Robert Tiderle, Owner Papaya Advertising, are o pozitie clara in dezbaterea noastra, privind responsabilitatea brandurilor fata de mediul in care isi fac reclama. Dar inainte de a ne uita la companii, ar fi necesar sa ne uitam si la industria de publicitate, care se confrunta cu probleme asemanatoare.
Daca Serban Alexandrescu facea o comparatie cu antibioticele care nu mai functioneaza, iar Codin Caradimu propunea un experiment cu un zid de musama intre Romanii, Robert vorbeste despre morcovi. Si unde se ascund ei.
Exista un risc pentru brandurile care se promoveaza pe aceste canale?
Inainte de a discuta despre riscuri, fie ele de stirbire a imaginii sau de asprimea judecatii de apoi pentru cei care semneaza pe mix-ul de media, trebuie ca lumea sa inteleaga ca sunt foarte multi gazi, ciuvici si ciutaci in piata de publicitate din Romania.
Care, neslujind direct un voiculescu sau un ghita, se inchina cu evlavie la un Franklin sau Hamilton. Daca ii intrebi, o sa iti raspunda, politically correct, ca nu paraii sunt ceea ce e mai important in viata. Pentru ca apoi, cu un ranjet, sa iti sopteasca ca important e doar numarul lor. Iar banii cei multi sunt in media.
Celebrul “Dati-ne media si va dam creatia gratis” are acelasi nivel de civism cu “S-au dat 50 de lei de om si 30 de caine”. Banii sunt cei care, ca si morcovul atarnat in fata magarului, duc industria asta “inainte”.
Asa ca magarul cara pe oricine in spate, avand promisiunea ca se poate infrupta dintr-un parandarat de 5-10%. Mai multi morcovi, mai multe sanse de a avea o casa de 1000 de mp cu piscina interioara.
Revenind la riscuri. Cati magari cunoasteti care, animati de bun simt si de grija viitorului odraslelor lor, sa refuze morcovii astia?
Asa ca, inainte de a ne uita urat la branduri, trebuie facut putin curat in industria de publicitate. Am vazut luarile de pozitie ale organizatiilor din industrie. Nu mai sunt membru in niciuna, asa ca jena resimtita a fost mai mica de data asta. Va cer insa sa va aduceti aminte cat efort au depus insa in ceea ce priveste ordonanta Voiculescu.
Brandurile va cer asfel de analize?
Analiza de media este seaca, peste tot la fel. Aici este o chestiune de principii, nu de analiza media. Din punct de vedere media, cele 2 haznale iti pot reduce CPP-ul (cost per point).
Din punct de vedere igiena, este insa mult mai bine sa iti muti nevoile undeva unde este mai curat si ai si apa si sapun.
Au temeri de tipul celui amintit mai sus?
Daca au, le impartasesc cu agentia de media sau de PR. Si ajungem in situatia in care, pentru un final fericit, este nevoie de doi. Un client cu temeri si o agentie cu ceva curaj. Sau bun simt. Dar, in multe cazuri, se intalnesc doi oameni cu aceeasi temere. Ca se pierde o bucatica de morcov.
Ati avut discutii cu clientii pe aceasta tema?
Pozitia noastra este clara. Dorim ca morcovii sa ramana cat mai mult timp si cat mai bine infipti in curul penalilor aparati de limbile de la Antena 3 si RTV.
Iar discutiile cu clientii sunt la fel de clare.
- “Vad ca nu ati pus in plan nici Antena 3 nici RTV? De ce? Nu sunt buni?”
- “Nu. Nu sunt buni.”