Dupa ce-am vazut ce face o agentie de presa cu un chatbot sau o campanie de brand, trecem si la urmatorul nivel: chatbot-ul personal. Andra Bria, cu care am mai vorbit pe vremea cand lucra la Marks, si-a facut o copie digitala, Replika.
La ce serveste? Pai, stai de vorba cu ea cand Andra e ocupata IRL. Sau poti sa-i propui o colaborare noaptea, cand omul Andra tre' sa doarma ca, na, are limite. E ca o carte de vizita interactiva, virtuala, available non stop. Si e si politicoasa: nu da cu seen.
Despre work-ul tehnic, inclusiv cu atentie la sinonime, si cele mai frecvente intrebari pe care oamenii le-au pus chatbot-ului, scroll mai jos. Avem si food for thought:
Intr-o lume in care suntem conectati non-stop, nu cred ca solutia este neaparat o pauza de la tehnologie. Avem pur si simplu nevoie de o tehnologie mai desteapta.
Multidisciplinaritate
Intotdeauna mi-a placut sa-mi dezvolt latura creativa si am reusit sa fac asta prin copywriting si concept writing.
Apoi m-am indragostit de tehnologie, pentru ca mi-a dat ocazia sa si pun in practica conceptele pe care inainte doar le imaginam. Si pentru am studiat si ceva politici sociale, am integrat anumite nuante de acolo, atat in comunicare cat si in tech.
In fine, multidisciplinaritatea asta m-a ajutat sa explorez proiecte din cele mai diverse.
De unde vine chatbot-ul Replika
Totul a inceput anul trecut in aprilie, cand Facebook si-a deschis platforma pentru a permite oricui sa construiasca un chatbot. Am vrut incerc si eu noua jucarie, asa ca am inceput sa ma gandesc la posibile use-case-uri.
Fast-forward o luna mai tarziu si o simpla discutie cu un prieten s-a transformat intr-o sesiune de brainstorming in care am realizat cam cat de de cool ar fi un chatbot care sa-ti prezinte proiectele si sa vorbeasca despre tine la orice ora din zi si din noapte, ca si cum ai fi tu. De fapt, o copie digitala a ta.
Adevarul este ca suntem atat de prinsi cu work-ul de zi cu zi incat nu mai avem timp sa ne si promovam munca, sau sa ne conectam cu ceilalti pentru posibile colaborari. Clasicul 9-5 s-a transformat in 9-9 si tot nu e suficient, intr-o lume in care trebuie sa fii available non-stop.
Asa a aparut Replika, copia mea digitala, un fel de about.me interactiv, care converseaza in locul meu 24/7. In felul asta, poti sa vorbesti cu mine despre o posibila colaborare la 2 A.M., chiar si atunci cand nu sunt in camera :))
Replika pornit ca un proiect de creatie, dupa care am inceput sa fac research, sa studiez mai indeaproape si sa explorez potentialul acestor interfete de a deveni produse de sine statatoare.
Manifestul
Da, poate fi privit ca un proiect-manifest legat de modul in care ne conectam cu ceilalti si legam relatii profesionale.
Intr-o lume in care suntem conectati non-stop, nu cred ca solutia este neaparat o pauza de la tehnologie. Avem pur si simplu nevoie de o tehnologie mai desteapta.
De produse atat de inteligente incat sa ne asculte, sa ne inteleaga, sa ne raspunda, sa automatizeze tot ceea ce este repetitiv si monoton in viata noastra, pentru ca noi sa putem fim prezenti in momentele cu adevarat importante.
Si ar trebui sa faca asta in mod natural, fara a fi intruziva. Avem nevoie de o tehnologie care sa fie capabila sa dispara.
Finantarea
Prin surse proprii, investitia a fost una minima. Tot ce am facut a fost sa public proiectul in cateva grupuri de facebook si sa-l promovez in cadrul unor pitch-uri si competitii locale.
Colaboratorii
Pe partea tehnica am colaborat cu Mindtreat Studios, iar pe partea de identitate vizuala cu un designer talentat si, anume, Moni Cucuiet.
Pentru ca o conversatie e ca un joc de ping-pong, logo-ul Replika e format din doua palete stilizate si o minge.
Timpul de lucru si pasii
La jumatatea lui iulie 2016 am inceput sa lucrez la el, iar pana la finalul lui august aveam deja prototipul gata de testare.
Idee - Ce vreau sa exprim - Cum ar functiona? - Research - Cum s-ar numi? - Cum s-ar comporta, care i-ar fi personalitatea? - Ce vreau sa spuna despre mine si ce vreau sa pastrez privat - Cum ar arata un script? - Research - Cum pot face astfel incat flow-ul de conversatie si interactiunea sa fie cat mai naturale? - Care sunt cele mai frecvente intrebari? Care sunt acele intrebari deschise pe care le pot anticipa? Research - Testare - Adaugare un nou set de intrebari & raspunsuri - Beta testing cu prietenii - Si mai mult research & so on.
Functiile
Replika e o interfata conversationala care functioneaza pe Facebook, iti preia personalitatea printr-un script cu care e antrenata si vorbeste in locul tau.
Replika e ca o carte de vizita interactiva care poate sa-ti filtreze contactele noi in functie de interese si de potentialul pentru colaborare.
E o modalitate de a stabili noi conexiuni, pe baza de compatibilitate profesionala, la scara larga.
Pentru ca vorbim despre un chatbot cu personalitate, da, el trebuie sa fie bogat in content, sa fie playful. Glume, GIF-uri, emoji-uri - asa dai tonalitate, emotie si acel „human touch” comunicarii.
Dificultatile
Intrebarile deschise, recunoasterea de sinonime, expresii, abrevieri sau pluraluri. Ca sa nu mai zic de partea de semantica - dar asta e o provocare generala in construirea de agenti inteligenti.
Utilizatorii
Din august pana azi, Replika a vorbit cu peste 300 de oameni din toata lumea, cu aproape zero buget de promovare.
E un experiment interesant, pentru ca ma ajuta sa-mi dau seama cam care sunt curiozitatile oamenilor in general.
Am construit flow-ul astfel incat sa nu dau prea multe ocazii userului de a adresa intrebari libere, pentru ca asta ar fi insemnat sa scriu raspunsuri la nesfarsit sau sa antrenez algoritmul cu seturi de date (help?).
Oamenii adreseaza tot felul de intrebari, cele mai des intalnite sunt cele contextuale, legate de evenimente si politica (Ce parere ai despre Trump?) sau de felul in care functioneaza bot-ul (Care este scopul acestei…chestii?, Ce trebuie sa fac?, Cum pot sa te antrenez?).
Sunt intrebari previzibile sau intrebari cu totul neasteptate, unele super specifice si personale, altele foarte abstracte (Cine este stapanul tau? Cand apare iPhone 8? Cu cine votezi? Ai si voce? Poti sa-mi faci legatura cu Tim Draper? Unde e Andra? Unde e New York-ul? Pot primi si eu o Replika? Stii ceva de Micha?).
Unii useri vor sa vorbeasca despre subiecte serioase – „Hai sa vorbim despre modul in care joburile vor fi inlocuite de masini”, in timp ce altii se tin de glume. Si probabil cea mai autentica declaratie: „ma simt singur”.
Cea mai lunga conversatie: cu un student la neurostiinte, iar cea mai frecventa replica: butonul de Like :)
Promovarea
L-am listat pe cateva site-uri de tech, pe grupuri de facebook, si am scris despre el pe o platforma de blogging.
A avut si mai mult engagement dupa ce l-am prezentat in cadrul a doua pitch-uri.
Shorlist-ul la Central European Startup Awards
L-am prezentat ca o propunere de produs la o competitie de pitch-uri, momentul a fost unul bun, publicul a fost foarte open, iar oamenii au putut sa-l incerce live. Practic au vorbit cu mine online, in timp ce vorbeau cu mine fata in fata :))
Ulterior, a fost si shortlistat la etapa nationala a Central European Startup Awards, categoria Best Chatbot Solution.
De-aici incolo
Pai am de gand sa iau experienta acumulata din proiectul asta si sa-l duc la urmatorul nivel.