își rupe din timpul lui. Și acest timp ia forma unei lumi necreate de el. Cam așa văd eu teatrul. Și am incercat să induc ideea ca nu e vorba de a rezerva un loc, un bilet, ci de a rezerva timp: „fii spectator, rezervă timp pentru teatru”.

 

Lucrul la platformă

Oficial e lansat în noiembrie 2015. Lansarea însă înseamnă că atunci am scris prima linie de cod pentru proiect. Efectiv, putea fi folosit cam după 1 ianuarie 2016.

Nu pot spune că a avut mai multe versiuni, pentru că a fost o dezvoltare continuă în fiecare zi. În tot acest timp, activitatea prioritară a fost actualizarea zilnică, cât se poate de complet și corect a evenimentelor teatrale. Prin urmare, dezvoltarea de funcții noi era determinată de cât timp consumam eu pe această actualizare.

 

Baza de date și mecanismul de updatare

La început, baza de date a fost creată manual. Apoi am creat ecrane pentru a putea facilita adăugarea de informații în baza de date. După care am creat un modul de sincronizare sau comparare între planificarile puse de mine în aplicație și programul de pe site-urile teatrelor. E un proces semiautomat și acest proces are nevoie de supervizare umană.

La început, procesul de actualizare dura câteva ore zilnic. Acum, datorită modului de sincronizare, durează sub o oră, uneori câteva minute. Sincronizarea se face minim o dată pe zi, în fiecare zi.

 

Funcțiile platformei

Rareori mă gândesc la funcțiile care există deja implementate. Mai tot timpul mă interesează ce pot face în continuare. Câteva funcții care au apărut în timp în aplicatie ar fi:

  • căutarea după un personaj; de exemplu: scrii „Julieta” și vezi câte și ce actrițe au interpretat-o pe Julieta;
  • evaluarea unei piese;
  • adăugarea de comentarii;
  • lista cu piesele care sunt în desfășurare în acest moment;
  • lista cu actorii care sunt în acest moment pe scenă; 
  • lista cu piesele nou adăugate;
  • lista cu noile planificări.

 

Utilitatea statisticilor

Statisticile sunt construite/create real-time pe baza informațiilor din baza de date actualizată.

Acestea există pentru publicul curios, care își pune întrebari (cu siguranță nu răspunde la toate întrebarile). Dar acest public poate afla cel mai jucat spectacol într-o lună, cel mai jucat autor, ce actor joaca cel mai mult etc. Și, în funcție de aceste informații, spectatorul poate lua decizia de a merge la un spectacol sau nu, de a vrea să vadă un actor într-o anumit spectacol sau nu etc.

Eu cred că o mare parte din public, care nu e neapărat curios, se duce la un spectacol pe recomandare sau în funcție de cât de vizibil în spațiul public este un actor, de notorietatea teatrului, și apoi vin celelalte criterii.

De asemenea, o statistică pe lângă rolul de sinteză, poate evidenția anumite tendințe sau evoluții. De exemplu, frecvența cu care se joacă un spectacol, în funcție de mai mulți factori: dacă este o premieră, dacă este un spectacol care se joacă de mult timp, dacă este într-o anumită perioadă anuală, etc.

Având în vedere că multe din statistici sunt definite pe intervale de timp (în general, sunt intervale lunare) pot avea și rol de comparare. De exemplu: în luna ianuarie 2017, actorul care a jucat în cele mai multe spectacole a fost Marius Manole, în luna februarie, este Victor Tapeanu, iar Marius Manole e pe locul 4 (informații valabile la data de 4.02.2017).


 

Utilizatorii: date despre ei

  • Conturi: 369 (nu foarte active, în medie se loghează cam 3-4 utilizatori pe zi)
  • Vizitatori: de vreo lună, a crescut de la 25-30 la cam 40 de vizitatori pe zi.

Din ce observ, vizitatorii sunt interesați în special de program și cam atât.

 

Relația cu teatrele

Am trimis email-uri către majoritatea teatrelor de stat și independente, prin care le povesteam pe scurt despre proiect si le ceream acordul de a putea pune pe site-ul meu afișele spectacolelor și pozele actorilor. Pentru că mi se pare corect să am acordul lor.

Statistic, cele mai multe teatre de stat nu au răspuns în niciun fel. Unul din teatre mi-a transmis că e nevoie să discute cu patronajul și nu a mai revenit cu un răspuns nici până în ziua de azi. Cu altele, după ce i-am asigurat că nu am nici o pretenție financiară, au acceptat.

Prim urmare le mulțumesc (plus Apollo 111) pentru că au fost receptivi la ideea proiectului meu. Acesta este motivul pentru care unele spectacole de pe site-ul meu au afișe și altele nu.

Ca idee, primul teatru de stat a fost de acord cu cererea mea legată de afișe și pozele actorilor a fost Teatrul Nottara, iar primul teatrul indepedent a fost In Culise (cei drept, nu le-am trimis tuturor teatrelor cererea mea în aceeași zi).

Cea mai mare realizare pentru rezervarile.ro a fost ca s-a regăsit ca partener media pe afișul Festivalului National de Teatru Independent (FNTi).

 

Promovarea platformei

Prin share la evenimente teatrale pe pagina de Facebook dedicată proiectului.

 

Planuri de parteneriate sau vânzarea platformei

Nu, nu am. Și nici de vândut nu am de gând. Acum, dacă vine cineva cu un maldăr de bani pe care să nu-i pot refuza, probabil că povestea se va schimba un pic. :)

 

Extinderea la spectacolele din țară

Da, voi face asta. Cum, voi vedea în timp.

 

De ce e nevoie să promovăm spectacolele de teatru

Concurența stârnește inventivitate și evoluție. Sau așa îmi place să cred.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related