Viața de apoi a bannerelor și a mesh-urilor

Viața de apoi a bannerelor și a mesh-urilor
Foto: Mihai Bulai

Andreea Zaharescu, studenta in Iasi la marketing, pleaca printr-un program AIESEC in India; intra in contact cu diverse ONG-uri, vede cum se face hartie din excremente de elefant, printre altele. Se intreaba de ce nu exista si in Romania proiecte de upcycling, ca doar deseuri avem, iar informatii despre ce se intampla cu ele nu prea. Asta era in 2011. Incepand cu 2012, cu finantari de la doua competitii castigate, pune pe picioare Upside Down, un atelier care transforma bannerele, mesh-urile si prelatele de camioane in genti, portofele si alte accesorii. 

Materia prima o primesc (pro-bono) de la agentii care monteaza bannere stradale, de la organizatori de evenimente si corporatii care produc cantitati mari de astfel de deseuri. In ecuatia asta, toata lumea e multumita: Upside Down are din ce sa produca, companiile scapa de deseuri si de costurile aferente depozitarii si incinerarii lor, printr-un proiect de CSR, solul si atmosfera scapa de elementele toxice rezultate in urma procesului clasic de „tratare” a deseurilor. Cercul se-ncheie cu husele si mapele personalizate special pentru clientii corporate.

Dupa cinci ani de lucru in atelierul din Iasi, Andreea ne povesteste despre detaliile construirii business-ului si brandului, colaborarea cu partenerii, dar si despre comportamentul clientilor:

Paradoxal, povestea si modul in care sunt concepute materialele sunt pe plan secund in topul motivelor care ii atrag pe clientii nostri. Cei mai multi dintre ei marturisesc ca produsele sunt utile, arata bine si faptul ca sunt colorate le „fura ochii” si ii determina sa faca achizitia.

  

Echipa

Povestea Upside Down incepe cu 3 tineri cu pasiuni si studii aparent paralele, respectiv marketingul si ingineria, dar care au in comun entuziasmul, optimismul si o filosofie de viata sanatoasa.

In prezent, echipa Upside Down este formata din specialisti in marochinarie, productie si design industrial, specialisti in grafic design, interni pe partea de productie de produs si colaboratori in domeniul resurse umane, marketing, ilustratii grafice, foto si video.

 

Focus pe initiatoare si experienta din India

Am studiat la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, din Iasi, specializarea Marketing. In anul 3, am plecat cu o bursa Erasmus in Spania, care m-a inspirat sa calatoresc. Aici au luat fiinta in capusorul meu idei de afaceri legate de mediu. Dintotdeauna m-a preocupat protejarea mediului si ce as putea eu face pentru asta.

Mi-am continuat studiile si la inceputul celui de-al doilea an de master - Analiza si strategii de marketing - am profitat de o oportunitate AIESEC si am plecat in India, simteam ca e ceea ce vreau sa fac desi nu toata lumea a fost de acord cu idea de a ingheta anul.

Odata ajunsa in Delhi, am lucrat la o agentie de marketing, timp de 6 luni, dupa care am facut voluntariat in urmatoarele 4 luni. Am intrat in contact cu mai multe ONG-uri cu impact, fie prin programele pentru bunastarea copiilor, fie prin incurajarea mestesugarilor locali care se ocupau cu fabricarea de mobilier din bambus sau cu transfomarea excrementelor de elefant pentru a face hartie. :) Eram super incantata de fiecare data cand aflam de un nou proiect atat de inedit.

 

Cu invataminte, inapoi in Romania

Mi-am finalizat internshipul si a urmat o perioada de calatorii, am plecat in Thailanda. La intoarcerea mea din calatorii, m-am implicat in de Green the Gap, Delhi, un atelier in cadrul caruia m-am familiarizat cu procesul prin care deseurile capata o noua viata, fiind transformate cu multa migala in diverse produse foarte practice, genti din pungi de orez, sticle de bere transformate in pahare etc.

In tara unde aproape orice este privit ca o resursa si nu ca o problema, in India, a luat nastere ideea pentru Upside Down. Ma simt norocoasa ca am avut posibilitatea sa observ procesul de productie, in cadrul organizatiei in care am lucrat.

Cand eram inca in India, m-am intrebat de ce nu exista un astfel de proiect si in Romania. Avem multe deseuri si putina informatie legata de ce se intampla cu deseurile pe care le generam. Astfel, ideea a fost adusa si implementata in Romania.

Upside Down este primul brand care promoveaza conceptul de upcycling, adica transformarea lucrurilor care isi incheie ciclul de viata in mediul urban in produse noi, adaugandu-li-se valoare.

Doua lucruri sunt importante pentru noi: creativitatea si faptul ca orice deseu poate fi o resursa si prin urmare, un produs valorificat, practic si util.

 

Primele incercari

Una dintre ideile inspirate din India este un parc din deseuri, precum cel din orasul Chandigarh, un fel de parc Guell, dar la un nivel mult mai mic. Am cautat finantare prin Fundatia Comunitara, dar nu vedeam cum ar fi sustenabil. Parcul ar schimba un anumit spatiu dintr-un oras si ar atrage atentia asupra a ceea ce aruncam, dar e nevoie de implicarea comunitatii, astfel ca nu era momentul potrivit pentru mine. Ideea este in continuare pe lista mea si sper sa o implementez cat mai curand.

Ce am invatat a fost faptul ca orice idee poate fi implementata si e nevoie sa o prezentam la cat mai multe persoane, pentru ca lucrurile se vor intampla, dar asta depinde de noi.

Si idei sunt foarte multe, important e sa o alegi pe cea care ti se potriveste cel mai mult si sa o implementezi cat poti de bine. Asta face de fapt diferenta.

 

Episodul Social Impact Award

Undeva prin noiembrie 2011, am primit un newsletter de la hipo.ro care promova competitia Social Impact Award. Mi-a atras atentia tema workshop-urilor („Idea Generation”, „Business Planning Esentials”, „Innovation & Sustainability”, „Storyteling”).

Am participat impreuna cu doi prieteni. Tot timpul cand eram la aceste workshop-uri, stiam ca vom participa si la competitie. Am scris aplicatia impreuna cu 3 prieteni, am avut un interviu pe Skype si unul dintre noi a mers in Viena. 

In urma competitiei, am castigat un premiu de 4.000 de euro. Prin aceasta competitie implementata de Impact Hub, un spatiu de colaborare pentru persoane cu proiecte si afaceri cu impact social pozitiv. Am primit un spatiu de lucru in Hub, mentorat si acces la comunitatea lor, care creste din ce in ce mai mult, cu specialisti din diferite domenii.

Premiul in bani a fost investit integral in proiectul Upside Down si a reprezentat investitia initiala cu care am implementat atelierul si am angajat o persoana pe partea de productie.

 

Surse de finantare

Noi ne-am dorit de la inceput sa devenim sustenabili financiar prin fortele proprii. Am incercat sa folosim resursele pe care le aveam la dispozitie. Insa pentru un impact mai mare in special in randul tinerilor, este nevoie de o finantare mai mare decat cea pe care o poate produce cineva la inceput de drum.

De aceea, in 2013, am aplicat la competitia Idei din Tara lui Andrei, care ne-a adus o finantare de 5.000 euro, care a fost investita in cresterea vanzarilor si in promovarea conceptului de upcycling in randul liceenilor din Iasi. A fost un proiect pilot, ce a constat in workshop-uri de reutilizare creativa, cu un impact pozitiv in randul tinerilor.

Upside Down se sustine din vanzarea produselor, dar pentru investitii in noi proiecte cu un impact in schimbarea mentalitatii cu privire la implicarea noastra in protejarea mediului este nevoie de un venit mai mare.

 

Pregatirea lansarii proiectului

Ideea noastra se bazeaza pe conceptul de upcycling. Teoria schimbarii in care noi credem este ca daca folosim deseurile intr-un mod creativ, astfel incat sa oferim o alternativa la produsele mai putin prietenoase mediului prezente pe piata, contribuim la reducerea cantitatii de deseuri din Romania, sustinem tinerii creativi si cream locuri de munca pentru femeile somere cu varsta peste 45 de ani.

Primul pas a fost sa gasim o persoana deschisa la ideea de a concepe un produs din deseuri. La recomandarea a doua persoane, s-a alaturat echipei in noiembrie 2012, Olivia Alexandriuc, designer de produs cu studii artistice si de inginerie, moment in care au inceput lucrarile la conceptele de produs, inchirierea unui spatiu si organizarea atelierului in Iasi si crearea unui grup de sustinatori care sa contribuie la cresterea organizatiei.

In aceasta perioada am beneficiat mult de spriinul Impact Hub, dar si al organizatiei AIESEC.

 

Shop-ul online

Magazinul online a fost lansat pe 12 februarie 2013. Am avut parte de sustinerea unor oameni foarte faini si creativi din Iasi, precum prietenii de la agentia Namogo, care au creat identitatea noastra vizuala.

Site-ul a fost refacut de Sergiu Filip, un membru al spatiului de lucru din Iasi, The Grape. Site-ul a fost imbunatatit pe parcurs de Zamira si ne propunem ca in 2017 sa introducem si varianta in limba engleza.

 

Ce produse ies

Upside Down creeaza, proiecteaza si fabrica produse utile precum genti, portofele, huse, coperte, din prelate vechi de camion si bannere stradale, materiale pe care le valorifica si le readuce la viata, dar sub o alta forma.

Foto: Lucian Popa 

In atelierul nostru fabricam produse serie limitata. Olivia Alexandriuc, designer de produs si inginer, a folosit proprietatile materialelor, impermeabilitate si rezistenta, pentru a crea noi produse, cu un design minimalist si functional.

Foto: Lucian Popa

Inspirat din nevoiele oamenilor din jur si de selectia culorilor materialelor folosite, primul produs, portofelul slim a fost realizat prima data din banner stradal. Acesta a fost imbunatatit si realizat complet din prelata de camion, material impermeabil si rezistent.

Foto: Lucian Popa

 

Materia prima

Reciclarea creativa (de la material brut la produs final) incepe de la stadiul obtinerii materialelor, iar acest lucru este posibil „with a little help from our friends” - furnizorii nostri. O provocare vine din insasi natura materialelor destul de greu de procurat, in cautarea carora am simtit putin din experienta cautatorilor de comori. :)

Materialul de banner/poliplan este de diferite tipuri si texturi, de aceea e important sa le selectam pe care mai potrivite pentru a fi transformate. Ceea ce e imporant de mentionat este faptul ca materialele limiteaza foarte mult designul produselor, prin urmare pe langa faptul ca am restrans zona gamei de produse, trebuie sa le combinam astfel incat sa le prelungim cat mai mult durata de viata.

In ceea ce priveste bannerele stradale, avem incheiate parteneriate cu diferite agentii care monteaza bannere publicitare, companii sau institutii care organizeaza evenimente, insa, chiar si asa, asta nu garanteaza ca acestia ne pot furniza materiale care chiar pot fi recuperate cu succes.

O alta provocare vine tocmai din faptul ca am ales sa utilizam prelate de camion, o nisa de materiale in cadrul careia furnizorii sunt foarte greu de gasit. Ca sa nu mai spunem ca in acest caz avem nevoie si de diversitate in ceea ce priveste culorile si imprimeurile. Cel mai mare partener si furnizor de prelata este firma Dedeman. Suntem in cautare de parteneri, care vor sa sustina cauza noastra si economia circulara.

Materialele cu care lucram sunt obtinute in mare parte gratuit, mai putin resturile de prelata de camion.

Solutia pe care o oferim companiilor este faptul ca preluam aceste materiale inainte de a deveni deseuri, astfel se reduc costurile cu depozitarea si transportul acestor materiale, acestea fiind preluate de noi. De obicei, aceste materiale sunt aruncate la groapa de gunoi sau incinerate. In timp, in sol sau in atmosfera se elibereaza toxine.

Noi ajutam companiile sa scape de deseuri si putem face produse personalizate pentru angajatii, clientii sau partenerii acestora. Toate produsele noastre pot fi personalizate cu logo-ul companiei. Prin produsele noastre companiile se diferentiaza si devin parte a miscarii de Upcycling.

Motivul pentru care am ales tocmai aceste materiale este ca ne-a atras foarte mult ideea de a transforma un material care teoretic nu mai poate fi folosit, in ceva nou, prin creativitate si o gandire outside the box. Putini s-ar fi asteptat ca din prelata veche si uzata sa rezulte o geanta ca cele pe care reusim sa le concepem. La fel si cu bannerele sau mesh-urile publicitare. Totul tine de partea de vizualizare: pentru altii sunt doar niste materiale uzate, pentru noi sunt insa o reala resursa.

 

Productia

Sfarsitul unui ciclu poate fi inceputul unui nou ciclu, prin munca si creativitate. Asta este ceea ce facem in atelierul Upside Down. Upcycling.

Toate produsele marca Upside Down sunt fabricate in atelierul nostru din Iasi. Procesul de productie se imparte in 4 etape: salvam materialele inainte de a fi aruncate, le curatam cu solutii profesioniste, le taiem dupa tipar si le transformam in produse noi si utile.

 

Portofelele, gentile, husele sunt cusute de doua persoane cu experienta intr-un atelier de croitorie, care, cu multa atentie la detalii, pun „cap la cap” materialele atent selectate de fetele de la Arte pentru a le transforma in noi produse.

 

Distributia

Noi am ales sa avem o distributie selectiva, precum magazine partenere care promoveaza designul romanesc - Carturesti ROD/Design Romanesc, Dizainar, Autentic, Open Minds, CUIB, dar si librarii independente precum Anthony Frost sau Bookstory. Magazinele mentionate sunt offline, lucru care permite ca persoanele sa interactioneze cu produsele noastre, un aspect important pentru produsele upcycled.

Din noiembrie 2016 suntem prezenti si pe eMAG, care ne asigura vizibilitate in mediul online.

 

Promovarea: canale si rezultate

Din momentul lansarii si pana astazi lucrurile au evoluat incet-incet, in sensul ca acum ne bucuram de o mult mai mare vizibilitate prin prezenta in diferite lanturi de librarii din toata tara, cafenele, locuri si evenimente cu care impartasim aceleasi valori.

 

Am fost prezenti la festivalul Electric Castle, in 2014 & 2015, si chiar am transformat bannerele prin care s-a promovat festivalul in genti pentru fanii festivalului. Astfel de colaborari, precum si cea cu festivalul TIFF ne-a ajutat sa crestem notorietatea brandului.

Un proiect indraznet si inovativ, este Geanta Robinson, care ne-a adus cu mandrie un loc de cinste la evenimentul Romanian Design Week.

 

Vanzari prin canale proprii vs. parteneri

Un procent important din vanzari provine de la magazinele partenere. Datorita resurselor limitate, nu am investit suficient in comunicarea online cu toate ca exista foarte mult potential.

Multi vizitatori online ajung pe site-ul nostru prin promovarea indirecta (offline), dar si prin Google Adwords.

 

Clientii corporate

Primul nostru client „mare” a fost brandul Unilever, ai carui reprezentanti s-au aratat interesati de geanta Messenger, aflata atunci la prima incercare, pentru o conferinta pe tema sustenabilitatii. Intre timp, acel model a suferit modificari, nu am „omorat mesagerul”, dar l-am perfectionat. :)

Solutia pe care o propunem companiilor este upcycling-ul, care se integreaza in strategia de CSR. De exemplu, o prelata de camion este transformata in 100 de mape unice, 50 de huse de iPad si 20 de genti. Dintr-un banner stradal pot fi fabricate 80 de huse de iPAd, 54 de tote bags sau 47 de coperte de agenda.

Doi parteneri cu care colaboram de mai bine de 3 ani sunt: Edurom - firma de training si Figshare - platforma online pentru rezultatele obtinute in urma cercetarii. Cele doua companii folosesc mape din bannere stradale pentru trainingurile, respectiv workshop-urile pe care le organizeaza, mape in care incap suporturile de curs, dar si iPad-uri, tablete sau notebook-uri.

Fiecare client are particularitati si nevoi diferite. Pentru a veni cu cea mai buna solutie, pentru noi e important sa intelegem nevoile acestuia si sa identificam corect utilitatea produsului. Avand atelier propriu, cream prototipuri, le testam, pana ajungem la cea mai buna varianta pentru client. De exemplu, pentru Crucea Rosie am realizat o mini-trusa de prim ajutor, in care incape strictul necesar in cazul unui dezastru.

 

Relatia cu competitia

Noi am aflat de Remesh dupa ce am initiat Upside Down. Eu chiar am cautat daca mai exista un astfel de proiect, inainte de a aplica la Social Impact Award. Initial, tipurile de materiale folosite erau diferite.

Am fost in atelierul lor si am invatat de la ei, chiar in timpul in care pregateau o comanda pentru o companie. Ei sustin o cauza sociala puternica si ii admir pentru ceea ce fac. De asemenea, au o asociatie franceza care ii sustine si o comunitate puternica in spate.

Noi am pornit de la zero. Daca stiam de existenta lor in 2012, cu siguranta am fi colaborat de la inceput.

Cred ca orice initiativa de upcycling este binevenita, pentru ca doar impreuna putem sa ii ajutam pe oameni sa constientizeze faptul ca putem folosi resursele existente si ca ei pot face alegeri de cumparare responsabile.

 

Bilantul dupa 5 ani

Unul din lucrurile pe care le stiam, dar nu ma gandeam ca va fi atat de dificil de realizat este partea de „seductie” a consumatorului. E destul de greu sa intri pe piata cu ceva nou si sa educi oamenii sa actioneze intr-o anumita directie. Provocarea noastra cea mai mare este aceea de a convinge consumatorul sa-si concretizeze like-ul de pe pagina de Facebook intr-o ulterioara achizitie.

La capitolul „motive pentru care cumpara clientii”, am avut si noi o mica surpriza in cadrul ultimelor cercetari efectuate. Paradoxal, povestea si modul in care sunt concepute materialele sunt pe plan secund in topul motivelor care ii atrag pe clientii nostri. Cei mai multi dintre ei marturisesc ca produsele sunt utile, arata bine si faptul ca sunt colorate le „fura ochii” si ii determina sa faca achizitia. Faptul ca produsele provin din materiale recuperate adauga doar un plus de valoare.

Clientii au retineri in ceea ce priveste durabilitatea produselor, modul in care sunt curatate si igienizate materialele si pretul, pentru ca toata lumea se asteapta ca produsele sa fie foarte ieftine avand in vedere ca noi primim materialele pro bono. Putini iau in calcul insa faptul ca procesul prin care trec materialele pana la stadiul de produs finit este unul destul de lung si costisitor, iar pentru acest lucru este nevoie de o echipa de specialisti cu inalta calificare.

 

In 2017

Suntem interesati sa incepem colaborari cu diversi artisti, in special ilustratori, la nivel national, cu care impartasim aceeasi misiune si valori comune. Dorim sa reusim, astfel, sa cream o comunitate in jurul conceptului de upcycling pentru a reusi sa il aducem de la stadiul de necunoscut la o normalitate necesara si benefica omenirii.

La nivel de produs, procesul creativ este unul continuu, dorim sa venim in permanenta cu design-uri noi, sa perfectionam produsele Upside Down, in mod sistematic.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Sectiune



Branded


Related