Diana Pop, Shake: Un consumator informat cere mai mult decat beneficiile unui produs. Incepe sa ceara atitudini, pozitii

Diana Pop, Shake: Un consumator informat cere mai mult decat beneficiile unui produs. Incepe sa ceara atitudini, pozitii

Diana Pop, Managing Partner SHAKE Advertising, nu se sfieste sa vorbeasca despre subiectul care a tot facut valuri, zilele acestea, acela al responsabilitatii brandurilor fata de mediul in care se promoveaza. Vorbeste despre aceasta tema, pornind de la principala provocare a pietii, din acest moment: Consumatorul.

El a schimbat fundamental, in ultimii ani, regulile jocului. De la ce comunici si viteza de reactie, pana la mediile si modul in care comunici pentru brandul pe care il reprezinti.

 Trendurile pot fi, in 2017, social media, video content, influencers, original content & native advertising, growth hacking. Dar ele sunt doar niste unelte de care marketerii au nevoie pentru a defini atitudini.

Ceea ce incearca sa faca si cei sase oameni de la Shake. Dar sa o luam cu inceputul:

 

Istoric

Am lansat Shake in 2009 si, cu experienta egala cu zero a unei crize financiare mondiale, credeam la momentul lansarii ca vom “zdruncina” industria / lumea / mapamondul, de aici si numele agentiei :)

In realitate cred ca cei mai zdruncinati am fost noi, in toti acesti aproape 8 ani de istorie tumultoasa a agentiei.

Am pornit ca agentie mica si independenta si nici nu ne-a pocnit, in toata aceasta perioada, nici o retea mare (sau mai putin mare) cu vreo oferta de cumparare.

Deci n-am beneficiat de clienti veniti pe retea. Totodata, foarte important, n-am avut niciodata in aceasta perioada contracte cu statul. Clientii agentiei cred ca au fost cei mai importanti catalizatori in dezvoltarea agentiei.

Specificul industriilor in care activeaza, disponibilitatea lor de a intra intr-un parteneriat pe termen lung cu noi – de exemplu BDG Import, cel mai vechi client al agentiei, impreuna cu care lucram impreuna neintrerupt de peste 6 ani, sau Tommy Hilfiger, brand pentru care comunicam de trei ani – evolutia brandurilor pe care le comunicam si nevoile lor au format, in cea mai mare masura, structura actuala a agentiei.

 

Schimbari in piata si in agentie

Cred ca agentia a evoluat, in egala masura, atat ca urmare a schimbarilor din piata cat si datorita schimbarilor de mental social. Sigur, nevoile actuale ale pietei sunt unele mult mai clar cuantificabile.

De mult ROI nu mai este doar un termen mentionat in treacat. Nowadays fiecare campanie trebuie sa aiba rezultate cuantificabile pozitive. Financiar. De aici si o asumare mult mai aplicata la nevoile clientului.

Dar cred ca cea cel mai important factor care a influentat evolutia companiei este chiar aceasta transformare suferita de clientul final, odata cu accesul urias la informatie real time, datorat social media in primul rand. Si care a influentat, cred, toate industriile, nu doar pe cea de comunicare.

Nevoile de consum ale clientului final au crescut dar, in acelasi timp, s-au rafinat foarte mult. Oamenii sunt mult mai atenti la ce cumpara, pe ce isi dau banii, timpul si energia. Au inceput sa gandeasca si sa-si bazeze deciziile de cumparare inclusiv pe principii de sustenabilitate economica sau de mediu, de exemplu. 

De aceea cred ca in toti acesti ultimi ani etica de business a devenit un actor din ce in ce mai important in industria noastra (vorbesc aici despre Shake dar cred ca regula se aplica la majoritatea agentiilor).

O relatie mult mai corecta intre angajat si angajator, intre client si agentie, intre agentie si furnizori sau institutiile statului. O relatie mult mai corecta intre brand si clientul final.

In consecinta principiile pe care ti le asumi tu, agentie, nu mai sunt doar niste niste concepte de care iti aduci aminte cand esti intr-un pitch si trebuie sa fill in the presentation cu#cevafrumos despre agentie, sau cu care te lauzi pe un print frumos si neconventional afisat la front office.

Si daca acum 7 ani ele erau, pentru Shake, mai mult aspirationale si teoretice, acum, 7 ani mai tarziu, functionam on daily bases dupa ele. De exemplu sunt niste industrii pentru care ne-am asumat ca nu vom comunica niciodata.

 

Echipa

Suntem sase angajati, specializati toti in multitasking :) Dincolo de gluma (chiar daca e si foarte adevarata), echipa este formata dintr-un manager, un PR Director, un Media Relations Specialist, un om de Social Media, un Events Manager si un om de strategie si creatie. 

 

Clienti

Portofoliul nostru include, in cea mai mare masura, clienti care activeaza in segmentele premium si luxury fashion, beauty, bijuterii, home design, alcool / non-alcool, masini, personal care, lifestyle si de-a lungul celor 7 ani am dezvoltat campanii si proiecte pentru branduri precum Tommy Hilfiger, Emporio Armani, MaxMara, MAC, Bobbi Brown, Oriflame, Martini, Bacardi, Metaxa, Evian, Jagermeister, Lexus, Toyota, Sensodyne, YKK.

Cautam clienti seriosi, consecventi si asumati, care-si respecta partenerii si consumatorii finali. Poate suna stupid, dar in esenta chiar despre asta este vorba.

Nu cred ca ne este frica de vreun client, sunt doar unii cu care nu am lucra.

 

Proiecte importante

Primul proiect cu adevarat important dezvoltat de Shake a fost prima editie a campaniei Zambeste Romania, lansata in 2012. A fost un proiect pe care l-am castigat in urma unui proces de licitatie la care au participat agentii mari, cu o expertiza si niste resurse la care noi nici acum nu indraznim sa visam. A fost greu dar si frumos :) sa lucram pentru doi clienti, campania fiind co-owned in acel an de GSK HealthCare si Wrigley Romania.

O campanie integrata, cu componenta de PR, PA, social media, tv spot, digital, in store promo, care a primit premiul Pentru cea mai bun proiect de marketing din lumea GSK in acel an, lumea GSK insemnand peste 120 de tari.

Un alt milestone al agentiei a fost Special Night Out, un proiect dezvoltat de Shake in parteneriat cu peste 50 de magazine de lux, concentrate in trei zone de interes: Calea Victoriei, Calea Dorobantilor si The Grand Avenue, JW Marriott. Emporio Armani, Gucci, Valentino, Victoria 46, Mengotti, Roberto Cavalli, MaxMara, The Place, Louis Vuitton, Burberry au fost doar cateva dintre magazinele partenere care, pe parcursul unei seri cu program prelungit in intervalul orar 20:00 – 00:00, si-au cumulat eforturile cu scopul de a transforma cele trei zone ale Bucurestiului in adevarate destinatii de shopping de lux, oferind special treatments si reduceri speciale la anumite produse.

Si cel de-al treilea proiect pe care as vrea sa-l mentionez, pentru ca a reprezentat o premiera atat pentru client cat si pentru publisher-ii de glossy magazines din Romania, a fost Tommy Hilfiger Guest Editor Elle Romania, editia noiembrie 2015. Tradus in cifre: coperta + 24 de pagini de original content, produs de echipa Elle impreuna cu Tommy himself.

 

Provocari

Cred ca cea mai mare provocare din piata, in acest moment, o reprezinta consumatorul - un consumator care are acces nelimitat la informatie - consumatorul atotstiutor, aproape.

El a schimbat fundamental, in ultimii ani, regulile jocului. De la ce comunici si viteza de reactie, pana la mediile si modul in care comunici pentru brandul pe care il reprezinti.

Citeam zilele trecute un articol despre trendurile in marketing in 2017. Social media, video content, influencers, original content & native advertising, growth hacking sunt linii care apar din ce in ce mai mult, de doi – trei ani, in propunerile agentiilor si in planurile marketer-ilor din Romania.

Dar cred ca toate sunt niste “tool-uri” de care ne folosim, comunicatorii si marketer-ii, sa definim atitudini. Pentru ca un consumator informat cere mai mult decat beneficiile unui produs.

Incepe sa ceara atitudini, pozitii. Hai sa luam ca exemplu recentele campanii desfasurate pe Facebook, campanii de boicot impotriva brandurilor care advertizeaza pe niste canale de televiziune care au prezentat informatii intr-un mod manipulator (stim despre ce e vorba, nu trebuie sa detaliez).

Pentru consumatorul de azi nu mai e suficient ca un produs sa desfunde nasul, asa cum promite spotul TV. Consumatorul de azi intra in farmacie si hotaraste ce brand de picaturi de nas cumpara in functie nu numai de beneficiul produsului, dar si in functie de atitudinea pe care brandul respectiv (prin oamenii care-l comunica) o are (intr-un raport mult mai mare decat cel medical, intr-un raport social) cu el, consumatorul final.

In cuvinte mai putine: daca tu, brand, finantezi proiecte / campanii (in cazul acesta televiziuni)  lipsite de etica in raport cu mine, consumator, atunci eu te boicotez. Nu-ti mai cumpar produsele, incep campanii de shaming pe social media si pun presiune pe tine sa iei o decizie corecta.

 

Trenduri

Cu siguranta este o perioada plina de provocari pentru profesionistii in relatii publice, e o perioada in care aproape ca au disparut granitele dintre marketing / PR / digital & social media, este perioada omului de comunicare universal.

Un om de comunicare universal, care sa genereze si sa integreze constant continut original si relevant pentru nevoile consumatorului. Iar nevoile consumatorului sunt din ce in ce mai rafinate si mai demanding, de la nevoia lui de satisfactie imediata, fapt care redefineste constant parametrul “timing”, pana la nevoia de a “relationa” cu branduri relevante atat din punct de vedere social cat si al calitatii produsului in sine, mai departe de branding.

Din fericire faptul ca suntem o agentie mica si independenta ne-a obligat sa nu ne relaxam si cred ca acum traim o perioada in care expertiza noastra profesionala, obtinuta cu multa munca, bugete mici, efort de trei ori mai mare si parametri de performanta setati 5 nivele mai sus decat norma, reprezinta cel mai mare asset al agentiei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related