File din evolutia unui bijutier contemporan. Georgiana Ciceo si brandul monom

File din evolutia unui bijutier contemporan. Georgiana Ciceo si brandul monom

Din septembrie si pana pe la jumatatea lui decembrie 2016, putem intui indeaproape programul Georgianei Ciceo, arhitect si co-fondator ZAIN Design expressions. In septembrie s-a hotarat sa porneasca un brand de bijuterie contemporana de la zero. Oportunitatea, un proiect al ZAIN in care designerii si mestesugarii se gaseau reciproc pentru a crea obiecte impreuna:

monom a aparut din visul meu de multa vreme de a realiza bijuterii. M-am dedicat mai multi ani altor activitati, am tot amanat si, la mijlocul unui an infernal, m-am decis sa incerc totusi marea cu degetul si sa vad daca am cum sa realizez treaba asta. [...] La un moment dat mi-am dat seama ca poate [...] ar trebui sa imi fac curaj sa fiu chiar eu unul din designerii din proiect.

Si asa a facut. Din schitele Georgianei si din mainile lui Nadudvary Laszlo Gyorgy (mai simplu, Laci), a iesit prima colectie monom. Doar ca, mai departe, Laci a indemnat-o sa incerce singura lucrul cu materialele.

Pe bajbaite si-a comandat primul pistol de lipit, alte scule si materiale, iar mai toata luna octombrie si-a petrecut-o intr-un maraton continuu de tutoriale YouTube. Prin noiembrie a zis "gata" si s-a apucat de treaba: statea pana tarziu in noapte in atelier, dupa cele 8 ore de la job. O luna mai tarziu, a terminat cele 4 colectii-prototip; inarmat cu ele, pe 15 decembrie a intrat pe ecranele noastre brandul monom

Momentan de gasit doar online, produsele monom vor intra curand si in magazinul Molecule F din Bucuresti. Povestea, pe larg, in textul de mai jos.

  

Echipa

Propriu-zis, monom jewellery e un one woman show (cum imi spunea chiar azi cineva): in mod constant sunt doar eu, Georgiana Ciceo, arhitect, co-fondator ZAIN Design expressions.

M-am bucurat insa si ma bucur (inca!) de sprijinul catorva oameni dragi care m-au sustinut extrem de mult in tot demersul meu de pana acum: Alexandru Chis, specialist IT - pe toata partea de suport tehnic, achizitii si tot ce mai inseamna decizii rationale, Florina Dascal, arhitect - feedback, styling, packaging, Anca Bonta - arhitect, packaging, Roxana Pop - arhitect - executare display expunere bijuterii, Andreea Bogdan - fotograf si, nu in ultimul rand, Nadudvary Laszlo Gyorgy, mestesugarul care a realizat fizic prima colectie monom, de la care am invatat foarte multe si pe care il bazai cu intrebari la fiecare rascruce.

 

De la ce a pornit

monom a aparut din visul meu de multa vreme de a realiza bijuterii. M-am dedicat mai multi ani altor activitati, am tot amanat si, la mijlocul unui an infernal, m-am decis sa incerc totusi marea cu degetul si sa vad daca am cum sa realizez treaba asta. Era septembrie 2016, pregateam proiectul Mestesug Contemporan din cadrul festivalului ZAIN Design expressions si cautam designeri care sa colaboreze cu mestesugari in realizarea unor obiecte de design.

La un moment dat mi-am dat seama ca poate nu e cazul sa o mai aman si ar trebui sa imi fac curaj sa fiu chiar eu unul din designerii din proiect (experienta ce urma a se dovedi benefica si dezvoltarii ulterioare a proiectului Mestesug Contemporan).

Asa a inceput intreaga experienta monom. Am lucrat cu Laci la prima colectie, pe care am expus-o la ZAIN 2016, urmand sa astept feedbackul si sa ma decid incotro o apuc, pe mai departe. Feedbackul a fost pozitiv, am incheiat festivalul si am inceput sa caut un nume si sa-mi incropesc un atelier.

monom urma sa aduca pe piata acele bijuterii minimaliste pe care mi le doream - sa le fac dar si sa le port, nascute din dragul meu pentru forme simple si pentru geometrie.

 

 

Testarea pietei

As minti daca as spune ca am testat realmente piata inainte de lansarea monom. Am studiat ce era pe piata, in mare si prin activitatea pe care o desfasor in cadrul ZAIN, eram familiarizata cu ce se intampla cu designul de bijuterie din Romania, insa marele test a fost la lansare, spun eu.

 

Pasii de lucru pentru lansare

Am pornit de la zero in septembrie 2016. Mai faceam bijuterii in liceu, insa nimic prea serios, doar tehnici foarte la indemana si doar pentru mine. Prima colectie am realizat-o cu Laci, eu am facut desenele, el a realizat propriu-zis bijuteriile. Am urmarit indeaproape productia, am si prezentat-o la ZAIN, de altfel.

Am invatat de la el cat am putut si am prins curaj, invatata, tot de Laci, ca trebuie sa incerc cu mana mea, ca trebuie sa cunosc materialul si ca doar lucrand cu mana mea voi putea sa inteleg ce pot face cu materialul, cu adevarat.

Am inceput sa imi comand primele scule - primul pistol de lipit (deja ajuns depasit de situatie), primele comenzi de materiale (initial de la furnizori din Romania, apoi din afara), primele scule, cumparate pe bajbaite, toate in paralel cu multe incercari si multe tutoriale urmarite online.

Din noiembrie, am inceput munca propriu-zisa, fara sa imi propun un milestone anume. Mi-as fi dorit sa ajung sa particip la urmatorul Paspartu - concept store-ul ZAIN, ce avea loc in decembrie 2016.

Aveam un job, de la 8.00 la 16.00, deci plecam de la job si stateam in atelier pana tarziu in noapte. Am terminat cele 4 colectii (prototipurile, de fapt) in 9 decembrie, in 10 decembrie am realizat photoshooting-ul urmat de editarea fotografiilor in timp record.

In tot acest timp, a avut loc si pregatirea site-ului si a paginilor de social media - candva intre 11 si 15 decembrie, iar in dimineata de 15 decembrie, cu mari emotii si fluturi in stomac, am lansat monom.

 

Investitia

E inca in desfasurare. Cu cat inaintezi in munca, in tehnica, descoperi ca ai nevoie de tot mai multe scule si isi doresti sa experimentezi tot mai multe tehnici. Am inceput cu aproximativ 1.500 de euro, economii personale, pe care pot sa spun ca i-am recuperat, insa inca, in acest moment, majoritatea incasarilor monom sunt reinvestite in scule si materiale.

 

Provocarile si rezolvarea lor

Cea mai mare provocare e sa faci diferenta intre lucrurile cu adevarat importante, pe care merita sa stai si sa le judeci pana in cel mai mic detaliu si lucrurile de care te impiedici nejustificat.

E in regula sa fii perfectionist, e absolut necesar sa isi doresti ca produsul tau/brandul tau sa fie cel mai bun, sa iasa asa cum iti doresti, e crucial insa sa iti dai seama care sunt cu adevarat deciziile importante si peste ce merita sa treci fara sa te cramponezi.

Cel mai greu a fost sa discern unde pot trece mai departe si care sunt punctele fara de care nu pot inainta. De exemplu, am lucrat foarte mult pe partea de branding, am cautat foarte mult, am incercat multe, insa asta a meritat. Inca nu am gasit un packaging de care sa fiu complet multumita, lucrez inca la asta, dar am decis ca nu era cazul ca monom sa fie blocat din acest motiv.

 

Design-ul

Eu, Georgiana Ciceo. Nu am un guideline fix de la idee la produs. De obicei pornesc de la o geometrie, o linie, o forma care imi spune ceva. Colectia INTERSECT a fost facuta pentru festivalul ZAIN, de exemplu, si este, practic, un hexagon reinterpretat in piese de bijuterie (inelul a fost ulterior stilizat, pentru a fi mai ergonomic).

Incep cu niste schite si, dupa ce le duc cat mai aproape de ce imi doresc sa fie, trec la prototipuri. Au fost insa si piese care s-au nascut altfel, de la o piesa de material indoita altfel in atelier (PLATTITUDE):

Sau chiar un prototip esuat, in cazul inelului din colectia T R A N S L A T I O N S: ideea initiala era tot o translatie aplicata cubului, care insa mi se parea ca nu arata in niciun fel bine, pe deget. Aratand unei prietene „esecul" si cum n-a iesit deloc bine ne-a venit ideea acestui inel :)

 

Materialele

Cele folosite acum provin din UK si Viena. Am incercat mai multe variante, din mai multe surse, insa, pana acum, aceasta s-a dovedit a fi cea mai buna varianta in ceea ce priveste raportul calitate-pret.

 

Productia

Eu realizez piesele manual, in atelierul meu din Cluj-Napoca. Initial am colaborat, asa cum am zis mai sus, cu Nadudvary Laszlo Gyorgy, insa am simtit ca abia atunci voi controla realmente piesele si forma lor cand vor iesi din mana mea. E si putin OCD acolo :))

 

Branding si e-commerce

Partea de branding am facut-o eu, dupa ce mi-am dat seama ca imi doresc ca bijuteriile mele sa aiba un nume al lor si nu sa il poarte pe al meu. Am cautat o rezonanta care sa imi placa si un cuvant care sa se lege intr-un fel de ceea ce fac. Am avut mai multe variante, am cerut feedback din mai multe parti si, in final, am ajuns la monom.

Logo-ul s-a nascut ulterior, dintr-o joaca cu literele cuvantului.

Pe partea de site si e-commerce m-a ajutat Alexandru, in continuare el se ocupa de mentenanta site-ului, ad-uri si cam tot ce tine de asta.

Cea mai importanta decizie a fost aceea de a face propriu-zis lucrurile, you just make it happen, fara sa complicam prea mult lucrurile. Nu avea sens sa incep cu un site facut de la zero, cu platforme integrate si alte complicatii.

Am ales o platforma de shopping online existenta, am ales o tema si am inceput personalizarea ei in asa fel incat aceasta sa se apropie cat de mult de ce imi doream de la platforma monom.

 

Canalele de promovare

Online, social media, pana acum. Iar cele mai bune rezultate, in Romania, vin din Facebook.

Offline, urmeaza sa inceapa o colaborare cu cei de la MOLECULE F - foarte curand, monom va fi prezent si in magazinul lor din Bucuresti. De aici incolo, imi doresc si un punct de vanzare undeva in Cluj, la un moment dat, sper cat de repede.

 

Campaniile de promovare din online

Si aici am fost inconjurata de aceiasi oameni minunati. Neavand experienta, era important ca oamenii cu care lucrez sa inteleaga ceea ce fac si ceea ce imi doresc, sa se apropie de lungimea mea de unda, dar sa si aiba un cuvant de spus.

Pe partea de fotografie, am ales-o pe Andreea Bogdan, cu care am colaborat extraordinar. Lucrasem cu ea si la ZAIN, mi-a facut placere si prima colaborare si, mai ales, imi plac foarte mult fotografiile ei, asa ca decizia nu a uimit pe nimeni :) A inteles perfect ce imi doream si, mai ales, a avut foarte multa rabdare si intelegere fata situatie si ritmul de lucru la care o supuneam.

De styling s-a ocupat Florina Dascal, colega si prietena mea. Florina a fost acolo de la nasterea monom ca idee, era absolut natural ca ea sa fie acolo si la partea de prezentare, propriu-zisa a bijuteriilor in lume. Stia bine cum mi le-am imaginat de la inceput, cum imi doresc sa fie purtate, stylingul a venit natural.

Modelul a fost Denisa Dascal, cu care colaborasem si pe proiectul Mestesug Contemporan, cu cateva luni inainte. Fetele mai lucrasera impreuna, iar Denisa daduse dovada de foarte mult profesionalism in colaborarile anterioare, aveam nevoie de acelasi drag de munca si de proiect si acum.

De partea de comunicare ma ocup eu, deocamdata. Aveam experienta comunicarii de la ZAIN, pe care o coordonez si am considerat important ca, pana cand monom isi gaseste si defineste o "voce", sa plece tot de la mine.

 

Clientul si obiceiurile lui

Clientii monom vin, in majoritatea cazurilor, din sfera creativilor - sunt oameni care inteleg si apreciaza atat designul bijuteriilor, cat si faptul ca fiecare e piesa e lucrat manual, individual, ca fiecare e unica, in felul ei propriu.

Ca online behaviour, cei mai multi ajung pe site de pe Facebook, si tot aici reactioneaza foarte bine la postari, poze, promotii. Ca behaviour de cumparare, am observat ca majoritatea comenzilor se definitiveaza seara, fetele isi cumpara inele, baietii le cumpara cercei :)

Deocamdata majoritatea clientilor monom sunt din Romania. Am avut cativa clienti din afara - Finlanda, Franta, Anglia - insa mai mult din randul prietenilor si cunostintelor. Urmeaza ca, in viitorul apropiat sa incepem niste campanii si in afara.

 

Urmatorul milestone

Financiar, au fost imbucuratoare recuperarea investitiilor si fluxul constant de comenzi, nu din materialism, ci din bucuria de a vedea ca am pornit ceva care e apreciat si care are toate sansele sa creasca frumos. Urmatorul ar fi lansarea monom si in afara Romaniei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related