Catalin Tenita, despre studiul ISSPOL: Oamenii inteleg cine este vinovatul principal al crizei, aleg o solutie clara de corectare, dar nu isi schimba optiunile electorale

Catalin Tenita, despre studiul ISSPOL: Oamenii inteleg cine este vinovatul principal al crizei, aleg o solutie clara de corectare, dar nu isi schimba optiunile electorale

Daca ar fi sa ne luam dupa ultimele evenimente, am putea spune ca defetismul, prezent in tot si-n toate in Romania ultimilor 28 de ani, a inceput sa ne slabeasca. Oameni isi spun pasul mai des, mai aplicat, mai bine ochit. In strada, pe net, in micile sau marile grupuri din care fac parte.

La inceputul acestei saptamani, la solicitarea Geeks for Democracy, Funky Citizens si Centras, a fost realizat un sondaj. Telefonic, oamenii de la Institutul de Studii Sociale si Politice (ISSPOL) au fost cei care l-au efectuat. Au raspuns la telefon si la intrebari aproape 1000 de persoane, in perioada 7 februarie - 11 februarie 2017. Tema: climatul politic din Romania

Desi a fost o munca de echipa, cel pe care l-am convins sa ne raspunda la cateva intrebari pe tema acestui sondaj a fost Catalin Tenita, fondator Treeworks si unul din initiatorii Geeks For Democracy. Aici puteti vedea rezultatele complete ale studiului, iar mai jos, discutia cu Catalin.

 

Povestea demersului

De fapt sunt doua demersuri :) Primul este sondajul. Am inceput de la o discutie intre mine si Tudor Muscalu (jumatate de Fredo si Pidjin). Intrebarea era: de ce partidele nu comunica niste cifre, in situatia data. Si am zis ca merita sa investigam.

I-am cooptat pe oamenii de la Cult Research/ISSPol - care ne-au oferit un cost absolut minimal, practic acoperind doar costurile externe cu cei care au realizat interviurile telefonice si donand si ei la randul lor toate celelalte servicii, l-am cooptat pe Viorel Micescu de la CENTRAS, care l-a adus pe vechiul lui partener de bridge - domnul profesor Mircea Kivu, au venit pe zona de comunicare si oamenii de la Funky Citizens (Multimiri Cosmin Pojoranu si Elena Calistru).

Iar Tudor Muscalu si Eugen Erhan (un intreg din Fredo si Pidjin) au lucrat vreo 2 zile la vizualizari cat mai clare.

Banii implicati de proiect: 3860 lei + TVA = 4593 lei
Timp: cam 10 zile de la discutia initiala pana la comunicarea rezultatelor

 

#rezist

Demersul al doilea sunt insignele #rezist. Aici Viorel de la CENTRAS a fost initiatorul ideii. A decis ca el va face 2000 de insigne #rezist, aducandu-si aminte si de zilele in care in '90, student fiind, faceau insigne artizanale (cu bold, burete, lipici si scris cu pixul). El era "Golan bridgist" - evident.

Si apoi ne-am zis: hai sa apelam la oameni si am cuplat cele 2 proiecte intr-o initiativa de crowdfunding. Intr-o saptamana de la lansare s-au strans ceva peste 41.500 de lei, de la mai mult de 300 de oameni, care au donat prin Paypal sau in conturile Centras. Au fost oameni care au donat 2 Euro si oameni care au donat 1000 de lei. De fapt a fost si cineva care a donat chiar 500 EURO. Toti animati de aceasi dorinta - sa rezistam pasnic.

 

Partea logistica a operatiunii insignelor este extrem de complicata, multe zeci de plicuri de facut si probabil peste 1000 de discutii cu oameni care le vor, pentru ei sau pentru a distribui.
Dar credem ca merita.

De suma stansa pana acum putem realiza circa 35000 de insigne (mai sunt si costuri de transport - cele pentru orasele din diaspora depasind de multe ori contravaloarea insignei) BTW, o isngna este in medie cam 90 de bani. Din care evident 19% merg la stat ca TVA, asadar actiunea noastra intareste si bugetul :)

 

 

De discutat la sondaj

Cred ca sunt multe aspecte care pot fi analizate. Daca ma intrebi pe mine sunt 2 puncte cheie acolo:

A. Oamenii inteleg cine este vinovatul principal al crizei (peste 50% gasesc coalitia de guvernament), aleg o solutie clara de corectare (guvernare responsabila sau demisie guvern/Liviu Dragnea), dar nu isi schimba optiunile electorale. Chestia asta e deschisa la multe analize.

B. Propaganda nu functioneaza asa de bine: tarile occidentale (proxy pentru multinationale) si protestatarii sunt gasiti vinovati in procente sub marja de eroare chiar si de cei care au votat PSD-ALDE.

In plus, desi cifrele de audienta (Kantar) zic altceva - si in mod cert sunt mai obiective -, omenii dau cam in procente egale cele 4 mari canale de stiri (RTV, Antena 3, DigiTV si Realitatea TV).

Cred ca explicatia ar fi ca anumite persoane sunt constiente de continutul manipulatoriu al Antenei 3 sau RTV si atunci, chiar daca se uita, nu ar declara public o adeziune la agenda acestor canale. E si asta o forma de gandire critica, totusi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kantar

Kantar is the world’s leading data, insights and consulting company. We help clients understand people and inspire growth. Kantar is a data and evidence-based agency providing insights and actionable... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

TreeWorks

Cu o experienta de peste 10 ani, TreeWorks este o companie specializata in crearea de prezente online si solutii web complexe, numarand peste 200 de proiecte realizate pentru clienti romani si straini. Principala... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related