Laura Ionescu, Head of Copy la Tribal Worldwide, a băut înainte de o prezentare așa de multă cafea că se foia în scaun și bătea din picior întruna. Altfel, în afară de ocazionalele typos, nu prea a comis gafe. Zice că, în timp, a devenit un orator mai bun fiind atentă la reacțiile oamenilor și adaptându-se în funcție de ele. Înainte de ziua cea mare, doarme, că e un om simplu, care nu funcționează bine fără odihnă.
La nivel de echipă, situația la ei stă în felul următor. Se merge la prezentare în formula în care au lucrat .ppt-ul cu idei și soluții, nimeni nu rămâne în urmă, nici măcar juniorii. Bine, ocazional, arții mai trag chiulul. Din punctul ei de vedere, începutul trebuie să facă boom în capul clientului, iar, de acolo, se setează și atmosfera.
Păstrarea atenției clientului e prioritatea tuturor celor implicați. Strategul stabilește premisele și teritoriul de cucerit, creativul ia în primire teritoriul și construiește idei pe el, omul de social media arată cum pot supraviețui ideile în funcție de mediu, accountul vine cu bugetul și treburile serioase.
Decizii pre-prezentare
Povestea începe cu entuziasm și un pic de spaimă mobilizatoare, sentimentul acela care te face să te arunci în Internet pentru foarte mult research.
Cum se propagă pitchul? Simplu. CS-ul merge la client, sunt de regulă însoțiți de strategie, strategia face un debriefing cu toată echipa și dă din casă direcția în care vrea să o apuce, dezbatem dacă e cazul, suntem de acord dacă e țuț din prima.
Apoi urmează prezentarea direcțiilor strategice, direcțiile creative, social media, execuțiile. Începem să lucrăm la prezentarea propriu-zisă, o verificăm ca să ne asigurăm că nu lipsește nimic din circuitul ei, o aranjăm, o scăpăm de typos, vedem pe parcurs dacă ne mai trebuie ceva.
Apoi mergem și o prezentăm, câteva săptămâni de gânduri, discuții, idei, toate într-un .ppt în care credem toți.
Formula de prezentare
Mergem în formula în care am lucrat, nu lăsăm pe nimeni în urmă. Se mai întâmplă să nu vină art directorii, dintr-un mix care ține de nivelul de design implicat în pitch + misterul care-i înconjoară în general. Ființe mistice, stăpâne pe Photoshop, preferă singurătatea propriului desktop întâlnirilor cu clienții. Csf ncsf.
Responsabilități
Deși sună de parcă am fi cei 20 și ceva de muschetari, nu pleacă nimeni acasă până nu terminăm. Nu există o regulă, dar avem solidaritate, și asta funcționează mai bine decât orice altceva.
Deci aproapefinal1.ppt de la strategie devine final1_corectattypos.ppt la creație devine la SMfinal3_simulari.ppt în mâinile omului de social media. Un lucru e cert, la final titlul e scris cu CAPS, ca să fim exclamativ de siguri cu ce punem pe stick și ducem mai departe.
Rolurile
Rolurile clasice și cele despre care nu vorbim. Spre exemplu, CS-ul pe timp de pitch se transformă și în departament de psihologie pentru cel de creație. Ne mângâie pe cap, ne spun că totul va fi bine, ne întreabă de sănătate și deadline-uri.
Strategul este spiritul încrederii în sine, el face să fie bine pentru toată lumea, are grijă să își amintească toți că sunt niște profesioniști, ne reconfirmă direcțiile.
Omul de social media își revelează la fiecare pitch creativitatea, el fiind un creativ cu valențe de strateg care stâpânește vraja share&like&react.
E uimitor cât de multe provizii ascunse ies la iveală pe timp de pitch.
Publicitarii și salesmanship-ul
Aș vrea să zic că o idee bună se vinde singură, dar de multe ori, în digital, nu e chiar așa. Trebuie să găsești cea mai simplă modalitate de a explica tehnologia din spate și e destul de greu să faci asta, pentru că tu ești deja acolo, stăpânești terminologia etc. Toți trebuie să vândă. Iar ca să vândă, trebuie să creadă în ce prezintă.
Strategul stabilește premisele și teritoriul de cucerit, creativul ia în primire teritoriul și construiește idei pe el, omul de social media arată cum pot supraviețui ideile în funcție de mediu, accountul vine cu bugetul și treburile serioase.
Fiecare este foarte important pentru că fiecare trebuie să mențină alertă atenția unor oameni aflați într-o sală de vreo 2 ore. Dacă nu poți să aduci în sală maimuțele zburătoare, trebuie să îi ții acolo prin tot ce le prezinți. E mai greu decât pare.
Juniorii și clienții, prima dată face2face
De la început. Îi arunci în apa cu crocodili după ce au lucrat la prima lor prezentare de pitch, iar apoi le explici ce a fost bine, ce a fost mai puțin bine, ce s-a înțeles, ce nu etc. Așa înveți.
Amintiri de la prima prezentare
Eram la o masă foarte lungă, nu aveam deloc emoții, mi s-a părut că m-am descurcat bine. Cu cât ești mai junior, cu atât de temi mai puțin. Sau așa am fost eu. Cred că de atunci și până acum, entuziasmul a luat și formă, am o structură, explic mai mult, simt unde ceva nu se înțelege.
Poate că sunt un mai bun orator pentru că am început să fiu mai atentă la oameni și la reacțiile lor și să mă ghidez în ce vorbesc și în funcție de asta.
Momentul crucial al unei prezentări
Mi se pare că începutul prezentării trebuie să facă BOOM! în mintea clientului. Trebuie să înțeleagă, din primele slide-uri, de unde începem. Și trebuie să fie pe bune și să aibă sens.
Începutul setează tempo-ul, setează atmosfera, începutul îți permite să îți ajustezi speech-ul. Dragostea de la primele slide-uri ajută tot ce urmează.
Pregătiri – metoda proprie
Nu am un ritual. Cred că doar îmi adun gândurile, ceea ce nu e chiar ușor. Și dorm, fiindcă sunt un om simplu și nu funcționez la maximum dacă nu m-am odihnit cum trebuie.
Ponturi de public speaking în sala de conferințe
Orice ai face, nu te ascunde sub birou. Dacă te duci la baie și vrei după aceea să fugi de tot din meeting, nu o face.
Ai încredere în tine și în oamenii cărora le prezinți, amândoi aveți același scop acolo: să rezonați. Așa că fii cine ești în fiecare zi, asta ajută cel mai mult.
Ferește-te de marea greșeală
Nu emoțiile sunt greșeala, ci lipsa lor. Ești în fața unei alte echipe cu echipa ta, proiectați un .ppt care concentrează munca voastră din ultimele săptămâni. Sunteți acolo cu idei și strategii în care credeți. Să fie cu suflet, cum a fost și tot ce ați făcut până atunci.
Singurele greșeli pe care le-am mai avut în prezentări sunt eventuale typos cauzate de writer’s blindness, dar se corectează rapid, din mers.
O gafă personală
Am băut o dată foarte, dar foarte, foarte multă cafea în ziua respectivă și am ajuns la prezentare cu o energie exagerată, cu tot tacâmul de manifestări, de la mișcat pe scaun la bătut din picior. Dar a fost bine în final.