Ryanair, compania aeriană irlandeză, e cel mai recent brand care intră în dezbaterea cu temă politică din spațiul românesc, pornită de adoptarea netransparentă a OUG 13/2017 pentru modificarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală, prin care se dezincriminează abuzul în serviciu, printre altele.
Compania a postat pe pagina sa de Facebook, la 13:43, mesajul de mai jos (embed-ul nu funcționează din cauza setării „custom audiences - Romania”, dar puteți să o vedeți aici):
Nu face referire directă la proteste sau la ordonanță. Nu cheamă oamenii în stradă. Nu își donează serviciile. Nu afirmă explicit o poziție de brand. Preia o temă din discursul public - „altă întrebare” - și o alătură unui CTA indirect (e un „cumpără” subînțeles acolo). Poziția lor e susceptibilă de ambiguitate ca cea a Bisericii Ortodoxe Române, în sensul că unii pot spune că e umor, în timp ce alții îi pot acuza de hijacking al unui protest în scopuri comerciale.
Se mai ridică niște întrebări legate de partea de implementare, în sensul că e un teritoriu posibil ilegal: folosirea simbolurilor naționale în scop comercial, plus folosirea imaginii unei persoane fără acordul acesteia.
Întrebări de genul ăsta am primit și noi, printr-un mesaj, de la un cititor:
Stimabililor, apreciez foarte mult munca dumneavoastra, iar efortul din ultima perioada cu identificarea companiilor ce finanteaza anumite posturi ce denatureaza realitatea, este de-a dreptul supraomenesc.
As dori sa va aduc in vedere un alt aspect al marketingului companiilor. Doua brand-uri mari, in speta Jerry's Pizza si Ryanair au folosit 'lait motivul' - alta intrebare, pentru a-si promova cu succes companiile.
V-as ruga, ca oameni de marketing sa apreciati daca utilizarea evenimentelor politice actuale, ba chiar mai mult, utilizarea dorintei de schimbare, exprimata prin protest public, este oportuna.?
Este normal ca companiile sa foloseasca steagul, stema si orice idee ce leaga de protest pentru a se promova?
Multumesc.
Și mai sunt și pe pagina lor:
profitati de circumstante de criza ca sa va faceti reclama (ce meme trist, btw)? mai bine oferiti zborurile alea de 5 euro diasporei care vrea sa fie duminica aici, sa le aratam muistilor de la putere ca nu mor caii cand vor cainii! - garantez PR turbo ;)
imi place Ryanair si tocmai de aceea, va rog sa lucrati la o campanie 360 grade. Perfecta v-a iesit postarea de facebook doar ca va contraziceti prin faptul ca dati inca reclame la antena 3. deci hai cu campania 360, nu cu prosteala! mersi!
penibila reclama având în vedere circumstanțele. mai de ajutor era dacă era orice zbor spre București 5€. măcar atât dacă tot facem haz de necaz nu?
Deși Antena 3 are deocamdată are un discurs neutru, nu consider că Ryanair ar trebui să lanseze astfel de glumițe simpatice, mai ales în condițiile încă nu și-a retras reclamele de pe post. Cum interpretăm noi acest lucru? „Aveți grijă, măi Antena, urmează să vă tăiem dacă n-o țineți tot așa cu jurnalismul. Între timp mai facem și noi o băiță de mulțime.”? Observ că postarea nu e publică, ci „shared with custom”. De ce? Mână liberă la comentarii pe pagina lor, vă rog.
Cum ziceam, scopul scuză mijloacele sau #așanu?
Implicarea brandurilor în dezbaterea publică politică a început cu antreprenorii locali care își donează produsele și serviciile oamenilor care ies în stradă să protesteze. S-au oferit până acum băuturi calde, mâncare, haine, cazare, transport, servicii stomatologice, îngrijire în grădinițe pentru copii.
Cei care au ales soluția asta își oferă produsele și serviciile gratis - fac o donație - consumatorilor și potențialilor consumatori cu care împărtășesc anumite valori. În cazul ăsta, sunt de natură politică. Și brandurile, și cetățenii își doresc transparență în activitatea instituțiilor statului (de aceea se împotrivesc unei ordonanțe de urgență adoptată noaptea) și dezbatere democratică (posibilă prin consultarea celorlalte instituții ale statului și a cetățenilor, prin reprezentanții ei). Despre intrarea brandurilor în discursurile cu temă politică am dezbătut cu Șerban Alexandrescu și cu Robert Tiderle.
Următorul pas l-a făcut eJobs, cu un statement și mai puternic: au chemat indirect în stradă „românii implicați și liberi”. Pe platforma proprie, au creat un anunț de job prin care își arată susținerea față de cei care protestează în stradă. Nu au menționat explicit OUG 13/2017, dar susțin poziția celor care se declară împotriva acestei ordonanțe adoptate fără transparență și fără dezbatere, care dezincriminează anumite fapte penale și favorizează anumite tipuri de infractori. Au urmărit dezbaterea publică, au preluat anumite mesaje, le-au adaptat și le-au dat un reach mai mare, punându-și propria platformă la dispoziție, pentru propagarea mesajului. Implementarea nu e tocmai perfectă, dar, în cazul ăsta, se poate spune că scopul scuză mijloacele.
Patru Mâini (fostul Baumix) a continuat luarea de poziții într-o notă explicită: au promis că donează materiale pentru reconstrucția și renovarea penitenciarelor dacă Guvernul abrogă în maximum 8 zile OUG 13/2017, atât cât a mai rămas până ordonanța intră în vigoare și își produce ireversibil efectele. Din punctul ăsta de vedere, ca discurs de brand, e unul dintre cele mai asumate.
De când Guvernul a adoptat OUG 13/2017 pentru modificarea Codului Penal și Codului de Procedură Penală (despre implicațiile ei, aici), pe IQads urmărim și scriem despre felul în care companiile mici și mari, instituțiile și reprezentații lor, brandurile punctuale, șefii de companii, vedetele, unele televiziuni și cetățenii aleg să comunice pe durata protestele în curs.