Faptele au fost acestea: pe 22 ianuarie, 30.000 de oameni din București și alte câteva mii din orașele din țară, Cluj, Sibiu, Constanța, Brașov, Ploiești, au ieșit în stradă pentru a protesta față de ordonanțele de urgență pe care le pregătește Guvernul. (Cele două ordonanțe, explicate aici pe înțelesul tuturor de jurnalistul Liviu Avram). Pe scurt, beneficiarii celor două ordonanțe de urgență sunt o serie de politicieni condamnați pentru faptele de corupție.
Protestatarii au mărșăluit pașnic, așa cum o arată mulțimea de copii care au participat la manifestație, unii de doar câteva luni, au adus elefanți de pluș, au cântat Un elefant se legăna și au avut un obiectiv clar: să se opună grațierii și amnistiei.
Ce au înțeles cei care au stat acasă și s-au uitat pe Romania TV și Antena 3: că are loc o lovitură de stat și că protestatarii au fost aduși în stradă de forțe oculte care au plătit 100 de lei de om, 50 de copil și 30 pentru capul de câine protestatar.
Moment în care s-a pornit iar o dezbatere veche: atâta timp cât CNA-ul nu reacționează la abaterile grave, care vizează dezinformarea și minciuna, poate ar trebui să reacționeze celelalte straturi ale societății.
Companiile, care girează un astfel de conținut, cumpărând spațiu de publicitate la televiziuni. Și cetățenii, care cumpără brandurile asociate cu propaganda și dezinformarea.
Cei de la Frontline au publicat azi o scrisoare deschisă, în atenția directorilor de agenții de publicitate, media și PR, semnată de președintele asociației, Raluca Feher (care scria ieri textul acesta). Ei cer retragerea publicității de la aceste posturi de televiziune.
O publicăm mai jos și ne alăturăm acestui demers:
Ca urmare a modului în care au fost relatate protestele desfășurate în București și în alte orașe din țară în seara de duminică, 22 ianuarie 2017,de către televiziunile România Tv, Antena 3și B1TV, a informațiilor false, denigratoare, de natură de a dezinformași manipula în mod grav opinia publică, transmise de către grupul celor trei instituții media, facem apel la întreruperea contractelor de publicitate cu televiziunile mai sus menționate.
Inițiem acest demers întrucât banii obținuți din contractele de publicitate finanțează campaniile de manipulare a opiniei publice, purtate în interesul unor indivizi corupți, mulți dintre ei cu condamnări penale, campanii care subminează statul de drept.
Considerăm că boicotarea celor trei televiziuni mai sus amintite și redirecționarea bugetelor media către instituții de presă independente ar face un serviciu inestimabil societății, ajutând la informarea corectă a cetățenilor.
Totodată, sprijinind presa independentă, puteți ajuta la îmbunătățirea calității presei românești. Vă amintim că în acest moment puținele instituții de presă care lucreazăîn mod real pentru informarea cetățenilor, se luptă în cele mai multe cazuri pentru supraviețuire iar jurnalistii sunt plătiți adesea cu salariul minim pe economie.
Ei au cu adevărat nevoie de vizibilitate și fonduri pentru continuarea activității lor.
Ovidiu Vanghele prezintă aici faptele versus propagandă. Iar Cosmin Pojoranu arată diferențele, pe înțelesul tuturor:
Aici este lista cu brandurile care și-au făcut reclamă pe 22 ianuarie, pe RTV, publicată de cei de la Geeks for Democracy (un grup de acțiune civică pornit de Cătălin Teniță și Cosmin Pojoranu), care militează pentru un demers asemănător.
Cătălin Tenita spune așa:
Companiile, si mai ales corporatiile alea mari cu programe de CSR, misiune si valori, idei de sustenabilitate si de cetatenism corporativ, trebuie sa faca tot posibilul pentru a sustine adevarul.
Sincer, ma doare absolut undeva daca sponsorizeaza tabara de superdotati sau programul de impadurire, cand sunt complici morali la devastarea spirituala a unei parti a populatiei - la indobitocirea ei efectiva.
Nu stiu daca amenintarile cu boicotul sunt cea mai corecta cale, insa mi-ar placea ca oamenii din agentii (multi iesiti si ei in strada), sa vorbeasca cu oamenii de la client (multi iesiti si ei in strada), si sa gaseasca impreuna acea cale care sa permita sustinerea oricaror tipuri de demersuri jurnalistice, facute insa cu buna-credinta, cu probe, cu respectarea adevarului, cu echidistanta si cu ascultarea si a celeilalte parti.
De asemenea, s-a pornit petiția Nu mai cumpărăm produse promovate pe Antena 3 și Romania TV, semnată de 1.000 de oameni. O altă petiție are o cerință mult mai drastică: scoaterea din grila de programe a celor două televiziuni.
Există și un protest 2.0 care se numește așa: Convinge-ți brandul să nu mai plătească ad-uri pe RTV și Antena 3. Ei îndeamnă oamenii să își exprime nemulțumirea pe paginile brandurilor, arătând câteva precedente de acest tip.
Am scris și noi despre ele, anul trecut. Despre decizia unor branduri de a-și retrage publicitatea de pe Antena 3, fără a o explica, însă.
Și despre dilema morală a brandurilor vizavi de conținutul jurnalistic pe care îl girează, achiziționând spațiu de publicitate. Mai mult decât a-și promova produsele, companiile susțin, prin bugetele de publicitate, instituții media care, în loc să informeze, denaturează faptele și combină, în mod premeditat, minciuni și sferturi de adevăr.
[Dezbatere]
Care este responsabilitatea brandurilor fata de mediile in care se promoveaza?
-------
Acest articol face parte din seria editoriala "Etica in publicitate"